1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



13 лютого 2020 року

м. Київ

Справа № 912/690/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Зуєва В. А. - головуючого, Багай Н. О., Дроботової Т. Б.,

за участю помічника судді, який здійснює повноваження секретаря судового засідання - Сташків Т. Г.,

за участю представників:

позивача - Незнамова Т. О. (адвокат),

відповідача - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скарги Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"

на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 23.10.2019 (судді: Антонік С. Г., Березкіна О. В., Дармін М.О.)

та рішення Господарського суду Кіровоградської області від 17.07.2019 (суддя Вавренюк Л. С.)

за позовом Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"

до Комунального підприємства "Теплокомуненерго" Олександрійської міської ради

про стягнення 2 596 196,88 грн,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1. У березні 2019 року Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (далі - АТ "НАК "Нафтогаз України") звернулось до Господарського суду Кіровоградської області з позовом до Комунального підприємства "Теплокомуненерго" Олександрійської міської ради (далі - КП "Теплокомуненерго" ОМР) про стягнення 2 596 196,88 грн, з яких: 862 422,45 грн пені, три проценти річних у сумі 387 757,58 грн та інфляційні втрати у сумі 1 346 016,85 грн (з урахуванням заяви про уточнення від 05.06.2019).

1.2. Обґрунтовуючи свої вимоги АТ "НАК "Нафтогаз України" зазначило про неналежне виконання відповідачем своїх зобов`язань за договором постачання природного газу від 04.10.2016 №1683/1617-ТЕ-18 у частині своєчасного здійснення оплати за переданий газ.

2. Короткий зміст судових рішень у справі

2.1. Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 17.07.2019, позов задоволено частково. Стягнуто з КП "Теплокомуненерго" ОМР 257 655,60 грн пені, три проценти річних у сумі 291 965,81 грн та інфляційні втрати у сумі 993 862,23 грн.

Суд першої інстанції дійшов висновку про те, що позивачем помилково здійснено нарахування трьох процентів річних та інфляційних втрат на суми, які погашені відповідно до спільних протокольних рішень та договору про взаєморозрахунки. Крім того, судом на підставі частини 3 статті 7 Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання та водовідведення за спожиті енергоносії" відмовлено у стягненні нарахованої пені та трьох процентів річних на суму заборгованості за період з 26.11.2016 по 30.11.2016, тобто до набрання чинності цим законом.

Також місцевий господарський суд зменшив розмір нарахованої позивачем пені на 30 %, урахувавши, зокрема, скрутний майновий стан відповідача та відсутність понесення позивачем збитків внаслідок несвоєчасної оплати відповідачем поставленого газу.

2.2. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 23.10.2019 рішення Господарського суду Кіровоградської області від 17.07.2019 змінено та стягнуто з КП "Теплокомуненерго" ОМР 257 852,71 грн пені, 292 059,67 грн трьох процентів річних. В іншій частині рішення суду залишено без змін.

Апеляційний господарський суд зауважив на неправомірній відмові суду першої інстанції в частині стягнення нарахованих трьох процентів річних та пені на заборгованість, яка була погашена 30.11.2016, у зв`язку з чим здійснив власний розрахунок вказаних сум та достягнув їх з відповідача.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. У касаційній скарзі АТ "НАК "Нафтогаз України" просить скасувати оскаржувані судові рішення в частині відмови у стягненні 1049092,66 грн і прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог у цій частині.

3.2. Доводи касаційної скарги обґрунтовано тим, що судами попередніх інстанцій не враховано умови укладеного між сторонами договору, за яким укладення спільних протокольних рішень та договору про організацію взаєморозрахунків не змінює строків виконання відповідачем зобов`язань з оплати поставленого за договором газу.

Крім того, на думку скаржника, правовідносини щодо надання державою субвенцій не стосуються спірних договірних правовідносин сторін, які мають керуватися виключно умовами договору, а тому суди помилково ототожнили проведення оплат за спільними протокольними рішеннями та на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256.

Також скаржник вважає порушенням статей 219, 233 Господарського кодексу України зменшення судами пені на 70 % та зауважує на тому, що ним не здійснювалося нарахування пені на перераховані в якості субвенцій грошові кошти.

4. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду

4.1. Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і дотримання норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

4.2. Суди попередніх інстанцій установили, що 04.10.2016 між ПАТ НАК "Нафтогаз України" (постачальник) та КП "Теплокомуненерго" ОМР (споживач) укладено договір № 1683/1617-ТЕ-18 постачання природного газу. У подальшому сторонами внесено зміни до договору шляхом укладення додаткової угоди від 23.01.2017 № 1.

4.3. Відповідно до пунктів 1.1, 1.2 договору сторони визначили, що предметом договору є природний газ, призначений виключно для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню протягом 2016- 2017 років.

4.4. Пунктом 3.4 договору встановлено, що приймання-передача природного газу, переданого постачальником споживачеві у відповідному місяці постачання, оформлюється актом приймання-передачі.

4.5. Згідно з пунктом 5.2 договору ціна за 1000 куб. м природного газу становить 4 942,00 грн, а разом із ПДВ 20 % - 5 930,40 грн.

4.6. Відповідно до пункту 6.1 договору оплата за природний газ здійснюється споживачем виключно коштами шляхом 100-відсоткової поточної оплати протягом місяця поставки природного газу. Остаточний розрахунок за фактично переданий природний газ здійснюється до 25 числа (включно) місяця, наступного за місяцем поставки газу. Сторони погодили, що з урахуванням пункту 11.3 цього договору укладення договору про організацію взаєморозрахунків, а також підписання сторонами відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 січня 2005 № 20 "Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій" спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за природний газ та теплопостачання, не змінює строків та умов розрахунків за цим договором.

