1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



28 лютого 2020 року

Київ

справа №816/620/17

адміністративне провадження №К/9901/39973/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Губської О. А.,

суддів: Калашнікової О.В., Соколова В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом Публічного акціонерного товариства "Управління механізації будівництва № 23" до Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання протиправною та скасування вимоги, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2017 року, ухвалену у складі судді Клочко К.І., та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 12 лютого 2018 року, ухвалену у складі колегії суддів: Любчич Л.В. (головуючий), Жигілія С.П., Спаскіна О.А.



І. Суть спору:

1. Публічне акціонерне товариство "Управління механізації будівництва № 23" (надалі також - ПАТ "Управління механізації будівництва № 23", позивач) звернувся до суду з позовом до Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, в якому просив визнати протиправною та скасувати вимогу №01/1994 від 19.04.2017 щодо надання інформації ПАТ "Управління механізації будівництва №23".

2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що оскаржувана вимога вимагає від товариства інформацію, що є комерційною таємницею і жодним чином не відноситься до сфери захисту від недобросовісної конкуренції, носить характер втручання в господарську діяльність суб`єкта господарювання, чим порушує права останнього на нормальне функціонування та здійснення господарської діяльності.

3. Відповідач позов не визнав та просив відмовити у його задоволенні.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

4. 16.02.2017 Полтавським обласним територіальним відділенням антимонопольного комітету України отримано запит журналіста ОСОБА_1 ГО "ІВ "Полтавщина" від 13.02.2017 на отримання публічної інформації щодо того, чи було відкрито провадження проти ТОВ "Механізований будівельний центр" за фактом узгодження дій із ПАТ "Управління механізації будівництва №23" під час участі у тендері на послуги з утримання в належному санітарно-технічному стані об`єктів благоустрою, зелених насаджень, в т.ч. утримання вулично-дорожньої мережі міста Полтави. Обидві фірми тісно пов`язані між собою. У випадку якщо таке провадження не відкрито, прохала вважати запит одночасно і зверненням з проханням звернути увагу на цей факт.

5. Керуючись вимогами Законів України "Про Антимонопольний комітет України", "Про захист економічної конкуренції", "Про публічні закупівлі" та відповідно до запиту на отримання публічної інформації - звернення ГО "ІВ "Полтавщина" від 13.02.2017, з метою отримання необхідної інформації та дослідження ринку закупівель товарів, робіт та послуг за державні кошти на предмет дотримання законодавства про захист економічної конкуренції у сфері закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, зокрема тендеру на послуги з утримання в належному санітарно-технічному стані об`єктів благоустрою, зелених насаджень, в т.ч. утримання вулично-дорожньої мережі міста Полтави (на 2017 рік), Полтавське обласне територіальне відділення антимонопольного комітету України направило вимогу від 19.04.2017 №01/1994 "Про надання інформації".

6. Вказаною вимогою позивача зобов`язано надати:

1.Документи, у тому числі в електронному вигляді, що готувались ПАТ "Управління механізації будівництва №23" для участі в зазначеній процедурі закупівлі (тендерні пропозиції, листи, довідки тощо);

2. Чи вносив Замовник зміни та доповнення до тендерної документації зазначеної процедури закупівлі. Якщо так, то надати:

2.1. підтверджуючі документи та відповідні пояснення у вигляді таблиці;

2.2. коли та яким чином ПАТ "Управління механізації будівництва №23" дізналося про внесення зазначених змін та доповнень до тендерної документації (з наданням підтверджуючих документів);

3. Листи (заявки, звернення тощо), які були надіслані ПАТ "Управління механізації будівництва №23" під час підготовки тендерних пропозицій до органів державної влади з метою одержання відповідних документів довідок, свідоцтв, сертифікатів тощо), що вимагались тендерною документацією;

4. Відомості про посадових осіб ПАТ "Управління механізації будівництва №23", які будь-яким чином залучались до підготовки та збору документів (тендерної пропозиції, довідок та інших документів, які були отримані від органів державної влади, інших суб`єктів господарювання тощо, були подані у складі тендерної пропозиції для участі у Торгах. Якщо у ПАТ "Управління механізації будівництва №23" були прийняті накази, розпорядження тощо стосовно залучення зазначених посадових осіб до підготовки та збору вищевказаних документів, то надати такі документи. Інформацію навести у табличній формі з зазначенням переліку документів, які посадовою особою безпосередньо готувались або були отримані від третіх осіб (органів державної влади, суб`єктів господарювання тощо);

5. Документ (наказ тощо), яким затверджений склад (штат) працівників ПАТ "Управління механізації будівництва №23" (з усіма змінами і доповненнями), та інформацію за табличною формою про колишніх та діючих працівників ПАТ "Управління механізації будівництва №23" за 2016 - 2017 роки. Інформацію надати по кожному року окремо;

6. Протоколи, що були Замовником складені та надані ПАТ "Управління механізації будівництва №23" під час проведення зазначеної процедури закупівлі (протоколи розкриття, оцінок, акцептів, тендерних пропозицій тощо);

