ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 лютого 2020 року
Київ
справа №0540/5961/18-а
адміністративне провадження №К/9901/10709/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,
суддів - Єресько Л.О., Соколова В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 листопада 2018 року (суддя Толстолуцька М. М.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 06 березня 2019 року (судді: Блохін А. А., Сіваченко І. В., Шишов О. О.) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Донецькій області, Слов`янського міського відділу (з обслуговування міста Слов`янськ та Слов`янського району) Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області, Головного управління Національної поліції у Донецькій області про визнання протиправним та скасування наказу про звільнення, поновлення на посаді, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.
ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовною заявою до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Донецькій області (відповідач 1), Слов`янського міського відділу (з обслуговування міста Слов`янськ та Слов`янського району) Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області (відповідач 2), Головного управління Національної поліції у Донецькій області (відповідач 3), в якій просив: визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Міністерства внутрішніх справ в Донецькій області № 15 о/с від 20 червня 2018 року про звільнення ОСОБА_1 у запас (із постановленням на військовий облік) за пунктом 64 "г" (через скорочення штатів) Положення про проходження служби рядовим та начальницьким складом органів внутрішніх справ; поновити ОСОБА_1, капітана міліції, на посаді начальника відділення розслідування злочинів, скоєних проти життя та здоров`я особи слідчого відділу Слов`янського міського відділу (з обслуговування міста Слов`янськ та Слов`янського району) ГУМВС України в Донецькій області з 21 червня 2018 року; зобов`язати Головне управління Національної поліції в Донецькій області розглянути рапорт ОСОБА_1 від 15 травня 2018 року як працівника міліції, який виявив бажання проходити службу в поліції, у відповідності до вимог п. 9, 12 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про національну поліцію" та прийняти відповідне рішення; зобов`язати Слов`янський міський відділ (з обслуговування міста Слов`янськ та Слов`янського району) ГУМВС України в Донецькій області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 грошове забезпечення за весь час вимушеного прогулу з 21 червня 2018 року до постановлення судового рішення; звернути до негайного виконання судове рішення у цій справі в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді та в частині стягнення грошового забезпечення за час вимушеного прогулу за один місяць.
Позовні вимоги мотивовані тим, що оскаржуваний наказ про його звільнення є незаконним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки, незважаючи на його бажання проходити в подальшому службу в Національній поліції, та те, що він є атестованим працівником міліції його було звільнено у запас Збройних Сил України за пунктом 64 "г" (через скорочення штатів). Позивач також зауважив суду, що після поновлення його на службі 13 квітня 2018 року він одразу повідомив про своє бажання проходити службу в Національній поліції співробітникам СКЗ Слов`янського відділу поліції та 15 травня 2018 року відправив рапорт з цього приводу на адресу начальника Національної поліції Донецької області. При цьому, направити таке повідомлення упродовж трьох місяців з дня опублікування Закону України "Про Національну поліцію" він не мав можливості, оскільки відносно нього здійснювалось незаконне кримінальне переслідування та обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, що підтверджується судовим рішенням по справі № 805/861/18-а.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 22 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 06 березня 2019 року у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.
Рішення судів попередніх інстанцій мотивовані тим, що відбулась ліквідація Слов`янського МВ ГУМВС України в Донецькій області (з обслуговування м. Слов`янськ та Слов`янського району), тому відповідачем правомірно (на виконання вимог трудового законодавства) було направлено попередження позивачу про наступне вивільнення. Також суди дійшли висновку, що небажання особи брати участь у конкурсі на заміщення вакантних посад для служби у лавах Національної поліції за умови, що такий порядок вступу на службу в органах поліції передбачений нормами чинного законодавства, не може бути підставою для визнання протиправним та скасування наказу про звільнення позивача та відповідно - його поновлення на посаді.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги.
У касаційній скарзі скаржник вказує на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить оскаржувані рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги повністю.
Скаржник вважає, що відповідачем всупереч вимогам статті 49-2 КЗпП України не були запропоновані посади в органах Національної поліції.
На думку скаржника висновки судів попередніх інстанцій суперечать правовій позиції, викладеній у постанові Верховного Суду від 18 березня 2018 року у справі №821/3732/15-а. У цій постанові Верховний Суд зазначив, що встановлена законодавством можливість ліквідації державної установи (організації) з одночасним створенням іншої, яка буде виконувати повноваження (завдання) особи, що ліквідується, не виключає, а включає зобов`язання роботодавця (держави) по працевлаштуванню працівників ліквідованої установи.
На переконання скаржника, основні завдання та функції держави, які покладались на міліцію та поліцію є тотожними, тобто фактично відбулась реорганізація державної установи.
Скаржник не заявляв клопотання про розгляд справи за його участю.
Позиція інших учасників справи.
