ПОСТАНОВА
Іменем України
17 березня 2020 року
Київ
справа №487/1363/17
адміністративне провадження №К/9901/17982/18
Верховний Суд в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
головуючого (судді-доповідача) - Уханенка С.А.,
суддів - Кашпур О.В., Радишевської О.Р.,
розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Управління патрульної поліції в м.Миколаєві Департаменту патрульної поліції, за участю третьої особи комунального підприємства "ЕЛУ автодоріг" про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення, провадження в якій відкрите
за касаційною скаргою Управління патрульної поліції в м. Миколаєві Департаменту патрульної поліції на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 29 серпня 2017 року, ухвалену у складі головуючого судді Кравця О.О., суддів Домусчі С.Д., Коваля М.П.,
УСТАНОВИВ:
І. Суть спору
1. У березні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління патрульної поліції в м. Миколаєві Департаменту патрульної поліції, в якому просив:
- визнати постанову Служби безпеки дорожнього руху Управління патрульної поліції в м. Миколаєві від 13.01.2017 про накладення штрафу у розмірі 1020,00 грн. протиправною, незаконною та скасувати її за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 140 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП).
2. На обґрунтування позову зазначає, що на бухгалтерському обліку підприємства знаходиться лише трамвайна колія, а балансоутримувачем асфальтобетонного покриття по всій ширині проїжджої частини дороги є КП "ЕЛУ автодоріг".
ІІ. Установлені судами обставини справи
3. ОСОБА_1 є директором комунального підприємства Миколаївської міської ради "Миколаївелектротранс" (далі - КП ММР "Миколаївелектротранс").
4. 03.01.2017 року о 10:25 співробітниками Управління патрульної поліції в м. Миколаєві під час розгляду матеріалів адміністративного правопорушення за фактом вибоїн асфальтобетонного покриття міжколійного простору проїзної частини на перехресті вул. Чкалова ріг вул.1-ша Слобідська в Центральному районі міста Миколаєва встановлено, що гр. ОСОБА_1, являючись відповідальною посадовою особою за утримання колійного господарства та міжколійного простору, порушив вимоги правил, норм та стандартів ДСТУ 3587-97 п. 3.6.1 та не забезпечив БДР (безпеку дорожнього руху) в місці вибоїни та проїзній частині в міжколійному господарстві проїзді вул. Чкалова ріг вул. 1-ша Слобідська шляхом встановлення ТЗРДР (тимчасові знаки регулювання дорожнього руху) в місці вибоїни проїзної частини, чим порушив п.п 1.5 ПДР.
5. Відповідно до акта обстеження ділянки вулично-шляхової мережі від 03 січня 2017 року в м.Миколаїв, Центральний район, по вул.Чкалова перетин із вул.1-ша Слобідська встановлено, що стан обстеженої ділянки не відповідає вимогам п.3.1.1, 3.1.2, 3.6.1 ДСТУ 3587-07 "Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги. Вулиці та залізничні переїзди" за такими показниками: ями та вибоїни міжколійного простору по вул.Чкалова на перетині із вул.1-ша Слобідська глибиною від 0,06м. до 0,08 м., загальною площею 4,8 м.кв.
6. Постановою старшого інспектора СБДР УПП в місті Миколаєві серії АР №037041 від 13.01.2017 року ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 140 КУпАП.
7. Трамвайна колія перебуває на балансі КП Миколаївської міської ради "МИКОЛАЇВЕЛЕКТРОТРАНС".
8. Суть спору полягає у визначенні правомірності оскарженої постанови.
ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
9. Заводський районний суд м. Миколаєва постановою від 15 травня 2017 року в задоволені позову відмовив.
10. Відмовляючи в задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що додержання правил, норм і стандартів при утриманні трамвайної колії по вул.Чкалова на перетині з вул. 1-ша Слобідська в м.Миколаєві відноситься до компетенції КП ММР "Миколаївелектротранс".
11. Одеський апеляційний адміністративний суд постановою від 29 серпня 2017 року скасував постанову Заводського районного суду м. Миколаєва від 15 травня 2017 року і прийняв нову постанову про задоволення позову.
12. Задовольняючи позов апеляційний суд зазначив, що у діях ОСОБА_1 - директора КП "ЕЛУ автодоріг" відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 1 статті. 140 КУАП, а експлуатаційне утримання покриття між рейками трамвайних колій проїзної частини на перехресті вул. Чкалова ріг вул. 1-а Слобідська у м. Миколаєві та обов`язок забезпечення безпеки дорожнього руху при утриманні вказаного покриття відноситься до повноважень іншої особи - директора КП "Миколаївелектротранс".
IV. Провадження в суді касаційної інстанції, вимоги касаційної скарги і аргументи сторін
13. Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, відповідач подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення апеляційним судом норм матеріального та процесуального права просить скасувати оскаржену постанову суду апеляційної інстанції і залишити в силі постанову суду першої інстанції.
