ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 березня 2020 року
м. Київ
Справа № 905/912/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Малашенкової Т.М. (головуючий), Бенедисюка І.М., Колос І.Б.,
за участю секретаря судового засідання Барвіцької М.В.,
представників учасників справи:
позивача - Приватного акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь" - не зʼявився,
відповідача - Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" - не з`явився,
розглянув матеріали касаційної скарги Приватного акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь" (далі - ПрАТ "МК "Азовсталь", скаржник)
на рішення Господарського суду Донецької області від 30.09.2019 (суддя Курило Г.Є.)
та постанову Східного апеляційного господарського суду від 03.12.2019 (головуючий - Лакіза В.В., судді: Здоровко Л.М., Плахов О.В.)
у справі № 905/912/19
за позовом ПрАТ "МК "Азовсталь"
до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця")
про стягнення штрафу за несвоєчасну доставку вантажу в сумі 1 379 481, 93 грн.,
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" звернулося до Господарського суду Донецької області з позовом до АТ "Українська залізниця" про стягнення штрафу у сумі 1 379 481, 93грн.
Позов мотивовано порушенням залізницею термінів доставки вантажу, які визначені Правилами обчислення термінів доставки вантажів відповідно до Статуту залізниць України.
2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
2.1. Рішенням Господарського суду Донецької області від 30.09.2019 у справі №905/912/19, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 03.12.2019, позов ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" задоволено частково, стягнуто з АТ "Українська залізниця" на користь ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" штраф у розмірі 1 073 482, 83 грн. та судовий збір в сумі 16 102, 24 грн. В іншій частині позову - відмовлено.
Судові рішення мотивовані тим, що вантаж який перевозився за залізничними накладними, Залізницею доставлено ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" за межами термінів доставки, про що свідчить календарний штемпель на залізничних накладних.
Суд першої інстанції, частково відмовляючи позивачеві в задоволенні позову, вказав на те, що позивачем помилково не враховано наявність відмітки про збільшення терміну доставки у накладних відповідно до пункту 2.9 Правил обчислення термінів доставки вантажів (далі - Правила), відповідно, невірно визначено кількість днів перевищення відповідачем термінів доставки.
2.2. Крім того, місцевим судом відмовлено у задоволенні заяви відповідача про зменшення розміру штрафних санкцій на підставі частини третьої статті 551 Цивільного кодексу України (далі- ЦК України) та частини першої статті 233 Господарського кодексу України (далі - ГК України), оскільки вказана заява документально не підтверджена. Судом апеляційної інстанції дана обставина не переглядалась у зв`язку з тим, що сторонами в цій частині рішення суду не оскаржувалось.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів
3.1. Не погоджуючись і з вказаними судовими рішеннями повивач звернувся з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Донецької області від 30.09.2019 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 03.12.2019 у справі № 905/912/19 в частині застосування пункту 2.9 Правил, ухвалити в цій частині нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
3.2. Скарга мотивована тим, що у пункті 2.9 Правил визначено, що строк продовжується, якщо буде доведено, що затримка виникла з вини відправника або одержувача, або не з вини залізниці. На думку скаржника, відповідачем не доведено, що за спірними накладними затримка вантажу сталася з вини відправника або одержувача вантажу, та не доведено відсутність вини залізниці у затримці вантажу.
У даному випадку наявність підстав для продовження строку доставки вантажу покладається на відповідача, оскільки у позивача відсутній доступ до актів загальної форми. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 02.12.2019 у справі № 910/3745/19.
3.3. Також ПрАТ "МК "Азовсталь" посилається на те, що відповідачем не надано жодного акта загальної форми по спірним накладним або інших належних та допустимих доказів на підтвердження власних доводів і які б свідчили про наявність підстав для збільшення строку вантажу, а відтак і таким, що має застосовуватись при розрахунку штрафу. Зазначені у графі 49 спірних накладних відмітки скаржник вважає неналежними відмітками у розумінні п.2.9. Правил, оскільки такі відмітки не містять причини затримки вагонів, акти складені залізницею вже після закінчення встановлених термінів доставки для цих вагонів в односторонньому порядку та позивачу не надавалась.
4. Позиція відповідача
4.1. АТ "Українська залізниця" надіслало до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу, підписаний у порядку самопредставництва представником Чаруковським Р.В.
Згідно з частиною третьою статті 56 Господарського процесуального кодексу України (далі- ГПК України) юридична особа незалежно від порядку її створення бере участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи), або через представника.
Відповідно до частини першої статті 58 ГПК України представником у суді може бути адвокат або законний представник.
Відповідно до частини дев`ятої статті 60 ГПК України у разі подання представником до суду заяви, скарги, клопотання він додає довіреність або інший документ, що посвідчує його повноваження, якщо в справі немає підтвердження такого повноваження на момент подання відповідної заяви, скарги, клопотання.
Так, відзив на касаційну скаргу підписаний представником АТ "Українська залізниця" - Чаруковським Р.В. на підставі довіреності від 26.07.2019 № 4110, яка долучена до відзиву на касаційну скаргу, та з якої вбачається, що представник є начальником відділу судових спорів та виконання судових рішень структурного підрозділу "Юридична служба" регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця". Крім того, у Єдиному реєстрі адвокатів України також відсутні відомості про те, що Чаруковський Р.В має статус адвоката. Крім того, за наявною інформацією в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутні відомості, що Чаруковський Р.В уповноважений представляти інтереси АТ "Українська залізниця" у справі.
З огляду на викладене, Касаційний господарський суд доходить висновку про необхідність залишення без розгляду відзиву АТ "Українська залізниця", як такого, що підписаний неуповноваженою особою.
РОЗГЛЯД СПРАВИ ВЕРХОВНИМ СУДОМ
5. Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
5.1. Як встановлено судами попередніх інстанцій АТ "Українська залізниця" до станції призначення - "Сартана" Донецької залізниці здійснило перевезення вантажів, одержувачем яких є ПрАТ "МТ "Азовсталь", що підтверджується залізничними накладними: №№ 41758004, 41846072, 41820028, 41555632, 41772773, 41813254, 41813221, 41700196, 41900705, 41900713, 41900788, 41474230, 41717216, 41861360, 41716127, 41821380, 41821141, 41890542, 41890559, 41959230, 41989476, 41865502, 41946559, 41947086, 41947060, 42016477, 42066035, 42078154, 41618760, 42028068, 42090571, 42028092, 42100719, 42132209, 42262352, 42289348, 42284810, 42217489, 42232751, 42232777, 42270199, 41948696, 42261016, 42232769, 42076760, 42254706, 42295725, 42295709, 42364380, 42464974, 42331173, 42437152, 42099200, 42106203, 42333054, 42298315, 42300566, 42300574, 42228841, 42234260, 42507137, 42630392, 42200915, 42566984, 42467209, 42369843, 42300798, 42300855, 42364398, 42599076, 42599175, 42599084, 42530675, 42572305, 42530642, 42527648, 42554154, 42572313, 42565747, 42557959, 42424309, 42424325, 42560334, 42466722, 42568212, 42566935, 42535807, 42523134, 42502518, 42501536, 42501585, 42463331, 42463323, 42463315, 42432401, 42431007, 42430991, 42254672, 42198820, 42198747, 42198069, 42298117, 42711051, 42560516, 42634311, 42571711, 42557744, 42555490, 42553032, 42552968, 42376913, 42376905, 42376673, 42696435, 42527192, 42671024, 42556159, 42711234, 42747592, 42587030, 42748376, 42564849, 42671438, 42556167, 42560540, 42423608, 42395798, 42395772, 42570796, 42799916, 42802686, 42715987, 42744458, 42568220, 42633958, 42774919, 42594929, 42787994, 42751586, 42708990, 42328450, 42433227, 42719146, 42719153, 42773929, 42769695, 42716084, 44928661, 44928679, 44995959, 44971943, 44971927, 44958932, 44946432, 43014828, 43014885, 43032515, 43028679, 44928869, 44959682, 44965564, 44954576, 43035021, 43025956, 44996734, 44967578, 44992485, 43030741, 43018472, 43021955, 43024702, 43035906, 43036425, 43002229, 43065028, 43065010, 43065036, 44999910, 43041128, 43060508, 44959625, 43049469, 43040179, 43041599, 43058304, 43058296, 43058338, 43058288, 43014422, 43076207, 43076215, 43076199, 43072990, 43079409, 43090794, 43091263, 43092576, 43094788, 43076728, 43076736, 43089093, 43028109, 43157981, 43136274, 44937886, 43109289, 43168046, 43157841, 43180660, 43180827, 43174234, 43180702, 43178060, 43187533, 43180710, 43165273, 43165265, 44877314, 43178441, 43180371, 43174135, 43185149, 43184423, 43184431, 43184415, 43189265, 43198134, 43186329, 43180793, 43249739, 43249747, 43245695, 43245703, 43238922, 43245711, 43243070, 43133503, 43182393, 43221704, 43221712, 43256643, 43220805, 43231299, 43209220, 43241975, 43241991, 43240522, 43240969, 43241827, 43168780, 43204049, 43259274, 43224302, 43249754, 43224898, 43224880, 43205566, 43220565, 43228659, 43247543, 43247840, 43229996, 43220607, 43220177, 43289586, 43248137, 43216647, 43302959, 43290568, 43281757, 43283209, 43301985, 43302850, 43263615, 43280759, 43284181, 43202282, 43297654, 43297670, 43297688, 43275833, 43241090, 43302934.
