ПОСТАНОВА
Іменем України
28 лютого 2020 року
Київ
справа №817/715/16
адміністративне провадження №К/9901/16628/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАЛІОН -105" до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Рівненській області, третя особа - Виконавчий комітет Рівненської міської ради, про визнання протиправним та скасування наказу, за касаційною скаргою Виконавчого комітету Рівненської міської ради на постанову Рівненського окружного адміністративного суду у складі головуючого судді Гломба Ю.О. від 21 вересня 2016 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Зарудяної Л.О., Іваненко Т.В., Кузьменко Л.В., від 21 грудня 2016 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "ВАЛІОН - 105" (далі - ТОВ "ВАЛІОН - 105", позивач) звернулось до суду з позовом до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Рівненській області (далі - Управління ДАБІ у Рівненській області, відповідач), третя особа - Виконавчий комітет Рівненської міської ради про визнання протиправним та скасування наказу від 12 лютого 2015 року № 25-доз "Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт".
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2016 року, позов задоволено повністю.
3. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що факти допущення порушення у сфері містобудування мають бути встановлені саме за наслідками проведеної перевірки з відображенням у відповідному акті виявлених у ході такої перевірки порушень на окремому об`єкті, як того вимагає Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553. Однак, усупереч наведеному, Управління ДАБІ в Рівненській області дійшло висновку про внесення позивачем недостовірних даних до декларації про початок будівельних робіт без проведення відповідної перевірки, у зв`язку з чим і було вирішено скасувати декларацію про початок виконання будівельних робіт, без проведення перевірки відповідних обставин.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Виконавчий комітет Рівненської міської ради звернувся із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що відповідно до пункту 1.1 договору на здійснення авторського нагляду від 17 жовтня 2014 року № 17/14 ТОВ "ВАЛІОН-105" (замовник) та ТОВ "А-2" (підрядник) зобов`язується здійснювати авторський нагляд по об`єкту "Реконструкція житлового будинку з офісними приміщеннями в м. Рівне по вул. Шевченка 105".
Згідно з пунктом 1.2 цього ж договору виконання робіт за цим договором здійснюється виконавцем відповідно до Порядку здійснення авторського нагляду під час будівництва об`єкта архітектури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2007 року № 903 та ДСТУ-Н Б А.2.2-11:2014 "Настанова щодо проведення авторського нагляду за будівництвом", інших нормативно-правових документів, що діють у даній галузі.
6. Наказом ТОВ "А-2" призначено головним інженером проекту та відповідальним за ведення авторського нагляду по об`єкту "Реконструкція житлового будинку з офісними приміщеннями в АДРЕСА_2 " ОСОБА_1 (кваліфікаційний сертифікат інженера серія АР № 007266 від 12 квітня 2013 року).
7. В матеріалах справи (а.с 189) міститься копія кваліфікаційного сертифіката серії АР № 007266 від 12 квітня 2013 року відповідального виконавця окремих видів робіт (послуг), пов`язаних із створенням об`єкта архітектури інженера-проектувальника ОСОБА_1 серія АР № 007266 від 12 квітня 2013 року.
8. Згідно журналу авторського нагляду за будівництвом "Реконструкція житлового будинку з офісними приміщеннями в АДРЕСА_2 ", початого 17 жовтня 2014 року та закінченого 10 грудня 2015 року, ОСОБА_1 здійснював авторський нагляд загально будівельних робіт на об`єкті "Реконструкція житлового будинку з офісними приміщеннями в АДРЕСА_2 " згідно наказу від 17 жовтня 2014 року № 17/14.
9. Позивач 21 жовтня 2014 року подав до відповідача декларацію про початок виконання будівельних робіт "Реконструкція житлового будинку з офісними приміщеннями в АДРЕСА_2 ", яку зареєстровано в Управлінні ДАБІ у Рівненській області 23 жовтня 2014 року № РВ 083142960181.
При цьому, у вказаній декларації головним інженером проекту зазначено ОСОБА_1 .
10. Позивач (замовник) 24 жовтня 2014 року уклав з ТОВ-фірмою "Екомедтех" (підрядник) договір підряду № 3/14, за змістом пункту 1.1 якого підрядник зобов`язується виконати визначений обсяг робіт по реконструкції житлового будинку з офісними приміщеннями в АДРЕСА_2, а замовник прийняти належним чином виконані роботи та оплатити їх. Пунктом 1.2 цього договору визначено, що підрядник виконує наступні роботи: демонтаж старої покрівлі, монтаж кроквяної системи з укладанням метало-профілю.
