Постанова
Іменем України
04 березня 2020 року
м. Київ
справа № 641/6162/17
провадження № 61-13270св19
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Синельникова Є. В. (суддя-доповідач),
суддів: Осіяна О. М., Сакари Н. Ю., Хопти С. Ф., Шиповича В. В.,
учасники справи:
позивачі: ОСОБА_1, ОСОБА_2,
відповідачі: комунальне підприємство "Харківські теплові мережі", комунальне підприємство "Жилкомсервіс",
представник комунального підприємства "Харківські теплові мережі" - Ващенко Тетяна Денисівна,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - ОСОБА_3,
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на рішення Комінтернівського районного суду м. Харкова, у складі судді
Колодяжної І. М., від 05 лютого 2019 року та постанову Харківського апеляційного суду, у складі колегії суддів: Бурлаки І. В., Бровченка І. О., Колтунової А. І., від 21 травня 2019 року.
Короткий зміст позовної заяви та її обґрунтування
У вересні 2017 року ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулись до суду з позовом до комунального підприємства "Харківські теплові мережі" (далі - КП "Харківські теплові мережі"), комунального підприємства "Жилкомсервіс" (далі - КП "Жилкомсервіс"), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - ОСОБА_3, про зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що вони проживають у житловому будинку АДРЕСА_1, який перебуває на балансі та в експлуатації КП "Жилкомсервіс", теплопостачання здійснюється
КП "Харківські теплові мережі". Вказували, що житловий будинок, у якому вони проживають, безпосередньо межує із котельнею, що розташована по АДРЕСА_2 . Проте, якість послуг, що надаються із централізованого теплопостачання, є вкрай низькою, внаслідок чого під час опалювального сезону, коли температура зовнішнього повітря знижується, в квартирах холодно, а в підвалі будинку утворюється намерзання води. Зазначали, що якість послуг із централізованого теплопостачання почала знижуватися з осені 2011 року, а саме після втручання в систему теплопостачання будинку (роботу теплового пункту), заміни проектного обладнання (елеватора) на змішувальний насос WILO-TOP-ED 80/1-10, який встановлений із порушенням законодавства. Розрахунки за теплопостачання з жовтня 2016 року здійснюються на підставі показників встановленого на будинку лічильника теплової енергії пропорційно та в середньому в опалювальний сезон становлять близько 43,00 грн за 1 кв. м, що у 2,5-3 рази більше, ніж вартість зазначених послуг для аналогічного будинку по АДРЕСА_3, та вище ніж розрахункова вартість, зазначена в квитанції, яка виставляється мешканцям будинку. Вважали, що зазначена ціна за послуги з централізованого теплопостачання занадто висока та не відповідає їх якості. Вказували, що по факту надання неякісних послуг мешканці будинку неодноразово зверталися як до відповідачів, так і до інших органів і засобів масової інформації, та наразі мешканцями будинку створено ініціативну групу, до числа якої входять особи, які володіють спеціальними знаннями, проведено огляд підвальної частини будинку та встановлено, що низька температура теплоносія та його висока вартість обумовлені втручанням в роботу теплового пункту, порушеннями під час встановлення теплового лічильника на житловий будинок по АДРЕСА_1, зокрема, встановленням чотирьох пускових перемичок та змішувального насосу, в результаті чого лічильник відображає необ`єктивні дані. Зазначали, що згідно Державних будівельних норм систему водяного опалення та/або систему внутрішнього теплопостачання, що досягає дванадцятого поверху будівлі та вище, необхідно приєднувати до теплової мережі за незалежною схемою, проте будинок, у якому вони проживають, досягає шістнадцятого поверху та підключений по залежній схемі водяного опалення, автоматичне регулювання теплового потоку відсутнє. Також зазначали, що в ході проведеного огляду встановлено, що подавальний трубопровід всупереч