ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 лютого 2020 року
м. Київ
Справа № 916/1408/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
головуючого - Пількова К. М., суддів: Дроботової Т. Б., Могила С. К.,
за участю секретаря судового засідання - Жураховської Т. О.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1, ОСОБА_2 на засадах самопредставництва;
відповідач-1 - ОСОБА_3 на засадах самопредставництва;
відповідач-2 - Гринько Т. В. адвокат, Панкратова Г. С. адвокат.
розглянув у судовому засіданні касаційну скаргу Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Чорноморської філії (далі - ДП "АМПУ")
на рішення Господарського суду Одеської області (суддя Смелянець Г. Є.) від 04.09.2019
та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду (головуючий -Ярош А. І, судді: Колоколов С. І., Савицький Я. Ф.) від 19.11.2019 у справі
за позовом ДП "АМПУ"
до Чорноморської міської ради Одеської області (далі - Рада), Товариства з обмеженою відповідальністю "Спільне підприємство Рисоіл Термінал" (далі - ТОВ "Рисоіл Термінал")
про визнання протиправним та скасування рішення, визнання недійсним договору та скасування запису про державну реєстрацію,
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. 11.07.2018 ДП "АМПУ" звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до Ради та ТОВ "Рисоіл Термінал" про визнання протиправним та скасування рішення Ради від 18.03.2016 № 70/8-VІІ "Про надання товариству з обмеженою відповідальністю "СП Рисоїл Термінал" дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,9000 га для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, в акваторії Сухого лиману на стику причалів № 10-11 Іллічівської філії ДП „Адміністрація морських портів України" з подальшою передачею у довгострокову оренду, строком на 49 років" (далі - Рішення-1); визнання протиправним та скасування рішення Ради від 12.04.2018 № 335/29 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "СП Рисоїл Термінал" земельної ділянки площею 0.7907 га за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, в акваторії Сухого лиману на стику причалів № 10-11 Іллічівської філії ДП "Адміністрація морських портів України" (далі - Рішення-2); визнання недійсним договору оренди земельної ділянки площею 0,7909 га кадастровий номер 5110800000:03:001:0485 для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ в акваторії Сухого лиману на стику причалів № 10-11 Іллічіської філії ДП "ДП "АМПУ" (далі - Земельна ділянка) серія та номер 642, виданий 03.05.2018 Приватним нотаріусом Чорноморського міського нотаріального округу Одеської області Кушнеровою Л. Д., який укладено між Радою та ТОВ "Рисоіл Термінал" (далі - Договір); скасування запису про проведену державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 40914420 від 03.05.2018 14:53:02, приватний нотаріус Чорноморського міського нотаріального округу Одеської області Кушнерова Л. Д. (далі - Запис).
1.2. Позовна заява мотивована тим, що Рішення-1,2 прийняті з порушенням приписів Закону України "Про морські порти України" та постанови Кабінету Міністрів України (далі - Уряд) "Про межі акваторії морського порту Чорноморськ" від 31.10.2007 № 1278 (назва у редакції постанови Уряду від 03.06.2013 N 406, із змінами, внесеними згідно з постановою Уряду від 25.01.2017 N 46) (далі - Постанова), а саме:
- Рада затвердила проєкт відведення Земельної ділянки в оренду всупереч положенням частини четвертої статті 59 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) та статті 12 Кодексу торговельного мореплавства України (далі - КТМ України) за відсутності погодження Міністерства інфраструктури України (далі - Міністерство);
- Рада передала в оренду ТОВ "Рисоіл Термінал" Земельну ділянку із земель водного фонду без зміни її цільового призначення на землі транспорту чи іншу категорію земель;
- Рішення-1,2 та Договір створюють перешкоди у виконанні адміністрацією морського порту Чорноморськ (колишній Іллічівськ) (далі - Порт) своїх прямих функціональних обов`язків, покладених на неї Законом України "Про морські порти України";
- Земельна ділянка належить до земель водного фонду під акваторією Порту та може бути передана лише Позивачу, що виключає можливість передачі її в оренду третім особам.
2. Короткий зміст рішень, прийнятих у справі
2.1. Рішенням Господарського суду Одеської області від 04.09.2019, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 19.11.2019, у задоволенні позову відмовлено.
