ПОСТАНОВА
Іменем України
28 лютого 2020 року
Київ
справа №815/4659/16
адміністративне провадження №К/9901/44121/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н. В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, за участю третьої особи: товариства з обмеженою відповідальністю "СК Фамільний дім" про визнання бездіяльності протиправною та скасування реєстрації, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Одеського окружного адміністративного суду у складі судді Іванова Е.А. від 8 лютого 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Запорожана Д.В., Романішина В.Л., Шляхтицького О.І., від 29 березня 2017 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з позовом до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області (далі - Департамент ДАБІ в Одеській області, відповідач 1), Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (далі - Управління ДАБК Одеської міської ради, відповідач 2), за участю третьої особи: товариства з обмеженою відповідальністю "СК "Фамільний дім" (далі - ТОВ "СК "Фамільний дім", третя особа), в якому просив визнати протиправною бездіяльність Департаменту ДАБІ в Одеській області з непроведення заходів архітектурно-будівельного контролю та скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 083153501894 від 16 грудня 2015 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що його земельні ділянки межують з земельною ділянкою, яку забудовує ТОВ "СК "Фамільний дім" 9-ти поверховим багатоквартирним будинком. Вважає, що будівництво відбувається на порушеннях чинних будівельних норм та законодавства.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 8 лютого 2017 року, яка залишена без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 29 березня 2017 року, в задоволенні позову відмовлено.
Приймаючи таке рішення суди попередніх інстанцій виходили з того, що під час проведення перевірки ТОВ "СК "Фамільний дім", відповідачем 2 було встановлено лише порушення останнім організації будівельного виробництва та не встановлено підстав для скасування декларації про початок виконання будівельних робіт, оскільки відповідна дозвільна та проекта документація товариства відповідала вимогам будівельних норм.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
3. Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій позивач звернувся із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати як такі, що прийняті з порушенням норм матеріального і процесуального права, та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
4. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є власником земельної ділянки площею 0,0553 га, з призначенням для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, що розташована за адресою: вул. Щорса, 4 / а, м. Одеса, на підставі державного акту на право власності на землю від 25 жовтня 2000 року, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 4454, а також власником земельної ділянки площею 0,0208 га, з призначенням для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), що розташована за адресою: вул. Щорса, 4, м. Одеса (кадастровий номер 5110137300:53:016:0014), на підставі договору купівлі-продажу від 4 липня 2013 року.
Зазначені земельні ділянки безпосередньо межують з земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_5, яку забудовує ТОВ "СК "Фамільний дім" 9-ти поверховим багатоквартирним будинком.
ТОВ "СК "Фамільний дім" розпочато будівництво 9-ти поверхового житлового будинку на 99 квартир на земельній ділянці розташованій за адресою: АДРЕСА_5.
16 грудня 2015 року Департамент ДАБІ в Одеській області зареєстрував декларацію за № ОД 083153501894 про початок виконання будівельних робіт за адресою: АДРЕСА_5, нове будівництво ІІІ категорії складності.
Управлінням архітектури та містобудівництва Одеської міської ради видані ТОВ "СК "Фамільний дім" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за № 01-06/274 від 24 березня 2015 року для будівництва багатоквартирного житлового будинку за адресою : АДРЕСА_5.
Документом який підтверджує право власності або користування земельною ділянкою за адресою АДРЕСА_5, є свідоцтво про право власності на земельну ділянку індексний номер 29672741 від 18 листопада 2014 року для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), на гр. ОСОБА_2, площею 0,0998 га, кадастровий номер земельної ділянки 5110137300:53:016:0016 (т.1, а.с. 100), договір користування земельною ділянкою для забудови (суперфіцію) від 23 березня 2015 року, між ОСОБА_2 та ТОВ "СК "Фамільний дім" (т.2, а.с.2-3).
Згідно листа Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 8 лютого 2017 року № 31-15-0.82-1282/2-17 відповідно до відомостей про земельні ділянки з кадастровими номерами 5110137300:53:016:014 (належить ОСОБА_1 ) та 5110137300:53:016:0016 (належить ТОВ "СК "Фамільний дім"), що наявні у Державному земельному кадастрі, вказані земельні ділянки є суміжними.
На підставі звернення ОСОБА_3 від 10 серпня 2016 року відповідачем було проведено позапланову перевірку дотримання вимог чинного містобудівного законодавства на об`єкті за адресою: АДРЕСА_5 .
За результатами перевірки зроблено висновок про порушення ТОВ "СК "Фамільний дім" організації будівельного виробництва, що не є підставою для скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
5. Касаційна скарга мотивована тим, що ТОВ "СК "Фамільний дім" не дотримується відстані від будинку, що будується до будинку ОСОБА_1, а також не дотримано мінімальної протипожежної відстані між будинками, що дає підстави скаржнику вважати, що ТОВ "СК "Фамільний дім" порушено вимоги містобудівного законодавства.
Також скаржник зазначив, що будівництво завдає йому шкоди, а саме: на його земельну ділянку був здійснений витік газобетонної суміші. Вважає, що Департамент ДАБІ в Одеській області повинен скасувати реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт. Також вказав на те, що земельна ділянка використовується не за призначенням.
6. Відповідачі та третя особа не подали відзиву на касаційну скаргу.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
7. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі -КАС України), колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
8. Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Одеського окружного адміністративного суду від 8 лютого 2017 року та постанова Одеського апеляційного адміністративного суду від 29 березня 2017 року відповідають, а вимоги касаційної скарги є необґрунтованими з огляду на наступне.
9. Правовідносини, що є предметом даного спору регулюються, зокрема, Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року № 3038-VI, Законом України "Про основи містобудування" від 16 листопада 1992 року №2780-XII, Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 466 (далі - Порядок № 466) та іншими нормативними актами.
10. Згідно з частинами першою та другою статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
11. Згідно із статтею 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" замовник має право виконувати будівельні роботи після: реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об`єктів будівництва, що належать до I - III категорій складності.
Зазначені у частині першій цієї статті документи, що надають право на виконання будівельних робіт, є чинними до завершення будівництва.
Реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт проводить орган державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом п`яти робочих днів з дня надходження декларації. Виконувати будівельні роботи, підключати об`єкт будівництва до інженерних мереж та споруд без реєстрації зазначеної декларації забороняється. За наявності зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт отримання замовником та генеральним підрядником чи підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт та видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається.