ПОСТАНОВА
Іменем України
11 лютого 2020 року
Київ
справа №816/502/16
адміністративне провадження №К/9901/14795/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого суді Берназюка Я.О.,
суддів: Желєзного І.В., Коваленко Н.В.,
при секретарі судового засідання Лупу Ю.Д.,
за участю:
представника позивача Голинського О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у касаційному порядку адміністративну справу №816/502/16
за позовом Компанії "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед", від імені якої діє Представництво "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед"
до Державної екологічної інспекції у Полтавській області
про визнання протиправним та скасування рішення
за касаційною скаргою Державної екологічної інспекції у Полтавській області
на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 21 червня 2016 року (прийняту у складі головуючого судді Канигіної Т.С.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 7 листопада 2016 року (постановлену у складі колегії: головуючого судді Сіренко О.І., суддів: Спаскіна О.А., Любчич Л.В.),
В С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог
13 квітня 2016 року Компанія "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед", від імені якої діє Представництво "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" (далі - Представництво "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед", позивач), звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної екологічної інспекції в Полтавській області (далі - Держекоінспекція у Полтавській області, відповідач) про визнання протиправним та скасування припису №06-23-05 від 9 лютого 2016 року, виданого старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Полтавської області Старіковою В.П.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 21 червня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 7 листопада 2016 року, адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано припис Державної екологічної інспекції в Полтавській області №06-23-05 від 9 лютого 2016 в частині пунктів 1, 3, 4, 5, 6, 7 припису. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції в Полтавській області на користь Компанії "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед", від імені якої діє Представництво "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" (ідентифікаційний код 26333503), судові витрати зі сплати судового збору в сумі 689,00 (шістсот вісімдесят дев`ять гривень). В іншій частині позову відмовлено.
Задовольняючи частково адміністративний позов, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що відповідач не довів суду правомірність пунктів 1, 3, 4, 5, 6, 7 оскаржуваного припису.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, відповідач звернувся із касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просив скасувати рішення судів попередніх інстанцій і прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову повністю.
Доводи касаційної скарги зводяться до того, що судами попередніх інстанцій поверхнево розглянуто матеріали справи. На думку відповідача, пункти 1, 3, 4, 5, 6 та 7 оскаржуваного припису були прийняті відповідачем на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України, у зв`язку із чим висновки судів є помилковими та такими, що зроблені без належної оцінки доказів, наданих відповідачем під час судового розгляду справи.
Позиція інших учасників справи
26 лютого 2019 року до суду надійшов відзив позивача на касаційну скаргу відповідача, в якому зазначається, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, прийнятими з правильним застосуванням норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, тому просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.
Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 30 листопада 2016 року відкрито касаційне провадження у справі №816/502/16, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційну скаргу, однак розгляд справи цим судом не був закінчений.
У зв`язку із початком роботи Верховного Суду, на виконання підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року, далі - КАС України) матеріали цієї справи передано до Верховного Суду.
Верховний Суд ухвалою від 7 лютого 2019 року прийняв до провадження адміністративну справу №816/502/16 та ухвалою від 24 грудня 2019 року призначив справу до розгляду в судове засідання з повідомленням та викликом учасників справи колегією у складі трьох суддів.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що Компанія "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" здійснює свою діяльність на території України через Представництво "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" (ідентифікаційний код 26333503), зареєстроване у Міністерстві економіки України, про що видано свідоцтво про реєстрацію реєстраційний номер ПІ-2589.
Відповідачем у період з 13 січня 2016 року по 2 лютого 2016 року на підставі наказу Держекоінспекції у Полтавській області від 12 січня 2016 року №06/01-03 та направлення Держекоінспекції у Полтавській області від 12 січня 2016 року №06/01-01-14 проведено перевірку дотримання Представництвом "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, за результатами якої складено акт від 2 лютого 2016 року №06/01-01-14.
Правомірність підстав та процедури проведення перевірки позивачем не оспорюються.
