ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 березня 2020 року
м. Київ
Справа № 904/2655/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Губенко Н.М. - головуючий, Кролевець О.А., Студенець В.І.,
за участю секретаря судового засідання - Охоти В.Б.,
представників учасників справи:
позивача - не з`явився,
відповідача-1 - не з`явився,
відповідача-2 - Вохмяніна І.М.,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Фізичної особи - підприємця Ицковича Олега Марковича
на рішення Господарського суду Дніпропетровської області
у складі судді Манька Г. В.
від 24.09.2019
на постанову Центрального апеляційного господарського суду
у складі колегії суддів: Кузнецова І. Л., Кощеєв І. М., Подобєд І. М.
від 17.12.2019
за позовом Фізичної особи - підприємця Ицковича Олега Марковича
до Дніпровської міської ради, Комунального підприємства "Дніпротранскомплекс" Дніпровської міської ради
про визнання договору дійсним та зобов`язання вчинити певні дії.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
Фізична особа - підприємець Ицкович Олег Маркович звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Дніпровської міської ради та Комунального підприємства "Дніпротранскомплекс" Дніпровської міської ради про: визнання дійсним інвестиційного договору на встановлення та утримання зупиночних комплексів м. Дніпра з подальшим їх обслуговуванням від 11.12.2018 № 14/7 1140, укладеного між Дніпровською міською радою, в особі заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів, директора департаменту благоустрою та інфраструктури Дніпровської міської ради Лисенка М.О., який діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", та Фізичною особою - підприємцем Ицковичем Олегом Марковичем, що діє на підставі свідоцтва про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності фізичної особи від 10.09.1998 серія BOO № 337509, на виконання рішення міської ради від 21.06.2017 № 37/22 "Про проведення інвестиційного конкурсу з визначення юридичної особи для забезпечення встановлення та утримання зупиночних комплексів м. Дніпра з подальшим їх обслуговуванням"; зобов`язання Дніпровської міської ради відновити та встановити "Зупиночний комплекс. Зупинки громадського транспорту", який відповідає затвердженим типам зовнішнього архітектурного вигляду зупинок громадського транспорту, може використовуватися із комерційною метою відповідно до вимог чинного законодавства за умовами інвестиційного договору від 11.12.2018 № 14/7 1140 за адресою: м. Дніпро вул. В. Вернадського, біля буд. 1.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що зазначений інвестиційний договір на встановлення та утримання зупиночних комплексів м. Дніпра з подальшим їх обслуговуванням від 11.12.2018 № 14/7 1140 є дійсним, однак, 20.06.2019 без будь-яких пояснень та у порушення вимог чинного законодавства представниками Дніпровської міської ради та Комунального підприємства "Муніципальна варта" шляхом демонтажу знесено об`єкт благоустрою вуличної транспортної мережі за адресою: м. Дніпро, вул. В. Вернадського, біля буд. 1, чим позивачу завдано збитки в сумі 589 787,00 грн без урахування благоустрою території та вартості товару і обладнання, які знаходилися в демонтованих зупиночних комплексах; пропозиції щодо розірвання вказаного договору до позивача не надходило.
2. Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
11 грудня 2018 року між Дніпровською міською радою (надалі - Замовник інвестиційного проекту) та Фізичною особою - підприємцем Ицковичем Олегом Марковичем (надалі - Інвестор) укладено інвестиційний договір на встановлення та утримання зупиночних комплексів м. Дніпра з подальшим їх обслуговуванням № 14/7 1140 (надалі - Договір), відповідно до пункту 1.1 якого Інвестор зобов`язався здійснити фінансування усіх витрат та вчинити інші дії, пов`язані з проектуванням, установленням, благоустроєм та утриманням об`єктів інвестування ?? місць зупинок громадського транспорту у м. Дніпрі, що є об`єктами благоустрою вуличної транспортної мережі, розміщені на земельних ділянках, що на дату укладання Договору перебувають у комунальній власності, метою використання яких є обслуговування наземного транспорту, не передані в користування третім особам, не мають обмежень відповідно до генерального плану розвитку м. Дніпра та використовуються за Договором для облаштування Інвестором "Зупиночного комплексу. Зупинки громадського транспорту", що відповідають затвердженим типам зовнішнього архітектурного вигляду зупинок громадського транспорту, можуть використовуватись Інвестором із комерційною метою відповідно до вимог чинного законодавства за умовами Договору відповідно до конкурсної пропозиції протягом строку дії Договору за адресою: м. Дніпро, вул. Вернадського, біля буд. 1 згідно з протоколом конкурсної комісії від 17.10.2018 № 7, затвердженим рішенням виконавчого комітету міської ради від 20.11.2018 №1140.
