ПОСТАНОВА
Іменем України
03 березня 2020 року
Київ
справа №813/1714/15
адміністративне провадження №К/9901/4864/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Судді-доповідача - Васильєвої І.А.,
суддів - Пасічник С.С., Юрченко В.П.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Львівської митниці ДФС
на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 09.09.2015 (суддя Кузан Р.І.)
та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 10.12.2015 (судді Багрій В.М., Рибачук А.І., Старунський Д.М.)
у справі № 813/1714/15
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ніка Друк"
до Львівської митниці ДФС
про про скасування рішень і зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
У квітні 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Ніка Друк" (далі - позивач, ТОВ "Ніка Друк") звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Львівської митниці ДФС (далі - відповідач), в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просило визнати протиправним та скасувати рішення Львівської митниці ДФС від 19.03.2015 №КТ-2090000013-0097-2015 про визначення коду товару; визнати протиправною та скасувати Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №209140000/2015/00126 від 19.03.2015; зобов`язати Львівську митницю провести митне оформлення ввезеного ТОВ "Ніка Друк" товару "Змінні частини для друкарських машин флексографічного та роторогравюрного друку рекельні пластини торгівельної марки "Primblade" відповідно до коду УКТ ЗЕД 8443919190 згідно з поданою МД №209140000/2015/007418; судові витрати покласти на відповідача.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 09.09.2015, яка залишена без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 10.12.2015, адміністративний позов задоволено частково: 1) визнано протиправним та скасовано рішення Львівської митниці ДФС від 19.03.2015 року №КТ-2090000013-0097-2015; 2) визнано протиправною та скасовано картку відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №209140000/2015/00126 від 19.03.2015 р. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із прийнятими рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, з посиланням на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову Львівського окружного адміністративного суду від 09.09.2015 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 10.12.2015 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що ввезений позивачем на митну територію України товар "Змінні частини для друкарських машин флексографічного та роторогравюрного друку рекельні пластини торгівельної марки "Primblade" за кодом УКТ ЗЕД 8443919190 має класифікуватись у товарній підкатегорії 7326909890 згідно з УКТ ЗЕД.
Позивачем заперечень на касаційну скаргу не надано, що не перешкоджає розгляду справи.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.01.2018 касаційну скаргу було передано судді-доповідачу Васильєвій І.А. та визначено склад колегії суддів, до якої також входять судді Пасічник С.С. та Юрченко В.П.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судами першої та апеляційної інстанції, ТОВ "Ніка Друк" на виконання умов зовнішньоекономічного контракту від 08.07.2014 № PBND 07/14-08 з Компанією "Primeblade Sweden AB" (Швеція) 12.03.2015 ввезло в режимі імпорту на митну територію України товар "Змінні частини для друкарських машин флексографічного та роторогравюрного друку - виріб з листової сталі, пластини для зняття залишкової фарби з барабану". В митній декларації від 12.03.2015 №209140000/2015/007418 декларантом було зазначено код товару згідно УКТ ЗЕД: 8443919190, ставка ввізного мита 2%.
Львівською митницею ДФС 19.03.2015 прийнято Рішення про визначення коду товару №КТ-2090000013-0097-2015, відповідно до якого імпортований товар "Сталеві ракельні полотна для видалення залишкової фарби з друкарських валів друкарських машин флексографічного, глибокого та офсетного друку, торгівельної марки "PrimBlade" відноситься до товарної підкатегорії 7326909890 згідно з УКТ ЗЕД, ставка ввізного мита 5 %. Відповідачем електронним повідомленням було надіслано позивачу картку відмови в прийнятті митної декларації № 209140000/2015/00126.
Суд першої інстанції, висновки якого підтримала колегія суддів апеляційної інстанції, вирішуючи спір по суті та частково задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що положеннями статті 67 Митного кодексу України передбачено, що українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України.
Відповідно до положень статті 69 Митного кодексу України товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД. На вимогу посадової особи органу доходів і зборів декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них. Згідно з частиною 4 статті 69 Митного кодексу у разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари. Висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер.
Законом України "Про Митний тариф України" від 19.09.2013. № 584-VII, який діє з 01.01.2014, встановлений Митний тариф України, який містить перелік ставок загальнодержавного податку - ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з УКТ ЗЕД.
В додатку до Закону України "Про Митний тариф України" визначені основні правила інтерпретації УКТ ЗЕД, згідно з якими для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень, положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.
Порядок контролю правильності класифікації товарів затверджено наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 650 "Про затвердження Порядку роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України", який зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 02.07.2012. за № 1085/21397.
Відповідно до Порядку, посадові особи підрозділу митного оформлення чи митного поста здійснюють контроль правильності класифікації товарів шляхом перевірки відповідності опису товару в митній декларації процедурі декларування згідно з вимогами статті 257 Кодексу, відомостей про товар та коду товару згідно з УКТ ЗЕД, заявлених в митній декларації, відомостям про товар (найменування, опис, визначальні характеристики для класифікації товарів), зазначеним у наданих для митного контролю документах, шляхом перевірки дотримання вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, з врахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рекомендацій, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи відповідно до вимог статті 68 Кодексу; заявленого коду товару відомостям, наведеним у базі даних "Класифікаційні рішення" програми "Інспектор 2006" ЄАІС.
Відповідно до статті 246 Митного кодексу України метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
Відповідно до статті 248 Митного кодексу України митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення.
Декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення, зокрема: код товару згідно з УКТ ЗЕД; фактурна вартість товарів; митна вартість товарів та метод її визначення; суми митних платежів; спосіб забезпечення сплати митних платежів (у разі застосування заходів гарантування їх сплати) (стаття 257 Митного кодексу України).
Згідно із статтею 264 Кодексу митна декларація реєструється та приймається органом доходів і зборів у порядку, що визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Митна декларація приймається для митного оформлення, якщо вона подана за встановленою формою, підписана особою, яка її подала, і перевіркою цієї декларації встановлено, що вона містить всі необхідні відомості і до неї додано всі документи, визначені цим Кодексом. Факт прийняття митної декларації засвідчується посадовою особою органу доходів і зборів, яка її прийняла, шляхом проставлення на ній відбитка відповідного митного забезпечення та інших відміток (номера декларації, дати та часу її прийняття тощо), у тому числі з використанням інформаційних технологій.
У випадках, коли з причин, визнаних органом доходів і зборів обґрунтованими, окремі документи, визначені цим Кодексом, не можуть бути представлені разом з митною декларацією, дозволяється подання таких документів протягом часу, що визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
З моменту прийняття органом доходів і зборів митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.
Орган доходів і зборів не має права відмовити у прийнятті митної декларації, якщо виконано всі умови, встановлені цим Кодексом.
Відповідно до статті 256 Митного кодексу відмова у митному оформленні - це письмове вмотивоване рішення органу доходів і зборів про неможливість здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через невиконання декларантом або уповноваженою ним особою умов, визначених цим Кодексом. У рішенні про відмову у митному оформленні повинні бути зазначені причини відмови та наведені вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Зазначене рішення повинно також містити інформацію про порядок його оскарження.
Згідно зі статтею 264 Митного кодексу орган доходів і зборів відмовляє у прийнятті митної декларації виключно з таких підстав:
1) митна декларація не містить усіх відомостей або подана без документів, передбачених статтею 335 цього Кодексу;
2) електронна митна декларація не містить встановлених законодавством обовязкових реквізитів;
3) митну декларацію подано з порушенням інших вимог, встановлених цим Кодексом.