ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 лютого 2020 року
м. Київ
Справа № 904/1995/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Бенедисюка І.М. (головуючий), Булгакової І.В., Малашенкової Т.М.,
за участю секретаря судового засідання Ковалівської О.М.,
представників учасників справи:
позивача - Шатунов А.О.,
відповідача - Кот Т.П., Голубенко Д.К.,
третіх осіб - не з`явилися,
розглянув у відкритому судовому засіданні
касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Криворізький залізорудний комбінат" (далі - ПАТ "Криворізький залізорудний комбінат")
на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 11.09.2019 та
постанову Центрального апеляційного господарського суду від 02.12.2019
за позовом ПАТ "Криворізький залізорудний комбінат"
до Управління каналів річки Інгулець
про укладення договору від 12.04.2019 № 319 на подачу води по каналу Дніпро-Інгулець для виконання регламенту промивання р. Інгулець у 2019 році в редакції позивача,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Міністерство економічного розвитку і торгівлі України;
Державне агентство водних ресурсів України,
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Публічне акціонерне товариство "Криворізький залізорудний комбінат" (далі - ПАТ "Криворізький залізорудний комбінат", позивач) звернулося до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Управління каналів річки Інгулець (далі - Управління, відповідач) про укладення договору від 12.04.2019 № 319 на подачу води по каналу Дніпро-Інгулець для виконання регламенту промивання річки Інгулець у 2019 році в редакції позивача.
2. Позовні вимоги мотивовані існуванням між сторонами спору дійсної редакції договору.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
3. Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 11.09.2019 (суддя Назаренко Н.Г.) у справі № 904/1995/19 у задоволенні позову відмовлено повністю.
4. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 02.12.2019 (колегія суддів у складі: Антонік С.Г., Іванов О.Г., Березкіна О.В.) рішення господарського суду Дніпропетровської області від 11.09.2019 у справі № 904/1995/19 залишено без змін.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. ПАТ "Криворізький залізорудний комбінат", посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, подав касаційну скаргу, в якій просить суд касаційної інстанції рішення місцевого та постанову апеляційного господарських судів зі справи скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
6. Суди попередніх інстанцій допустили порушення норм матеріального права, зокрема, приписів статей 72, 74 Водного кодексу України, статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" та частини 7 статті 181 Господарського кодексу України (далі - ГК України), дійшли помилкового висновку про недоведеність позивачем укладання договору на виконання закону та про те, що Управління є монополістом.
7. Крім того, як зазначає скаржник у своїй касаційній скарзі, не застосування судами наслідків статті 642 Цивільного Кодексу України (далі - ЦК України), призвело до порушення статей 15,16 ЦК України.
Доводи інших учасників справи
8. Управління подало відзив на касаційну скаргу, в якому зазначило про безпідставність її доводів, та просило рішення місцевого та постанову апеляційного господарських судів зі справи залишити без змін, а скаргу - без задоволення.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
9. Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, Кабінетом Міністрів України 27.12.2018 прийнято розпорядження №1096-р "Про скидання надлишків зворотних вод у р. Інгулець", яким дозволено до 01 березня 2019 скидання із ставка-накопичувача надлишків зворотних вод у р. Інгулець, згідно з індивідуальним регламентом періодичного скидання надлишків зворотних вод гірничорудних підприємств Кривбасу. Державне агентство водних ресурсів (далі - Держводагентство) зобов`язано розробити та затвердити регламент промивання русла і екологічного оздоровлення зазначеної річки з визначенням відповідальності за його виконання. Міністерство економічного розвитку та торгівлі зобов`язано забезпечити взаємодію з гірничорудними підприємствами (в тому числі з ПАТ "Криворізький залізорудний комбінат") щодо здійснення заходів з розроблення регламентів.
10. Відповідно до протоколу Міжвідомчої комісії по узгодженню режимів роботи водосховищ та водогосподарських систем р. Інгулець суббасейну нижнього Дніпра у 2019 році від 21.03.2019, рекомендовано Управлінню каналу річки Ігулець забезпечити подачу дніпровської води з урахуванням укладених договорів до Карачунівського водосховища в обсязі та у терміни, передбачені регламентом.
11. 22.03.2019 Держводагентством на виконання вищезазначеного розпорядження затверджено регламент промивання русла та екологічного оздоровлення р.Інгулець у 2019, яким встановлені нормативи витрат на промивання русла та екологічне оздоровлення, на Управління каналів річки Інгулець покладено обов`язок забезпечити режим подачі води по каналу Дніпро-Інгулець (п.4 регламенту) та визначено відповідальним за дотримання режимів роботи каналів Дніпро-Інгулець та Інгулецької зрошувальної системи (п.8 регламенту).
12. Згідно протоколу координаційної наради ДП "Укррудпром" Асоціації "Укррудпром" від 26.03.2019, позивачу було рекомендовано до 08.04.2019 укласти договір з Управлінням каналів річки Інгулець.
13. Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи Управління каналів річки Інгулець 02.04.2019 направило на адресу ПАТ "Кривбасзалізрудком" проект договору від 12.04.2019 № 319 на подачу води по каналу Дніпро-Інгулець для виконання Регламенту промивання річки Інгулець у 2019 році.