Відповідно до пункту 1.3 Договору інвестор володіє, користується і розпоряджається результатами інвестицій у формі права користування приміщенням у складі об`єкта інвестування відповідного типу зовнішнього архітектурного вигляду з комерційною метою відповідно до вимог чинного законодавства з урахуванням зобов`язань, установлених Договором щодо передачі на баланс Комунальному підприємству "Дніпротранскомплекс" Дніпровської міської ради об`єкта інвестування. Укладанням Договору щодо проведення фінансування Інвестором проектування, встановлення та утримання об`єкта інвестування вважається також погодженим здійснення використання Інвестором в майбутньому на умовах Договору приміщення у складі об`єкта інвестування відповідного типу зовнішнього архітектурного вигляду з комерційною метою відповідно до вимог чинного законодавства на строк не менш як 10 років після оформлення акта про готовність до експлуатації об`єкта інвестування відповідно до умов Договору.
Пунктом 2.8 Договору передбачено, що виконання обов`язку Інвестора щодо здійснення влаштування об`єкта інвестування та його фінансування підтверджується актом про готовність об`єкта інвестування, що підписується сторонами, а також представником Комунального підприємства "Дніпротранскомплекс" Дніпровської міської ради, як балансоутримувачем об`єкта інвестування. Зазначений акт про готовність об`єкта інвестування має бути підписаний сторонами протягом трьох календарних днів з дати повідомлення Інвестором Замовника інвестиційного проекту про завершення робіт зі встановлення та влаштування об`єкта інвестування.
Відповідно до пункту 2.10 Договору акт про готовність об`єкта інвестування встановлює загальну суму інвестицій, вчинену Інвестором на користь Замовника інвестиційного проекту відповідно до умов Договору, яка є грошовим еквівалентом вартості об`єкта інвестування як результату інвестування, та визначається як початкова балансова вартість об`єкта інвестування на дату прийняття його на баланс Комунальним підприємством "Дніпротранскомплекс" Дніпровської міської ради. Акт про готовність об`єкта інвестування є підставою для прийняття Замовником інвестиційного проекту, в особі Комунального підприємства "Дніпротранскомплекс" Дніпровської міської ради, на баланс об`єкта інвестування протягом трьох календарних днів з дати його складання сторонами.
Згідно з пунктом 2.11 Договору частина об`єкта інвестування, що має в своєму складі приміщення, передається в користування Інвестору в строк не пізніше п`яти календарних днів з дати оформлення акта про готовність об`єкта інвестування, або вчинення дій, встановлених пунктом 2.9 Договору з можливістю використання з комерційною метою відповідно до вимог чинного законодавства, а також з боку Замовника інвестиційного проекту як органу місцевого самоврядування вважається погодженим здійснення використання Інвестором такого приміщення на строк 10 років після підписання сторонами акта про готовність об`єкта інвестування.
Пунктом 4.1.2 Договору встановлено обов`язок Інвестора утримувати весь об`єкт інвестування після оформлення акта про готовність, зазначеного у пункті 2.11 Договору, у справному технічному, санітарному, естетичному стані, дотримуватись правил пожежної безпеки.