5.2. Судами встановлено, що вантаж, що перевозився за залізними накладними, Залізницею доставлено ПрАТ "МТ "Азовсталь" після закінчення встановленого строку доставки.
Календарними штемпелями на залізничних накладних, доданих до позовної заяви, підтверджується, що вантаж відповідачем доставлено позивачеві з порушенням встановленого терміну доставки, визначеного статтею 41 Статуту залізниць України та Правилами обчислення термінів доставки вантажу.
5.3. Відповідно до розрахунку позивача загальна сума штрафу за несвоєчасну доставку вантажу становить 1 379 481, 93 грн., у зв`язку з чим позивач звернувся з даним позовом до суду.
5.4. Судами попередніх інстанцій встановлено, що за залізничними накладними: №№41758004, 41813254, 41813221, 41900705, 41900713, 41900788, 41716127, 41821380, 41821141, 41890542, 41890559, 41959230, 41989476, 42016477, 42078154, 41618760, 42028068, 42090571, 42100719, 42217489, 42232751, 42232777, 42270199, 42261016, 42232769, 42076760, 42254706, 42364380, 42331173, 42300566, 42300574, 42507137, 42467209, 42900798, 42300855, 42364398, 42599076, 42599175, 42599084, 42530675, 42572305, 42530642, 42572313, 42560334, 42466722, 42535804, 42523134, 42502518, 42501536, 42501585, 42431007, 42430991, 42560516, 42634311, 42571711, 42557744, 42555490, 42552968, 42696435, 42711234, 42564849, 42671438, 42560540, 42715987, 42744458, 42774919, 42594929, 42751586, 42708990, 42719146, 42773929, 42769695, 42716084, 43035021, 43025956, 43018472, 43021955, 43024702, 43035906, 43036425, 43090794, 43091263, 43089093, 43136274, 43157841, 43180660, 43180827, 44877314, з урахуванням приписів пункту 2.9 Правил наявні відмітки в розділі 49 накладних про тривалість затримки та зазначені документи залізниці, на підставі яких затримка здійснена.
5.5. Таким чином, з урахуванням відміток про затримку вагонів та про продовження термінів доставки, здійснивши перерахунок штрафу, суди попередніх інстанцій вважають обґрунтованими та доведеними розмір штрафних санкцій за порушення доставки вантажу у сумі 1 073 482, 83 грн., в решті позовних вимог відмовлено.
6. Порядок та межі розгляду справи судом касаційної інстанції
6.1. Касаційний господарський суд звертає увагу на те, що відповідно до частини другої Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
6.2. Відповідно до частини першої статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
6.3. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 300 ГПК України).
6.4. Судова колегія звертає увагу на те, що не переглядає рішення судів попередніх інстанцій в частині задоволення позовних вимог, а також відмови у задоволенні штрафу у розмірі 5 010, 00 грн. за накладними №42076760, №42300566, №42300574, та в частині відмови у задоволенні заяви відповідача про зменшення розміру штрафних санкцій, оскільки сторонами наведене не оскаржується.
7. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
7.1. ЦК України:
стаття 525:
- одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом;
частина перша статті 526:
- зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться;
стаття 551:
- предметом неустойки може бути грошова сума, рухоме і нерухоме майно;
- якщо предметом неустойки є грошова сума, її розмір встановлюється договором або актом цивільного законодавства;
- розмір неустойки, встановлений законом, може бути збільшений у договорі, якщо таке збільшення не заборонено законом;
- сторони можуть домовитися про зменшення розміру неустойки, встановленого актом цивільного законодавства, крім випадків, передбачених законом;
- розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення;
стаття 909:
- за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату;
- договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі;
- укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами);
- законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору перевезення вантажу;
частина перша статті 919:
- перевізник зобов`язаний доставити вантаж, пасажира, багаж, пошту до пункту призначення у строк, встановлений договором, якщо інший строк не встановлений транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, а в разі відсутності таких строків - у розумний строк;
стаття 920:
- у разі порушення зобов`язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).
