ПОСТАНОВА
Іменем України
25 лютого 2020 року
Київ
справа №804/632/17
адміністративне провадження №К/9901/39280/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Соборному районі м. Дніпра Головного управління ДФС у Дніпропетровській області на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 (суддя Царікова О.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 05.10.2017 (судді: Прокопчук Т.С. (головуючий), Круговий О.О., Шлай А.В.) у справі № 804/632/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКС ІМ ТРАНС" до Державної податкової інспекції у Соборному районі м. Дніпра Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕКС ІМ ТРАНС" (далі - позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Соборному районі м. Дніпра Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (далі - відповідач, контролюючи орган) про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо неприйняття та ненадання Головному управлінню Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області висновку щодо виплати Товариству бюджетного відшкодування за податковими деклараціями з податку на додану вартість (ПДВ) за жовтень 2014 року в сумі 6 509 567,00 грн, за листопад 2014 року в сумі 3 585 548,00 грн, за грудень 2014 року в сумі 2 273 422,00 грн та зобов`язання контролюючого органу прийняти висновки про відшкодування з бюджету Товариству за вказаними податковими деклараціями ПДВ у зазначених сумах та надати їх до Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Товариством у відповідності до норм Податкового кодексу України було подано до контролюючого органу податкові декларації з податку на додану вартість за жовтень, листопад та грудень 2014 року з розрахунками бюджетного відшкодування та заявами про повернення бюджетного відшкодування на загальну суму 12 368 537,00 грн. Відповідачем проведені документальні позапланові перевірки поданих декларацій, за результатами чого складені акти з висновками про не підтвердження заявленої ТОВ "Екс Ім Транс" суми бюджетного відшкодування у вказаному розмірі. На підставі актів перевірок прийняті податкові повідомлення - рішення, якими зменшено ТОВ "Екс Ім Транс" заявлені суми бюджетного відшкодування. Податкові повідомлення - рішення скасовані в судовому порядку, однак відповідач, незважаючи на вказані обставини, ухиляється від свого обов`язку скласти відповідні висновки про повернення ТОВ "Екс Ім Транс" заявлених до відшкодування сум ПДВ.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.03.2017, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 05.10.2017, позов задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Державної податкової інспекції у Соборному районі м. Дніпра Головного управління ДФС у Дніпропетровській області щодо неприйняття та ненадання Головному управлінню Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області висновку щодо виплати Товариству з обмеженою відповідальністю "Екс Ім Транс" бюджетного відшкодування за податковими деклараціями з податку на додану вартість за жовтень 2014 року в сумі 6509567,00 грн, за листопад 2014 року в сумі 3585548,00 грн, за грудень 2014 року в сумі 2 273422,00 грн.
Зобов`язано Державну податкову інспекцію у Соборному районі м. Дніпра Головного управління ДФС у Дніпропетровській області прийняти висновки про відшкодування з бюджету Товариству з обмеженою відповідальністю "Екс Ім Транс" за податковими деклараціями з податку на додану вартість за жовтень 2014 року в сумі 6509567,00 грн, за листопад 2014 року в сумі 3585548,00 грн, за грудень 2014 року в сумі 2273422,00 грн та надати їх до Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області
4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції з думкою якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскільки судовими рішеннями, що набрали законної сили, підтверджена правомірність заявлених позивачем сум бюджетного відшкодування з податку на додану вартість на загальну суму 12 368 537,00 грн за період жовтень - грудень 2014 року, контролюючим органом порушено приписи Податкового кодексу України та Порядку №39 в частині відмови у поданні висновку органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів із зазначенням зазначеної суми для відшкодування її позивачу.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, контролюючий орган подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм процесуального та матеріального права, просить скасувати постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 05.10.2017 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог Товариства в повному обсязі.
6. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Екс Ім Транс" до контролюючого органу подано податкові декларації, в яких заявлено бюджетне відшкодування з ПДВ на рахунок платника у банку всього на суму 12 368 537,00 грн, в тому числі в податковій декларації з ПДВ за жовтень 2014 року в сумі 6 509 567,00 грн, за листопад 2014 року в сумі 3 585 548,00 грн, за грудень 2014 року в сумі 2 273 422,00 грн.