вимогам чинного законодавства з`єднується чотирма пусковими перемичками: три - із зворотним трубопроводом, на одній з яких встановлено насос, та одна - із трубопроводом холодного водопостачання, внаслідок облаштування яких значно знижується температура теплоносія, що впливає на кінцеву вартість послуг централізованого теплопостачання, що є порушенням проекту, виготовленого інститутом Укрзалізничний проект, на підставі якого здійснювалося будівництво будинку, та державних будівельних норм. Вказували, що змішування холодної та гарячої води в подавальному трубопроводі дає змогу КП "Харківські теплові мережі" подавати теплоносій в меншому об`ємі та із нижчою температурою, порушуючи таким чином температурний графік та технічну документацію в частині необхідного для опалення будинку обсягу теплоносія та його температури. Крім цього, зазначені дії КП "Харківські теплові мережі" дають змогу суттєво збільшити різницю між температурою подавального та зворотного теплоносія, що є однією із ключових величин при розрахунку обсягу та вартості спожитої послуги з централізованого теплопостачання. На думку позивачів, проведені відповідачами роботи здійснено з порушенням державних будівельних норм та нормативно-правових актів на проведення будівельних робіт та схеми теплопостачання будинку. Зазначали, що мають місце чисельні втрати температури теплоносія внаслідок неналежної ізоляції трубопроводів та інших приміщень. Для проведення енергетичного обстеження та розробки енергетичного паспорту ОСОБА_1 укладений договір № 29/ЕСКО з товариством з обмеженою відповідальністю "ДТЕК ЕСКО" від 08 листопада 2017 року, на підставі якого проведено перевірку всієї опалювальної системи будинку по АДРЕСА_1, зроблені відповідні дослідження та розрахунки, інвестиційні пропозиції, що відображено у звіті з енергоаудиту від 01 грудня 2017 року. У результаті проведеного енергоаудиту встановлено, що теплові витрати в будівлі в опалювальний період значною мірою викликані неякісним наданням послуг КП "Харківські теплові мережі" та КП "Жилкомсервіс" а саме: відсутністю утеплення вхідних дверей, наявністю не відремонтованих дерев`яних вікон у підвалі та на технічному поверсі, відсутністю утеплення перекриттів підвалу та даху, відсутністю утеплення труб, протіканням трубопроводів та засувів системи опалення у підвальному приміщенні, які знаходяться в незадовільному стані, в результаті чого у підвалі постійно рівень затоплення складає 50 см від рівня підлоги. При температурі зовнішнього середовища 5 градусів нижче нуля, вода у підвалі замерзає. Частина зворотного трубопроводу знаходиться у цій воді, в результаті чого вода у трубах охолоджується, що призводить до втрат теплової енергії, і ці втрати покладаються на мешканців будинку. Вищевказані недоліки впливають на розбалансованість системи теплопостачання будинку, а саме різниця температур в квартирах між першим та останніми поверхами складає 7 градусів. Зазначали, що спеціалістами встановлено, що у 2012 році проведена реконструкція теплового пункту з порушенням норм, що діяли на момент реконструкції системи опалення, відповідно до яких житлові будівлі повинні були облаштовуватись автоматизованим вузлом приготування теплоносія опалення та гарячого водопостачання за незалежною схемою, заміни проектного обладнання на змішувальний насос, який встановлений з порушенням законодавства, а саме Державних будівельних норм В.2.2-15:2005 року "Житлові будинки, положення". Звітом встановлено нерівномірність розподілення теплоносіїв по системі опалення, яка на даний момент є однотрубною з верхньою подачею. В результаті розбалансованості системи вирівняти температуру в приміщеннях неможливо. Окрім того, встановлено, що відсутність теплоізоляції трубопроводів опалення у приміщенні підвалу та теплового пункту, відкритих ділянок трубопроводів та запірної арматури на горищі значно впливає на потенціал енергозбереження та тягне