Постанова
Іменем України
25 лютого 2020 року
м. Київ
справа № 587/378/19
провадження № 61-21315св19
Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду: Коротенка Є. В. (судді-доповідача), Зайцева А. Ю., Курило В. П.,
учасники справи:
позивач: ОСОБА_1,
відповідачі: Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, Бездрицька сільська рада Сумського району Сумської області,
третя особа: ОСОБА_2 ,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційні скарги Головного управління Держгеокадастру у Сумській областіта ОСОБА_2 на рішення Сумського районного суду Сумської області від 12 липня 2019 року у складі судді Черних О. М., постанову Сумського апеляційного судувід 11 листопада 2019 року у складі колегії суддів: Ткачук С. С., Левченко Т. А., Орлова І. В.,
ВСТАНОВИВ:
08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
Частиною другою розділу II Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
За таких обставин, розгляд касаційних скарг Головного управління Держгеокадастру у Сумській області та ОСОБА_2 на рішення Сумського районного суду Сумської області від 12 липня 2019 року та постанову Сумського апеляційного судувід 11 листопада 2019 року здійснюється Верховним Судом в порядку та за правилами ЦПК України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII, що діяла до 08 лютого 2020 року.
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У лютому 2019 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Сумській області), Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області, третя особа: ОСОБА_2 про визнання незаконним та скасування наказу про передачу земельної ділянки.
В обґрунтування позовних вимог посилалась на те, що в період з листопада 2015 року по жовтень 2016 року тричі зверталась до ГУ Держгеокадастру у Сумській області із заявами про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області.
Зазначала, що ГУ Держгеокадастру у Сумській області тричі з різних, не передбачених законом підстав, відмовляло їй у наданні такого дозволу.
За її адміністративними позовами указані відмови визнавались протиправними та скасовувались Сумським окружним адміністративним судом.
Останньою постановою Сумського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2016 року у справі № 818/1320/16 зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Сумській області надати позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність даної земельної ділянки.
На виконання зазначеної постанови, наказом ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 06 березня 2017 року № 18-1593/16-17-СГ позивачу було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність вищевказаної земельної ділянки.
На підставі цього наказу спеціалізованою організацію розроблено відповідний проект землеустрою.
Зазначений проект землеустрою був погоджений висновком Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 26 вересня 2017 року № 4247/82-17 за принципом екстериторіальності.
На виконання вимог пункту 3 зазначеного наказу запроектована для відведення позивачу у власність земельна ділянка була зареєстрована в Державному земельному кадастрі, тобто визначено її площу 2 га, межі та присвоєно кадастровий номер 5924780900:03:002:0061.
14 листопада 2017 року позивач подала проект землеустрою на затвердження до ГУ Держгеокадастру у Сумській області.
Однак, всупереч вимогам частини 9 статті 118 Земельного кодексу України, ГУ Держгеокадастру у Сумській області двічі відмовило їй у затвердженні вказаного проекту землеустрою.
За її позовами рішеннями Сумського окружного адміністративного суду від 09 січня 2018 року у справі № 818/1904/17 та від 24 травня 2018 року у справі № 818/966/18 зазначені відмови ГУ Держгеокадастру у Сумській області визнані протиправними та скасовані.
Крім того, суд зобов`язав ГУ Держгеокадастру у Сумській області прийняти рішення згідно вимог чинного законодавства щодо проекту землеустрою.
Проте, ГУ Держгеокадастру у Сумській області відмовило у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 із зазначенням про те, що ця земельна ділянка за наказом ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 04 квітня 2018 року № 394 передана в комунальну власність Бездрицької територіальної громади Сумського району Сумської області.
Посилаючись на викладені обставини, позивач просила визнати незаконним та скасувати наказ ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 04 квітня 2018 року № 394 в частині передачі в комунальну власність Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 5924780900:03:002:0061, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів на території Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Сумського районного суду Сумської області від 12 липня 2019 року позов ОСОБА_1 задоволено.
Визнано незаконним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 04 квітня 2018 року № 394 в частині передачі в комунальну власність Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 5924780900:03:002:0061, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів на території Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області.
