ПОСТАНОВА
Іменем України
28 лютого 2020 року
Київ
справа №825/3763/15-а
адміністративне провадження №К/9901/12862/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А., суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "А/Т тютюнова компанія "В.А.Т.-Прилуки""
на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2016 року (судді: Ісаєнко Ю.А. (головуючий), Губська Л.В., Федотов І.В.)
у справі № 825/3763/15-а
за позовом Приватного акціонерного товариства "А/Т тютюнова компанія "В.А.Т.-Прилуки""
до Митного поста "Прилуки" Чернігівської митниці ДФС, Чернігівської митниці ДФС
про визнання протиправними та скасування рішень про коригування митної вартості товарів і карток відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення,
В С Т А Н О В И В:
У грудні 2015 року Приватне акціонерне товариство "А/Т тютюнова компанія "В.А.Т.-Прилуки"" (далі - ПАТ "А/Т тютюнова компанія "В.А.Т.-Прилуки"", Товариство) звернулося до суду з адміністративним позовом до Митного поста "Прилуки" Чернігівської митниці ДФС, Чернігівської митниці ДФС (далі - Митниця, митний орган), в якому просило:
- визнати протиправними та скасувати рішення про коригування митної вартості товарів від 03 червня 2015 року №102040000/2015/000165/1; від 08 червня 2015 року №102040000/2015/000169/1; від 15 червня 2015 року №102040000/2015/000176/1; від 16 червня 2015 року №102040000/2015/000179/1; від 22 червня 2015 року №102040000/2015/000186/1; від 23 червня 2015 року №102040000/2015/000187/1; від 30 червня 2015 року №102040000/2015/000193/1; від 16 липня 2015 року №102040000/2015/000214/1; від 23 липня 2015 року №102040000/2015/000219/1;
- скасувати картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №102040000/2015/05169; №102040000/2015/05173; №102040000/2015/05180; №102040000/2015/05182; №102040000/2015/05189; №102040000/2015/05190; №102040000/2015/05196; №102040000/2015/05217; №102040000/2015/05222.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Товариство при здійсненні митного оформлення товарів надало всі необхідні та достатні документи, передбачені частиною другою статті 53 Митного кодексу України (далі - МК України), які чітко ідентифікували товари та містили всі відомості, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів. Натомість Митниця на порушення норм МК України безпідставно прийняла оскаржувані рішення про коригування митної вартості товарів та неправомірно застосувала резервний метод визначення митної вартості товарів, імпортованих позивачем.
Чернігівський окружний адміністративний суд постановою від 21 грудня 2015 року адміністративний позов Товариства задовольнив з огляду на те, що позивачем подано всі необхідні документи для митного оформлення та визначення митної вартості товарів за ціною договорів, тому оскаржувані рішення про коригування митної вартості товарів та картки відмови прийнято відповідачем протиправно.
Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 16 травня 2016 року рішення суду першої інстанції скасував та ухвалив нове, яким у задоволенні позову Товариства відмовив.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив із того, що відповідач мав обґрунтовані підстави вважати, що існуючий взаємозв`язок між продавцем та покупцем вплинув на заявлену декларантом митну вартість, однак декларант всупереч положенням частини четвертої статті 53 Митного кодексу України крім документів, зазначених у частині другій та третій цієї статті, не подав визначені в ній документи.
Не погодившись із постановою суду апеляційної інстанції, Товариство звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права, просило скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2016 року та залишити в силі постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2015 року. У касаційній скарзі Товариство зазначило доводи, аналогічні тим, що були викладені в позовній заяві.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 02 червня 2016 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Товариства.
У своїх запереченнях на касаційну скаргу Митниця вважає рішення суду апеляційної інстанції законним та обґрунтованим, тому в задоволенні касаційної скарги просила відмовити.
31 січня 2018 року справу в порядку, передбаченому підпунктом 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року; далі - КАС України) передано до Верховного Суду.