за собою переплату в розмірі 59 717,00 грн за опалювальний період. Відсутність індивідуального теплового пункту незалежного типу з теплообмінником на опалення та автоматики призвели до значних тепловтрат, що тягне за собою надмірні переплати в розмірі 288 544 грн за опалювальний період. У процесі обстеження встановлено, що опалення сходових клітин та переходів до балкону вимкнуто КП "Харківські теплові мережі", що суперечить проекту будівництва, так як стіни квартир, які виходять на сходові майданчики мають меншу товщину, ніж зовнішні стіни з розрахунком, що вони мають обігріватись радіаторами. В результаті відключення радіаторів температура повітря на сходових клітинах майже не відрізняється від температури повітря зовні, що значно впливає на втрату теплової енергії в квартирах, що виходять на них. Зазначили, що в період опалювального сезону 2016-2017 років КП "Харківські теплові мережі" за опалення жителям будинку АДРЕСА_1 нараховано 931 248 грн, проте спеціалістами товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК ЕСКО" встановлено, що в результаті недбалого відношення до своїх службових зобов`язань, порушень Державних будівельних норм КП "Харківські теплові мережі" та КП "Жилкомсервіс", відсутності балансувальних клапанів в опалювальній системі по "довжині" та "висоті", що призвело до втрати енергозбереження, переплата складає 416 111 грн - 44,68 % від нарахованих коштів, що значно впливає на порушення прав жителів будинку. Вони звертались до відповідачів з відповідними заявами щодо налагодження теплопостачання будинку, проте отримували відповіді, що в результаті перевірок порушень не встановлено, після чого вони вирішили відмовитись від оплати неякісних послуг. Зазначили, що 28 листопада 2017 року Ленінським районним судом
м. Харкова видано судовий наказ про стягнення з ОСОБА_1 та ОСОБА_3 заборгованості за централізоване опалення та гарячу воду у розмірі 46 279,70 грн, який ухвалою Ленінського районного суду м. Харкова від 14 грудня 2017 року за заявою ОСОБА_1 та ОСОБА_3 скасовано. Вказували, що саме на стіні квартири ОСОБА_1, яка виходить на сходову клітину, з вини КП "Харківські теплові мережі" без узгодження з ним чи будь-якими мешканцями будинку відключені радіатори опалення, що призвело до зменшення температури в його квартирі до рівня некомфортної для проживання, а саме в дитячій кімнаті, туалеті та ванній кімнаті, що змусило його додатково опалювати ці приміщення обігрівачем в період з 2012 року та облаштовувати теплу підлогу, що потягло додаткові енергозатрати та фінансові збитки. У січні 2018 року ОСОБА_1 отримав повідомлення КП "Харківські теплові мережі" про нарахування 59 464,00 грн до сплати за теплопостачання, що на його думку є безпідставно завищеною сумою, а термін розрахунків знаходиться за межами позовної давності та має розраховуватись з лютого 2015 року. Заборгованість станом на 01 лютого 2018 року складає 34 042,00 грн, однак відповідно до розрахунків, що вказані в звіті енергоаудиту, переплата за квартиру ОСОБА_1, загальною площею 86,6 кв. м, в рамках відповідальності КП "Харківські теплові мережі" та КП "Жилкомсервіс" складає 44,68 % від нарахованих до сплати сум. Крім того, жителям будинку неправомірно нараховують суму за опалення, оскільки при нарахуванні обсягу спожитої теплової енергії до рахунку незаконно включається не тільки житлова площа будинку у розмірі 5 377,55 кв. м, а й площа місць загального користування щодо яких не вжито заходів з їх утеплення, у розмірі
3 348,45 кв. м, тобто фактично ними сплачується за опалення площі будинку 8 726,00 кв. м, що на 38 % більше, ніж повинно оплачуватись. Зазначали, що таким чином від отриманих платежів необхідно спочатку вирахувати 38 %, а потім 44,68 %. Вказували, що кінцеву суму розрахунків необхідно проводити на момент винесення судового рішення та з урахуванням коефіцієнту перерахунку відповідно до висновків енергоаудиту.
