1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду




П О С Т А Н О В А

Іменем України


19 лютого 2020 року

м. Київ


Справа № 813/2417/17

Провадження № 11-568апп19


Велика Палата Верховного Суду у складі:

судді-доповідача Прокопенка О. Б.,

суддів Антонюк Н. О., Анцупової Т. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Золотнікова О. С., Кібенко О. Р., Князєва В. С., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Пророка В. В., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом заступника військового прокурора Західного регіону України в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України (далі - заступник військового прокурора) до державного реєстратора Обласного комунального підприємства Львівської обласної ради "Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки" Бірака Євгенія Васильовича (далі - державний реєстратор), треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Архібуд" (далі - ТОВ "Архібуд"), Громадська організація "Правозахисний центр імені генерала УНР Володимира Сікевича", Львівська міська рада, про визнання протиправним і скасування рішення

за касаційними скаргами ТОВ "Архібуд" та державного реєстратора на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 2 травня 2018 року (суддя Кухар Н. А.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року (судді Довга О. І., Шавель Р. М., Сапіга В. П.),

УСТАНОВИЛА:

У липні 2017 року заступник військового прокурора звернувся до суду з позовом, у якому просив (з урахуванням уточнень позовних вимог) визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора від 6 лютого 2017 року, індексний номер 33721246, про державну реєстрацію права власності за ТОВ "Архібуд" на об`єкт нерухомого майна - незавершене будівництво на вул. Довбуша, 15 у м. Львові, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1164601946101.

На обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що 6 лютого 2017 року державним реєстратором було прийнято рішення про реєстрацію за ТОВ "Архібуд" на земельній ділянці на вул. Довбуша, 15 об`єкта незавершеного будівництва.

Під час реєстрації об`єкта незавершеного будівництва не зазначено ні ступінь збудованого, ні точне місце розташування майна, що не виключає можливість продовження забудовниками будівельних робіт та ймовірність, що будівельні роботи, які виконано після 6 лютого 2017 року, були виконані до цієї дати.

Відповідно до договору оренди землі від 11 грудня 2008 року земельна ділянка на вул. Довбуша, 15 у м. Львові передавалася для будівництва житлового кварталу.

Зазначає, що дозвіл на будівництво від 26 травня 2011 року виданий на будівництво готельно-рекреаційного комплексу.

У лютому 2017 року до прокуратури регіону звернулася Громадська організація "Правозахисний центр імені генерала УНР Володимира Сікевича" з приводу реєстрації за ТОВ "Архібуд" права власності на об`єкт незавершеного будівництва на

вул. Довбуша, 15 у м. Львові, долучивши до звернення інформаційну довідку Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 7 лютого 2017 року, з якої вбачається, що заявником ТОВ "Архібуд" при державній реєстрації права власності подано ухвалу Львівської міської ради від 8 липня 2010 року.

Цією ухвалою внесено зміни до ухвали від 5 липня 2007 року № 1023 "Про затвердження ТОВ "Архібуд" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. О. Довбуша, 15 у м. Львові".

У пункті 1 слова "для будівництва кварталу житлової забудови" замінено словами "для будівництва готельно-рекреаційного комплексу".

Пунктом 2 ухвали Львівської міської ради від 8 липня 2010 року ТОВ "Архібуд" зобов`язано внести зміни до технічної документації на земельну ділянку та договору оренди землі.

Зазначає, що рішення органу місцевого самоврядування не є правовстановлюючим та дозвільним документом. Приступати до будівництва готельно-рекреаційного комплексу ТОВ "Архібуд" могло тільки після внесення змін до договору оренди та його державної реєстрації.

Вказує на те, що ТОВ "Архібуд" вимоги ухвали Львівської міської ради від 8 липня 2010 року не виконало, зміни у договір оренди не внесло, вказані зміни не пройшли необхідної процедури державної реєстрації, а тому на цей момент діють положення договору, який пройшов державну реєстрацію, а саме про надання в оренду земельної ділянки по вул. Довбуша 15 з метою будівництва житлового кварталу.

Під час здійснення державної реєстрації порушено права держави, оскільки земельну ділянку загальною площею 2,8939 га по вул . Довбуша, 15 у м. Львові, кадастровий номер № 4610136600:01:009:0017, витребувано на користь держави в особі Кабінету міністрів України відповідно до постанови Львівського апеляційного господарського суду від 19 вересня 2017 року у справі за № 5015/2804/12.

Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 2 травня 2018 року, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року, позов задовольнив.

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції, з висновком якого погодився і суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про те, що державний реєстратор діяв не відповідно до встановлених прав та обов`язків, визначених Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ТОВ "Архібуд" та державний реєстратор подали касаційні скарги.

ТОВ "Архібуд" у своїй касаційній скарзі, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та закрити провадження у справі.

На обґрунтування касаційної скарги ТОВ "Архібуд" посилається на те, що спір у цій справі є приватноправовим, а не публічно-правовим, оскільки виникнення спірних правовідносин у цій справі прямо пов`язане з наявністю юридичних фактів, щодо яких існує спір про цивільне право, а також з огляду на те, що позивачем у цьому спорі є особа, яка була заявником стосовно проведення реєстраційних дій.