7. Документи (квитанції, чеки, інші фінансові та бухгалтерські документи), що засвідчують плату ПАТ "Управління механізації будівництва №23" за отримання у Замовника тендерної документації на закупівлю у Торгах;

8. Листи, у тому числі електронні (надати на цифрових носіях), факси, тощо, що надсилались (надавались) з боку Замовника до ПАТ "Управління механізації будівництва №23" під час підготовки та проведення зазначеної процедури закупівлі. Документи, що надаються в електронному вигляді мають бути записані на оптичному носії інформації типу CD-Recordable або DVD-Recordable (без можливості перезапису інформації). Характеристики оптичного носія інформації (марка, серійний номер, колір тощо) мають бути зазначені в листі-відповіді на цю Вимогу. Серійний номер є індивідуальним для кожного оптичного носія;

9. Листи, у тому числі електронні (надати на цифрових носіях), тощо, що надсилались (надавались) з боку ПАТ "Управління механізації будівництва №23" до Замовника під час підготовки та проведення зазначеної процедури закупівлі. Документи, що надаються в електронному вигляді, мають бути записані на оптичному носії інформації типу CD-Recordable або DVD-Recordable (без можливості перезапису інформації). Характеристики оптичного носія інформації (марка, серійний номер, колір тощо) мають бути зазначені в листі-відповіді на цю Вимогу. Серійний номер є індивідуальним для кожного оптичного носія;

10. Чи проводилися Замовником наради, консультації, збори, розмови тощо з ПАТ "Управління механізації будівництва №23" щодо Торгів. Якщо так, то надати:

10.1 відповідні документи (протоколи, реєстри, листи-роз`яснення тощо) та вказати, що саме стало причиною проведення таких нарад, консультацій, зборів, розмов тощо, а також які саме питання обговорювалися та які рішення приймалися;

10.2 відомості про посадових осіб Замовника, що організовували та проводили зазначені заходи надати відповідно до зазначеної таблиці;

10.3 відомості про представників ПАТ "Управління механізації будівництва №23", що брали участь в зазначених заходах надати відповідно до зазначеної таблиці.

11. Інформацію щодо джерела, з якого ПАТ "Управління механізації будівництва №23 дізналось про інших учасників Торгів;

12. Звернення ПАТ "Управління механізації будівництва №23" (заяви, скарги тощо) до Замовника та органів державної влади щодо зазначеної процедури закупівлі;

13. Документи (листи, рішення, рекомендації тощо) про результати розгляду Замовником та/або органами державної влади звернень (заяв, скарг тощо) ПАТ "Управління механізації будівництва №23" щодо проведеної процедури закупівлі;

14. Надати перелік наявних у ПАТ "Управління механізації будівництва №23" протягом 2016-2017 року транспортних засобів, механізмів, обладнання, устаткування тощо для повного та якісного виконання умов договору - кожному виду робіт окремо, із вказанням назви, марки, моделі, року випуску, технічних характеристик. У разі залучення (оренди тощо) транспортних засобів, механізмів, обладнання, устаткування зазначити про це та надати копії відповідних договорів підряду та/або субпідряду, тощо;

15. Надати перелік наявних у ПАТ "Управління механізації будівництва №23" працівників (вказати спеціальність, кількість тощо) протягом 2016-2017 років для повного та якісного виконання умов договору та копію штатного розпису на 2016-2017 рік;

16. Інформацію щодо джерела, з якого ПАТ "Управління механізації будівництва №23" дізналось про очікувану вартість предмета закупівлі Торгів;

17. Шаблони (форми тощо), що були надані Замовником, як стандартні, для підготовки документів, поданих у складі тендерної пропозиції на участь у зазначених торгах;

18. Шаблони (форми тощо), які використовувалися ПАТ "Управління механізації будівництва № 23", як стандартні, для підготовки документів до різних тендерів;

19. Перелік всіх банківських установ в яких ПАТ "Управління механізації будівництва №23" мало або має банківські рахунки. Інформацію із зазначенням всіх банківських рахунків ПАТ "Управління механізації будівництва №23" підприємства за період 2016-2017 років надати відповідно до зазначеної таблиці;

20. Чи залучали ПАТ "Управління механізації будівництва №23" до підготовки або збору документів (тендерних пропозицій, довідок та інших документів, що були отримані від органів державної влади, інших суб`єктів господарювання тощо) для участі у Торгах, а також в інших торгах, в яких ПАТ "Управління механізації будівництва №23" брало участь, третіх осіб (суб`єктів господарювання, фізичних осіб, що не є працівниками ПАТ "Управління механізації будівництва №23" тощо). Якщо так, надати копії відповідних документів (договори, листування, доручення, акти виконання робіт тощо). Відомості про третіх осіб надати відповідно до зазначеної таблиці (по кожним торгам окремо);