2.2. Рішення судів мотивовані відсутністю доказів розташування Земельної ділянки в акваторії першого ковша Сухого лиману, який належить до водних об`єктів загальнодержавного значення, а також доказів, що Рада діяла поза межами своїх повноважень передаючи в оренду Земельну ділянку ТОВ "Рисоіл Термінал"; відсутні порушені права та інтереси Позивача, як особи, що забезпечує функціонування морських портів, утримання та використання об`єктів портової інфраструктури державної форми власності та безпеку мореплавства в межах акваторії Порту; листи Міністерства від 27.05.2019 № 6171/27/10-19 та від 10.06.2019 № 6759/16/10-19 (далі - Листи) носять інформаційний характер та не можуть підтвердити обставини місцезнаходження Земельної ділянки, оскільки до них не додано жодної схеми, відсутні посилання на координати або будь-яке інше підтвердження доказами того, що Земельна ділянка входить до акваторії Порту.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. 13.12.2019 ДП "АМПУ" звернулось з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Одеської області від 04.09.2019 і постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 19.11.2019 та ухвалити нове рішення про задоволення позову.
4. Доводи Скаржника, викладені у касаційній скарзі
4.1. Суди порушили приписи статей 77, 86, 104 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), оскільки відхилили листи Міністерства з посиланням на те, що вони не є нормативно-правовими актами, а тому не можуть підтвердити обставини місцезнаходження Земельної ділянки та її належність до акваторії Порту; ГПК України не забороняє використовувати як докази у справі публічну інформацію, що надана її розпорядником; висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили, а інформація та дані, які наведені у ньому, не мають доказової переваги над інформацією, наданою розпорядником; межі Земельної ділянки лише частково збігаються зі штучними спорудами, тому неможливо встановити її межі в натурі та закріпити межовими знаками встановленого зразка за вимогами статті 55 Закону України "Про землеустрій".
Експерт не надав відповіді на питання, яке визнано судом суттєвим, і без отримання відповіді на яке рішення не може вважатися повним об`єктивним та прийнятим при повному дослідженні всіх обставин справи. Позивач просив суд першої інстанції призначити нову експертизу, проте суд відмовив у задоволені цього клопотання та одночасно відмовив в задоволенні позовних вимог з посиланням на те, що Позивач не підтвердив місцезнаходження Земельної ділянки в акваторії Порту, що, на думку суду, може підтверджуватися лише висновком експерта.
4.2. Суд апеляційної інстанції неправильно застосував приписи статті 12 КТМ України та частини четвертої статті 59 ЗК України, які у сукупності свідчать про неможливість надання земельної ділянки для реалізації проєктів здійснення будівництва або проведення будь-яких робіт у зоні дії навігаційного обладнання та морських шляхів за відсутності погодження Міністерства. При цьому, таке погодження щодо ТОВ "Рисоіл Термінал" відсутнє.
5. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
5.1. Рада та ТОВ "Рисоіл Термінал" подали відзиви на касаційну скаргу, в яких просять скаргу залишити без задоволення, оскаржувані рішення та постанову - без змін.
5.2. Відзиви обґрунтовані такими доводами:
- суди правильно встановили, що земля акваторії Сухого лиману перебуває в державній та комунальній власності, а Рада має право розпорядження цими землями;
- приписи КТМ України поширюються на морські судна та судна внутрішнього плавання та не регулюють порядок відведення земельних ділянок, а положення статті 12 КТМ України вказують, що відведення земельних ділянок здійснюється відповідно до норм ЗК України та Водного кодексу України. Поряд з цим, за приписами частини вісімнадцятої статті 186 ЗК України забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, які не включені до складу документації із землеустрою, встановленого Законом України "Про землеустрій";
- паспорт акваторії порту та каталог координат є різними документами, а суд апеляційної інстанції відхилив неналежний та недопустимий доказ - каталог координат кутів зовнішніх меж земельної ділянки земель водного фонду Сухий лиман, м. Іллічівськ;
- оскільки до Листів не додано будь яких схем, відсутні посилання на координати ділянок, не надано даних про наявність у особи, яка їх підписала, фаху на проведення землевпорядних досліджень, суд апеляційної інстанції правомірно визнав їх такими, що носять інформаційний характер та надав перевагу висновку судової експертизи;
- Позивач не довів порушення його прав укладенням Договору, а тому його право не підлягає захисту шляхом визнання Договору недійсним;
- Позивач та ТОВ "Рисоіл Термінал" взяли на себе взаємні зобов`язання щодо будівництва пірсу, у зв`язку з чим звернення Позивача до суду є зловживання правом, яке завдає реальної шкоди господарським інтересам ТОВ "Рисоіл Термінал";
- Міністерство надало погодження в порядку статті 12 КТМ України, яке знайшло своє відображення у Плані розвитку Порту.