Контролюючим органом проведено документальні позапланові виїзні перевірки, щодо правомірності заявлених до відшкодування сум ПДВ у вказаних податкових деклараціях. За результатами зазначених перевірок складені наступні акти:
- від 18.03.2015 №433/15-1/25524477 (по декларації за жовтень 2014 року), на підставі якого прийнято податкові повідомлення-рішення від 03.04.2015 №0000121502, №0000111502 та №0000131502 та зменшено суму бюджетного відшкодування з ПДВ на суму 6 509 567,00 грн;
- від 19.02.2015 №159/15-1/25524477 (по декларації за листопад 2014 року), на підставі якого прийнято податкові повідомлення-рішення від 10.03.2015 №0000051502, №0000061502 та №0000071502 та зменшено суму бюджетного відшкодування з ПДВ на суму 3 585 548,00 грн.;
- від 27.03.2015 №707/15-1/25524477 (по декларації за грудень 2014 року), на підставі якого прийнято податкові повідомлення - рішення від 16.04.2015 №00000151502, №0000141502, №0000161502 та зменшено суму бюджетного відшкодування з ПДВ на суму 2 273 422,00 грн.
Не погодившись із вказаними податковими повідомленнями - рішеннями ТОВ "Екс Ім Транс" оскаржило їх в судовому порядку. Постановами Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.09.2015 у справі №804/11870/15, від 17.08.2015 у справі №804/9197/15 та від 05.10.2015 у справі №804/14332/15 вищевказані податкові повідомлення визнані протиправними та скасовані. Судові рішення набрали законної сили.
Таким чином, судовими рішеннями підтверджена правомірність заявлених позивачем сум бюджетного відшкодування на загальну суму 12 368 537,00 грн за період жовтень - грудень 2014 року.
ТОВ "Екс Ім Транс" 11.10.2016 зверталося до відповідача із вимогою про надання висновку щодо суми ПДВ, яка підлягає відшкодуванню підприємству з бюджету. На вказане звернення контролюючий орган листом від 08.11.2016 №37082/10/04-63-12-02-16 повідомив Товариству, що листами ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 16.09.2016 №9794/7/04-36-12-02-14 та від 18.10.2016 №11157/7/04-36-112-02-14 надано застереження відносно відшкодування ПДВ грошовими коштами по ТОВ "Екс Ім Транс" по податкових деклараціях за жовтень- грудень 2014 року.
З посиланням на вказані листи відповідачем зазначено, що у ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління ДФС у Дніпропетровській області відсутні підстави щодо надання висновків до Головного управління Державної казначейської служби у Дніпропетровській області про відшкодування податку на додану вартість ТОВ "Екс Ім Транс" .
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. У доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального та процесуального права, вказує на неповне з`ясування судом попередньої інстанції обставин справи, зокрема контролюючий орган зазначає, що судове оскарження бюджетного відшкодування за листопад 2014 року, зокрема за податковим повідомленням - рішенням від 10.03.2015 № 0000071502, ще не завершено, оскільки справа знаходиться на розгляді в Верховному Суді України, а відповідно відсутні підстави для відшкодування сум ПДВ. Також контролюючий орган вказує на зміну з 01.01.2017 процедури повернення сум бюджетного відшкодування.
9. Позивачем надано відзив (заперечення) на касаційну скаргу відповідача, у яких просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанції просить залишити без змін з посиланням на необґрунтованість такої скарги.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
10.1 Пункт 200.1 статті 200.
Сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
10.6. Пункт 200.7 статті 200.
Платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному органу державної податкової служби податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
10.7. Пункт 200.10 статті 200.
Протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном отримання податкової декларації, податковий орган проводить камеральну перевірку заявлених у ній даних.
10.9. Пункт 200.12 статті 200.
Орган державної податкової служби зобов`язаний у п`ятиденний строк після закінчення перевірки подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету.
10.10. Пункт 200.13 статті 200.
На підставі отриманого висновку відповідного органу державної податкової служби орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом п`яти операційних днів після отримання висновку органу державної податкової служби.
10.10. Пункт 200.15 статті 200.
У разі якщо за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку або контролюючий орган розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний повідомити про це орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів припиняє процедуру відшкодування в частині оскаржуваної суми до набрання законної сили судовим рішенням.