ПОСТАНОВА
Іменем України
27 лютого 2020 року
Київ
справа №826/1325/17
адміністративні провадження №К/9901/23799/18
№К/9901/23812/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Калашнікової О.В.,
суддів: Білак М.В., Губської О.А.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу №826/1325/17
за позовом ОСОБА_1 до Державної фіскальної служби України, Київської міської митниці Державної фіскальної служби України про визнання незаконними та скасування рішень,
за касаційними скаргами Київської міської митниці Державної фіскальної служби України, Державної фіскальної служби України на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 30 травня 2017 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Качура І.А., суддів: Келеберди В.І., Федорчука А.Б.), на ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 09 серпня 2017 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Чаку Є.В., суддів: Файдюка В.В., Мєзєнцева Є.І.)
УСТАНОВИВ:
І. Рух справи
1. В січні 2017 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Державної фіскальної служби України, Київської міської митниці Державної фіскальної служби України, в якому просив:
-визнати незаконним та скасувати наказ ДФС України № 640 від 26 серпня 2015 року "Про внесення Змін до наказу ДФС від 12 вересня 2014 року № 129" в частині виведення посади першого заступника начальника Київської міської митниці ДФС України зі структури та штатного розпису Київської міської митниці ДФС України;
- визнати незаконним та скасувати наказ Київської міської митниці ДФС України № 356 від 01 вересня 2015 року, яким з 01 вересня 2015 року було введено в дію перелік змін № 6 до структури та перелік № 4 змін до штатного розпису на 2015 рік Київської міської митниці ДФС України в частині виведення посади першого заступника начальника Київської міської митниці ДФС України зі структури та штатного розпису Київської міської митниці ДФС України;
- визнання незаконним та скасування наказу ДФС України № 752 від 06 жовтня 2015 року "Про внесення змін до наказу ДФС України від 12 вересня 2014 року № 129" в частині затвердження змін до кількості перших заступників, заступників начальників митниць ДФС.
1.1. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що на час прийняття оскаржуваних наказів позивач перебував на військовій службі, а тому його посада не могла бути виведена зі штату Київської міської митниці ДФС України.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. Наказом ДФС України № 145-0 від 20 січня 2015 року позивача призначено в порядку переведення на посаду першого заступника начальника Київської міської митниці ДФС України.
3. 13 липня 2015 року наказом начальника Одеського прикордонного загону Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України № 380-ос позивача було призвано на військову службу та призначено на посаду інспектора прикордонної служби 2 категорії - снайпера відділення інспекторів прикордонної служби прикордонної застави оперативно-бойової прикордонної комендатури "Одеса-2".
4. 30 липня 2015 року наказом ДФС України № 2161-0 ОСОБА_1 увільнили від виконання обов`язків першого заступника начальника Київської міської митниці ДФС України на період проходження військової служби зі збереженням за ним даної посади та середнього заробітку до дня фактичної демобілізації.
5. 06 січня 2016 року позивач отримав посвідчення учасника бойових дій.
6. Наказом Командира 1 загону морської охорони капітана 1 рангу ОСОБА_2 № 321-ос від 13 жовтня 2016 року ОСОБА_1 звільнено з військової служби у зв`язку з демобілізацією.
7. Наказом ДФС України № 3451-о від 20 жовтня 2016 року прийнято рішення про допуск позивача до виконання обов`язків першого заступника начальника Київської міської митниці ДФС України. З вказаним наказом позивач був ознайомлений 14 листопада 2016 року.
8. В той же час, як вказано позивачем, у зв`язку з тривалим фактичним недопущенням його до виконання таких обов`язків, він звернувся з відповідними скаргами до Національного агентства України з питань державної служби.
9. Національне агентство України з питань державної служби своїм листом №10053/20-16 від 23 грудня 2016 року повідомило позивача про те, що керівництвом ДФС України та Київської міської митниці ДФС України вжито достатніх та вичерпних заходів для допуску позивача до виконання обов`язків за посадою першого заступника начальника Київської міської митниці ДФС України. Також зазначено про прийняття відповідачами рішень, на підставі яких посада першого заступника начальника Київської міської митниці ДФС України була ліквідована.
10. Наказом ДФС України № 129 від 12 вересня 2014 року, в тому числі, у Київській митниці ДФС України визначено кількість посад перших заступників на рівні 1 одиниці та заступників начальника на рівні 3 одиниць.
11. Наказом ДФС України № 640 від 26 серпня 2015 року були затверджені зміни до кількості перших заступників, заступників начальників митниць ДФС, визначених наказом ДФС України №129 від 12 вересня 2014 року, згідно з якими, зокрема, штатну посаду першого заступника начальника Київської міської митниці ДФС України було виведено зі штату такого органу та збільшено на 1 одиницю кількість заступників начальника Київської міської митниці ДФС України.
12. Відповідно до вказаних змін, посада першого заступника начальника Київської міської митниці ДФС України в структурі такого органу передбачена не була, а кількість посад заступників начальника була збільшена до 4 одиниць.
13. На виконання наказу ДФС України № 640 від 26 серпня 2015 року, оскаржуваним наказом начальника Київської міської митниці ДФС № 356 від 01 вересня 2015 року з 01 вересня 2015 року було введено в дію перелік змін № 6 до структури та перелік № 4 змін до штатного розпису на 2015 рік Київської міської митниці ДФС зі штатом у кількості 747 штатних одиниць, із фондом заробітної плати на місяць за посадовими окладами 974 957 грн.
14. Наказом ДФС України № 752 від 06 жовтня 2015 року було затверджено зміни до кількості перших заступників, заступників начальників митниць ДФС, затвердженої наказом ДФС України № 129 від 12 вересня 2014 року, згідно з якими було збільшено кількість заступників начальника Київської міської митниці ДФС України до 5 одиниць. Вказаний наказ також не передбачав існування у штаті відповідача 2 посади першого заступника начальника Київської міської митниці ДФС України. Інших змін наказ № 752 від 06 жовтня 2015 року не визначав.
15. Не погоджуючись із вказаними діями та рішеннями відповідачів, позивач звернувся з позовом до суду.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
16. Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 30 травня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 09 серпня 2017 року, позовні вимоги задоволено в повному обсязі.
17. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку щодо незаконності оскаржуваних наказів, оскільки позивача фактично було позбавлено його місця роботи і посади шляхом виведення цієї посади зі штату Київської міської митниці ДФС України під час проходження ним військової служби, що є прямим порушенням статті 119 КЗпП України (далі - КЗпП України), та гарантій права на працю, передбачених нормами Конституції України.
18. Також суди зазначили, що оскаржувані позивачем рішення не є підставою для застосування до позивача вимог статей 43, 87 Закону України "Про державну службу", оскільки оскаржувані рішення не фіксують зміну істотних умов державної служби, так як ними лише виведено зі штату Київської міської митниці ДФС України посаду першого заступника начальника Київської міської митниці ДФС, тоді як реорганізацією є злиття, приєднання, поділ або ж перетворення державного органу, що в даному випадку не відбулось.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНИХ СКАРГ ТА ВІДЗИВІВ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)
19. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій ДФС України та Київська міська митниця ДФС звернулись із касаційними скаргами до Вищого адміністративного суду України, в яких просили скасувати оскаржувані судові рішення, прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
20. У касаційних скаргах представники ДФС України та Київської міської митниці ДФС вказали, що оскаржувані накази прийнято в рамках законодавства, обґрунтовано та законно з дотриманням процедури попередження працівника відповідно до вимог КЗпП України.
21. Вказали, що висновки судів про позбавлення позивача за період проходження військової служби місця роботи і посади, необґрунтовані і законодавчо не підкріплені.
22. На думку відповідачів, судами першої та апеляційної інстанцій не досліджено матеріали справи, які мають значення для вирішення справи по суті, порушено норми матеріального права, а саме: частину шосту статті 21 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади", частину першу статті 87 Закону України "Про державну службу". Також порушено норми процесуального права - статтю159 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції, що була чинною на момент подання касаційних скарг (далі - КАС України).
23. Ухвалами Вищого адміністративного суду України від 26 вересня 2017 року відкрито касаційні провадження за скаргами Київської митниці ДФС України та ДФС України.
24. Представником позивача подано заперечення на касаційні скарги відповідачів, в яких просив касаційні скарги залишити без задоволення, а судові рішення - без змін. Зазначено, що у період, коли за позивачем як за мобілізованою особою повинна зберігатись його посада, керівництвом ДФС України та Київської міської митниці ДФС України у 2015 році штучно без скорочення чисельності або штату працівників було незаконно виведено посаду першого заступника начальника Київської міської митниці ДФС, що є грубим порушенням наданих державою гарантій для мобілізованих/призваних на військову службу осіб, передбачених статтею 119 КЗпП України.
V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
25. Статтею 43 Конституції України встановлено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.