ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2020 року
м. Київ
Справа № 904/2669/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
О. О. Мамалуй- головуючий, Л. В. Стратієнко, В. І. Студенець
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"
на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 25.11.2019
у складі колегії суддів: О. Г. Іванов - головуючий, С. Г. Антонік, О. В. Березкіна
за позовом акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця"
до приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"
про стягнення 719 264, 40 грн.
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця", Залізниця, позивач) звернулося до господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення з приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (далі - ПрАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", відповідач) заборгованості в сумі 719 264, 40 грн, з яких: 319 991, 88 грн - плата за користування вагонами та 399 272, 52 грн - збір за зберігання вантажу.
Позовні вимоги обґрунтовано наказом № 934, відповідно до якого вагони відповідача затримано через зайнятість колій станції призначення Терни, у зв`язку з несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на адресу одержувача. За цим фактом станцією затримки у порядку, передбаченому пунктами 9, 10 Правил користування вагонами та контейнерами було складено акти загальної форми ГУ-23. За весь час затримки вагонів на підходах до станції з вини вантажовласника Залізницею нараховано плату за користування вагонами та збір за зберігання вантажу за відомостями форми ГУ-46.
2. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 02.09.2019 у справі №904/2669/19 позовні вимоги задоволені у повному обсязі.
Стягнуто з АТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" на користь АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" 319 991,88 грн - плати за користування вагонами; 399 272,52 грн - збору за зберігання вантажу та 10 788, 97 грн. - судового збору.
Судове рішення мотивовано наданням позивачем належних доказів на підтвердження того, що затримка вагонів на станції відбулася з вини ПАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", у зв`язку з неприйняттям останнім вагонів та несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу, що призвело до скупченості вагонів на станції призначення.
Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 25.11.2019 у справі № 904/2669/19 скасовано рішення господарського суду Дніпропетровської області від 02.09.2019. Прийнято нове рішення, яким позовні вимоги задоволено. Стягнуто з ПрАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" на користь АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" 319 991,88 грн - плати за користування вагонами; 399 272,52 грн - збору за зберігання вантажу та 10 788,97 грн - витрат по сплаті судового збору.
Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції, вказав на порушення місцевим господарським судом норм процесуального права, а саме розгляді справи в порядку спрощеного позовного провадження, яка підлягала розгляду за правилами загального позовного провадження, що є підставою для скасування рішення суду першої інстанції.
Судом апеляційної інстанції прийнято нове рішення про задоволення позовних вимог. Стягнуто з АТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" на користь АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" 319 991,88 грн - плати за користування вагонами; 399 272,52 грн - збору за зберігання вантажу та 10 788, 97 грн. - судового збору.
Постанова мотивована тим, що скаржником не доведено відсутність своєї вини у спричиненні скупчення вагонів на станції призначення Терни Придніпровської залізниці.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів
Не погоджуючись із вказаною постановою суду апеляційної інстанції, ПрАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" звернулося з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Центрального апеляційного господарського суду від 25.11.2019 у справі №904/2669/19 та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог про стягнення з відповідача плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу в розмірі 719 264,40 грн - відмовити.
Скарга мотивована незгодою відповідача з нарахованою сумою по акту форми ГУ-23-а №220.
Відповідач вказує на те, що вагони затримані на шляху прямування по незалежним від ПрАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" підставам, у зв`язку зі штучною затримкою, в порушення п. 11 Інструкції оформлення затримки потягів на підходах призначення на Придніпровську залізницю.
Відповідач стверджує, що був готовий прийняти спірні вагони, які були затримані Залізницею на підходах до станції Рядова, і позивач міг закінчити дію наказу № 934 з 07.01.2019 о 11:00 год. та відправити затримані по станції Рядова вагони на станцію призначення Терні.
Позивач посилається на затриманий потяг за наказом № 34 (з 07.01.2019 о 03:10 год. до 07.01.2019 11:00 год.) та зазначає, що потяг №3601, затримка якого почалася раніше за наказом № 934 (23.12.2018 о 21:25 год.) було неправомірно затримано по станції Рядова до 14.01.2019 11:30 год.