Посилаючись на зазначені обставини, позивачі просили суд зобов`язати
КП "Харківські теплові мережі" привести у відповідність із чинним законодавством систему опалення житлового будинку по АДРЕСА_1 , а саме: доукомплектувати систему опалення житлового будинку за вищевказаною адресою індивідуальним тепловим пунктом із незалежною схемою теплопостачання, системою автоматичного регулювання теплового потоку в залежності від температури зовнішнього середовища відповідно до Закону України "Про теплопостачання" та державних будівельних норм, встановити теплоізоляцію відкритих ділянок трубопроводів, провести заміну розподільних трубопроводів в підвалі та на даху, відбалансувати опалювальну систему (по довжині - встановлюючи балансувальні клапани, по висоті - збільшивши надходження теплоносія); зобов`язати КП "Жилкомсервіс" провести заходи з реновації житлового будинку по АДРЕСА_1 : утеплення вхідних дверей, утеплення перекриттів підвалу та даху будинку, заміну старих вікон на металопластикові в підвальних приміщеннях та на технічному поверсі; визнати розірваним договір про надання комунальних послуг з теплопостачання та подання гарячої води між позивачами та КП "Харківські теплові мережі"; зобов`язати КП "Харківські теплові мережі" провести перерахунок коштів, що були безпідставно нараховані за надання послуг з теплопостачання ОСОБА_1, що мешкає у квартирі АДРЕСА_4 з вирахування 38% та 44,68%, що виведені на підставі пункту 12 постанови Кабінету Міністрів України № 630 та висновків енергоаудиту з урахуванням позовної давності; зобов`язати КП "Харківські теплові мережі" провести перерахунок коштів, що були безпідставно нараховані за надання послуг з теплопостачання ОСОБА_2, що мешкає у квартирі АДРЕСА_5, з вирахуванням 38% та 44,68%, що виведені на підставі пункту 12 постанови Кабінету Міністрів України № 630 та висновків енергоаудиту.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Комінтернівського районного суду м. Харкова від 05 лютого
2019 року у позові ОСОБА_1 та ОСОБА_2 відмовлено.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що позивачі не довели, що відповідачі порушують їх права при наданні послуг з централізованого опалення та гарячого водопостачання, тому відсутні підстави для задоволення позову.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
Постановою Харківського апеляційного суду від 21 травня 2019 року апеляційні скарги ОСОБА_1, ОСОБА_2 залишено без задоволення. Рішення Комінтернівського районного суду м. Харкова від 05 лютого
2019 року залишено без змін.
Суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції, зазначивши при цьому, що проведення поточних і капітальних ремонтів не покладено на КП "Харківські теплові мережі" ані нормативними актами, ані вищезазначеним договором з КП "Жилкомсервіс". Крім того, балансування системи опалення відноситься до реконструкції внутрішньобудинкової системи опалення, яка здійснюється відповідно до проектної документації спеціалізованою організацію та також не покладено на КП "Харківські теплові мережі". Позивачами не надано доказів на підтвердження того, що прилад обліку, встановлений у будинку, в якому мешкають позивачі, підключено з порушеннями вимог законодавства та ДБН. Суд апеляційної інстанції зазначив, що звіт енергоаудиту не може бути визнаний належним та достатнім доказом наявності порушень у системі теплопостачання в будинку позивачів, оскільки він не є висновком експерта та йому надано відповідну оцінку нарівні з іншими письмовими доказами, зокрема, технічною документацією щодо встановлення приладу обліку та актами КП "Харківські теплові мережі" щодо відсутності порушень. Підключення будинку по залежній схемі опалювання не є порушенням норм чинного законодавства, а матеріали справи не містять доказів на підтвердження того, що під час встановлення лічильника мали місце реконструкція, термомодернізація або технічне переоснащення існуючих систем теплопостачання, що вимагало б зміни схеми приєднання будинку. Висновок про те, чи відповідають вимогам будівельно-технічних норм та правил внутрішньобудинкові мережі теплопостачання та, зокрема, встановлений тепловий лічильник, потребує спеціальних знань в галузі техніки. Проте, клопотання про призначення відповідної експертизи позивачами до суду першої інстанції не заявлено і до суду апеляційної інстанції не надходило.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та доводи особи, яка її подала
У касаційній скарзі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 просять скасувати оскаржені судові рішення та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права.