Відповідно до підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судами фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов висновку, що зазначена касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до статті 159 КАС України (в редакції, що діяла до 15 грудня 2017 року), яка кореспондується з положеннями статті 242 КАС України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року) рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Зазначеним вимогам рішення судів першої та апеляційної інстанцій не відповідають з огляду на наступне.
Суди першої та апеляційної інстанцій встановили, що між ПАТ "А/Т тютюнова компанія "В.А.Т.-Прилуки"" (покупець) та компанією American Tobаcco (Supply Chain WE) Limited укладено контракт від 06 грудня 2010 року № 001/11, відповідно до якого продавець продає, а покупець купує ароматизатори та соуси для виробництва сигарет. Товари та їхня кількість повинні бути узгодженні в додатках. Продавець здійснює поставку на умовах DDU Прилуки.
19 вересня 2012 року сторони внесли зміни до контракту в частині предмету, відповідно до нових умов продавець продає, а покупець купує ароматизатори, соуси, тютюнову сировину та фільтропалочки для виробництва сигарет в кількості, асортименті, що вказані в додатках до контракту, які є невід`ємною частинами даного контракту.
Згідно з додатковим договором від 30 березня 2015 року № 17 до контракту від 06 грудня 2010 року № 001/11 сторонами змінено умови поставки. Так, продавець буде постачати товари на умовах DAP (згідно Інкотермс 2010) у м. Прилуки; всі ризики на товар переходять до покупця відповідно до умов DAP; право власності на товар переходить до покупця в момент відпуску товару зі складу продавця (під яким розуміється момент передачі товару від продавця перевізнику). Дата відпуску товару зазначається у документах на перевезення.
Також між сторонами укладено додатки, відповідно до яких узгоджено найменування, кількість, одиницю виміру товару.
У період червень - липень 2015 року на виконання зовнішньоекономічного договору позивачем на митну територію України ввезено товар, у зв`язку з чим з метою його митного оформлення подано наступні митні декларації:
- від 03 червня 2015 року № 102040000.2015.045882 на товар - фільтропалички для виробництва сигарет (трубки з волокон ацетату целюлози з вкрапленням активного вугілля, вкриті сигаретним папером) потрійні вугільні фільтропалички, діаметром 6,62 мм SMR_108x20.80_0360_00000_TRNTCN_F320_ЕХ у кількості 9058,500 тис. шт, на загальну суму 27 084,92 євро;
- від 08 червня 2015 року № 102040000.2015.045908 на товар - фільтропалички для виробництва сигарет (трубки з волокон ацетату целюлози з вкрапленням активного вугілля, вкриті сигаретним папером) потрійні вугільні фільтропалички, діаметром 6,62 мм SMR_108х20.80_0480_00000_TRNTCN_F322_ЕХ, у кількості 9058,500 тис. шт, на загальну суму 46 379,53 євро;
- від 15 червня 2015 року № 102040000.2015.045951 на товар - фільтропалички для виробництва сигарет (трубки з волокон ацетату целюлози з вкрапленням активного вугілля, вкриті сигаретним папером) потрійні вугільні фільтропалички, діаметром 6,62 мм SMR_108х20.80_0360_00000_TRNTCN_F320_ЕХ, у кількості 4666,500 тис. шт, на загальну суму 13 952,84 євро;
- від 16 червня 2015 року № 102040000.2015.045959 на товар - фільтропалички для виробництва сигарет (трубки з волокон ацетату целюлози з вкрапленням активного вугілля, вкриті сигаретним папером) потрійні вугільні фільтропалички, діаметром 6,62 мм SMR_108х20.80_0360_00000_TRNTCN _ F320_ЕХ, у кількості 3294,000 тис. шт, на загальну суму 9849,06 євро;