14. Відповідно до пункту 1.1. договору постачальник (відповідач) зобов`язується витратою 11,0 м3/сек. подати, а замовник (позивач) сплатити затрати по постачанню технічної води для виконання Регламенту промивання річки Інгулець у 2019 році в обсязі 81631 тис.м3.
15. Сума договору складає 58 774 320,00 грн., ПДВ - 11 754 864,00 грн. Всього 70 529 184,00 грн. (пункт 2.2 договору).
16. Як встановлено судами, позивач 12.04.2019 направив відповідачу підписаний проект договору від 12.04.2019 № 319 з протоколом розбіжностей, який викладено в редакції замовника (позивача): назва договору та пункти 1.1, 2.1, 2.2, 2.4, 2.5, а саме:
"Назва договору
Договір на подачу води по каналу Дніпро-Інгулець для виконання Регламенту промивання русла та екологічного оздоровлення р. Інгулець у 2019 році";
пункт 1.1 постачальник зобов`язується витратою 11,0 м3/сек подати, а замовник сплатити затрати по постачанню технічної води для виконання Регламенту промивання русла та екологічного оздоровлення р. Інгулець у 2019 році в обсязі 45100 тис.м3 (з розрахунку 24805 тис.м3 для промивки та 20295 тис. м3 для розбавлення зворотних вод під час їх скиду у міжвегетаційний період 2019-2020 років);
пункт 2.1 із загальної вартості послуг по подачі 1 м3 води замовник сплачує вартість електроенергії, затраченої на її подачу, та покриває витрати, пов`язані з експлуатацією об`єктів водогосподарсько-меліоративного комплексу постачальника згідно калькуляції, що додається (додаток № 1). У разі зменшення тарифу на електричну енергію, вартість подачі 1 м3 води підлягає перегляду, шляхом змін до калькуляції та викладення додатку № 1 в новій редакції;
пункт 2.2. сума договору складає 32472000,00 грн, ПДВ 6494400,00 грн. Всього 38966400,00 (тридцять вісім мільйонів дев`ятсот шістдесят шість тисяч чотириста гривень 00 коп.);
пункт 2.4 графік обсягів подачі води постачальником та оплати послуг замовником визначається згідно із додатком № 2 до договору;
пункт 2.5 сторони узгодили, що у разі необхідності подачі додаткового обсягу води, він узгоджується сторонами у додатковій угоді. Послуги за цим договором надаватимуться до повного постачання напірної води по каналу Дніпро-Інгулець у погодженому сторонами обсязі.
17. Також, доповнено договір додатком № 2 графік обсягів подачі води постачальником та оплати послуг замовником до договору.
18. Як встановлено судами та вбачається з матеріалів справи, проект договору з протоколом розбіжностей отриманий відповідачем 15.04.2019.
19. На адресу позивача 06.05.2019 від відповідача надійшов проект договору від 12.04.2019 № 319, підписаний ПАТ "Криворізький залізорудний комбінат" з протоколом розбіжностей та два примірники протоколу урегулювання розбіжностей, складені відповідачем.
20. Згідно із протоколом урегулювання розбіжностей відповідач прийняв редакцію позивача в частині назви договору та пункту 1.1.
21. Пункти 2.1, 2.2, 2.4, 2.5, а також додаток № 2 графік обсягів подачі води постачальником та оплати послуг замовником до договору, викладено в редакції постачальника (відповідача).
22. Позивач 26.04.2019 направив відповідачу лист № 53-01/ФІЛ-244 в якому зазначив, що 25.04.2019 на адресу ПАТ "Криворізький залізорудний комбінат" засобами електронного зв`язку надійшла сканкопія протоколу урегулювання розбіжностей до договору № 319 на подачу води по каналу Дніпро-Інгулець для виконання регламенту промивання р. Інгулець у 2019 році, відповідно до якого погоджено обсяги води в редакції протоколу розбіжностей ПАТ "Криворізький залізорудний комбінат", проте збільшено вартість подачі 1 м3 води до 1,086 грн з ПДВ, що призводить до збільшення загальної вартості договору приблизно на 10 млн грн. В обґрунтування даного збільшення, до протоколу урегулювання розбіжностей надано калькуляцію вартості послуг з подачі 1 м3. Позивач зазначив, що початково до проекту договору № 319 надавалася калькуляція вартості послуг з подачі 1 м3, відповідно до якої вартість подачі 1 м3 води визначалася на рівні 0,864 грн з ПДВ. Жодних обґрунтувань значного подорожчання вартості послуг, відповідачем не надано, й враховуючи незмінність тарифу на електричну енергію, такі дії відповідача, на думку позивача, є необґрунтованими. Враховуючи викладене, з метою розгляду питання про прийнятність запропонованої відповідачем вартості послуг, позивач просив невідкладно надати детальну калькуляцію вартості послуг з чітким зазначенням чинників, які впливають на її зміну. Одночасно, з метою недопущення зриву виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 №1096-р та регламенту промивання та екологічного оздоровлення річки Інгулець в 2019 році, для можливості перерахування передоплати відповідно до додатку 2 до договору № 319, позивач просив відповідача терміново виставити на адресу ПАТ "Криворізький залізорудний комбінат" рахунок на суму 11 689 920,66 грн.