14. На обґрунтування касаційної скарги позивач зазначає невідповідність встановлених судом апеляційної інстанції обставин справи, оскільки ОСОБА_1 є директором КП "Миколаївелектротранс", а не директором КП "ЕЛУ автодоріг", що стало підставою для помилкового задоволення позову. Також вказує, що ОСОБА_1 як директор КП "Миколаївелектротранс" зобов`язаний контролювати належне експлуатаційне утримання покриття між рейками трамвайних колій проїзної частини на перехресті вул.Чкалова та вул.Слобідська у м.Миколаєві.
V. Джерела права й акти їхнього застосування. Позиція Верховного Суду
15. Частиною 1 статті 140 КУпАП встановлено відповідальність за порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху при утриманні автомобільних доріг і вулиць, залізничних переїздів, інших дорожніх споруд, невжиття заходів щодо своєчасної заборони або обмеження руху при виникненні умов, які загрожують безпеці руху, або неприйняття своєчасних заходів до відновлення безпечних умов для руху.
16. Статтею 16 Закону України "Про автомобільні дороги" встановлено, що вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю. Проїзна частина доріг, штучні споруди (мости і шляхопроводи), технічні засоби організації дорожнього руху та зовнішнє освітлення на вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів можуть передаватися безоплатно в державну власність, а також з державної в комунальну власність за рішенням відповідних органів місцевого самоврядування та Кабінету Міністрів України.
17. Органи місцевого самоврядування, що управляють функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, відповідають зокрема за, стан вулиць і доріг міст та інших населених пунктів відповідно до діючих норм, у тому числі щодо безпеки руху транспортних засобів і пішоходів; якість робіт з проектування, будівництва, реконструкції, ремонту та утримання вулиць і доріг міст та інших населених пунктів (ст. 21 Закону України "Про автомобільні дороги").
18. Статтею 9 Закону України "Про дорожній рух" передбачено, що до компетенції власників автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважених ними органів у сфері дорожнього руху віднесено, зокрема:
розробка програм та здійснення заходів щодо розвитку, удосконалення, ремонту та утримання у безпечному для дорожнього руху стані доріг, вулиць та залізничних переїздів, зон відчуження;
визначення структур управління, проектування, будівництва та утримання доріг, вулиць та залізничних переїздів;
забезпечення безпечних, економічних та комфортних умов дорожнього руху; термінове усунення пошкоджень на автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах;
проведення лінійного аналізу аварійності на підвідомчих автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах;
виявлення аварійно-небезпечних ділянок та місць концентрації дорожньо-транспортних пригод і впровадження у таких місцях відповідних заходів щодо удосконалення організації дорожнього руху;
забезпечення роботи спеціалізованих служб по здійсненню заходів щодо організації дорожнього руху;
своєчасне виявлення перешкод дорожньому руху та їх усунення, а у разі неможливості - невідкладне позначення дорожніми знаками, огороджувальними і направляючими засобами;
організація виконання встановлених вимог щодо забезпечення безпеки дорожнього руху;
вирішення інших питань дорожнього руху згідно з чинним законодавством.
19. Згідно положень ГСТУ 204.04.05.005 - 2004 затвердженого Наказом Держжитлокомунгоспу України від 10 грудня 2004 р . №219 передбачено :
трамвайна колія - споруда, яка скеровує рух коліс трамвайних вагонів і сприймає від них навантаження. Складається з нижньої та верхньої будови, дорожнього покриття та колійних облаштувань;
трамвайне полотно - частина вулиці, дороги або поверхні землі на яких розміщена трамвайна колія у межах встановлених проектною документацією;
суміщене трамвайне полотно - трамвайна колія, полотно якої розміщено в одному рівні з проїзною частиною вулиці (дороги) і має дорожнє покриття, що допускає рух по ньому безрейкового транспорту;
система встановлює наступні види технічного обслуговування і ремонтів трамвайних колій: технічне обслуговування; профілактичний (поточний) ремонт; середній ремонт; капітальний ремонт; неплановий ремонт;
під час контролю трамвайної колії оцінка їх технічного стану здійснюється за результатами візуального огляду і прямих вимірювань. При цьому обов`язковій перевірці підлягають: стан рейок, рейкових скріплень, шпал, спецчастин, колійних облаштувань, дорожнього покриття, стиків, ширина колії, перевищення зовнішньої рейки над внутрішньою, просідання і перекоси, а також дотримання габаритних норм трамвайної колії та якість її утримання. Порядок і терміни проведення контролю за станом трамвайної колії, а також перелік посадових осіб, на яких покладається обов`язок щодо його здійснення встановлюється підприємством. У разі виявлення невідповідності технічного стану трамвайної колії встановленим вимогам, посадовими особами підприємства повинні вживатися заходи відповідно до вимог [2]. Усунення пошкодження колії, спецчастин та колійних облаштувань проводиться на неплановому або профілактичному (поточному) ремонтах;