1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



24 лютого 2020 року

Київ

справа №640/18961/18

адміністративне провадження №К/9901/11400/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Мартинюк Н.М.,

суддів Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,



розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №640/18961/18

за позовом Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна страхова компанія "Оранта"

до Державної фіскальної служби України,

треті особи: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4,

про визнання бездіяльності протиправною і зобов`язання вчинити певні дії,



за касаційною скаргою Державної фіскальної служби України

на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 березня 2019 року (прийняту у складі: головуючого судді Парінова А.Б., суддів Беспалова О.О., Губської О.А.).



УСТАНОВИВ:



І. ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна страхова компанія "Оранта" (далі - ПАТ "НАСК "Оранта") у листопаді 2018 року звернулося з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України (далі - "ДФС України"), в якому просило:



- визнати протиправною бездіяльність ДФС України щодо ненадання інформації на запити ПАТ "НАСК "Оранта" від 18 жовтня 2018 року №09-02-05/509-03, №09-02-05/509-08 ; №09-02-05/509-09, №09-02-05/509-10;




- зобов`язати відповідача надати інформацію, запитувану позивачем у листі від 18 жовтня 2018 року №09-02-05/509-03, а саме: чи ввозила на митну територію України транспортний засіб Hyundai Sonata, реєстраційний номер НОМЕР_1, ОСОБА_1 ;




- зобов`язати ДФС України надати інформацію, запитувану ПАТ "НАСК "Оранта" у листі від 18 жовтня 2018 року №09-02-05/509-08, а саме: чи ввозив на митну територію України транспортний засіб Volkswagen Golf, реєстраційний номер НОМЕР_2, ОСОБА_2 ;



- зобов`язати відповідача надати інформацію, запитувану позивачем у листі від 18 жовтня 2018 року №09-02-05/509-09, а саме: чи ввозив на митну територію України транспортний засіб Ford Mondeo, реєстраційний номер НОМЕР_3, ОСОБА_3 ;



- зобов`язати ДФС України надати інформацію, запитувану ПАТ "НАСК "Оранта" у листі від 18 жовтня 2018 року №09-02-05/509-10, а саме: чи ввозила на митну територію України транспортний засіб BMW 320D, реєстраційний номер НОМЕР_4, ОСОБА_4 .



Позов обґрунтований тим, що відповідач дійшов помилкового висновку, що законодавством з питань державної митної справи не допускається надання страховій компанії інформації щодо переміщення через митний кордон України транспортних засобів без дозволу осіб, яких вона стосується. Зауважив, що запитувана ПАТ "НАСК "Оранта" інформація стосується розслідування події, що містить ознаки страхового випадку, а тому відповідач зобов`язаний був надати відповідну інформацію на запит, що узгоджується з положеннями частини першої статті 11 Митного кодексу України та пункту 56.1 статті 56 Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів".



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 6 лютого 2019 року у задоволенні позову відмовив.



Суд виходив з того, що факт правомірності використання транспортного засобу під час дорожньо-транспортної пригоди (далі - "ДТП") встановлюється на підставі укладеного між сторонами договору обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності, а факт правомірності володіння таким транспортним засобом особою, яка зазначена у договорі обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності, може бути встановлено, у тому числі, шляхом отримання інформації з митної справи щодо ввезення на митну територію України транспортного засобу, який зареєстровано в іншій країні. З огляду на те, що позивач запитував інформацію саме щодо правомірності використання транспортних засобів учасниками ДТП, а не щодо правомірності володіння такими транспортними засобами одним з учасників ДТП, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач правомірно відмовив позивачу у наданні такої інформації, оскільки вона не може бути надана без дозволу осіб, яких стосується.



З такими висновками не погодився Шостий апеляційний адміністративний суд і своєю постановою від 18 березня 2019 року рішення суду першої інстанції скасував і прийняв нове, якою позов задовольнив.