- від 22 червня 2015 року № 102040000.2015.045992 на товар - фільтропалички для виробництва сигарет (трубки з волокон ацетату целюлози з вкрапленням активного вугілля, вкриті сигаретним папером) потрійні вугільні фільтропалички, діаметром 6,62 мм SMR_108x20.80_0480_00000_TRNTCN_ F322_ЕХ, у кількості 9058,500 тис. шт, на загальну суму 46 379,53 євро;
- від 23 червня 2015 року № 102040000.2015.045999 на товар - фільтропалички для виробництва сигарет (трубки з волокон ацетату целюлози з вкрапленням активного вугілля, вкриті сигаретним папером) потрійні вугільні фільтропалички 6,62 мм SMR_108x20.80_0360_00000 _TRCTDO_F068_ЕХ, у кількості 3843,000 тис. шт, на загальну суму 20 752,20 євро;
- від 30 червня 2015 року № 102040000.2015.046023 на товар - фільтропалички для виробництва сигарет (трубки з волокон ацетату целюлози з вкрапленням активного вугілля, вкриті сигаретним папером) потрійні вугільні фільтропалички 6,62 мм SMR_108х20.80_0360_00000 _TRNTCN_F320_ЕХ, у кількості 9058,500 тис. шт, на загальну суму 27 084,92 євро;
- від 16 липня 2015 року № 102040000.2015.046154 на товар - фільтропалички для виробництва сигарет (трубки з волокон ацетату целюлози з вкрапленням активного вугілля, вкриті сигаретним папером) потрійні вугільні фільтропалички 6,62 мм SMR_108x20.80_0360_00000_ TRNTCN_F320_ЕХ, у кількості 9058,500 тис. шт, на загальну суму 27 084,92 євро;
- від 23 липня 2015 року № 102040000.2015.046199 на товар - фільтропалички для виробництва сигарет (трубки з волокон ацетату целюлози з вкрапленням активного вугілля, вкриті сигаретним папером) потрійні вугільні фільтропалички 6,62 мм SMR_108x20.80_0480_00000_ TRNTCN_F322_ЕХ, у кількості 9058,500 тис. шт, на загальну суму 46 379,53 євро.
На підтвердження заявленої митної вартості товарів позивач разом із митними деклараціями подав наступні документи: зовнішньоекономічний договір від 06 грудня 2010 року № 001/11 з додатками № 57, № 59, додатковим договором № 17 та змінами; рахунки - фактури (інвойс) з перекладом; міжнародні автомобільні накладні (CMR); повідомлення головного бухгалтера щодо відсутності на час митного оформлення оприбуткування товару та оплати за нього та надання інформації щодо оплати за ідентичні товари; інші додаткові документи, що супроводжували поставку товару: пакувальні листи, документи санітарно-епідеміологічного та радіологічного контролю.
Додатково декларант подав митному органу лист-калькуляцію та експертні висновки від 11 березня 2015 року № ПК-37 та від 17 лютого 2015 року № ПК-26.
У деклараціях митної вартості Товариство зазначило про пов`язаність з продавцем; митну вартість імпортованих товарів декларант визначив із застосуванням першого методу визначення митної вартості товарів, які імпортуються в Україну (за ціною договору).
За результатами дослідження поданих до митного оформлення документів та проведення консультацій із декларантом Митниця прийняла рішення про коригування митної вартості товарів:
- від 03 червня 2015 року № 102040000/2015/000165/1, згідно з яким скориговано митну вартість товару з 27 084,92 євро до 105 673,50 євро;
- від 08 червня 2015 року № 102040000/2015/000169/1, згідно з яким скориговано митну вартість товару з 46 379,53 євро до 103 892,75 євро;
- від 15 червня 2015 року № 102040000/2015/000176/1, згідно з яким скориговано митну вартість товару з 13 952,84 євро до 60 039,52 євро;
- від 16 червня 2015 року № 102040000/2015/000179/1, згідно з яким скориговано митну вартість товару з 9849,06 євро до 42 380,83 євро;
- від 22 червня 2015 року № 102040000/2015/000186/1, згідно з яким скориговано митну вартість товару з 46 379,53 євро до 116 547,30 євро;