1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



03 березня 2020 року

Київ

справа №814/3691/15

адміністративне провадження №К/9901/28157/18

К/9901/28158/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,

розглянувши в судовому засіданні без повідомлення сторін касаційні скарги: 1. Публічного акціонерного товариства "Миколаївобленерго" та 2. Очаківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Миколаївській області на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 02.02.2016 (головуючий суддя - Танасогло Т.М., судді: Бойко А.В., Яковлєв О.В.) у справі № 814/3691/15 за позовом Публічного акціонерного товариства "Миколаївобленерго" до Очаківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Миколаївській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Миколаївській області про визнання протиправною бездіяльності, стягнення надмірно сплачених авансових внесків з податку на прибуток, -



встановив:

Публічне акціонерне товариство по газопостачанню "Миколаївобленерго" (далі - ПАТ "Миколаївобленерго") звернулося до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправною бездіяльність Очаківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Миколаївській області (далі - Очаківська ОДПІ) щодо неповернення надмірно сплачених авансових внесків з податку на прибуток у розмірі 205341,00 грн.; визнати протиправною бездіяльність Головного управління Державної казначейської служби України у Миколаївській області щодо неповернення надмірно сплачених авансових внесків з податку на прибуток (код платежу 11023100) у розмірі 205341,00 грн.; стягнення надмірно сплачених авансових внесків з податку на прибуток (код платежу 11023100) у розмірі 205341,00 грн.



Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 15.10.2015 позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Очаківської ОДПІ щодо не повернення надмірно сплачених авансових внесків з податку на прибуток (код платежу 11023100) у розмірі 205341,00 грн. Стягнуто з Державного бюджету на користь ПАТ "Миколаївобленерго" (код ЄДРПОУ 23399393) надмірно сплачені авансові внески з податку на прибуток (код платежу 11023100) у розмірі 205341,00 грн. (двісті п`ять тисяч триста сорок одна гривня) із зарахуванням коштів на р/р 26003001362 в МОУ АТ "Ощадбанк", МФО 326461, ЄДРПОУ 23399393. В решті позовних вимог відмовлено.



Постанова суду першої інстанції в частині задоволення позову мотивована тим, що факт переплати коштів з авансових внесків з податку на прибуток та податку на прибуток підтверджено актом звірки Очаківської ОДПІ, позивач відповідно до вимог статті 43 Податкового кодексу України звернувся до податкового органу із заявою про повернення надміру сплачених сум з податку на прибуток, проте контролюючим органом не подано до органу державного казначейства висновок про повернення коштів, а відтак позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності податкового органу щодо неповернення та стягнення надмірно сплачених сум підлягають задоволенню.



Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 02.02.2016 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Очаківської ОДПІ щодо не повернення надмірно сплачених авансових внесків з податку на прибуток у розмірі 205341,00 грн. Зобов`язано Очаківську ОДПІ подати Головному управлінню Державної казначейської служби України у Миколаївській області висновок про повернення надмірно сплачених авансових внесків з податку на прибуток (код платежу 11023100) у розмірі 205341,00 грн. В задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.



При прийнятті цієї постанови суд апеляційної інстанції виходив з того, що стягнення з Державного бюджету на користь позивача надмірно сплачених авансових внесків з податку на прибуток є помилковим, з огляду на те, що така вимога позивача не є правильним способом захисту його прав. При цьому зазначив, що в даному випадку правильним способом захисту прав позивача є вимога про зобов`язання відповідача виконати покладений на нього Законом і підзаконними актами обов`язок щодо надання органу казначейства висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.



Не погодившись з висновками суду апеляційної інстанцій, Публічне акціонерне товариство по газопостачанню "Миколаївобленерго" оскаржила його у касаційному порядку.



У касаційній скарзі позивач просить скасувати постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 02.02.2016 та залишити в силі постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 15.10.2015.



В обґрунтування вимог касаційної скарги зазначає про незаконність рішення суду апеляційної інстанції та вказує, що має право на судовий захист шляхом стягнення надміру сплачених коштів з Державного бюджету України.



Очаківська об`єднана державної податкової інспекції ГУ ДФС у Миколаївській області також оскаржила рішення суду апеляційної інстанції. У поданій касаційній скарзі просить скасувати постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 02.02.2016 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.



Вимоги Очаківської ОДПІ обґрунтовано, що в силу положень статті 43 Податкового кодексу України порядок повернення платнику податків надміру сплачених грошових зобов`язань передбачає можливість органів державної податкової служби здійснити такі дії лише за умов звернення платника податків, а не з власної ініціативи; такий порядок передбачає лише дії податкового органу щодо надання висновку з повернення відповідних сум з бюджету органові, що здійснює казначейське обслуговування коштів, тобто податковий орган не наділений повноваженнями з повернення коштів. Крім того зазначає, що відповідно до Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" №71-VIII від 28.12.2014, відокремлені підрозділи не є платниками податку на прибуток.



Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга ПАТ "Миколаївобленерго" підлягає задоволенню, а касаційна скарга Очаківської ОДПІ частковому задоволенню з огляду на наступне.



Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, позивачем протягом 2013-2014 років платіжними дорученнями № 221 від 17.01.2013, № 801 від 18.02.2013, №8105 від 26.03.2013, № 8994 від 24.04.2013, № 9557 від 27.05.2013, № 10183 від 26.06.2013, № 11599 від 22.08.2013, № 12377 від 25.09.2013, № 31055732 від 28.10.2013, № 31056600 від 29.11.2013, № 31057381 від 27.12.2013, № 411 від 29.01.2014, № 1089 від 27.02.2014, № 147 від 29.01.2015 було сплачено до державного бюджету України авансових внесків з податку на прибуток у розмірі 205341, 00 грн.



Позивач листом від 25.03.2015 №774 звернувся до контролюючого органу з вимогою про повернення надмірно сплачених авансових внесків з податку на прибуток у розмірі 205341,00 грн. з перерахуванням коштів на відповідні рахунки, який отриманий податковим органом 25.03.2015, що підтверджується штампом на вказаному листі.



Однак, в порушення податкового законодавства, Очаківською ОДПІ висновок про повернення коштів до органу казначейства не було направлено.



Згідно з пунктом 14.1.115 статті 14 Податкового кодексу України надміру сплачені грошові зобов`язання - це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.



Відповідно до підпункту 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 Податкового кодексу України платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.



Порядок повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань встановлений статтею 43 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) та Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 № 787.



Пунктом 43.1 статті 43 Податкового кодексу України встановлено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Відповідно до пункту 43.3 статті 43 Податкового кодексу України обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.



Положеннями пунктів 43.4, 43.5 статті 43 Податкового кодексу України встановлено, що платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.


................
Перейти до повного тексту