6. Розгляд справи Верховним Судом
6.1. Ухвалою Суду від 17.01.2020 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ДП "АМПУ"; призначено розгляд справи у судовому засіданні 11.02.2020; встановлено учасникам справи строк для подання відзиву на касаційну скаргу до 03.02.2020.
7. Встановлені судами обставини
7.1. Рішенням Іллічівської міської ради Одеської області від 07.12.2012 № 259-VІ затверджено проєкт землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності в межах населених пунктів м. Іллічівськ, с. Олександрівка, с. Малодолинське, с. Бурлача Балка на території Іллічівської міської ради Одеської області та розмежовано землі державної та комунальної власності в межах зазначених населених пунктів, а саме:
- землі державної власності загальною площею 460,5643 га, в т. ч. м. Іллічівськ 456,8420 га, с. Олександрівка 1,3215 га, с. Малодолинське 1,9416 га, с. Бурлача Балка 0,4592 га;
- землі комунальної власності загальною площею 1716,8125 га, в тому числі м. Іллічівськ 1480,5074 га, с. Олександрівка 113,8640 га, с. Малодолинське 94,0158 га, с. Бурлача Балка 28,4253 га.
7.2. Рішенням Іллічівської міської ради Одеської області від 26.12.2014 № 556-VІ затверджено генеральний план м. Іллічівськ Одеської області в цілому на підставі експертного звіту ДП "Укрдержбудекспертиза" від 05.12.2014 № 00-0946-14/МД.
За Схемою зонування території міста із зазначенням перспективних направлень розвитку до меж міста Іллічівськ та сільських поселень, які входять до його меж, входить частина водного об`єкту Сухий лиман.
7.3. За витягом з Державного земельного кадастру № НВ-5106824372018 від 20.09.2018 за державою в особі Одеської обласної державної адміністрації 29.12.2015 зареєстровано право власності на земельну ділянку загальною площею 135,6231 га, розташовану за адресою: Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Транспортна, 2, кадастровий номер 5110800000:03:001:0371. Право постійного користування земельною ділянкою зареєстровано за ДП "Іллічівський морський торговельний порт" (далі - ДП "ІМТП").
7.4. Витяг з паспорту акваторії ДП „АМПУ" містить відомості щодо розташування ДП "ІМТП" в акваторії Сухого лиману у межах, визначених Постановою.
7.5. 12.03.2016 Рада своїм Рішенням-1 надала дозвіл ТОВ "Рисоіл Термінал" на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,9 га для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, в акваторії Сухого лиману на стику причалів № 10-11 Іллічівської філії ДП "АМПУ" з подальшою передачею у довгострокову оренду строком на 49 років.
7.6. 12.04.2018 Рада своїм Рішенням-2 затвердила проєкт землеустрою щодо відведення Земельної ділянки та передала її ТОВ "Рисоіл Термінал" в оренду строком на 49 років (т. 1, а. с. 85-86).
7.7. За висновком про погодження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 214/9/11-18 від 16.01.2018 Державне агентство водних ресурсів України (далі - Агентство) погодило проєкт землеустрою щодо відведення Земельної ділянки ТОВ "Рисоіл Термінал" з подальшою передачею в довгострокову оренду строком на 49 років для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно транспортної інфраструктури із зміною цільового призначення із земель водного фонду в землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, код КВЦПЗ - 12.02.
7.8. 03.05.2018 Рада (орендодавець) та ТОВ "Рисоіл Термінал" (орендар) уклали Договір, за умовами якого в оренду строком на 49 років передано Земельну ділянку площею 0,7907 га, у тому числі за земельними угіддями: озера, прибережні замкнуті водойми, лимани 0,7907 га.
7.9. 06.03.2018 проведено реєстрацію Земельної ділянки, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-5106436632018 від 18.06.2018 за яким форма власності-комунальна, власник - Рада, цільове призначення - 12.02 для розміщення та експлуатації будівель і споруд морського транспорту, категорія земель - для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно транспортної інфраструктури (т. 1, а. с. 25).
7.10. За витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 122673731 від 03.05.2018 приватний нотаріус Чорноморського міського нотаріального округу Одеської області Кушнерова Л.Д. на підставі Договору прийняла рішення про державну реєстрацію права оренди землі за ТОВ "Рисоіл Термінал" № 40914420 від 03.05.2018.