Згідно з пунктом 4.3.3 Договору Замовник інвестиційного проекту зобов`язаний забезпечити право Інвестора здійснювати експлуатацію зупиночного комплексу і вести комерційну діяльність у ньому протягом всього терміну використання комплексу як об`єкта благоустрою вуличної дорожньої мережі, тобто на період не менш 10 років із настанням обставин, зазначених у пункті 2.11 Договору.
Пунктом 5.2 Договору передбачено, що Замовник інвестиційного проекту несе відповідальність за погіршення інвестиційних умов співпраці, яке сталося через прийняття Замовником інвестиційного проекту рішень, дії та/або бездіяльність, що негативно вплинуть на діяльність Інвестора. Зазначені дії/бездіяльність та/або прийняті рішення, що призведуть до неможливості користування Інвестором приміщенням у складі об`єкта інвестування з комерційною метою відповідно до вимог чинного законодавства на умовах та в строки, встановлені відповідно до пунктів 1.1, 2.11 Договору, в тому числі прийняття рішень про скасування зупинки громадського транспорту в місці розміщення об`єкта інвестування, передачу земельної ділянки в користування, інші обмеження права користування, вважаються для цілей Договору підставами настання для Замовника інвестиційного проекту відповідальності перед Інвестором за умови дострокового розірвання Договору та настання відповідальності за порушення умов Договору, зазначених у пункті 5.3 Договору.
Відповідно до пункту 7.1 Договору він набирає чинності з моменту його підписання сторонами строком на 10 років та 3 місяці і діє до 11.03.2029. В будь-якому разі права користування Інвестором приміщенням в складі об`єкта інвестування триває не менш як 10 років, строк обліку яких розпочинається від дати підписання сторонами акта про готовність об`єкта інвестування на умовах Договору.
Згідно з пунктом 7.4 Договору зміни та доповнення до Договору оформлюються додатковими угодами та набирають чинності з моменту належного оформлення сторонами. Додаткові угоди є невід`ємними частинами Договору за умови їх підписання уповноваженими представниками сторін.
11 грудня 2018 року між сторонами були підписані додаткові угоди № 1 та № 2 до Договору, якими сторони: погодили проектно-кошторисну документацію на встановлення об`єкта інвестування за адресою: м. Дніпро, вул. Володимира Вернадського, біля буд.1 на суму 589 787,00 грн, що складає, попередню орієнтовну суму інвестицій у відповідності до пункту 2.4 Договору; погодили графік виконання робіт із влаштування об`єкта інвестування за адресою: м. Дніпро, вул. Володимира Вернадського, біля буд. 1: поставка зупиночного комплексу 1 шт. період виконання 12.12.2018-29.12.2018 (18 к.д.); монтаж зупиночного комплексу 1 шт 30.12.2018-08.01.2019 (10 к.д.); благоустрій прилеглої території 09.01.2019-19.01.2019 (11 к.д).
21 січня 2019 року сторонами підписано акт про готовність об`єкта інвестування та передачу Інвестору в користування частини об`єкта інвестування на підставі Договору.
Відповідно до вказаного акта про готовність об`єкта інвестування:
- Інвестор виконав своє зобов`язання у відповідності до Договору, вчинивши у строк, визначений графіком виконання робіт, влаштування об`єкта інвестування за адресою: м. Дніпро, вул. В. Вернадського, біля буд. 1 та провівши відповідне фінансування в межах погодженої сторонами проектно-кошторисної документації;
- Замовник інвестиційного проекту та балансоутримувач до підписання цього акта оглянули об`єкт інвестування, встановили його відповідність проектно-кошторисній документації та встановленому типу зовнішнього архітектурного вигляду зупинок громадського транспорту м. Дніпра, затвердженого рішенням виконавчого комітету № 354 від 22.05.2018, немає претензій щодо якості та властивостей об`єкту інвестування, на момент огляду скриті дефекти не встановлені;
- Замовник інвестиційного проекту та балансоутримувач підтверджують відповідність влаштування об`єкта інвестування в межах встановленого місця зупинки громадського транспорту, що встановлено у відповідності до рішення виконавчого комітету № 891 від 04.09.2018;
- Замовник інвестиційного проекту прийняв у власність об`єкт інвестування та передав його на баланс балансоутримувачу за початковою балансовою вартістю в розмірі 471 829,00 грн, що відповідає загальній сумі інвестицій Інвестора;
- підписанням цього акта Замовник інвестиційного проекту та балансоутримувач підтверджують настання обставин, встановлених пунктом 2.11 Договору, та передачу Інвестору права користування приміщенням у складі об`єкта інвестування для використання з комерційною метою з дати підписання цього акта на строк дії Договору, тобто до 11.03.2029, а Інвестор підтверджує прийняття в користування приміщення у складі об`єкта інвестування.
