1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



27 лютого 2020 року

Київ

справа №440/901/19

адміністративне провадження №К/9901/33723/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу №440/901/19

за позовом ОСОБА_1 до Подільської районної у м.Полтаві ради, Виконавчого комітету Подільської районної у м.Полтаві ради, Голови Подільської районної у м.Полтаві ради Нагорного Євгена Олександровича, треті особи: ОСОБА_2, Ландар Олексій Михайлович - голова правління ТзДВ "Полтавтрансбуд", Клітний Костянтин Єгорович - начальник виробничого підрозділу "Полтавське будівельне-монтажне експлуатаційне управління" регіонального відділу "Південна залізниця" ПАТ "Українські залізниці", Кісільов Олександр Сергійович - керуючий справами райвиконкому, Каркач Андрій Володимирович - заступник голови ради з питань діяльності виконавчого органу-начальник управління соціального захисту населення, Хрістова-Синявська Вікторія Дмитрівна - заступник голови ради з питань діяльності виконавчого органу, Ленський Євгеній Анатолійович - заступник голови ради з питань діяльності виконавчого органу, Пишкін Володимир Володимирович - заступник голови Подільської районної у м.Полтаві ради про визнання протиправним та скасування рішення, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 07 травня 2019 року (прийняте у складі головуючого судді - Удовіченко С.О.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого Катунова В.В., суддів: Бершова Г.Є., Ральченка І.М.),

у с т а н о в и в :

І. Суть спору:

1. У березні 2019 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Подільської районної у м.Полтаві ради (далі -відповідач1), Виконавчого комітету Подільської районної у м.Полтаві ради (далі -відповідач-2), Голови Подільської районної у м. Полтаві ради Нагорного Євгена Олександровича (далі -відповідач-3), треті особи: ОСОБА_2, Ландар Олексій Михайлович - голова правління ТзДВ "Полтавтрансбуд", Клітний Костянтин Єгорович - начальник виробничого підрозділу "Полтавське будівельне-монтажне експлуатаційне управління" регіонального відділу "Південна залізниця" ПАТ "Українські залізниці", Кісільов Олександр Сергійович - керуючий справами райвиконкому, Каркач Андрій Володимирович - заступник голови ради з питань діяльності виконавчого органу-начальник управління соціального захисту населення, Хрістова-Синявська Вікторія Дмитрівна - заступник голови ради з питань діяльності виконавчого органу, Ленський Євгеній Анатолійович - заступник голови ради з питань діяльності виконавчого органу, Пишкін Володимир Володимирович- заступник голови Подільської районної у м. Полтаві ради у якому просила:

1.1. - визнати протиправним та скасувати рішення Подільської районної у м.Полтаві ради (тридцять третя позачергова сесія сьомого скликання) від 21 лютого 2019 року "Про утворення виконавчого комітету Подільської районної у м.Полтаві ради";

1.2. - визнати протиправними дії голови Подільської районної у м.Полтаві ради Нагорного Євгена Олександровича щодо внесення запису в трудову книжку серія НОМЕР_2 ОСОБА_1 №19 від 21 лютого 2019 року про її звільнення з посади у зв`язку із утворенням нового складу виконавчого комітету ради, частина 1 статті 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні";

1.3. - поновити ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) на посаді заступника голови Подільської районної у м.Полтаві ради з питань діяльності виконавчого органу з дня постановлення судового рішення,

1.4. - стягнути з виконавчого комітету Подільської районної у м.Полтаві ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 21 лютого 2019 року по день поновлення на роботі з утриманням з цієї суми податків та обов`язкових платежів.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги ОСОБА_1 зазначила, що рішення від 21 лютого 2019 року "Про утворення виконавчого комітету Подільської районної у м.Полтаві ради" є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки останнє прийнято не у спосіб та порядок визначений чинним законодавством України. У рішенні ради відсутня, зокрема інформація щодо припинення трудових відносин між позивачем та виконавчим комітетом Подільської районної у м.Полтаві ради, а тому відсутні й повноваження у голови ради вчиняти дії по внесенню запису в трудову книжку про звільнення з посади на підставі оскажуваного рішення. В оскаржуваному рішенні відсутня інформація про утворення виконавчого комітету та відсутня інформація про розпуск чи припинення повноважень попереднього складу виконкому. За приписами частини четвертої статті 40 КЗпП України не допускається звільнення працівника з ініціативи власника або уповноваженого ним органу в період його тимчасової непрацездатності (крім звільнення за пунктом 5 цієї статті), а також у період перебування працівника у відпустці. Однак, прийняття оскаржуваного рішення відбулося в період тимчасової непрацездатності позивача. Крім того, не було дотримання порядку вивільнення позивача, оскільки в порушення норм КЗпП відповідачем не було повідомлено ОСОБА_1 про наміри припинити трудові відносини. У порушення Закону України "Про доступ до публічної інформації" проект оскаржуваного рішення не пізніше ніж за 20 робочих днів до дати його розгляду не був оприлюднений.

ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

3. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 07 травня 2019 року, залишеною без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2019 року у задоволені позовних вимог відмовлено.

4. Відмовляючи у задоволені позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідач діяв у межах її повноважень та на підставі чинного законодавства України.