Доводи касаційної скарги зводяться до того, що суди попередніх інстанцій не надали належну правову оцінку несанкціонованим діям КП "Харківські теплові мережі" щодо відсутності проектної документації, залишили поза увагою незаконні дії відповідача. Заявники зазначали, що судами не встановлено розмежування обов`язків між КП "Жилкомсервіс" та КП "Харківські теплові мережі" у частині обслуговування системи теплопостачання та узгодження дій й обов`язків підтримувати в належному стані систему теплопостачання житлового будинку. Судами не враховано, що на КП "Жилкомсервіс" як на балансоутримувача житлового будинку покладено зобов`язання утримувати внутрішньобудинкові системи в належному технічному стані, здійснювати їх технічне обслуговування та ремонт. Відсутність проектної документації призвела до виконання робіт хаотичним способом внаслідок чого виконана робота не відповідає вимогам ДБН, які діяли на той час. Судами безпідставно не прийнято в якості доказу єдиний висновок спеціалістів (енергоаудит) та не надано йому належну правову оцінку. Суд апеляційної інстанції не поставив на обговорення питання проведення судової експертизи, не викликав спеціалістів, які проводили енергоаудит. Заявники вказали про те, що вони були позбавлені можливості приймати участь у розгляді справи в суді апеляційної інстанції, оскільки не були належним чином повідомлені про дату та час судових засідань.
Короткий зміст відзиву на касаційну скаргу
У відзиві на касаційну скаргу КП "Харківські теплові мережі" просить залишити касаційну скаргу ОСОБА_1 та ОСОБА_2 без задоволення, а оскаржені судові рішення - без змін, посилаючись на їх законність та обґрунтованість.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду від 22 липня 2019 року відкрито касаційне провадження за поданою касаційною скаргою.
Ухвалою Верховного Суду від 26 лютого 2020 року справу призначено до судового розгляду колегією у складі п`яти суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду без повідомлення учасників справи за наявними у ній матеріалами.
Підстави для виклику осіб, які подали касаційну скаргу, в судове засідання для дачі пояснень відсутні.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
ОСОБА_1 та ОСОБА_2 є мешканцями квартир АДРЕСА_6 та АДРЕСА_5 .
Відповідно до нотаріально посвідченого договору купівлі-продажу від 27 березня 2000 року власником квартири АДРЕСА_4 є ОСОБА_3
Багатоповерховий житловий будинок по АДРЕСА_1 збудовано у 1995 році. Він є цегляним, шістнадцятиповерховим, однопід`їздним, обладнаним внутрішньобудинковими системами центрального теплопостачання, гарячого та холодного водопостачання, водовідведення, електропостачання.
Житловий будинок знаходиться на балансі КП "Жилкомсервіс". Технічне обслуговування систем опалення виконує КП "Харківські теплові мережі" на підставі договору від 13 лютого 2012 року № 15/1.
Рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради Харківської області від 20 грудня 2006 року № 1186 визначено виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді комунальної власності територіальної громади
м. Харкова з управління будинком, спорудою або групою будинків -
КП "Жилкомсервіс", з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій - житлово-експлуатаційні підприємства комунальної власності територіальної громади міста Харкова відповідно до рішення від 07 вересня 2005 року № 1031, зокрема, КП "Харківські теплові мережі".
Згідно договору № 15/1 від 13 лютого 2012 року КП "Жилкомсервіс", яке діє на підставі статуту та на підставі рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 20 грудня 2006 року № 1186 "Про визначення виконавців послуг в житловому фонді міста Харкова", визнано управителем, та
КП "Харківські теплові мережі", яке діє на підставі статуту та на підставі рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 20 грудня
2006 року № 1186 "Про визначення виконавців послуг в житловому фонді міста Харкова", визначено виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Пунктом 1.1. вказаного договору сторони погодили, що на виконання вимог статті 29 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" та умов публічного договору, укладеного зі споживачами, які мешкають в житлових будинках комунальної власності територіальної громади м. Харкова, управитель, який не є виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, доручає, а виконавець приймає на себе обов`язок щодо надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в частині технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем централізованого опалення та гарячого водопостачання: мережі, арматура на них, прилади та обладнання, які розміщені в межах будинку та виконання робіт з усунення аварійних ушкоджень на внутрішньобудинкових системах, а управитель зобов`язаний прийняти та оплатити Виконавцю надані послуги.