18 червня 2019 року виконавчим комітетом Дніпровської міської ради прийнято рішення №625 "Про усунення наслідків порушень Правил благоустрою території міста", згідно з яким вирішено усунути наслідки порушень Правил благоустрою території міста Дніпра, затверджених рішенням міської ради від 27.11.2013 №44/43 шляхом припинення функціонування та демонтажу встановлених тимчасових споруд, холодильного обладнання, незаконних бензинових, дизельних і газових автозаправних станцій, літніх майданчиків, споруд господарського призначення, точок розташування виносної торгівлі, вхідних груп у місцях загального користування згідно з переліком;
Відповідно до пункту 2 зазначеного рішення Інспекції з питань благоустрою Дніпровської міської ради спільно з Комунальним підприємством "Управління по ремонту та експлуатації автошляхів" Дніпровської міської ради та Комунальним підприємством "Благоустрій міста" Дніпровської міської ради належить попередити власників тимчасових споруд холодильного обладнання, незаконних бензинових, дизельних і газових автозаправних станцій, літніх майданчиків, споруд господарського призначення, точок розташування виносної торгівлі, вхідних груп про необхідність власними силами та за власні кошти усунути наслідки порушень Правил благоустрою території міста Дніпра, звільнити зайняті земельні ділянки та привести їх до первісного стану для подальшого використання за функціональним призначенням.
Згідно з пунктом 3 вказаного рішення Комунальним підприємством "Управління по ремонту та експлуатації автошляхів" Дніпровської міської ради та Комунальним підприємством "Благоустрій міста" Дніпровської міської ради належить за наявності відповідних договорів щодо використання об`єктів благоустрою міста, договорів передачі в платне користування об`єктів благоустрою вулично-дорожньої мережі та інших договорів оренди тимчасових споруд здійснити їх розірвання відповідно до чинного законодавства та забезпечити укладання договорів на демонтаж, транспортування та зберігання тимчасових споруд і матеріалів.
Додатком до рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 18.06.2019 № 625 встановлено перелік тимчасових споруд, холодильного обладнання, незаконних бензинових, дизельних і газових автозаправних станцій, літніх майданчиків, споруд господарського призначення, точок розташування виносної торгівлі, вхідних груп у місцях загального користування, що підлягають демонтажу. До зазначеного переліку включено тимчасову споруду (зупиночний комплекс), яка розташована по вул. Володимира Вернадського, біля буд. 1.
Дніпровська міська рада та Комунальне підприємство "Дніпротранскомплекс" Дніпровської міської ради не заперечує дійсність Договору.
Дніпровська міськa рада та Комунальне підприємство "Дніпротранскомплекс" Дніпровської міської ради безпосередньо не приймали рішення про демонтаж об`єкта інвестування та не здійснювали дії по його демонтажу.
3. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 24.09.2019 у справі №904/2655/19, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 17.12.2019, у задоволенні позову відмовлено.
Рішення судів першої та апеляційної інстанцій мотивовані тим, що:
- обставини, зазначені позивачем у позовній заяві не можуть слугувати підставами для визнання Договору дійсним;
- відповідачі не заперечують дійсність Договору;