У даному акті зазначено наступне:
- на момент проведення перевірки відповідно до представленої інформації Представництво "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" експлуатує ТЗСУ Мехедіївсько-Голотовшинського газоконденсатного родовища та свердловини №№ 1, 2, 105, 3, 102, 103, 106, 120 Мехедіївсько-Голотовшинського ГКР, свердловини №№ 6, 10, 53, 58, 59, 61, 66 Свиридівського ГКР та свердловину №4 Мехедіївсько-Голотовшинського ГКР для скачування СПВ. Згідно з представленої інформації Представництвом "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" забезпечено облаштування спостережних свердловин навколо об`єктів використання надр, а саме: 3-х спостережних свердловин навколо свердловини № 4 Мехедіївсько-Голотовщинського ГКР для закачування СПВ. Мережа спостережних свердловин навколо всіх об`єктів використання надр Представництва "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" належним чином не облаштована, проведення моніторингових досліджень за станом підземних водоносних горизонтів та заходи щодо попередження забруднення підземних вод під час здійснення користування надрами здійснюються не в повному обсязі, чим порушено вимоги частини першої статті 105 Водного кодексу України;
- відповідно до представленої на момент проведення перевірки інформації Представництвом "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" прийнято в оренду від НАК "Надра України" на підставі договору оренди від 8 грудня 2014 року свердловину №6 Свиридівського ГКР у ліквідованому стані для проведення робіт з відновлення свердловини та її подальшого використання з метою видобування вуглеводнів та іншої діяльності пов`язаної з промисловою експлуатацією. Відповідно до представленої інформації встановлено, що Представництвом "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" за договором з підрядною організацією здійснено роботи з переведення її з ліквідованого в експлуатаційний стан (введення в експлуатацію 27 листопада 2015 року). На момент проведення перевірки розділ "ОВНС" проектно-технічної документації з позитивним висновком державної екологічної експертизи на розділ ОВНС означеної документації - відсутні, чим порушено вимоги статті 39 Закону України "Про екологічну експертизу" (далі - Закон №45/95-ВР), статті 29 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25 червня 1991 року №1264-XII (далі - №1264-XII);
- декларація про початок робіт з реліквідації свердловини, а саме: переведення її з ліквідованого в експлуатаційний стан та документи, що підтверджують введення в експлуатацію вказаної свердловини, на момент проведення перевірки не представлені, чим порушено вимоги статті 20-2 Закону №1264-XII;
- згідно з наявної інформації встановлено, що 9 жовтня 2015 року під час проведення робіт на свердловині №6 Свиридівська внаслідок ускладнення пройшов неконтрольований викид газо-водяної суміші без горіння. Представництвом "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" несвоєчасно повідомлено Держекоінспекцію за фактом виникнення можливого забруднення навколишнього природного середовища відразу після неконтрольованого викиду газо-водяної суміші без горіння, чим порушено вимоги статті 66 Закону №1264-XII, статті 44 Водного кодексу України;
- на момент проведення перевірки відповідно до представленої інформації Представництвом "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" у період з 2015 року та з 1 січня 2016 року по 13 січня 2016 року здійснювалось утворення відходів I-IV класів небезпеки. Дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами Представництвом "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" відсутній. Представництвом "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" на момент проведення перевірки повідомлено, що дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами відсутній у зв`язку з відсутністю затвердженого Кабінетом міністрів України Порядку надання дозволів на здійснення операцій у сфері поводження відходами, чим порушено вимоги статей 17, 32 Закону України "Про відходи" 5 березня 1998 року №187/98-ВР (далі - Закон №187/98-ВР), статті 55 Закону №1264-XII;
- відповідно до позитивного висновку державної екологічної експертизи щодо матеріалів "Оцінка впливу на навколишнє середовище (ОВНС) реконструкції обв`язки гирла свердловини №4 Мехедіївка з встановленням вузла обліку поверненої супутньо-пластової води (СПВ)" від 9 грудня 2015 року №16/03.12.2015-111, передбачене: доочищення СПВ перед закачуванням за допомогою очисного обладнання, що встановлене на майданчику свердловини №4 Мехедіївка. На момент проведення перевірки, відповідно до представленої інформації вказане обладнання Представництвом "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" не встановлене, доочищення СПВ перед закачуванням не здійснюються. Враховуючи викладене, Представництвом "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" не забезпечено виконання позитивного висновку державної екологічної експертизи щодо матеріалів "Оцінка впливу на навколишнє середовище (ОВНС) реконструкції обв`язки гирла свердловини №4 Мехедіївка з встановленням вузла обліку поверненої супутньо-пластової води (СПВ)" від 9 грудня 2015 року №16/03.12.2015-111, чим порушено вимоги пункту 1 частини першої статті 98 Водного кодексу України, статті 39 Закону №45, статті 29 Закону №1264-XII.