Скасовуючи рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 6 лютого 2019 року,

суд апеляційної інстанції звернув увагу на те, що обов`язковою умовою визначення страхового випадку є подія ДТП за участю саме забезпеченого транспортного засобу, тоді як транспортний засіб є забезпеченим лише у тому випадку, коли його експлуатує особа, яка правомірно ним володіє. Одночасно апеляційний суд зауважив, що позивач просив відповідача надати інформацію чи було ввезено транспортний засіб на митну територію України особою, яка його експлуатувала на момент виникнення ДТП, саме з метою вирішення питання чи правомірно вказана особа володіла цим транспортним засобом та чи є відповідальність даної особи застрахованою. Відтак суд апеляційної інстанції не погодився з доводами ДФС України про те, що запитувана ПАТ "НАСК "Оранта" інформація не стосується страхового випадку.



Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечення)



У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 березня 2019 року і залишити в силі рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 6 лютого 2019 року.



Скаржник вказує, що суд апеляційної інстанції дійшов помилкових висновків про те, що запитувана позивачем інформація має відношення до страхового випадку, оскільки відомості, необхідні для розслідування страхового випадку, мають бути зазначені у договорі страхування, а правомірність володіння транспортним засобом має з`ясовувати страхова компанія при укладенні договору страхування.



Також посилаючись на положення статей 4, 7, 380 Митного кодексу України (далі - "МК України) ДФС України вказує, що норми цього кодексу є спеціальними у відношенні до інших законів під час вирішення питань, пов`язаних з митним оформленням товарів при перетині митного кордону. Проте апеляційний суд застосував положення пункту 56.1 статті 56 Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" не врахувавши вимог частини першої статті 11 МК України щодо дотримання митними органами вимог конфіденційності, а також Законів України "Про інформацію" і "Про захист персональних даних". Відтак скаржник вважає, що чинне законодавство не допускає надання запитуваної ПАТ "НАСК "Оранта" інформації без дозволу тих осіб, яких вона стосується (тобто третіх осіб у цій справі).



Відзивів на касаційну скаргу інші учасники справи не подали.



II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ



Суди першої та апеляційної інстанцій встановили, ПАТ "НАСК "Оранта" є страховиком, який має право здійснювати страхову діяльність на території України у розумінні частини першої статті 2 Закону України "Про страхування".



18 жовтня 2018 року позивач звернувся до ДФС України із чотирьома запитами про надання інформації:



1) №09-02-05/509-03, в якому зазначив, що 16 травня 2018 року сталася ДТП за участю HYUNDAI Sonata, реєстраційний номер НОМЕР_1, під керуванням ОСОБА_1 та Audi A8, реєстраційний номер НОМЕР_5 під керуванням ОСОБА_5 "НАСК "Оранта" здійснює розслідування страхового випадку (страхова справа №18-32-6333) в тому числі і щодо того чи правомірно учасники ДТП використовували транспортні засоби (що впливає на встановлення юридичного факту забезпеченості транспортних засобів на час ДТП та на кваліфікацію події як страхового випадку), у зв`язку з тим, що транспортний засіб HYUNDAI Sonata, реєстраційний номер НОМЕР_1, зареєстровано в іншій країні.



За наведених обставин, ПАТ "НАСК "Оранта" просило ДФС України повідомити чи було ввезено цей транспортний засіб на митну територію України ОСОБА_1;



2) №09-02-05/509-08, в якому зазначив, що 11 липня 2018 року сталася ДТП за участю Daewoo Lanos, реєстраційний номер НОМЕР_6 під керуванням ОСОБА_6 та Volkswagen Golf, реєстраційний номер НОМЕР_2, під керуванням ОСОБА_2 ПАТ "НАСК "Оранта" здійснює розслідування страхового випадку (страхова справа №18-13-9000) в тому числі і щодо того чи правомірно учасники ДТП використовували транспортні засоби (що впливає на встановлення юридичного факту забезпеченості транспортних засобів на час ДТП та на кваліфікацію події як страхового випадку), у зв`язку з тим, що транспортний засіб Volkswagen Golf, реєстраційний номер НОМЕР_2 , зареєстровано в іншій країні.



З огляду на це позивач просив ДФС України повідомити чи було ввезено цей транспортний засіб на митну територію України ОСОБА_2.