Крім того, відповідач вказує на неправомірність дій диспетчера при відправленні раніше затриманих поїздів, пізніше.
ПрАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" зазначає, що нарахування позивачем плати за користування вагонами за наказом № 934 в період з 23.12.2018 по 14.01.219 не відповідають дійсним обставинам, тому не мають доказової та юридичної сили.
На думку відповідача, при врахуванні факту, що у позивача була можливість закінчити дію наказу № 934, починаючи з 07.01.2019 о 11:00 (час закінчення дії наказу № 34) плата за користування вагонами та збір за зберігання вантажу за наказом №934 буде складати (з 23.12.2018 21:25 год. по 07.01.2019 11:00 год.) всього 349,05 год.
Відповідач наголошує на тому, що плата за користування вагонами та збір за зберігання вантажу згідно з наказом № 934 повинен складати 478 812,60 грн.
4. Позиції інших учасників справи
У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а постанову Центрального апеляційного господарського суду від 25.11.2019 у справі № 904/2669/19 - без змін.
Позивач, посилаючись на положення ст. ст. 46, 47 Статуту залізниць України, вказує на те, що одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що прибув на його адресу, навіть поставка якого йому не передбачена планом (договором, контрактом, замовленням тощо). За несвоєчасне забирання вантажу справляються відповідні плата і збори.
Крім того, позивач зазначає, що зайнятість приймально-відправних колій по станції Терни згідно Технологічного процесу роботи станції планує поїзний диспетчер залізниці з урахуванням підводу під навантаження порожніх вагонів парку Укрзалізниці і власних вагонів з вантажем на адресу підприємства, маневрової роботи, необхідності приймання навантажених маршрутів, обгону локомотивів, для чого необхідна наявність вільних колій станції. Визначення можливості або неможливості доставити на станцію призначення затримані вагони у певний інтервал часу відноситься до технології роботи залізниці, для чого необхідні спеціальні знання диспетчера з руху поїздів.
Позивач наголошує на тому, що Залізниця не мала можливості доставити спірні вагони на станцію призначення з огляду на знаходження на її коліях вагонів, що прибули на адресу відповідача раніше та своєчасно не забиралися ним на свою під`їзну колію. Дані факти засвідчено в складених актах загальної форми ГУ-23, які відповідальними працівниками відповідача підписано без заперечень. Позивач своєчасно повідомив відповідача про готовність Залізниці передати на під`їзну колію відповідача вагони, щодо яких складено акти загальної форми.
Також позивач вказав на відсутність в матеріалах справи заявки відповідача доставити на його адресу в першу чергу затримані вагони за наказом № 934.
5. Обставини справи, встановлені господарськими судами попередніх інстанцій
14 грудня 2017 року, між ПАТ "Українська залізниця" (правонаступник - АТ "Українська залізниця") в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (залізниця) та ПрАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (власник колії) укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії ПрАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Терни і Рядова регіональної філії Придніпровська залізниця ПАТ "Укрзалізниця" №ПР/М-17-2/14-744/НЮдч .
Згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику колії, яка примикає до станції Терни - стрілками №№ 2, 4, 6 у парній горловині станції та до Рядова - стрілкою №8 до колії № VI станції Рядова. Під`їзна колія обслуговується локомотивом власника колії. Межею під`їзної колії є знаки "Межа під`їзної колії", які встановлено: по станції Терни біля маневрового світлофору М10, розташованого на відстані 61,5м від вістряка стрілки №2 станції Терни; маневрового світлофору М8, розташованого на відстані 86,2м від граничного стовпчика стрілки № 4 станції Терни; маневрового світлофору М6, розташованого на відстані 147,2м від граничного стовпчика стрілки № 6 станції Терни; по станції Рядова біля вхідного світлофору - Чк, розташованого на відстані (70м від вістряка стрілки №8 станції Рядова (п. 1 договору).
Рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії та Інструкції по сигналізації на залізницях України (п.4 договору).
Відповідно до п. 5 договору здавання вагонів, для під`їзної колії зі станцій Терни, Рядова здійснюється:
- порожні хопери - через інтервал часу 2,0 години;
- порожні напіввагони для навантаження концентрату залізорудного, обкотишів - через інтервал часу 2,5 години;
- вагони з небезпечними вантажами класу "1ВМ" - не пізніше, ніж через 2 години з моменту-їх прибуття на станцію примикання;
- інші вагони - за повідомленнями, які передає прийомоздавальник вантажу та багажу станції, нарочним прийомоздавальнику власника колії не пізніше, ніж за 2 години до фактичного здавання вагонів, із реєстрацією у Книзі повідомлень, форми ГУ-2. У разі здавання вагонів залізницею власнику колії за його згодою раніше встановленого інтервалу передача вагонів здійснюється поза інтервалом.
Вагони, що прибули на станцію Терни регіональної філії "Придніпровська залізниця" для ПРАТ "ПІВНГЗК", подаються локомотивом Залізниці на одну з колій №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13 станції Терни, за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії. Вагони, що прибули на станцію Рядова регіональної філії "Придніпровська залізниця" для ПрАТ "ПІВНГЗК", подаються локомотивом Залізниці на одну з колій №№ 3А, 3Б, І, ІІ, 4, 5, VI, 7, 8, 9, 10 станції Рядова, за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії (п.6 договору)
Відповідно до п. 8 договору про готовність вагонів до забирання власник колії повідомляє залізницю. Повідомлення передає начальник зміни цеху зовнішнього транспорту (диспетчер зміни, черговий по станції) або диспетчер виробничого відділу УЗТ по телефону відповідальному працівнику станції примикання залізниці не пізніше, ніж за 2 години до пред`явлення вагонів до здачі залізниці, з наступним наданням письмового повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113.
Для під`їзної колії встановлюється загальний термін перебування усіх вагонів - 15,0 год. (п.12 договору).
Як встановлено судами попередніх інстанцій в грудні 2018 року за залізничними накладними Залізницею прийнято до перевезення 5 порожніх власних вагонів та 22 вагони з вантажем "глина бентонітова" на адресу одержувача - ПАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат". Відповідно до зазначених накладних станція призначення - Терни Придніпровської залізниці.
Згідно з наказом №934 від 20.12.2018 о 21:25 год. Залізницею затримані вагони (№№ голова 56319288 хвіст 56963293 у кількості 27 вагонів, індекс поїзда 4572-624-4573 з вантажем - на своїх осях) на станції Рядова Придніпровської залізниці через неприйняття вагонів вантажовласником - ПАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" по причині скупчення вагонів на станції Терни Придніпровської залізниці, що прибули на адресу ПАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", у зв`язку з несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу.
Судами встановлено, що за наведеним фактом станцією затримки вагонів - Рядова Придніпровської залізниці складений акт про затримку вагонів №220 від 23.12.2018, що прибули поїздом 22.12.2018 о 21:50 год. на адресу ПАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат". Акт про затримку вагонів складений через неприйняття їх вантажовласником з причини скупчення вагонів по станції Терни Придніпровської залізниці, прибувших на адресу ПрАТ "Північний ГЗК" та несвоєчасного вивільнення колій від вантажу, що прибув на його адресу.
Крім того, складений акт загальної форми ГУ-23 №658 від 23.12.2018. Повідомлення про затримку вагонів №426 отримане відповідачем 23.12.2018 о 21:35 год.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, на станції Терни Придніпровської залізниці, відповідно до п. 8 Правил користування вагонами та контейнерами позивачем складені акти загальної форми ГУ-23 на віднесення на відповідальність вантажовласника - ПАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" щодо затримки вагонів на станції призначення з вини ПАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", із зазначенням початку затримки вагонів та часу закінчення затримки вагонів.