Також посилається на те, що справа не може розглядатися за правилами адміністративного судочинства, а підлягає розгляду в господарському судочинстві, а тому провадження у цій справі підлягає закриттю на підставі пункту 1 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).

Державний реєстратор у своїй касаційній скарзі, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

Позивач у своїх відзивах на касаційні скарги вказує, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими і такими, що прийняті в результаті всебічного, повного та об`єктивного розгляду судами всіх обставин справи в їх сукупності та винесені з дотриманням матеріального та процесуального законодавства. Просить касаційні скарги ТОВ "Архібуд" та державного реєстратора залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 1 квітня 2019 року передав цю справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі частини шостої статті 346 КАС, оскільки ТОВ "Архібуд" оскаржує судові рішення з мотивів порушення судами правил предметної юрисдикції.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши в межах, установлених статтею 341 КАС, наведені в касаційних скаргах та відзивах не неї доводи, Велика Палата Верховного Суду вважає, що касаційна скарга ТОВ "Архібуд" підлягає задоволенню, а касаційна скарга державного реєстратора - частковому задоволенню з таких підстав.

Як установили суди попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, 13 липня 2005 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 258-р "Про затвердження переліку нерухомого військового майна Держприкордонслужби, яке може бути відчужено".

1 березня 2007 року ухвалою Львівської міської ради № 612 погоджено ТОВ "Архібуд" місце розташування земельної ділянки та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо надання земельної ділянки площею

2,945 га на вул . О. Довбуша, 15 в оренду строком на 10 років для будівництва об`єктів архітектурної діяльності відповідно до погодженого у встановленому порядку містобудівного обґрунтування за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення за функцією використання - землі змішаного використання.

5 липня 2007 року ухвалою Львівської міської ради № 1023 затверджено ТОВ "Архібуд" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки площею 2,8317 га на вул . О. Довбуша, 15 у м . Львові в оренду терміном на 10 років для будівництва кварталу житлової забудови за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення за функцією використання - землі житлової забудови.

4 грудня 2008 року ухвалою Львівської міської ради № 2260 "Про внесення змін та доповнень до ухвали міської ради від 5 липня 2007 року № 1023" доповнено вказану ухвалу пунктом 1 такого змісту: "Вилучити за згодою з користування військового містечка № 301а військової частини 2144 Державної прикордонної служби України земельну ділянку площею 2,8939 га на вул . О. Довбуша,15 в м Львові та перевести до земель міста"; слова "площею 2,8317 га" замінено словами "площею 2,8939 га", слова "за рахунок земель промисловості транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення" замінено словами "перевівши із земель транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення до земель житлової та громадської забудови".

11 грудня 2008 року між Львівською міською радою в особі директора департаменту містобудування Павліва А. П., (орендодавець) і ТОВ "Архібуд" (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець, на підставі ухвал Львівської міської ради від 7 червня 2007 року № 899 "Про затвердження Положення про організацію, проведення та оформлення купівлі - продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у м. Львові", від 5 липня 2007 року № 1023 "Про затвердження ТОВ "Архібуд" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. О. Довбуша, 15 у м. Львові" та від 4 грудня 2008 року № 2260 "Про внесення змін та доповнень до ухвали міської ради від 5 липня 2007 року № 1023" надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться у м. Львові на вул. О. Довбуша, 15, для будівництва кварталу житлової забудови. В оренду передається земельна ділянка, кадастровий номер 4610136600:01:009:0017, загальною площею 2,8939 га, у тому числі під забудовою - 0, 0909 га, під твердим покриттям - 0,1013 га, під озелененням - 2,7017 га.

Заява про державну реєстрацію права власності була подана ОСОБА_1 1 лютого 2017 року, що підтверджується карткою прийому заяви № 79322557.

6 лютого 2017 року державним реєстратором було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 33721246, згідно з яким вирішено провести державну реєстрацію права власності (форма власності - приватна) на незавершене будівництво, кадастровий номер земельної ділянки 4610136600:01:009:0017, за суб`єктом ТОВ "Архібуд".

Розглядаючи справу по суті заявлених позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій керувалися тим, що спір у цій справі є публічно-правовим та належить до юрисдикції адміністративних судів.

Проте такий висновок не ґрунтується на правильному застосуванні норм процесуального права.

Вирішуючи питання щодо визначення юрисдикції, в межах якої має розглядатись ця справа, Велика Палата Верховного Суду виходить із таких міркувань.

Вимогами у цій справі є визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора, згідно з яким вирішено провести державну реєстрацію права власності (форма власності - приватна) на незавершене будівництво, кадастровий номер земельної ділянки 4610136600:01:009:0017, за ТОВ "Архібуд".

Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад спірних правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.

Згідно із частиною першою статті 2 КАС завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

На підставі пункту 7 частини першої статті 4 КАС суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Статтею 19 КАС визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом установлено інший порядок судового провадження; спори між суб`єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень.


................
Перейти до повного тексту