1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



03 березня 2020 року

Київ

справа №803/1208/17

адміністративне провадження №К/9901/1225/17



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Хохуляка В.В., суддів: Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,



при секретарі судового засідання Горбатюку В.С.,



за участю представника позивача Максимчука Ю.В.,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Волинської митниці Державної фіскальної служби на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 11.10.2017 (суддя Плахтій Н.Б.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.11.2017 (головуючий суддя Богаченко С.І., судді: Рибачук А. І., Старунський Д. М.) у справі №803/1208/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротехніка" до Волинської митниці Державної фіскальної служби про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,


ВСТАНОВИВ:



ТОВ "Агротехніка" звернулося до адміністративного суду з позовом до Волинської митниці ДФС, у якому позивач просив визнати протиправною картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 01.09.2017 №UA205090/2017/00172; визнати протиправною та скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 06.09.2017 №UA205090/2017/00182; зобов`язати відповідача здійснити митне оформлення товару - тролейбус пасажирський моделі 321, номер кузова НОМЕР_1, 2017 року виготовлення, із застосуванням пільгового режиму в оподаткуванні ввізним митом відповідно до вимог Угоди про Правила визначення країни походження товарів у Співдружності Незалежних Держав від 20.11.2009 та Договору про зону вільної торгівлі держав учасниць Співдружності Незалежних Держав від 18.10.2011.



Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 11.10.2017, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.11.2017, позовні вимоги задоволено.



Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій Волинська митниця ДФС звернулась з касаційною скаргою до Верховного Суду. У касаційній скарзі контролюючий орган просить скасувати постанову Волинського окружного адміністративного суду від 11.10.2017, ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.11.2017, та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.



Ухвалою Верховного Суду від 29.01.2018 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Волинської митниці ДФС на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 11.10.2017 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.11.2017 у справі №803/1208/17.



Ухвалою суду від 10.02.2020 попередній розгляд справи призначено на 11.02.2020.



Ухвалою від 11.02.2020 призначено розгляд справи у судовому засіданні на 25.02.2020.



25.02.2020 у судовому засіданні оголошено перерву до 12год 03.03.2020.



В обґрунтування касаційної скарги митний орган посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій і ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову. Доводи касаційної скарги збігаються з доводами заперечення на позов та апеляційної скарги. Крім того, відповідач вказує, що судами не надана належна оцінка доказам у справі, неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи.



На думку митного органу, акт експертизи від 29.08.2017 №1/3306-1 виданий відповідно до Правил із змінами та доповненнями, внесеними протоколом засідання Ради глав Урядів Співдружності Незалежних Держав (далі - СНД) від 30.05.2014, які Україною не підписані - не може бути підставою для перевірки виконання критерію достатньої переробки товару тролейбус пасажирський. Крім того, згідно отриманої від уповноважених органів Республіки Білорусь інформації для товару тролейбус пасажирський, враховуючи конструктивні особливості транспортного засобу, не можуть бути виконані операції технологічного процесу, передбачені Угодою про Правила. Таким чином, враховуючи положення Правил сертифікат про походження товару, що виданий Мінським відділенням Білоруської Торгово-промислової палати, не може бути визнаний для застосування режиму вільної торгівлі та пільги по сплаті ввізного мита, внаслідок чого митницею видано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення. З огляду на викладене митниця вважає, що картки відмови прийняті у повній відповідності до норм чинного законодавства.



Позивач подав заперечення на касаційну скаргу, з урахуванням додаткових пояснень, вважає, що при оформленні карток відмови митниця не врахувала усі технічні характеристики товару, водночас подані до митного оформлення документи, а саме: сертифікат про походження товару та акт експертизи відповідають вимогам ратифікованої Україною 06.07.2011 і чинної на її території Угоди про Правила визначення країни походження товарів у Співдружності Незалежних Держав та надають беззаперечне право на застосування пільги по сплаті мита.



Розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Волинської митниці ДФС на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 11.10.2017 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.11.2017, судом проголошено вступну та резолютивну частини постанови про задоволення касаційної скарги частково.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, що 24.08.2017 між ВАТ "Керуюча компанія холдингу "Белкоммунмаш" як постачальником та ТОВ "Агротехніка" як покупцем укладено договір №306/13-17, предметом якого є поставка 32-х одиниць тролейбусів моделі 321, 2017 року випуску, не бувших раніше в експлуатації..