4.7. Пунктом 8.2 договору сторони погодили, що в разі прострочення споживачем оплати згідно пункту 6.1. цього договору він зобов`язується сплатити постачальнику пеню у розмірі 21% річних, але не більше подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який нараховується пеня, розраховану від суми простроченого платежу за кожний день прострочення. Нарахування пені не здійснюється постачальником на суми оплат, проведені споживачем відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 січня 2005 № 20.

4.8. У пункті 8.3 договору передбачено, що з урахуванням пункту 11.3 цього договору укладення договорів про організацію взаєморозрахунків, а також підписання сторонами відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за природний газ та теплопостачання не звільняє споживача від обов`язку сплатити на користь постачальника платежі відповідно до статті 625 Цивільного кодексу України, нараховані на всю суму заборгованості за цим договором.

4.9. Згідно з пунктом 11.3 договору сторони погодили такий порядок внесення змін до договору: 1) усі зміни і доповнення до цього договору оформлюються письмово у формі додаткового договору або додаткової угоди про внесення змін до цього договору та підписуються уповноваженими представниками сторін, крім випадків, зазначених у пунктах 11.5 та 11.6 цього договору; 2) сторони погодили, що зміни до цього договору, викладені не у формі додаткового договору або додаткової угоди про внесення змін до цього договору, не можуть бути застосовані до відносин сторін за цим договором; 3) договір про організацію взаєморозрахунків не вносить змін до цього Договору та може бути застосований до відносин за цим договором тільки після підписання сторонами окремого додаткового договору або додаткової угоди про внесення змін до цього договору; 4) будь-які спільні протокольні рішення, в тому числі про організацію взаєморозрахунків за природний газ та теплопостачання, підписані сторонами відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20, протоколи нарад, дво- та багатосторонніх зустрічей, листування між сторонами: не можуть бути використані для внесення змін до цього договору; можуть бути застосовані до відносин за цим договором тільки після підписання сторонами окремого додаткового договору або додаткової угоди про внесення змін до цього договору.

4.10. Судами попередніх інстанцій встановлено, що на виконання умов договору позивач у період з жовтня 2016 року по березень 2017 року передав у власність КП "Теплокомуненерго" ОМР природний газ на загальну суму 96 096 284,62 грн, що підтверджується відповідними актами приймання-передачі природного газу.

4.11. Крім того, з метою оплати вартості переданого природного газу на підставі постанови КМУ №20 Головним управлінням Державної казначейської служби України у Кіровоградській області, Департаментом фінансів Кіровоградської облдержадміністрації, Фінансовим управлінням Олександрійської міської ради, Управлінням праці та соціального захисту населення Олександрійської міської ради, КП "Теплокомуненерго" Олександрійської міської ради, НАК "Нафтогаз України" підписані спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу за рахунок коштів загального фонду державного бюджету України: № 2671 від 09.11.2016 на суму 4 493 262,80 грн, № 2958 від 18.11.2016 на суму 95 000 грн, № 3098 від 13.12.2016 на суму 8 759 605,56 грн, № 272 від 18.01.2017 на суму 12 440 933,87 грн, № 1017 від 15.02.2017 на суму 14 789 788,94 грн, № 1455 від 06.03.2017 на суму 13 601 887,39 грн, № 2076 від 10.04.2017 на суму 11 000 000 грн, №3885 від 14.11.2017 на суму 1 412 225,44 грн.

4.12. Також, 06.11.2017 між Головним управлінням Державної казначейської служби України у Кіровоградській області, Департаментом фінансів Кіровоградської облдержадміністрації, Фінансовим управлінням Олександрійської міської ради, Управлінням житлово-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради, КП "Теплокомуненерго" Олександрійської міської ради та Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України", укладено договір № 46/332-в про організацію взаєморозрахунків, предметом якого є організація проведення сторонами взаєморозрахунків за субвенцією з державного бюджету місцевим бюджетам, визначена статтею 31 Закону України "Про Державний бюджет України на 2017 рік", відповідно до Порядку та умов надання у 2017 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці між фактичною вартістю теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам теплопостачання, централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню такі послуги, та тарифами, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 18.05.2017 № 332.

4.13. Як встановлено судами попередніх інстанцій, відповідно до договору про організацію взаєморозрахунків у рахунок погашення заборгованості відповідача перед позивачем за договором постачання природного газу перераховано грошові кошти у сумі 389 566 грн.

4.14. Отже, за встановленими судами обставинами, відповідач повністю виконав зобов`язання по погашенню заборгованості за рахунок власних коштів, а також коштів перерахованих на підставі протокольних рішень та договору про організацію взаєморозрахунків.

4.15. Предметом позову у цій справі є вимога позивача про стягнення з КП "Теплокомуненерго" ОМР 862 422,45 грн пені, трьох процентів річних у сумі 387 757,58 грн та інфляційні втрати у сумі 1 346 016,85 грн через неналежне виконання відповідачем зобов`язань щодо своєчасної оплати переданого газу за договором.

4.16. Відповідно до статей 11, 629 Цивільного кодексу України договір є однією з підстав виникнення зобов`язань та є обов`язковим для виконання сторонами.

4.17. Згідно зі статтею 526 Цивільного кодексу України та статтею 193 Господарського кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цих Кодексів, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

4.18. За змістом частини першої статті 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

4.19. Частиною першою статті 612 Цивільного кодексу України визначено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

4.20. За змістом статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення та три проценти річних від простроченої суми.


................
Перейти до повного тексту