ПОСТАНОВА
Іменем України
13 березня 2020 року
Київ
справа №803/1565/17
адміністративне провадження №К/9901/56006/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Білак М.В.,
суддів: Губської О.А., Калашнікової О.В.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу
за касаційною скаргою Володимир-Волинської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області
на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2017 року (головуючий суддя - Плахтій Н.Б.)
та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2018 року (головуючий суддя - Кушнерик М.П., судді: Качмар В.Я., Курилець А.Р.)
у справі №803/1565/17
за позовом ОСОБА_1
до Володимир-Волинської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області
про зобов`язання вчинити дії.
I. РУХ СПРАВИ
1. У листопаді 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з вказаним позовом, в якому просила зобов`язати відповідача провести нарахування та виплату недонарахованої суми індексації заробітної плати за період з 1 лютого 2011 року по 31 липня 2012 року в сумі 5 709,86 грн та не донарахованої суми компенсації втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків виплати індексації заробітної плати за період з 1 лютого 2011 року по 31 липня 2012 року.
2. В обґрунтування позовних вимог зазначила, що за спірний період не проводилась індексація її заробітної плати в порушення вимог Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".
3. Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2018 року, позов задоволено частково. Зобов`язано Володимир-Волинську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Волинській області провести нарахування та виплату не донарахованої суми індексації заробітної плати за період з 1 лютого 2011 року по 31 липня 2012 року в сумі 5 608,71 грн та суми компенсації втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків виплати індексації заробітної плати за період з 1 лютого 2011 року по 31 липня 2012 року.
4. Не погоджуючись з вказаними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач звернувся з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що з 1 березня 2002 року по 14 березня 2016 року ОСОБА_1 працювала на різних посадах у Нововолинській об`єднаній державній податковій інспекції.
6. На виконання звернення управління Служби безпеки України у Волинській області від 19 вересня 2012 року провідним державним фінансовим інспектором Володимир-Волинської об`єднаної державної податкової інспекції в якості залученого спеціаліста, проведено перевірку дотримання чинного законодавства України при нарахуванні та виплаті індексації грошових доходів службовим особам Нововолинської об`єднаної державної податкової інспекції. За результатами проведеної перевірки 12 жовтня 2012 року складено довідку, відповідно до якої встановлено недоотримання індексації працівниками протягом періоду з 1 січня 2008 року по 1 серпня 2012 року на загальну суму 182 754,03 грн. Поряд з цим у зазначений період на підставі наказів керівника інспекції працівникам проводились виплати, які носять стимулюючий характер - щомісячні премії.
7. Територіальною державною інспекцією з питань праці у Волинській області 9 листопада 2012 року проведено позапланову перевірку додержання Нововолинською об`єднаною державною податковою інспекцією законодавства про працю та загальнообов`язкове державне соціальне страхування. За результатами перевірки 16 листопада 2012 року складено припис №03-01-04/0462-0398 щодо, зокрема, дотримання вимог пункту 2.5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення та постанови Кабінету Міністрів України від 13 червня 2012 року №526.
8. Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 11 січня 2013 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 3 вересня 2014 року та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 1 жовтня 2015 року, відмовлено у задоволенні позову про скасування припису інспекції з питань праці.
IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
9. Частково задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що підтверджено факт ненарахування та невиплати працівникам Нововолинської об`єднаної державної податкової інспекції, в тому числі і позивачу, суми індексації заробітної плати у період з 1 січня 2008 року по 1 серпня 2012 року відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".
10. Індексація заробітної плати повинна здійснюватися роботодавцем, а тому судом стягнуто суму недоплаченої індексації відповідно до наданого відповідачем розрахунку.
11. Оскільки суму індексації заробітної плати позивачу не було нараховано, то позовна вимога про нарахування та виплату компенсації втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати також підлягає задоволенню.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
12. Доводи касаційної скарги є аналогічним обґрунтуванням заперечень на адміністративний позов та апеляційної скарги, зокрема, відповідач зазначив, що судові рішення про відмову у скасуванні припису інспекції з питань праці, якими позивач обґрунтовує позовні вимоги, не стосуються порушень прав позивача.
13. Базовий місяць при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення визначається для кожного працівника індивідуально.
14. Зазначає також що у матеріалах адміністративної справи відсутні докази порушення відповідачем норм законодавства, чинних на час виникнення спірних правовідносин.
15. Заперечення на касаційну скаргу не надходили.
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
16. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України), вважає за необхідне зазначити наступне.
17. Статтею 33 Закону України "Про оплату праці" встановлено, що в період між переглядом розміру мінімальної заробітної плати індивідуальна заробітна плата підлягає індексації згідно з чинним законодавством.
18. Відповідно до статті 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" (далі - Закон №1282-ХІІ), в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
19. Статтею 2 Закону №1282-ХІІ визначено об`єкти індексації грошових доходів населення. Так, індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру: пенсії; стипендії; оплата праці (грошове забезпечення); суми виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування; суми відшкодування шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, а також суми, що виплачуються особам, які мають право на відшкодування шкоди в разі втрати годувальника.
20. Статтею 4 Закону №1282-ХІІ передбачено підстави для проведення індексації. Індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка. Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті. Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін. У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.