7.2. ГК України:
стаття 307:
- за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату;
- договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень;
- вантажовідправник і перевізник у разі необхідності здійснення систематичних впродовж певного строку перевезень вантажів можуть укласти довгостроковий договір, за яким перевізник зобов`язується у встановлені строки приймати, а вантажовідправник - подавати до перевезення вантажі у погодженому сторонами обсязі;
- залежно від виду транспорту, яким передбачається систематичне перевезення вантажів, укладаються такі довгострокові договори: довгостроковий - на залізничному і морському транспорті, навігаційний - на річковому транспорті (внутрішньому флоті), спеціальний - на повітряному транспорті, річний - на автомобільному транспорті. Порядок укладення довгострокових договорів встановлюється відповідними транспортними кодексами, транспортними статутами або правилами перевезень;
- умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань;
стаття 313:
- перевізник зобов`язаний доставити вантаж до пункту призначення у строк, передбачений транспортними кодексами, статутами чи правилами. Якщо строк доставки вантажів у зазначеному порядку не встановлено, сторони мають право встановити цей строк у договорі;
- перевізник звільняється від відповідальності за прострочення в доставці вантажу, якщо прострочення сталося не з його вини;
- розмір штрафів, що стягуються з перевізників за прострочення в доставці вантажу, визначається відповідно до закону;
- -сплата штрафу за доставку вантажу з простроченням не звільняє перевізника від відповідальності за втрату, нестачу або пошкодження вантажу, що сталися внаслідок прострочення;
стаття 233:
- у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу;
- якщо порушення зобов`язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.
7.3. Закон України "Про залізничний транспорт":
частина перша статті 23:
- у разі невиконання або неналежного виконання зобов`язань за договором про організацію перевезень вантажів перевізники несуть відповідальність за неповну і несвоєчасну подачу вагонів і контейнерів для виконання плану перевезень, а вантажовідправники - за невикористання наданих транспортних засобів у порядку та розмірах, що визначаються Статутом залізниць України. Перевізники також несуть відповідальність за зберігання вантажу, багажу, вантажобагажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу, а також за дотримання терміну їх доставки в межах, визначених Статутом залізниць України.
7.4. Статут залізниць України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 (далі - Статут):
пункт 6:
накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення;
пункт 23:
- відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів);
- станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем;
- дата приймання і видачі вантажу засвідчується на накладній календарним штемпелем станції. В разі проведення митного контролю дата видачі вантажу ставиться після закінчення митних операцій;
- для посвідчення прийняття вантажу до перевезення станція видає відправнику квитанцію.
- форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом;
- під час перевезення масових вантажів у випадках, передбачених Правилами, допускається оформлення однієї накладної (комплекту перевізних документів) на перевезення цілого маршруту або групи вагонів чи комплекту контейнерів;
- станції видають вантажовідправникам бланки накладних (комплектів перевізних документів) за плату згідно з тарифом;
пункт 41:
- залізниці зобов`язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни;
- терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами, виходячи з технічних можливостей залізниць;
- обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення;
- вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки;
- у разі затримки подачі вагонів (контейнерів) під вивантаження внаслідок зайнятості вантажного фронту або з інших причин, залежних від одержувачів, вантаж вважається доставленим вчасно, якщо він прибув на станцію призначення до закінчення встановленого терміну доставки;
пункт 116:
- за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі:
10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби;
20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби;
30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб;
- зазначений штраф не сплачується, якщо вантаж не було вивезено одержувачем із станції впродовж доби після одержання повідомлення про прибуття вантажу або якщо в цей же термін одержувач не розкредитує перевізні документи на вантаж, що прибув;
- Залізниця не несе відповідальності за порушення термінів доставки, якщо порушення сталося внаслідок стихійного лиха або з інших, не залежних від залізниці обставин.
7.5. Правила обчислення термінів доставки вантажу, які затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (далі - Правила обчислення термінів доставки вантажів або Правил):