1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



28 лютого 2020 року

Київ

справа №520/4398/19

адміністративне провадження №К/9901/31435/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Губської О.А.,

суддів: Калашнікової О.В., Загороднюка А.Г.,

розглянув у порядку попереднього судового засідання у касаційній інстанції адміністративну справу № 520/4398/19

за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 до Головного управління Державної міграційної служби України в Харківській області про скасування рішення, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Державної міграційної служби України в Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 04 липня 2019 року (головуючий суддя: Зінченко А.В.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2019 року (колегія суддів: головуючий суддя: Любчич Л.В., судді: Присяжнюк А.В., Спаскіна О.А.),

ВСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. У травні 2019 року ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 (далі - позивачі) звернулися до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної міграційної служби України в Харківській області ( далі - відповідач, ГУ ДМС України в Харківській області), в якому просили визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної міграційної служби України в Харківській області від 03.12.2013 року про скасування рішення ГУ МВС України від 01.09.2006 року про набуття громадянства України громадянкою ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 разом з її неповнолітніми дітьми: ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_3 .

2. В обґрунтування позову представник позивачів зазначила, що вважає рішення Головного управління Державної міграційної служби України в Харківській області від 03.12.2013 року протиправним та таким, що грубо порушує законодавство України, порушує права, свободи та законні інтереси позивачів, оскільки, відповідно до статті 21 Закону України "Про громадянство України" рішення про оформлення набуття громадянства України скасовується, якщо особа набула громадянство України відповідно до статей 8 та 10 цього Закону шляхом обману, внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України. Проте, відповідачем не надано доказів того, що позивач набула громадянство України разом з її неповнолітніми дітьми шляхом обману, внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України.

3. Відповідач позов не визнав. У відзиві на адміністративний позов наполягав на безпідставності позовних вимог та просив відмовити в їх задоволенні.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

4. ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 народилася у м. Тбілісі Республіки Грузія.

5. 07.06.2006 року ОСОБА_1 звернулася до ВГІРФО УМВС України в Харківській області з заявою про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням разом зі своїми неповнолітніми дітьми ОСОБА_3 та ОСОБА_2 .

6. На підтвердження свого постійного проживання на території України позивач надала рішення Жовтневого районного суду м. Харкова від 07 червня 2006 року, яким встановлено факт проживання ОСОБА_1 в Україні постійно з квітня 1989 року по листопад 1990 року.

7. 1 вересня 2006 року ВГІРФО УМВС України в Харківській області було прийнято рішення про набуття ОСОБА_1 разом з її дітьми ОСОБА_3 та ОСОБА_2 громадянства України згідно зі статтею 8 Закону України "Про громадянство України".

8. 04 вересня 2006 року ВГІРФО УМВС України в Харківський обл. ОСОБА_1 надано довідку "Про реєстрацію особи громадянином України" № 51498.

9. 02 листопада 2006 року МВМ Дзержинського РВ ГУ МВС України в Харківській області ОСОБА_1 видано паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 .

10. 11 вересня 2002 року Дзержинським РВ ХМУ УМВС України в Харківській області зареєстровано місце проживання громадянки України ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 .

11 . 19 липня 2011 року Дзержинським РВ у м. Харкові ГУ ДМС України в Харківській області ОСОБА_2 видано паспорт громадянина України серії НОМЕР_2 .

12. 11 вересня 2002 року Дзержинським РВ ХМУ УМВС України в Харківській області зареєстровано місце проживання громадянки України ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_1 .

13 . 07 липня 2012 року Виконавчим комітетом Бабаївської селищної ради Харківського району Харківської області зареєстровано шлюб між громадянкою України ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_2 та громадянином України ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_4 .

14. Після державної реєстрації шлюбу громадянка України ОСОБА_3 отримала прізвище - ОСОБА_3 .

15. 30 серпня 2012 року Дзержинським РВ у м. Харкові ГУ ДМС України в Харківській області громадянці України ОСОБА_3 видано паспорт громадянина України серії НОМЕР_3 у зв`язку зі зміною нею прізвища з ОСОБА_3 на ОСОБА_3 .

16. 14 січня 2014 року Харківським РВ ГУ МВС України в Харківській області зареєстровано місце проживання громадянки України ОСОБА_3 за адресою:

АДРЕСА_2. 17 . 24 січня 2017 року Харківським РВ у м. Харкові ГУ ДМС України в Харківській області в паспорт громадянина України серії НОМЕР_3, виданого 30.08.2012 Дзержинським РВ у м. Харкові ГУ ДМС України в Харківській області, на ім`я громадянки України ОСОБА_3 здійснено вклейку фотокартки у з зв`язку з досягненням нею 25- річного віку.

18. Також встановлено, що 25.03.2019 адвокат Вітер Н .В. у рамках надання правничої допомоги громадянці ОСОБА_1, звернулася до ГУ ДМС України в Харківській області із адвокатським запитом № АЗ-86/19, в якому просила надати копію рішення про набуття громадянства України громадянкою Грузії ОСОБА_1, повідомити про стан чинності на теперішній час громадянства України громадянки ОСОБА_1, у разі втрати чинності (скасування, припинення) на теперішній час громадянства України громадянки ОСОБА_1 надати копію рішення про втрату (скасування, припинення) громадянства України та надати копії матеріалів на підставі яких прийнято рішення про втрату (скасування, припинення) громадянства України громадянки ОСОБА_1 .

19. ГУ ДМС України в Харківській області письмовою відповіддю № 6301.6.2- 7720/63.3-19 від 04.04.2019 на адвокатський запит №АЗ-86/19 від 25.03.2019 зазначає, що рішенням ГУ ДМС України в Харківській області від 03.12.2013 було скасовано рішення про набуття громадянства України громадянкою ОСОБА_1 внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей на підставі ст. 21 Закону України "Про громадянство України".