31.08.2017 для проведення митного оформлення поставленого позивачу товару тролейбус пасажирський моделі 321, номер кузова НОМЕР_1, 2017 року виготовлення за договором №306/13-17 від 24.08.2017 декларантом ПП "СІА-БРОК" було подано митниці ЕМД №UA205090/2017/034667, де у графі 36 заявлено преференцію по ввізному миту за кодом " 400".

Разом з іншим, подано пакет документів, а саме: договір №306/13-17 від 24.08.2017 з додатками, платіжний документ на передоплату за тролейбус, довідку про транспортні витрати, інвойс (рахунок-фактура) №113 від 29.08.2017, сертифікат про походження товару форми СТ-1 від 29.08.2017 №BYUA7101330601, акт експертизи походження товарів №1/3306-1 від 29.08.2017, довідку про основні операції і процеси виробництва тролейбусів пасажирських моделі 321 від 29.08.2017 №245/17-6с/3, довідку про відсоткову вартість сировини, матеріалів та комплектуючих виробів іноземного походження в ціні кінцевої продукції від 29.08.2017 №245/17-6с/2, довідку про матеріали, сировину та комплектуючі, використані для виготовлення тролейбусів пасажирських моделі 321 від 29.08.2017 №245/13-6с/4, CMR №67 від 29.08.2017.

01.09.2017 митниця відмовила позивачу у прийнятті митної декларації, про що видано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205090/2017/00172. Причиною відмови митний орган зазначив, що відповідно до положення частини другої пункту 9.3 розділу 9 Правил визначення країни походження товарів країн СНД від 20.11.2009 сертифікат про походження товару форми СТ-1 від 29.08.2017 №BYUA7101330601, що виданий Мінським відділенням Білоруської ТПП, не може бути визнаний для застосування режиму вільної торгівлі та пільги по сплаті ввізного мита з наступних причин:

1) акт експертизи від 29.08.2017 №1/3306-1 виданий Мінським відділенням Білоруської ТПП відповідно до Правил із змінами та доповненнями, внесеними Протоколом засідання глав Урядів СНД від 30.05.2014, які Україною не підписані, не може бути підставою для перевірки виконання критерію достатньої переробки товару "тролейбус пасажирський моделі 321" товарної позиції 8702 ТН ЗЕД;

2) згідно інформації, отриманої від уповноважених органів країни експорту листом Державного митного комітету Республіки Білорусь від 29.06.2017 №08-17/1317 (вх. ДФС України від 03.08.2017 №21175/5) та листом Білоруської ТПП від 23.06.2017 №2-08-05/1270, для товару "тролейбус пасажирський моделі 321" ТН ЗЕД 8702, враховуючи коструктивні особливості транспортного засобу, не можуть бути виконані наступні операції технологічного процесу, передбачені Угодою про Правила: установлення радіаторів і підключення систем охолодження; установлення котушки запалювання; установлення глушника та секцій вихлопного трубопроводу; установлення паливного бака та підключення паливовводу; установлення генератора та регулювання натягнення приводного паса.

При цьому митниця роз`яснила вимоги, виконання яких забезпечить можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, а саме: подати митну декларацію без застосування пільги по сплаті ввізного мита.

Не погодившись з такими діями відповідача, позивач 06.09.2017 подав нову ЕМД №UA205090/2017/035933 із заявленим кодом преференції " 400" та аналогічним пакетом документів, додавши, окрім вищепереліченого, лист виробника ВАТ "Керуюча компанія холдингу "Белкоммунмаш" від 04.09.2017 №1-11/0996, адресований Волинській митниці ДФС про те, що усі передбачені Угодою про Правила технологічні операції виконуються при виробництві тролейбусів моделі 321 в модифікації з обладнаною дизель-генераторною установкою.

06.09.2017 митниця відмовила в прийнятті митної декларації, про що видано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205090/2017/00182. Причини відмови в прийнятті митної декларації відповідач зазначив аналогічні, що і у попередній картці відмови.