7.11. Відповідно до Статуту ТОВ "Рисоіл Термінал", затвердженого у новій редакції загальними зборами засновника - компанії АТ "Рисоіл С. А. (протокол № 10 від 31.10.2017), та витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 25.10.2016 одним із видів його діяльності є транспортне обладнання вантажів (код 52.24) та інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (код 52.29).
7.12. Ухвалою суду першої інстанції від 04.01.2019 призначено судову експертизу з питань землеустрою, виходячи з того, що акваторія Порту включає акваторію Сухого лиману у межах, визначених Постановою, тобто не весь Сухий лиман є акваторією Порту.
7.13. На вирішення експертизи поставлено питання: "Чи належить Земельна ділянка, що надана в оренду ТОВ "Рисоіл Термінал" Рішенням-2 Ради та Договором до меж акваторії Порту, координати якої визначено Постановою?"
7.14. На виконання вимог ухвали суду від 04.01.2019 Позивач подав клопотання про надання копії координат поворотних точок зовнішніх меж акваторії Порту, визначений Постановою, які мають бути приведені в єдиній Державній системі координат СК-63 (т. 3, а. с. 90).
В супровідному листі від 14.01.18 Позивач зазначив, що надаються копії координат поворотних точок зовнішніх меж акваторії Порту, однак надав "Каталог координат кутів зовнішніх меж земельної ділянки земель водного фонду Сухий Лиман, м. Іллічівськ", розроблений ТОВ "Регіональне агентство з розвитку економіки" на замовлення ДП "ІМТП" із вказівкою, що ці координати мають бути приведені до системи координат СК-63 (т. 3, а. с. 90-108).
7.15. За висновком судової експертизи № 18-4609 від 05.04.2019 зазначена копія каталогу координат містить в собі 1374 координати (687 поворотних точок), що не відповідає додатку до Постанови (т. 3, а. с.182), якою визначено координати в системі WGS-84, та встановлено 6 точок.
Надати відповідь на питання "Чи належить Земельна ділянка площею, що була надана в оренду ТОВ "Рисоіл Термінал" Рішенням-2 Ради та Договором до меж акваторії Порту, координати якої визначено Постановою" не видається можливим, оскільки Позивач не виконав вимог експерта щодо надання координат поворотних точок зовнішніх меж акваторії Порту в системі координат СК-63.
Документація із землеустрою "Проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Рисоіл Термінал з подальшою передачею в довгострокову оренду строком на 49 років для будівництва, обслуговування експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури на стику причалів № 10 та № 11 Іллічівської філії ДП "АМПУ" та її затвердження відповідають вимогам земельного законодавства на іншим нормативно-правовим документам з питань землеустрою та землекористування.
При розробці проєкту землеустрою ТОВ "СП Рисоїл Термінал" проведено топографо-геодезичні роботи та прийнята система координат МСК-51, яка зв`язана з УСК-2000 (Державна геодезична референтна система координат) на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження Порядку використання Державної геодезичної референцної системи координат УСК-2000 при здійсненні робіт із землеустрою" від 02.12.2016 N 509.
7.16. 15.05.2019 ДП "АМПУ" заявило клопотання про призначення нової судової експертизи, яку просило доручити Київському науково-дослідному інституту судових експертиз. Клопотання мотивоване тим, що координати поворотних точок можуть бути надані лише щодо земельної ділянки, а не акваторії або іншого об`єкту нерухомого майна; експерт не надав відповіді на питання, яке визнано судом суттєвим та без отримання відповіді на яке рішення не може вважатися повним, об`єктивним та прийнятим при повному дослідженні всіх обставин справи; Позивач надав саме координати поворотних точок земельної ділянки під акваторією порту, проте експерт не врахував положення статей 34 ЗУ "Про Державний земельний кадастр" та відмовив у проведенні дослідження із посиланням на ненадання документу, якого не може існувати. До цього клопотання додано паспорт акваторії Іллічівської філії ДП "АМПУ" (т. 4, а. с. 96-100).
7.17. Ухвалою Господарського суду Одеської області від 22.05.2019 відмовлено Позивачу у задоволенні вищевказаного клопотання; призначено у цій справі додаткову експертизу з питань землеустрою, на вирішення якої поставлено питання, аналогічне тому, на яке експерт не зміг надати відповідь за результатами первісної експертизи.