23. У відповідь на лист позивача № 53-01/ФІЛ-244, відповідач 02.05.2019 направив позивачу лист № 01/269 в якому зазначив, що калькуляція вартості подачі води складається з двох частин: вартості електроенергії та операційних витрат, необхідних для утримання каналу в робочому стані. У вартість подачі кожного м3 води закладена постійна величина - це електроенергія, згідно питомої норми встановленого обладнання, та змінна величина - операційні витрати, які згідно "Порядку визначення вартості та надання платних послуг" розраховуються на рік. Виходячи з цього, вартість подачі залежить від обсягів поданої води наступним чином: чим більше обсяг поданої води, тим менша частина операційних витрат закладається у вартість подачі 1 м3. Для зменшення вартості подачі води управлінням каналів річки Інгулець було проведено закупівлю електричної енергії через систему "Прозорро", що дозволило знизити вартість електроенергії до 2,7361 грн/кВт год. з ПДВ у порівнянні з початковими умовами (вартість електричної енергії на другий квартал, а саме 3,18487 грн/кВт год. з ПДВ).
24. З метою недопущення зриву виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 № 1096-р і регламенту промивання та екологічного оздоровлення річки Інгулець в 2019 році, Управління надіслало позивачу два варіанта рахунків до договору № 319 з проханням терміново перерахувати кошти згідно прийнятого позивачем варіанту.
25. Позивач 06.05.2019 направив відповідачу лист № 53-19/282, в якому зазначив, що проект договору надійшов на адресу ПАТ "Криворізький залізорудний комбінат"10.04.2019 разом із супровідним листом від 02.04.2019 № 01/148. Даний проект договору 12.04.2019 підписаний з боку позивача з протоколом розбіжностей та повернутий на адресу Управління. Проект договору з протоколом розбіжностей отриманий відповідачем 15.04.2019.
26. ПАТ "Криворізький залізорудний комбінат" повідомило відповідача про відсутність правових підстав для здійснення оплати за постачання води згідно з наданими відповідачем рахунків. Позивач, у свою чергу повідомив, що 06.05.2019 ним було здійснено оплату авансового платежу у розмірі 11689920,00 грн., що становить 30 % від загальної суми договору, визначеної в пункті 2.2 договору з урахуванням протоколу розбіжностей від 12.04.2019, що фактично прийнятий відповідачем, з огляду на конклюдентні дії. Враховуючи викладене, позивач просив відповідача забезпечити подачу води згідно графіку, який є невід`ємною частиною договору.
27. Відповідач 07.05.2019 направив на адресу Дочірнього підприємства "Укррудпром" Асоціації "Укррудпром" лист № 01/291, в якому зазначив, що 06.05.2019 Управлінням каналу річки Інгулець отриманий авансовий платіж за постачання технічної води для виконання Регламенту промивання річки Інгулець від ПАТ "Криворізький залізорудний комбінат" згідно з договором № 319, з урахуванням "Протоколу розбіжностей" та "Протоколу урегулювання розбіжностей". При розрахунку графіку подачі води, відповідач просив звернути увагу, що всупереч пункту 2.3 договору попередня оплата була зроблена в розмірі 25,92 % і фактично відповідає обсягу 10764198,895 м3, замість 13530000м3, вказаних у рахунку № 1/05, повторно направленого разом з листом від 02.05.2019 № 01/269.
28. Позивач 28.05.2019 направив відповідачу лист, в якому зазначив, що проект договору на подачу води по каналу Дніпро-Інгулець для виконання регламенту промивання русла та екологічного оздоровлення р. Інгулець у 2019 році, відповідно до положень частини сьомої статті 181 ГК України, вважається укладеним в редакції, запропонованій ПАТ "Криворізький залізорудний комбінат" в протоколі розбіжностей, а вартість і обсяги води, закріплені у додатку 2 до договору; тому на адресу відповідача листом № 53-19/312 від 21.05.2019 повернуто без підписання акт № 1 від 15.05.2019 року у запропонованій відповідачем редакції, як такий, що містить арифметичні помилки та направлено два примірники акту №1 від 15.05.2019 складених коректно. Оплата наданих послуг здійснюється у суворій відповідності до "Графіку обсягів подачі води постачальником та оплати послуг замовником", який міститься у додатку № 2 до договору.
29. Позивач, вважаючи, що договір є укладеним, відповідно до положень частини сьомої статті 181 ГК України, та у зв`язку із наявністю спору щодо його умов, звернувся до суду з позовом про укладення договору від 12.04.2019 року №319 на подачу води по каналу Дніпро-Інгулець для виконання регламенту промивання р.Інгулець у 2019 році у своїй редакції.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Цивільний кодекс України від 16.01.2003 N 435-IV
30. Частина перша статті 626
договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
31. Стаття 627
відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
32. Стаття 638
договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.
Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.