Вважаючи рішення митного органу про коригування митної вартості товарів та картки відмови у пропуску товарів протиправними, позивач звернувся до суду з позовом про їх скасування.



Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що ТОВ "Агротехніка" надано для митного оформлення всі документи, необхідні для підтвердження країни походження товару - тролейбус пасажирський моделі 321 та здійснення митного оформлення вказаного товару із застосуванням пільгового режиму в оподаткуванні ввізним митом. Судами зауважено, що наявність у митного органу сумнівів щодо наданих позивачем документів не є підставою для відмови у митному оформленні товару, а може лише слугувати підставою для перевірки документів про країну походження товару.

Згідно положень частини другої статті 1 Митного кодексу України (далі - МК України) відносини, пов`язані із справлянням митних платежів, регулюються цим Кодексом, Податковим кодексом України та іншими законами України з питань оподаткування.

Відповідно до пункту 24 частини першої статті 4 МК України митний контроль - це сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.

Як встановлено частиною першою статті 318 МК України митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.

Згідно з частинами четвертою та п`ятою статті 280 МК України ввізне мито на товари, митне оформлення яких здійснюється в порядку, встановленому для підприємств, нараховується за ставками, встановленими Митним тарифом України. Ввізне мито є диференційованим щодо товарів, що походять з держав, які спільно з Україною входять до митних союзів або утворюють з нею зони вільної торгівлі. У разі встановлення будь-якого спеціального преференційного митного режиму згідно з міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, застосовуються преференційні ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України. До товарів, що походять з України або з держав - членів Світової організації торгівлі, або з держав, з якими Україна уклала двосторонні або регіональні угоди щодо режиму найбільшого сприяння, застосовуються пільгові ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України, якщо інше не встановлено законом. До решти товарів застосовуються повні ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України.

Відповідно до частини першої статті 281 МК України визначено, що допускається встановлення тарифних пільг (тарифних преференцій) щодо ставок Митного тарифу України у вигляді звільнення від оподаткування ввізним митом, зниження ставок ввізного мита або встановлення тарифних квот відповідно до законодавства України та для ввезення товарів, що походять з держав, з якими укладено відповідні міжнародні договори.

Частинами першою та другою статті 36 Митного кодексу України встановлено, що країна походження товару визначається з метою оподаткування товарів, що переміщуються через митний кордон України, застосування до них заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, заборон та/або обмежень щодо переміщення через митний кордон України, а також забезпечення обліку цих товарів у статистиці зовнішньої торгівлі. Країною походження товару вважається країна, в якій товар був повністю вироблений або підданий достатній переробці відповідно до критеріїв, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до положень статтей 279, 282, 283 МК України сертифікат про походження товару є єдиним документом, який підтверджує країну походження товару.

Такий сертифікат був наданий митному органу для митного оформлення товару разом з іншими документами - додатковими відомостями, які підтверджують країну походження товару. У сертифікаті форми СТ-1 згідно з критеріями достатньої переробки товару зазначено, що країною походження товару є Республіка Білорусь.

Згідно Порядку роботи відділу митних платежів регіональної митниці, митниця при здійсненні контролю за правильністю визначення країни походження товарів, затвердженого наказом Державної митної служби України №1070 від 09.11.2009, чинного на час митного оформлення, рішення про визначення країни походження приймається Митним органом виключно у разі наявності наступних підстав:

1.6.1. Визнання сертифіката підробленим (фальсифікованим) за результатами перевірки уповноваженим органом.

1.6.2. Визнання преференційного сертифіката недійсним відповідно до Порядку проведення митними органами перевірки преференційних сертифікатів при ввезенні товарів на митну територію України на умовах угод про вільну торгівлю, затвердженого наказом Держмитслужби від 13 жовтня 2003 року № 683.

1.6.3. Визнання країни походження товару, заявленої у митній декларації відповідно до Класифікації валют та держав світу, затвердженої наказом Держкомстату від 08 липня 2002 року № 260, невідомою (за винятком товарів, наведених у статті 282 Митного кодексу України).


................
Перейти до повного тексту