Вирішено питання про розподіл судових витрат.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що до моменту прийняття наказу про передачу спірної земельної ділянки у комунальну власність, позивач на законних підставах отримала дозвіл на розроблення проекту землеустрою, належним чином погодила розроблений проект землеустрою та звернулась із заявою про його затвердження, однак ГУ Держгеокадастру у Сумській області в порушення вимог законодавства не затвердив проект, чим порушив право позивача на отримання у власність земельної ділянки.
Не погодившись з указаним рішенням, ГУ Держгеокадастру у Сумській області та ОСОБА_2 оскаржили його в апеляційному порядку.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
Постановою Сумського апеляційного суду від 11 листопада 2019 року апеляційні скарги представника ОСОБА_2 - ОСОБА_3 та ГУ Держгеокадастру у Сумській області залишено без задоволення, а рішення Сумського районного суду Сумської області від 12 липня 2019 року - без змін.
Апеляційний суд погодився з висновками суду першої інстанції, оскільки вони відповідають встановленим обставинам справи та нормам матеріального і процесуального права.
Доводи осіб, які подали касаційні скарги
У листопаді 2019 року ГУ Держгеокадастру у Сумській області подало до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Сумського районного суду Сумської області від 12 липня 2019 року та постанову Сумського апеляційного судувід 11 листопада 2019 року, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.
Касаційна скарга мотивована тим, що суди попередніх інстанцій належним чином не дослідили усіх обставин, що мають значення для правильного вирішення справи та не надали належної оцінки наявним в матеріалах справи доказам. Заявник вказує, що на момент прийняття оскаржуваного в частині наказу управління діяло в межах повноважень та у спосіб, встановлений чинним законодавством.
У грудні 2019 року ОСОБА_2 через представника ОСОБА_3 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Сумського районного суду Сумської області від 12 липня 2019 року та постанову Сумського апеляційного судувід 11 листопада 2019 року, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове про відмову у позові, не передаючи справу на новий розгляд.
Касаційна скарга мотивована тим, що оскаржуваними рішеннями порушуються його права, оскільки він як учасник антитерористичної операції набув право на отримання у власність спірної земельної ділянки. Заявник вказує, що наказ ГУ Держгеокадастру у Сумській області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою він отримав 29 серпня 2016 року, тобто до отримання відповідного дозволу позивачем.
Доводи інших учасників справи
У січні 2020 року ОСОБА_1 подала до Верховного Суду відзив на касаційні скарги ГУ Держгеокадастру у Сумській області та ОСОБА_2 , в якому просить касаційні скарги залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін, посилаючись на те, що зазначені рішення ухвалені з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду від 02 грудня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою ГУ Держгеокадастру у Сумській області та витребувано справу із суду першої інстанції.
Ухвалою Верховного Суду від 17 грудня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_2
20 грудня 2019 року справа надійшла до Верховного Суду.
23 грудня 2019 року справа передана на розгляд до Верховного Суду у складі колегії суддів Коротенка Є. В. (суддя-доповідач), Зайцева А. Ю., Курило В. П.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Суди установили й це вбачається з матеріалів справи, що в період з жовтня 2015 року по жовтень 2016 року ОСОБА_1 тричі зверталась до ГУ Держгеокадастру у Сумській області із заявами про надання їй дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована на території Бездрицької сільської ради Сумського району.
ГУ Держгеокадастру у Сумській області відмовляло у наданні ОСОБА_1 такого дозволу.
Постановами Сумського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2016 року у справі № 818/1320/16, від 10 лютого 2016 року у справі № 818/41/16 та від 02 серпня 2016 року у справі № 818/850/16 указані відмови були визнані протиправними та скасовані.
Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2016 року у справі № 818/1320/16, крім цього, зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Сумській області надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною (орієнтовною) площею 2 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована на території Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області за межами населеного пункту.
На виконання вимог постанови Сумського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2016 року, наказом № 18-1593/16-17-СГ від 06 березня 2017 року ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 2 га.