21. Чи використовувались ПАТ "Управління механізації будівництва №23" під час підготовки тендерних пропозицій, які були подані на участь у Торгах, документи (матеріали тощо), які були взяті з відкритих джерел (ресурсів тощо), доступних для інших суб`єктів господарювання, та/або джерел (ресурсів тощо), які доступні обмеженому колу осіб (суб`єктам господарювання, фізичним особам тощо), зокрема із засобів масової інформації (ЗМІ), мережі Інтернет, відкритих баз даних тощо. Якщо так, надати такі документи і вказати джерела, коли (дата, місяць, рік) документи (матеріали тощо) були взяті з джерела, а також шлях доступу до цих джерел /ресурсів тощо/ (адреса сайту в мережі Інтернет, назву ЗМІ, номер видання, сторінка тощо). У разі, якщо доступ до ресурсу передбачає введення коду (пароль, логін тощо), надати відповідний код (пароль, логін тощо);

22. Чи брало ПАТ "Управління механізації будівництва №23" у період 2015 - 2017 років участь в інших процедурах закупівель з таким або аналогічним предметом закупівлі. Якщо так, надати інформацію по кожній процедурі закупівлі окремо відповідно до зазначеної таблиці;

23. Інформацію про всі фактичні та юридичні адреси ПАТ "Управління механізації будівництва №23" за період часу 2015-2017 років з наданням відповідних договорів оренди, на підставі яких ПАТ "Управління механізації будівництва №23" орендує (орендувало) приміщення за вказаними фактичними адресами;

24. Всі угоди (договори, контракти тощо), які укладались ПАТ "Управління механізації будівництва №23" протягом 2016 - 2017 років з ТОВ "Механізований будівельний центр" (вул. Примакова, 46, м. Харків, 61125);

25. Чи виникали у період 2015 - 2017 рр. цивільно-правові відносини між ПАТ "Управління механізації будівництва №23" та Замовником, зокрема шляхом укладання договорів (угод, контрактів тощо). Якщо так, надати відповідні договори (угоди, контракти тощо), акти про виконання робіт (у разі, якщо зобов`язання по договору виконано), додаткові угоди, в тому числі щодо коригування ціни договору, якщо таке коригування відбувалось;

26. Перелік суб`єктів господарювання, які є конкурентами ПАТ "Управління механізації будівництва №23" на ринку, інформацію про наявність укладених угод між ПАТ "Управління механізації будівництва №23" та зазначеними суб`єктами господарювання надати відповідно до наведеної таблиці;

27. Оцінку ПАТ "Управління механізації будівництва №23" стану конкуренції на зазначеному вище ринку: чи відповідний ринок є монополізованим, або на цьому ринку існує значна конкуренція між суб`єктами господарювання;

28. Інформацію про всі номери телефонів, в т.ч. мобільних, факсів та e-mail, що належать використовуються ПАТ "Управління механізації будівництва №23" при здійсненні господарської діяльності;

29. Завірені копії чинних на даний час документів: статуту (в повному обсязі), установчого договору, свідоцтва про державну реєстрацію, довідки про включення до ЄДРПОУ; довідки платника податків;

30. Форма №2 "Звіт про фінансові результати" ПАТ "Управління механізації будівництва №23" за 2016 рік, що є додатком до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 3 "Звіт про фінансові результати", затвердженого у Міністерстві юстиції України 21.06.1999 №397/3690;

31. Інформацію (з наданням копій підтверджуючих документів) щодо того, чи було передбачено тендерною документацією по закупівлі на надання послуг з утримання в належному санітарно-технічному стані об`єктів благоустрою, зелених насаджень, в т.ч. утримання вулично-дорожньої мережі міста Полтави (на 2017 рік) прибирання тротуарів в літній період? Якщо так, вказати чим саме (якими пунктами документації) передбачене виконання зазначеного виду робіт. Якщо ні надати пояснення;

32. Надати перелік вулиць міста Полтави, по яких повинні були надаватись послуги утримання в належному санітарно-технічному стані об`єктів благоустрою, зелених насаджень, в т.ч. утримання вулично-дорожньої мережі міста Полтави, а саме по прибиранню тротуарів;

7. Не погоджуючись із даною вимогою, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

8. Полтавський окружний адміністративний суд постановою від 29 листопада 2017 року, яку залишено без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 12 лютого 2018 року, позовні вимоги задовольнив.

9. Задовольняючи адміністративного позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у кожному випадку запиту (вимоги) про надання інформації запитується лише та інформація, яка стосується певного питання, що розглядається органом Комітету чи його територіальним відділенням, відноситься до його компетенції та є необхідною для вирішення цього питання. Перелік питань, щодо яких вимагалось надати інформацію, суперечить предмету дослідження, а саме дослідженню ринку закупівель товарів, робіт та послуг. З тексту оспорюваної вимоги слідує, що Полтавське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України просило підприємство надати документи, які містять інформацію, що не пов`язана з дослідженням ринку. Таким чином, суди дійшли висновку, що мета встановлення можливих порушень не є дослідженням ринку, а фактично є перевіркою підприємства.


................
Перейти до повного тексту