IІІ. Провадження в суді касаційної інстанції

5. У касаційній скарзі представник позивача, посилаючись на те, що оскаржувані рішення суду першої та апеляційної інстанції було винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права, висновки судів не відповідають обставинам справи, просив скасувати рішення та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

6. Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги ОСОБА_1 зазначає, що рішення від 21 лютого 2019 року "Про утворення виконавчого комітету Подільської районної у м.Полтаві ради" є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки останнє прийнято не у спосіб та порядок визначений чинним законодавством України. У рішенні ради відсутня, зокрема інформація щодо припинення функціонування попереднього складу виконкому чи припинення трудових відносин між ОСОБА_1 та виконавчим комітетом Подільської районної у м. Полтаві ради, а тому відсутні й повноваження у голови ради вчиняти дії по внесенню запису в трудову книжку про звільнення з посади на підставі оскаржуваного рішення. В оскаржуваному рішенні відсутня інформація про утворення виконавчого комітету та відсутня інформація про розпуск чи припинення повноважень попереднього складу виконкому. У порушення Закону України "Про доступ до публічної інформації" проект оскаржуваного рішення не пізніше ніж за 20 робочих днів до дати його розгляду не був оприлюднений. Крім того, зазначив, що прийняття оскаржуваного рішення відбулося в період тимчасової непрацездатності позивача.

7. Відповідач надав відзив на касаційну скаргу позивача, у якій посилаючись на її необґрунтованість та безпідставність, просить останню залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення без змін.

ІV. Установлені судами фактичні обставини справи

8. Розпорядженням голови Подільської (Ленінської) районної у м.Полтаві ради С.Воронова від 01 червня 2012 року №76-ро "Про призначення на посаду" з 01 червня 2012 року ОСОБА_1 на підставі рішення конкурсної комісії призначено на посаду заступника голови ради з питань діяльності виконавчого органу виконавчого комітету Ленінської районної у м.Полтаві ради як таку, що пройшла за конкурсом, з посадовим окладом згідно штатного розпису (а.с. 93).

9. Розпорядженням голови Подільської (Ленінської) районної у м.Полтаві ради С.Воронова від 13 серпня 2012 року №136-ро заступника голови ради з питань діяльності виконавчого органу ОСОБА_1 переведено на посаду керуючого справами райвиконкому як таку, що перебувала у кадровому резерві та успішно пройшла стажування із збереженням 9 рангу (5 категорія) посадової особи місцевого самоврядування та посадовим окладом згідно штатного розпису (а.с. 94).

10. Розпорядженням голови Подільської (Ленінської) районної у м.Полтаві ради С.Воронова від 28 листопада 2012 року №183-ро керуючого справами райвиконкому ОСОБА_1 переведено на посаду заступника голови ради з питань діяльності виконавчого органу як таку, що перебувала у кадровому резерві та успішно пройшла стажування із збереженням 9 рангу (5 категорія) посадової особи місцевого самоврядування та посадовим окладом згідно штатного розпису (а.с. 95).

11. Указане розпорядження затверджене рішенням двадцять п`ятої сесії Подільської (Ленінської) районної у м.Полтаві ради від 29 листопада 2012 року (а.с. 96).

12. Про переведення на посаду також здійснено запис до трудової книжки позивача (а.с. 22).

13. Рішенням другої позачергової сесії сьомого скликання (перше засідання) Подільської (Ленінської) районної у м.Полтаві ради від 11 грудня 2015 року вирішено затвердити ОСОБА_1 на посаді заступника Ленінської районної у м.Полтаві ради з питань діяльності виконавчого органу Ленінської районної у м.Полтаві ради (а.с. 120).

14. Рішенням другої позачергової сесії сьомого скликання Подільської (Ленінської) районної у м.Полтаві ради від 17 грудня 2015 року затверджено кількісний і персональний склад виконавчого комітету (а.с. 97-98).

15. Рішенням позачергової сесії Подільської районної у м.Полтаві ради від 18 грудня 2018 року припинено повноваження та звільнено з посади голови Подільської районної у м.Полтаві ради ОСОБА_3 (а.с. 92).

16. Рішенням позачергової сесії Подільської районної у м.Полтаві ради від 18 грудня 2018 року обрано головою ради Нагорного Євгена Олександровича (а.с. 119).

17. 21 лютого 2019 року Подільською районною у м.Полтаві радою на тридцять третій позачерговій сесії сьомого скликання прийнято рішення "Про утворення виконавчого комітету Подільської районної у м.Полтаві ради", яким затверджено кількісний та персональний склад виконавчого комітету Подільської районної у м.Полтаві ради (а.с. 90-91).

18. 21 лютого 2019 року у трудову книжку ОСОБА_1 внесено запис про звільнення з посади у зв`язку із утворенням нового складу виконавчого комітету ради, частина перша статті 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (а.с. 23).

19. Не погоджуючись зі звільненням, ОСОБА_1 звернулась до суду за захистом своїх порушених прав та законних інтересів.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування (в редакції, яка діяла на час вирішення справи в суді першої та апеляційної інстанції)

20. Згідно з частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

21. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

22. Правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, визначення загальних засад діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі регулюються Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування" (далі - Закон №2493-III).

23. Відповідно до частини 1 статті 2 Закону №2493-III посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

24. На підставі статті 3 Закону №2493-III посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються територіальною громадою; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

25. Відповідно до частини першої статті 10 Закону №2493-III прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється на посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради шляхом затвердження відповідною радою.

26. Згідно зі статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон №280/97-ВР) до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, утворення і ліквідація постійних та інших комісій ради, затвердження та зміна їх складу, обрання голів комісій заслуховування звітів постійних комісій, керівників виконавчих органів ради та посадових осіб, яких вона призначає або затверджує; прийняття рішення про недовіру сільському, селищному, міському голові.


................
Перейти до повного тексту