Згідно з пунктами 2.1.2, 2.3.1, 2.3.3, 2.3.5 договору № 15/1 виконавець зобов`язаний забезпечувати вчасно та відповідної якості надання послуг згідно із законодавством та умовами цього договору; своєчасно та в повному обсязі проводити підготовку внутрішньобудинкових систем до експлуатації в осінньо-зимовий період; утримувати в належному технічному стані, здійснювати технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем, вживати заходів щодо ліквідації аварійних ситуацій, усунення порушень якості послуг у терміни, встановлені цим договором, а управитель - проводити перерахування коштів за виконані роботи виконавцю на умовах, передбачених цим договором.
Відповідно до пунктів 2, 38 додатку № 1 до договору № 15/1 від 13 лютого 2012 року "Перелік послуг з технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання та гарячого водопостачання" до переліку послуг віднесено, зокрема, регулювання теплового режиму в житлових будинках (періодичність виконання - по мірі необхідності); до закінчення опалювального сезону складати опис несправностей системи опалення або гарячого водопостачання, що підлягають усуненню в неопалювальний сезон (періодичність виконання - постійно).
Система опалення житлового будинку приєднана до вузлу керування водяної теплової мережі в тепловому пункті, який розміщено у підвальному приміщенні цього житлового будинку. До 2011 року вузол керування був оснащений водоструминним елеватором, але у 2011 році проведено переобладнання вузлу керування, елеваторний вузол "відглушено" та встановлено "перемичку" між подавальним та зворотним теплопроводом після елеваторного вузла і насос змішування. Опалювальна площа будинку складає 5 532,8 кв. м (т.3, а.с. 36).
Облік спожитої теплової енергії житловим будинком здійснюється приладом обліку Supercal 531, який встановлено у тепловому пункті житлового будинку у відповідності до технічної документації на встановлення вузлу обліку теплової енергії на опалення, розробленої КП "Харківські теплові мережі" у 2016 році, який прийнятий до експлуатації у 2016 році згідно акту допуску до експлуатацїї теплової енергії від 25 жовтня 2016 року. Дата останньої державної повірки приладу обліку - жовтень 2016 року, міжповірочний інтервал згідно паспорту складає 4 роки, дата наступної повірки - 01 жовтня 2020 року.
Теплопостачання житлового будинку АДРЕСА_7 . Межа розподілу експлуатаційної відповідальності теплових мереж проходить по стіні будинку.
30 червня 2016 року КП "Харківські теплові мережі" складено температурний графік центрального регулювання відпуску тепла з котельної.
31 січня 2017 року мешканці цього будинку звернулися до КП "Жилкомсервіс" з вимогами щодо перерахунку за використане теплопостачання та наведення порядку у внутрішньобудинковій комунікації у підвалі та на технічному поверсі будинку.
21 лютого 2017 року та 13 листопада 2017 року членами комісії
КП "Харківські теплові мережі" складено акти про те, що при комісійному обстеженні трубопроводів центрального опалення та гарячого водопостачання в підвальному приміщенні житлового будинку по АДРЕСА_1 будь-яких течій, дефектів не виявлено.
Листом від 22 лютого 2017 року №7/Ко-894/20/18 КП "Харківські теплові мережі" повідомило мешканців будинку
АДРЕСА_1 на їх колективне звернення, що лічильник знаходиться в технічно справному стані та проводить достовірні заміри спожитої теплової енергії. 20 лютого 2017 року Центром контролю та обліку теплопостачання підприємства виконаний огляд приладу обліку теплової енергії, під час якого недоліків у його роботі не виявлено.
15 лютого та 24 лютого 2017 року проведені комісійні обстеження централізованої системи опалення житлового будинку спеціалістами КП "Жилкомсервіс" та КП "Харківські теплові мережі", під час якого встановлено, що система централізованого опалення на технічних поверхах має незначні корозійні пошкодження трубопроводів, запірної арматури, порушення теплоізоляції, необхідна заміна ділянок труб і арматури.