7.18. Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 03.07.2019 ухвалу Господарського суду Одеської області від 22.05.2019 скасовано; справу направлено для продовження судового розгляду.
Постанова мотивована тим, що за результатами проведення судової експертизи з питань землеустрою, експерт не надав відповіді на одне питання, оскільки Позивач не надав експерту на дослідження заявлені у клопотанні координати поворотних точок зовнішніх меж акваторії Порту, визначених Постановою, які мали бути приведені в єдиній Державній системі координат СК-63; суд першої інстанції призначив додаткову експертизу без вказівки на додаткові матеріали, які слід дослідити експерту, і які не були надані останньому під час проведення первинної експертизи; призначення повторної експертизи безпідставне, оскільки у Позивача відсутні документи необхідні для надання відповіді на питання, які були витребувані експертом під час проведення первинної експертизи, а суд першої інстанції не обґрунтував наявність підстав для призначення додаткової експертизи.
7.19. 16.10.19 Позивач в черговий раз звернувся з клопотанням про призначення судової експертизи у цій справі, яке залишено судом апеляційної інстанції без задоволення, оскільки ДП "АМПУ" не надало нових доказів, координат саме акваторії Порту в системі координат СК-63, як просив експерт при проведенні першої судової експертизи. Натомість надало "Каталог координат кутів зовнішніх меж земельної ділянки земель водного фонду Сухий Лиман, м. Іллічівськ", а не акваторії Порту.
7.20. Листом Міністерства від 27.05.2019 № 6171/27/10-19, який надано ОСОБА_1 на запит від 21.05.2019 № 10230/0/2-19, повідомлено, що акваторію першого ковша Сухого лиману включено до меж акваторії Порту відповідно до Постанови. Межі акваторії Порту визначалися у системі координат WGS-84 шляхом з`єднання відповідних координатних точок обмежувальною лінією, до меж якого входить перший ковш Сухого лиману;
Листом Міністерства від 10.06.2019 № 6759/16/10-19, який також надано ОСОБА_1 на запит від 05.06.2019 № б/н, повідомлено, що за паспортом акваторії Порту Земельна ділянка на стику причалів № 10-11 Іллічівської філії державного підприємства „Адміністрація морських портів України (нині Чорноморської філії ДП "АМПУ") кадастровий номер - 5110800000:03:001:0485 знаходиться в межах акваторії ковша Сухого лиману. Межі акваторії Порту визначалися у системі координат WGS-84 шляхом з`єднання відповідних координатних точок обмежувальною лінією, до меж якого входить акваторія першого ковша Сухого лиману.
До цих листів не додано жодної схеми, відсутні посилання на координати, або будь-яке інше підтвердження доказами того, що Земельна ділянка належить до акваторії Порту.
Запит про місцезнаходження земельної ділянки Позивач направив після ознайомлення із висновком судового експерта у цій справі.
7.21. З 2013 по 2017 роки ДП "АМПУ" неодноразово зверталося до Ради з клопотаннями щодо надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою та отримувало відмови, які оформлені відповідними рішеннями Іллічівської міської ради від 26.12.2014 № 571/96-VІ, від 24.12.2015 № 21/12-VІІ.
Рішенням Іллічівської міської ради Одеської області від 26.12.2014 № 571/96-VI відмовлено ДП "АМПУ" у наданні дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 494 га із земель водного фонду в межах першого та другого басейнів акваторії Сухого Лиману (т. 2, а. с.72-73).
Рішенням Іллічівської міської ради Одеської області від 24.12.2015 № 21/12-VII відмовлено ДП "АМПУ" у наданні дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 200 га у постійне користування (т. 2, а. с.77-78).
Рішенням Ради від 07.04.2017 № 230/71-VII відмовлено ДП "Морський торговельний порт Чорноморськ" у наданні дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки площею 557,4822 га в постійне користування (т. 1, а. с. 28).
Рішенням Ради від 16.06.2017 № 249/66-VІІ відмовлено ДП "АМПУ" у наданні дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 494 га із земель водного фонду Сухого Лиману для встановлення в натурі меж акваторії Порту та розміщення і догляду за державними об`єктами портової інфраструктури, у зв`язку з невідповідністю площі, зазначеної у заяві, межам акваторії Порту, визначеним Постановою, у тому числі акваторії Сухого Лиману та рекомендовано ДП "АМПУ" звернутися до Уряду в частині визначення координат земельної ділянки водного фонду Сухого Лиману для встановлення в натурі меж акваторії Порту (т. 1, а. с. 30-31).