1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



05 березня 2020 року

м. Київ

справа №460/1556/19

адміністративне провадження №К/9901/29242/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Судді-доповідача Саприкіної І. В.,

суддів Чиркіна С. М., Шарапи В. М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу члена Релігійної громади Свято-Михайлівської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Буща Здолбунівського району ОСОБА_1 на ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду (суддя Нор У. М.) від 08 липня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду (головуючий суддя Гудим Л. Я., судді: Довгополов О. М., Пліш М. А.) від 01 жовтня 2019 року у справі за позовом члена Релігійної громади Свято-Михайлівської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Буща Здолбунівського району ОСОБА_1 до Рівненської обласної державної адміністрації, державного реєстратора Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації Кир`янчука Олега Богдановича про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування розпорядження, рішення, записів,

УСТАНОВИВ:

У липні 2019 року член Релігійної громади Свято-Михайлівської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Буща Здолбунівського району ОСОБА_1 звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду із позовом до Рівненської обласної державної адміністрації (далі - Рівненська ОДА), державного реєстратора Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації Кир`янчука О. Б. (далі - Держреєстратор), у якому просила:

- визнати протиправними дії Рівненської ОДА щодо проведення реєстрації змін до статуту Релігійної громади Свято-Михайлівської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Буща Здолбунівського району шляхом реєстрації статуту Релігійної громади Свято-Михайлівської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Буща Здолбунівського району в новій редакції;

- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Рівненської ОДА від 26 березня 2019 року № 255 "Про реєстрацію статутів релігійних громад у новій редакції" стосовно реєстрації статуту Релігійної громади Свято-Михайлівської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Буща Здолбунівського району в новій редакції з новою юридичною назвою;

- визнати протиправним та скасувати рішення Держреєстратора про державну реєстрацію внесення змін до установчих документів юридичної особи - Релігійної громади Свято-Михайлівської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Буща Здолбунівського району, на підставі якого внесено записи в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 26 березня 2019 року № 15961050006001023 та № 15961070007001023;

- визнати протиправними та скасувати записи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 26 березня 2019 року № 15961050006001023 та № 15961070007001023, що внесені Держреєстратором щодо державної реєстрації внесення змін до установчих документів юридичної особи - Релігійної громади Свято-Михайлівської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Буща Здолбунівського району.

Рівненський окружний адміністративний суд ухвалою від 08 липня 2019 року, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 жовтня 2019 року, відмовив у відкритті провадження у справі відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 170 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), оскільки позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

При ухваленні таких рішень суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що спірні правовідносини стосуються прав та інтересів учасників релігійної громади на канонічне підпорядкування, а позовні вимоги у зазначеній справі спрямовані на захист цивільного права позивачки.

Не погодившись із вказаними вище судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, член Релігійної громади Свято-Михайлівської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Буща Здолбунівського району ОСОБА_1 звернулася до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 08 липня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 жовтня 2019 року, а справу направити для продовження розгляду до суду першої інстанції.

На обґрунтування касаційної скарги позивачка зазначає, що суди попередніх інстанцій порушили норми процесуального права і не дослідили належним чином усі обставини справи. Скаржниця вважає, що предметом спору є саме порушення відповідачами положень чинного законодавства України, яким регулюється порядок внесення змін і доповнень до статутних документів юридичної особи - Релігійної організації Свято-Михайлівської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Буща Здолбунівського району.

04 листопада 2019 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду відкрив провадження у цій справі, а ухвалою від 04 березня 2020 року призначив її до розгляду.

Дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи та перевіривши матеріали справи, колегія суддів встановила таке.

Як убачається з матеріалів справи, 26 березня 2019 року Рівненською ОДА було ухвалено розпорядження № 255 "Про реєстрацію статутів релігійних громад у новій редакції", яким, зокрема, зареєстровано статут Релігійної громади Свято-Михайлівської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Буща Здолбунівського району в новій редакції.

На підставі вказаного розпорядження 26 березня 2019 року Держреєстратором було прийнято рішення про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи - Релігійної громади Свято-Михайлівської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Буща Здолбунівського району, на підставі чого внесено запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 26 березня 2019 року № 15961050006001023. Крім того, Держреєстратором внесено запис про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах Релігійної громади Свято-Михайлівської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Буща Здолбунівського району (запис № 15961070007001023).

Зважаючи на те, що загальні збори членів Релігійної громади Свято-Михайлівської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Буща Здолбунівського району, членом якої є ОСОБА_1, не проводились та жодні рішення про внесення змін до статуту Релігійної громади Свято-Михайлівської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Буща Здолбунівського району не приймались, у позивачки виникли підстави вважати, що розпорядження № 255, яким і було зареєстровано вказаний статут у новій редакції, є протиправним та таким, що підлягає скасуванню в частині державної реєстрації змін до статуту. На думку ОСОБА_1, внаслідок неправомірних дій відповідачів було порушено її право на свободу совісті та віросповідання, а протиправна зміна підлеглості Релігійної громади Свято-Михайлівської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Буща Здолбунівського району в організаційних та канонічних питаннях порушує право позивачки на вільне волевиявлення членства у відповідній релігійній організації і на вільний вибір сповідування релігійного культу.

Саме такі обставини слугували підставою для звернення ОСОБА_1 до суду з даним позовом.

Дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи, перевіривши матеріали справи і заслухавши суддю-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов таких висновків.

Згідно зі ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Поняття "суд, встановлений законом" включає в себе, зокрема, таку складову, як дотримання усіх правил юрисдикції та підсудності.

Критеріями розмежування судової юрисдикції є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.

Завданням адміністративного судочинства є, зокрема, захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ (ч. 1 ст. 2 КАС України).

До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження (ч. 2 ст. 2 КАС України).

Справою адміністративної юрисдикції у розумінні п. 1 ч. 1 ст. 4 КАС України є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб`єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

За правилами п. 1 ч. 2 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Ужитий у цій процесуальній нормі термін "суб`єкт владних повноважень" означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень (п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України).


................
Перейти до повного тексту