Розроблений проект землеустрою належним чином погоджено висновком Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області № 4247/82-17 від 26 вересня 2017 року.
10 жовтня 2017 року складено акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання, відповідно до якого земельна ділянка з кадастровим номером 5924780900:03:002:0061, площею 2 га, що відводиться ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства, закріплена в натурі (на місцевості) межовими знаками.
З витягу Державного земельного кадастру вбачається, що 17 жовтня 2017 року за заявою ОСОБА_1 була проведена державна реєстрація запроектованої для відведення їй у власність земельної ділянки з кадастровим номером 5924780900:03:002:0061, площею 2 га з цільовим призначення - для ведення особистого селянського господарства.
14 листопада 2017 року ОСОБА_1 звернулася до ГУ Держгеокадастру у Сумській області з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 5924780900:03:002:0061 їй у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту на території Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області.
На час звернення ОСОБА_1 до ГУ Держгеокадастру у Сумській області спірна земельна ділянка ще перебувала в його розпорядженні.
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 09 січня 2018 року у справі № 818/1904/17 було зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Сумській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки у власність та прийняти рішення у відповідності до вимог чинного законодавства.
Вказаним рішенням встановлено, що на момент первинного звернення ОСОБА_1 30 листопада 2015 року із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, земельна ділянка, щодо якої вона просила надати такий дозвіл, була вільною земельною ділянкою сільськогосподарського призначення (рілля).
Сумським окружним адміністративним судом в постанові від 24 травня 2018 року у справі № 818/966/18 встановлено, що листом від 03 березня 2018 року № Ц-407/0/5-18-202/6-18 позивачу відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5924780900:03:002:0061) у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області.
Цим же рішенням вказану відмову визнано протиправною та скасовано, однак, у задоволенні вимоги про зобов`язання ГУ Держгеокадастру у Сумській області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5924780900:03:002:0061) ОСОБА_1 у власність відмовлено, у зв`язку з тим, що на час розгляду справи змінилася форма власності вказаної земельної ділянки з державної на комунальну через передання її Бездрицькій об`єднаній територіальній громаді.
Наказом ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 04 квітня 2018 року № 394 Бездрицькій сільській раді передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 351,3786 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Бездрицької об`єднаної територіальної громади Сумського району Сумської області згідно з додатком до цього наказу за актом приймання-передачі земельних ділянок, до яких увійшла і земельна ділянка з кадастровим номером 5924780900:03:002:0061.
З витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вбачається, що 17 квітня 2018 року здійснено державну реєстрацію права власності територіальної громади в особі Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області на земельну ділянку з кадастровим номером 5924780900:03:002:0061, площею 2 га та цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.
Відповідно до розробленої та затвердженої містобудівної документації "Проекту детального планування території для розміщення садових ділянок учасників АТО за межами населеного пункту с. Бездрик на землях Бездрицької територіальної громади Сумського району Сумської області", спірна земельна ділянка площею 2 га, відповідно до нотаріально-посвідченої заяви про об`єднання земельних ділянок, увійшла до складу земельної ділянки площею 13,5347 га, з кадастровим номером 5924780900:03:002:0069, яка 24 жовтня 2019 року була зареєстрована на праві комунальної власності за територіальною громадою в особі Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області.
Також встановлено, що відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 29 серпня 2016 року № 18-3209/16-16-СГ ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки у власність за межами населених пунктів на території Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області, площею 0,12 га та цільовим призначенням - для індивідуального садівництва.
Мотивувальна частина
Позиція Верховного Суду
Положеннями частини другої статті 389 ЦПК України (тут і далі - в редакції, що діяла на час подання касаційних скарг, що розглядаються) передбачено, що підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Згідно з частиною першою статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Вимогами частин першої та другої статті 400 ЦПК України визначено, що під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими. Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.
Перевіривши доводи касаційних скарг, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційні скарги ГУ Держгеокадастру у Сумській області та ОСОБА_2 підлягають залишенню без задоволення з огляду на наступне.