20. Крім того, відповідач у відповіді № 6301.6.2-7720/63.3-19 від 04.04.2019 зазначив, що відповідно до ст. 24 Закону України "Про громадянство України" паспорт громадянина України серії НОМЕР_1, виданий 02.11.2006 МВМ Дзержинського РВ ГУ МВС України в Харківській області на ім`я ОСОБА_1 вважається таким, що підлягає вилученню та знищенню у встановленому порядку.

21. До відповіді № 6301.6.2-7720/63.3-19 від 04.04.2019 надано завірену належним чином копію рішення УМВС України в Харківській області від 01.09.2006 про набуття громадянства України громадянкою ОСОБА_1 разом з її неповнолітніми дітьми: ОСОБА_3 та ОСОБА_2 .

22. Також, надано копію рішення ГУ ДМС України в Харківській області від 03.12.2013 про скасування рішення ГУ МВС України від 01.09.2006 про оформлення набуття громадянства України громадянкою ОСОБА_1 разом з її неповнолітніми дітьми: ОСОБА_3 та ОСОБА_2 у зв`язку з тим, що громадянство України було набуто внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей.

ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

23. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 04.07.2019 адміністративний позов задоволено.

24. Визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДМС України в Харківській області від 03.12.2013 про скасування рішення ГУ МВС України від 01.09.2006 про набуття громадянства України громадянкою ОСОБА_1 разом з її неповнолітніми дітьми: ОСОБА_3 та ОСОБА_2 .

25. Не погодившись з даним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.

26. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 07.10.2019 апеляційну скаргу Головного управління Державної міграційної служби України в Харківській області залишено без задоволення, рішення Харківського окружного адміністративного суду від 04 липня 2019 року по справі №520/4398/19 залишено без змін.

27. Судові рішення мотивовано тим, що оскільки факт підробки рішення Жовтневого районного суду м. Харкова від 07.06.2006 у цивільній справі № 07-011-06 не встановлено належними органами, тому відповідач скасував своє рішення про оформлення набуття громадянства України позивачам за територіальним походженням за відсутності правових підстав.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

28. Не погоджуючись з рішеннями першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на необґрунтованість та порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 04 липня 2019 року, постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2019 року та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 .

29. В обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначає про наявність в нього права відповідно до ст. 21 Закону України "Про громадянство України" скасувати рішення про набуття громадянства України внаслідок подання неправдивих відомостей.

30. Факт надання неправдивих відомостей відповідач пов`язує з наявністю довідки з Жовтневого районного суду м. Харкова від 31.05.2019 № 01-22/-132/19 про відсутність справи про встановлення факту постійного проживання позивача разом із неповнолітніми доньками.

31. Разом з тим, копія рішення Жовтневого районного суду м. Харкова від 07.06.2006, яким встановлено факт постійного проживання позивача в Україні, додавалася позивачем до заяви про оформлення набуття громадянства України, за результатом розгляду якої відповідачем було прийнято рішення про набуття позивачем разом з дітьми громадянства України.

32. Тому, відповідач вважає наявними підстави для скасування такого рішення у зв`язку з поданням позивачем неправдивих відомостей. При цьому, відповідач посилається на висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 28.08.2018 по справі № 820/2921/18.

V. Джерела права й акти їх застосування

33. За правилами частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

34. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

35. Відповідно до частини другої статті 3 Конституції України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

36. Стаття 25 Конституції України визначає, що громадянин України не може бути позбавлений громадянства і права змінити громадянство.

37. Відповідно до статті 129 Конституції України суддя, здійснюючи правосуддя, є незалежним та керується верховенством права.

38. Статтею 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року визначено, що кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції. 37. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

39. Відповідно до частини першої статті 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

40. Згідно з частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

41. Частиною першою статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

42. Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

43. Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

44. Частиною другою статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

45. Правовий зміст громадянства України, підстави і порядок його набуття та припинення, повноваження органів державної влади, що беруть участь у вирішенні питань громадянства України, порядок оскарження рішень з питань громадянства, дій чи бездіяльності органів державної влади, їх посадових і службових осіб визначено Законом України від 18.01.2001 № 2235-III "Про громадянство України".

46. Відповідно до статті 1 Закону України "Про громадянство України" громадянство України - правовий зв`язок між фізичною особою і Україною, що знаходить свій вияв у їх взаємних правах та обов`язках.

47. Згідно з частиною першою статті 8 Закону України "Про громадянство України" особа, яка сама чи хоча б один з її батьків, дід чи баба, рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра, син чи дочка, онук чи онука народилися або постійно проживали до 24 серпня 1991 року на території, яка стала територією України відповідно до Закону України "Про правонаступництво України", або яка сама чи хоча б один з її батьків, дід чи баба, рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра народилися або постійно проживали на інших територіях, що входили на момент їх народження або під час їх постійного проживання до складу Української Народної Республіки, Західноукраїнської Народної Республіки, Української Держави, Української Соціалістичної Радянської Республіки, Закарпатської України, Української Радянської Соціалістичної Республіки (УРСР), і є особою без громадянства або іноземцем, який подав зобов`язання припинити іноземне громадянство, та подала заяву про набуття громадянства України, а також її неповнолітні діти реєструються громадянами України. Іноземці, які є громадянами (підданими) кількох держав, подають зобов`язання припинити громадянство всіх цих держав. Іноземці, яким надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, замість зобов`язання припинити іноземне громадянство подають декларацію про відмову особи, якій надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, від іноземного громадянства.


................
Перейти до повного тексту