На підставі висновків даного акта перевірки відповідачем складено припис від 9 лютого 2016 року №06-23-05 (надалі - припис), яким зобов`язано позивача:
- на підставі даного припису необхідно розробити план організаційно технічних заходів по усуненню виявлених недоліків, з встановленням термінів та відповідальних виконавців, затвердити його відповідним наказом. Копію наказу і плану представити Державній екологічній інспекції у Полтавській області /пункт 1/;
- облаштувати мережу спостережувальних свердловин навколо об`єктів використання надр свердловин Представництва "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" з метою недопущення забруднення підземних вод та забезпечити проведення моніторингових досліджень за станом підземних водоносних горизонтів та виконання заходів щодо попередження забруднення підземних вод /пункт 2/;
- зробити розділ "ОВНС" проектно-технічної документації переведення свердловини №6 Свиридівська з ліквідованого в експлуатаційний стан та отримати позитивний висновок державної екологічної експертизи на вказаний розділ "ОВНС" /пункт 3/;
- представити до Держекоінспекції декларацію про початок робіт з реліквідації свердловини №6 Свиридівська, а саме: переведення її з ліквідованого в експлуатаційний стан та документи, що підтверджують введення в експлуатацію вказаної свердловини /пункт 4/;
- отримати дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами /пункт 5/;
- забезпечити виконання позитивного висновку державної екологічної експертизи щодо матеріалів "Оцінка впливу на навколишнє середовище (ОВНС) реконструкції обв`язки гирла свердловини №4 Мехедіївка з встановленням вузла обліку поверненої супутньо-пластової води (СПВ)" від 9 грудня 2015 року №16/03.12.2015-111, а саме: забезпечити доочищення СПВ перед закачуванням за допомогою очисного обладнання, що встановити на майданчику свердловини №4 Мехедіївка /пункт 6/;
- про хід виконання кожного пункту припису надати звіт до Держекоінспекції /пункт 7/.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка висновків судів попередніх інстанції доводів учасників справи
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Полтавського окружного адміністративного суду від 21 червня 2016 року та ухвала Харківського апеляційного адміністративного суду від 07 листопада 2016 року відповідають, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими з огляду на наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 5 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону №877-V, державний нагляд (контроль) серед іншого здійснюється за принципами пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Припис - це обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Стосовно доводів касаційної скарги про те, що пункти 1, 3, 4, 5, 6, 7 оскаржуваного припису винесені відповідачем на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України, колегія суддів зазначає наступне.
Так, пунктом 1 оскаржуваного припису зазначено про необхідність розробки плану організаційно технічних заходів по усуненню виявлених недоліків, з встановленням термінів та відповідальних виконавців, затвердити його відповідним наказом. Копію наказу і плану представити Державній екологічній інспекції у Полтавській області. Строк виконання до 19 лютого 2016 року. В обґрунтування правомірності винесення вказаного пункту припису містяться посилання на статтю 20-2 Закону №1264-XII та статтю 11 Закону №877-V.
Статтею 20-2 Закон №1264-XII визначено, що входить до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища, а в статті 11 Закону №877-V зазначені обов`язки суб`єкта господарювання.