Від відповідача до суду надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить відмовити у задоволенні касаційної скарги позивача, а оскаржувані рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.
Відповідач не заявляв клопотання про розгляд справи за його участю.
Рух касаційної скарги.
Ухвалою Верховного Суду від 24 квітня 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 листопада 2018 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 06 березня 2019 року.
Протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду, касаційне провадження №К/9901/10709/19 (адміністративна справа №0540/5961/18-а) визначено колегію суддів Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду для розгляду даної касаційної скарги у наступному складі: судді - доповідача - Стрелець Т. Г., суддів: Білоуса О. В., Желтобрюх І. Л.
Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 20 червня 2019 року № 796/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Стрелець Т. Г.
Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено наступний склад суду: судді - доповідача Загороднюка А. Г., суддів: Єресько Л. О., Соколова В. М.
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 27 лютого 2020 року зазначену адміністративну справу призначив до розгляду.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи.
Позивач проходив службу у Слов`янському МВ ГУМВС України в Донецькій області на посаді начальника відділення розслідування злочинів, скоєних проти життя та здоров`я особи слідчого відділу Слов`янського міського відділу (з обслуговування міста Слов`янськ та Слов`янського району). Звільнений наказом ГУМВС України в Донецькій області від 06 листопада 2015 року № 385 о/с у запас за п. 64 "г" (через скорочення штатів) Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України, затвердженим постановою КМУ від 29 липня 1991 року № 114.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 21 березня 2018 року у справі № 805/861/18-а адміністративний позов ОСОБА_1 до ГУМВС України в Донецькій області, Слов`янського міського відділу ( з обслуговування міста Слов`янськ та Слов`янського району) ГУМВС України в Донецькій області - задоволено повністю. Наказ Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області від 06 листопада 2015 року № 385 о/с в частині звільнення ОСОБА_1 у запас (із постановленням на військовий облік) за пунктом 64 "г" (через скорочення штатів) Положення про проходження служби рядовим та начальницьким складом органів внутрішніх справ визнано протиправним та скасовано. ОСОБА_1 поновлено на посаді начальника відділення розслідування злочинів, скоєних проти життя та здоров`я особи слідчого відділу Слов`янського міського відділу (з обслуговування міста Слов`янська та Слов`янського району) Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області з 07 листопада 2015 року.
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2018 року апеляційну скаргу ГУМВС України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 березня 2018 року у справі № 805/861/18-а - залишено без задоволення. Апеляційну скаргу Слов`янського міського відділу (з обслуговування міста Слов`янська та Слов`янського району) Головного Управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 березня 2018 року у справі № 805/861/18-а - задоволено частково. Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 березня 2018 року у справі №805/861/18-а змінено. В абзаці четвертому резолютивної частини рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 березня 2018 року у справі № 805/861/18-а цифри "171247,05 грн" змінено на " 122247,45 грн." У абзаці п`ятому резолютивної частини рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 березня 2018 року у справі № 805/861/18-а цифри " 6147,33 грн." змінено на " 4 388,37 грн.". В іншій частині рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 березня 2018 року у справі № 805/861/18-а - залишено без змін.
Судом встановлено та не заперечується сторонами по справі, що на виконання зазначеного рішення суду позивача поновлено на посаді.
20 квітня 2018 року позивачу вручено попередження про наступне вивільнення, у якому, зокрема, зазначено, що через 2 місяці за умови відсутності вакантних посад, що відповідають його освітньо-кваліфікаційному рівню та набутому фаху або при відмові від запропонованих посад його буде звільнено із посади начальника відділення розслідування злочинів, скоєних проти життя та здоров`я особи слідчого відділу Слов`янського міського відділу ГУМВС України в Донецькій області.
Одночасно з цим позивач був повідомлений, що прийом на службу в Національну поліцію здійснюється виключно до наказу МВС України від 25 грудня 2015 року № 1631 "Про організацію добору (конкурсу) та просування по службі поліцейських". Наказом Національної поліції України або керівника відповідального органу поліції та/або призначити на відповідну вакантну посаду оголошується конкурс, який проводиться відповідною поліцейською поліцією.
Інформацію про проведення конкурсу оприлюднюються на офіційному веб - порталі центрального органу управління поліції, відповідального територіального органу (закладу, установи) поліції, на якому зазначається місцезнаходження поліцейської комісії, назва вакантної посади, перелік документів необхідних для участі в конкурсі, та строк їх подання, дата і місце проведення конкурсу та інше.
Особа, яка виявила бажання взяти участь у конкурсі, подає заяву про участь у конкурсі та інші документи, які визначені статтею 54 Закону України "Про Національну поліцію".
Колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що відповідачем обов`язок по здійсненню попередження про майбутнє звільнення через скорочення штатів виконано у повному обсязі.
Верховний Суд вважає безпідставними доводи позивача про те, що відповідачем не були запропоновані посади в органах Національної поліції. Оскільки відповідно до статті 1 Закону № 580-VIII Національна поліція України - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку. Діяльність поліції спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України згідно із законом.
Повноваження Міністра внутрішніх справ України у відносинах з поліцією визначені ст.16 цього Закону, до яких вирішення питання щодо призначення осіб на посади працівників поліції не віднесено.
Відповідно до вимог пункту 1 статті 22 Закону № 580-УІІІ безпосередньо керівник поліції приймає на службу та звільняє зі служби, призначає та звільняє з посад поліцейських відповідно до положень цього Закону.
Таким чином, відповідач не наділений повноваженнями призначення осіб на посади поліцейських.
15 травня 2018 року позивачем на адресу начальника Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області подано рапорт, у якому позивач просив прийняти його до Національної поліції та заявив про бажання проходити службу на аналогічній посаді.
У відповідь позивачу надано інформацію щодо порядку прийому на службу в національній поліції (лист від 29 травня 2018 року вих. № 139з/лк та від 11 червня 2018 року вих. № М-201/лк). У зазначених листах позивачеві, зокрема, повідомлено, що наказом МВС України від 06 листопада 2015 року № 1385 скорочено всі штатні посади ГУМВС України в Донецькій області, у тому числі посада начальника відділення розслідування злочинів проти життя та здоров`я особи слідчого відділу Слов`янського відділу ГУМВС України в Донецькій області. При цьому, позивачеві повідомлено, що пунктом 9 розділу XI Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Національну поліцію" передбачено, до працівники міліції, як виявили бажання проходити службу в поліції, за умови відповідності вимогам до поліцейських, визначеним цим Законом, упродовж трьох місяців з дня опублікування цього Закону можуть бути прийняті на службу до поліції шляхом видання наказів про призначення за їх згодою чи проходження конкурсу на посади, що заміщуються поліцейськими, у будь-якому орган (закладі, установі) поліції. Також, позивача поінформовано, що прийом на служу в Національну поліцію здійснюється виключно відповідно до наказу МВСУ України від 25 грудня 2015 року № 1631 "Про організацію добору (конкурсу) та просування по службі", яким передбачено проведення конкурсу на заміщення вакантних посад. Інформація про проведення конкурсу оприлюднюється на офіційному веб-порталі центрального органу управління відповідального територіального органу (закладу, установи) поліції, на якому зазначається (місцезнаходження поліцейської комісії, назва вакантної посади, перелік документів необхідних для участі в конкурсі, та строк їх подання, дата і місце проведення конкурсу (етапів конкурсу) та інше. Особа, яка виявила бажання взяти участь у конкурсі, подає заяву про участь у конкурсі та інші документи, які визначені статтею 54 Закону Україні "Про Національну поліцію".
Для вступу на службу до Національної поліції згідно наданого рапорту позивачеві було рекомендовано слідкувати за оголошенням конкурсного відбору на офіційному веб-порталі.
Наказом Головного управління МВС України в Донецькій області від 20 червня 2018 року № 15 о/с лк капітана міліції ОСОБА_1 (М-164241) - начальника відділення розслідування злочинів, скоєних проти життя та здоров`я особи слідчого відділу Слов`янського міського відділу (з обслуговування міста Слов`янськ та Слов`янського району) відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ звільнено з органів внутрішніх справ у запас (із постановкою на військовий облік) за пунктом 64 "г" (через скорочення штатів) з 20 червня 2018 року.
Не погоджуючись із вказаним наказом про звільнення позивач звернувся до суду з цим позовом.
Релевантні джерела права та акти їх застосування.
Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною п`ятою статті 43 Конституції України визначено, що громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
Відповідно до статті 51 Кодексу Законів про працю України (далі - КЗпП України) держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України, у тому числі, правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.
Частинами першою та другою статті 47 КЗпП України передбачено, що власник або уповноважений ним орган зобов`язаний в день звільнення видати працівникові належно оформлену трудову книжку і провести з ним розрахунок у строки, зазначені в статті 116 цього Кодексу. У разі звільнення працівника з ініціативи власника або уповноваженого ним органу він зобов`язаний також у день звільнення видати йому копію наказу про звільнення з роботи. В інших випадках звільнення копія наказу видається на вимогу працівника.
Згідно зі статтею 235 КЗпП України у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, у тому числі у зв`язку з повідомленням про порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції" іншою особою, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір. При винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижче оплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року, не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу. Рішення про поновлення на роботі незаконно звільненого або переведеного на іншу роботу працівника, прийняте органом, який розглядає трудовий спір, підлягає негайному виконанню.