11. Згідно з актом здавання-приймання виконаних робіт від 10 лютого 2015 року підрядник (ТОВ-фірма "Екомедтех") виконав роботи, що передбачені пунктом 1.2 договору підряду від 24 жовтня 2014 року № 3/14, а саме: демонтаж старої покрівлі, монтаж кроквяної системи з укладанням метало-профілю, здійснивши при цьому реконструкцію житлового будинку з офісними приміщеннями в АДРЕСА_2 .
12. Відповідачем 12 лютого 2015 року на підставі звернень ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 6 лютого 2015 року, а також листа Управління містобудування та архітектури Рівненського міськвиконкому від 9 лютого 2015 року № 01-11/193 було прийнято наказ № 25-доз "Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт", згідно якого скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт від 23 жовтня 2014 року № РВ 083142960181 на об`єкт "Реконструкція житлового будинку з офісними приміщеннями в АДРЕСА_2 " (замовник ТОВ "ВАЛІОН-105"), у зв`язку із зазначеною неправдивою інформацією у ній.
13. ОСОБА_2 у своєму зверненні до відповідача повідомляє, що йому стало відомо, що у зареєстрованій декларації про початок виконання будівельних робіт за № РВ 083142960181 від 23 жовтня 2014 року на "Реконструкцію житлового будинку з офісними приміщеннями в АДРЕСА_2 " вказано його інженером технічного нагляду вказаного об`єкта, однак, ОСОБА_2 повідомив про відсутність договірних відносин із замовником будівництва та непроведення технічного нагляду на даному об`єкті.
14. ОСОБА_1 у своєму зверненні до відповідача повідомляє, що йому стало відомо, що у зареєстрованій декларації про початок виконання будівельних робіт за № РВ 083142960181 від 23 жовтня 2014 року на "Реконструкцію житлового будинку з офісними приміщеннями в АДРЕСА_2 " вказано його головним інженером проекту вказаного об`єкта, однак, ОСОБА_1 повідомив, що не являється головним інженером проекту "Реконструкція житлового будинку з офісними приміщеннями в АДРЕСА_2 " та не проводить авторського нагляду по даному об`єкту.
15. У листі від 9 лютого 2015 року № 01-11/193 Управління містобудування та архітектури Рівненського міськвиконкому повідомило відповідача про те, що не надавало ТОВ "ВАЛІОН - 105" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на АДРЕСА_2 для реконструкції житлового будинку з офісними приміщеннями.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
16. Касаційна скарга Виконавчого комітету Рівненської міської ради обґрунтована тим, що положення статті 39-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" не передбачають проведення позапланової перевірки для скасування декларації про початок виконання будівельних робіт. Виконавчий комітет Рівненської міської ради вважає, що проект позивача не може вважатись належним чином затвердженим та свідчить про те, що позивачем в поданій декларації зазначені недостовірні дані, оскільки згідно зі зверненням ОСОБА_1 останній не є головним інженером проекту, крім того містобудівні умови та обмеження позивачем не отримувались. Також вказує, що скасування судами попередніх інстанцій оскаржуваного у цій справі наказу унеможливлює виконання постанови Рівненського міського суду Рівненської області від 30 грудня 2010 року у справі № 2а-2211/10 за позовом Виконавчого комітету Рівненської міської ради до ОСОБА_3 про зобов`язання привести самочинне будівництво по АДРЕСА_2 до затвердженого проекту.
17. Позивач не подав відзиву на касаційну скаргу.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
18. Правові та організаційні основи містобудівної діяльності регулює Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року № 3038-VI (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
19. Відповідно до частин першої та другої статті 36 цього Закону право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що належать до I - III категорій складності, підключення об`єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт.
Реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт проводить орган державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом п`яти робочих днів з дня надходження декларації.
20. Відповідно до частини другої статті 39-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування повідомлення або декларації замовник письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня скасування.
21. Водночас, відповідно до частини сьомої статті 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" декларацію про початок виконання будівельних робіт може бути скасовано органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі: 1) подання замовником заяви про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт; 2) отримання відомостей про припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем (замовником), смерті фізичної особи - замовника або визнання її безвісно відсутньою; 3) встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об`єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об`єкта та вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю.
22. Згідно частини першої статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.