3) №09-02-05/509-09 в якому зазначив, що 20 вересня 2018 року сталася ДТП за участю Mercedes-Benz Sprinter, реєстраційний номер НОМЕР_7 під керуванням ОСОБА_7 та Ford Mondeo, реєстраційний номер НОМЕР_3 під керуванням ОСОБА_3 ПАТ "НАСК "Оранта" здійснює розслідування страхового випадку (страхова справа №18-13-12566) в тому числі і щодо того чи правомірно учасники ДТП використовували транспортні засоби (що впливає на встановлення юридичного факту забезпеченості транспортних засобів на час ДТП та на кваліфікацію події як страхового випадку), у зв`язку з тим, що транспортний засіб Ford Mondeo, реєстраційний номер НОМЕР_3, зареєстровано в іншій країні.



За наведених обставин, ПАТ "НАСК "Оранта" просило ДФС України повідомити чи було ввезено цей транспортний засіб на митну територію України ОСОБА_3;



4) №09-02-05/509-10 в якому зазначив, що 4 вересня 2018 року сталася ДТП за участю BMW 320D, реєстраційний номер НОМЕР_4 під керуванням ОСОБА_4 та Volkswagen Polo, реєстраційний номер НОМЕР_8 під керуванням ОСОБА_8 ПАТ "НАСК "Оранта" здійснює розслідування страхового випадку (страхова справа №11489) в тому числі і щодо того чи правомірно учасники ДТП використовували транспортні засоби (що впливає на встановлення юридичного факту забезпеченості транспортних засобів на час ДТП та на кваліфікацію події як страхового випадку), у зв`язку з тим, що транспортний засіб BMW 320D, реєстраційний номер НОМЕР_4 зареєстровано в іншій країні.



З огляду на це позивач просив ДФС України повідомити чи було ввезено цей транспортний засіб на митну територію України Шутько Тетяною Олександрівною.



Розглянувши вказані запити відповідач листом від 31 жовтня 2018 року №35522/6/99-99-18-01-03-15 повідомив ПАТ "НАСК "Оранта", що відповідно до статті 11 МК України надання інформації щодо переміщення через митний кордон України транспортних засобів без дозволу осіб, стосовно яких буде надана така інформація, законодавством з питань державної митної справи не допускається.



Не погодившись з такою відповіддю ДФС України та вважаючи, що суб`єкт владних повноважень у такий спосіб допустив протиправну бездіяльність, позивач звернувся до суду з цим позовом.



ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)



Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



Згідно з частиною першою статті 11 МК України інформація, що стосується державної митної справи, отримана органами доходів і зборів, може використовуватися ними виключно для митних цілей і не може розголошуватися без дозволу суб`єкта, осіб чи органу, що надав таку інформацію, зокрема, передаватися третім особам, у тому числі іншим органам державної влади, крім випадків, визначених цим Кодексом та іншими законами України.



Положеннями частини другої вказаної статті закріплено, що інформація щодо підприємств, громадян, а також товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються ними через митний кордон України, що збирається, використовується та формується органами доходів і зборів, вноситься до інформаційних баз даних і використовується з урахуванням обмежень, передбачених для інформації з обмеженим доступом.



Статтею 56 Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" від 1 липня 2004 року №1961-IV передбачено, що підрозділи державної влади, органи місцевого самоврядування, юридичні особи та громадяни зобов`язані безоплатно надавати на запит страховиків та Моторного (транспортного) страхового бюро України (далі - "МТСБУ) інформацію, якою вони володіють, у тому числі конфіденційну, з обмеженим доступом та таку, що містить персональні дані, що пов`язана з страховими випадками з обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності або з подіями, що були підставою для подання потерпілими вимог про відшкодування шкоди МТСБУ. Територіальні органи Міністерства внутрішніх справ України також надають безоплатно страховикам та МТСБУ на їх запити відомості про реєстрацію транспортних засобів, з власниками яких ці страховики укладають договори обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності, а органи Національної поліції - відомості про дорожньо-транспортні пригоди, що мали місце (пункт 56.1).


................
Перейти до повного тексту