ПОСТАНОВА
Іменем України
27 лютого 2020 року
Київ
справа №460/3145/19
адміністративне провадження №К/9901/2689/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стеценка С.Г.,
суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу № 460/3145/19
за позовом Члена релігійної громади Української Православної Церкви с. Війниця Млинівського району ОСОБА_1
до Рівненської обласної державної адміністрації, Державного реєстратора Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації Кир`янчука Олега Богдановича
про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування розпорядження, рішення, записів,
за касаційною скаргою Члена релігійної громади Української Православної Церкви с. Війниця Млинівського району ОСОБА_1 на ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2019 року (головуючий суддя: Друзенко Н.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2019 року (колегія у складі: головуючого судді Ільчишин Н.В., суддів: Гуляка В.В., Коваля Р.Й.)
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У листопаді 2019 року Член релігійної громади Української Православної Церкви с. Війниця Млинівського району ОСОБА_1 звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Рівненської обласної державної адміністрації, Державного реєстратора Управління культури і туризму Рівненської області адміністрації Кир`янчука Олега Богдановича, в якому просила: - визнати протиправними дії Рівненської обласної державної адміністрації щодо проведення реєстрації змін до Статуту Релігійної громади Української Православної Церкви с. Війниця Млинівського району (ідентифікаційний код: 22569605, адреса: 35137, Рівненська обл., Млинівський район, село Війниця) шляхом реєстрації Статуту Релігійної громади Української Православної Церкви с. Війниця Млинівського району (ідентифікаційний код: 22569605, адреса: 35137, Рівненська обл., Млинівський район, село Війниця) в новій редакції; - визнати протиправним та скасувати Розпорядження Голови Рівненської обласної державної адміністрації "Про реєстрацію статуту релігійної громади у новій редакції" № 873 від 21.10.2019 стосовно реєстрації статуту Релігійної громади Української Православної Церкви с. Війниця Млинівського району (ідентифікаційний код: 22569605, адреса: 35137, Рівненська обл., Млинівський район, село Війниця) в новій редакції з новою юридичною назвою; - визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Кир`янчук Олега Богдановича про державну реєстрацію внесення змін до установчих документів юридичної особи - Релігійної громади Української Православної Церкви с. Війниця Млинівського району (ідентифікаційний код: 22569605, адреса: 35137, Рівненська обл., Млинівський район, село Війниця), на підставі якого внесено записи в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань № 15991050006000581 та №15991070007000581 від 23.10.2019; - визнати протиправним та скасувати записи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 15991050006000581 та № 15991070007000581 від 23.10.2019, що внесений державним реєстратором Кир`янчук Олегом Богдановичем щодо державної реєстрації внесення змін до установчих документів юридичної особи - Релігійної громади Української Православної Церкви с. Війниця (ідентифікаційний код: 22569605, адреса: 35137, Рівненська обл., Млинівський район, село Війниця).
2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає про порушення відповідачами положень законодавства України, яким регулюється порядок внесення змін і доповнень до статутних документів, на підставі яких прийняті оскаржувані розпорядження та рішення. Оскільки, реєстрацією статуту в новій редакції з новою юридичною назвою було порушено її право на свободу совісті та віросповідання, а протиправна зміна підлеглості релігійної громади в організаційних та канонічних питаннях порушила право позивача на вільне волевиявлення членства у відповідній релігійній організації на вільний вибір сповідування релігійного культу.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рівненський окружний адміністративний суд ухвалою від 06 листопада 2019 року відмовив у відкритті провадження в адміністративній справі за позовом Члена релігійної громади Української Православної Церкви с. Війниця Млинівського району ОСОБА_1 до Рівненської обласної державної адміністрації, Державного реєстратора Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації Кир`янчука Олега Богдановича, на підставі п. 1 ст. 1 ст. 170 КАС України, оскільки з огляду на суб`єктний склад сторін спору, він має вирішуватися за правилами господарського судочинства.
4. Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 18 грудня 2019 року ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2019 року про відмову у відкритті провадження в даній справі змінив в частині визначення підсудності, зазначивши, що ця справа підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. 22 січня 2020 року Член релігійної громади Української Православної Церкви с. Війниця Млинівського району ОСОБА_1 звернулася до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою на ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2019 року, в якій просить скасувати вказані рішення судів попередніх інстанцій та передати справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.
6. В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник зазначає, що відмовляючи у відкритті провадження у справі, судами попередніх інстанцій не врахованого того, що у спірних правовідносинах відповідач у справі є суб`єктом владних повноважень відносно позивача, а відтак спір у справі підпадає під юрисдикцію адміністративного суду. Позовних вимог до відповідача як носія цивільних прав та обов`язків у правовідносинах з позивачем та таких позовних вимог, які б могли розглядатися в порядку цивільного чи господарського судочинства дана позовна заява не містить.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. 22.01.2020 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.
8. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.01.2020 визначено колегію суддів для розгляду касаційної скарги у складі судді-доповідача Стеценка С.Г., суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.
9. Ухвалою Верховного Суду від 27.01.2020 відкрито касаційне провадження у справі.
10. Ухвалою Верховного Суду від 26.02.2020 закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи пункту 3 частини першої статті 345 КАС України, постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 27.02.2020.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
11. Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України (в редакції, чинній на час прийняття оскаржуваних судових рішень), завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
12. Відповідно до частини 3 статті 3 КАС України, провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
13. Окрім того, пунктом 1 частини 1 статті 19 КАС України (в редакції, чинній на час прийняття оскаржуваних судових рішень) передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема у спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
14. Вжитий у цій процесуальній нормі термін "суб`єкт владних повноважень" означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини 1 статті 4 КАС України у вказаній редакції).
15. Разом з тим, неправильним є поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень, а предметом перегляду - його акт індивідуальної дії. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
16. Приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового, особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин.
17. Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 20.06.2018 у справі № 727/10968/17.
18. За висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постановах від 12 червня 2019 року у справі № 644/10480/16-а та від 04 червня 2019 року у справі № 826/4204/18, публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Однак сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції. Необхідно з`ясовувати у зв`язку з чим виник спір та за захистом яких прав особа звернулася до суду.
19. Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
20. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
21. Таким чином, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності такого суб`єкта, прийнятих або вчинених ним при здійсненні владних управлінських функцій.
22. Спір, що розглядається, не є спором між учасниками публічно-правових відносин, оскільки відповідач, приймаючи оскаржуване розпорядження, хоч і мав владні-управлінські повноваження щодо позивача (в частині зареєструвати або відмовити у реєстрації змін до статуту релігійної громади), проте факт здійсненої реєстрації обумовлений наданими для такої реєстрації документами. В свою чергу, позивач власне і доводить відсутність повноважень у особи, яка подала заяву та документи для внесення змін до статуту, оспорює порядок та спосіб скликання парафіяльних зборів та право участі у них, повноваження приймати рішення про внесення змін до статуту.