1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



20 лютого 2020 року

м. Київ



Справа № 924/440/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Баранець О.М. - головуючий, Студенець В.І., Кондратова І.Д.,



за участю секретаря судового засідання Низенко В.Р.,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницький олійножировий комбінат"



на рішення Господарського суду Хмельницької області

у складі судді Видобовський О.Д.

від 08.08.2019

та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду

у складі колегії суддів: Бучинська Г.Б., Олексюк Г.Є., Василишин А.Р.

від 03.10.2019

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницький олійножировий комбінат"

до 1. Товарної біржі "Подільська"

2. 55 Управління начальника робіт

3. Головного управління ДФС у Хмельницькій області

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Міністерство оборони України

про визнання договору купівлі-продажу № 15323 від 15.03.2019 недійсним

за участю представників:

від позивача - Войналович О.М.,

від відповідача 1 - не з`явився,

від відповідача 2 - не з`явився,

від відповідача 3 - не з`явився,

від третьої особи - Тужиков М.А.,



ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Короткий зміст позовних вимог.

У травні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Хмельницький олійножировий комбінат" звернулося до Господарського суду Хмельницької області з позовом до Товарної біржі "Подільська", 55 Управління начальника робіт, Головного управління ДФС у Хмельницькій області про визнання договору купівлі-продажу №15323 від 15.03.2019 недійсним.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за змістом частини 1 статті 215 Цивільного кодексу України підставами недійсності укладеного правочину є недодержання вимог закону в момент його укладення, то підставою для визнання цільового аукціону недійсним є порушення встановленого законодавством Порядку проведення цільових аукціонів з продажу майна платників податків, яке перебуває в податковій заставі, який затверджений наказом Міністерства фінансів України №518 від 22.05.2017 (далі - Порядок №518) та Порядку зміни початкової ціни продажу майна платника податків, яке перебуває в податковій заставі, в рахунок погашення його податкового боргу та оприлюднення інформації про час та умови проведення відповідних торгів, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №1244 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1244). Зокрема позивач зазначає про порушення пункту 12 Порядку №1244, згідно якого організатор аукціону повинен провести аукціон у строки, визначені договором, але не пізніше ніж через два місяці після його укладення. Тому враховуючи, що договір доручення на організацію та проведення цільового аукціону з продажу заставленого майна між ГУ ДФС України у Хмельницькій області та Товарною біржею "Подільська" укладено 12 листопада 2018 року, а аукціон проведено лише 15 березня 2018 року, позивач вважає, що порушено строк проведення цільового аукціону. Крім того позивач також зазначає, що порушення строку проведення аукціону впливає на формування попиту та кінцевої ціни продажу майна.

2. Короткий виклад обставин справи, встановлених судами попередніх інстанцій.

Як встановлено господарськими судами постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 06.07.2016 у справі №822/1048/16 задоволено позов ДПІ у місті Хмельницькому ГУ ДФС у Хмельницькій області та надано дозвіл на погашення суми податкового боргу 55 Управління начальника робіт міста Хмельницький в розмірі 277 550, 89 грн за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

12 листопада 2018 року ГУ ДФС у Хмельницькій області укладено договір-доручення на продаж заставленого майна на аукціоні з ТОВ "Експерт" та договір - доручення на організацію та проведення цільового аукціону з продажу заставленого майна з Товарна біржа "Подільська" з продажу майна, яке перебуває в податковій заставі і належить на праві власності платнику 55 Управління начальника робіт, а саме під`їзні колії довжиною 914 м.пог., вартість за експертною оцінкою (з врахуванням ПДВ) - 2324031,60 грн. Місцезнаходження майна: Хмельницька область, Хмельницький район, селище Богданівці.

Оголошення про проведення аукціону опубліковано в газеті "Є" від 14.11.2018 та розміщено на офіційному сайті Товарної біржі "Подільська", дата проведення аукціону призначена на 06 грудня 2018 року.

06 грудня 2018 року відбувся аукціон з продажу майна підприємства - боржника 55 Управління начальника робіт, а саме:

- лот №1: колія №1 довжиною 181 м.пог., вартість за експертною оцінкою 460,2 тис.грн.,

- лот №2: колія №2 довжиною 376 м.пог, вартість за експертною оцінкою 956,1 тис.грн.,

- лот №3: колія №3 довжиною 77 м.пог., вартість за експертною оцінкою 195,8 тис.грн.,

- лот №4: колія №6 довжиною 104 м.пог., вартість за експертною оцінкою 264,4 тис.грн.,

- лот №5: колія №7 довжиною 176 м.пог., вартість за експертною оцінкою 447,5 тис.грн.

За результатами аукціону переможцями стали:

- лот №1 - ТОВ "Лампка Грейн Трейд" (код ЄДРПОУ 39400932, Хмельницька обл., Хмельницький район, с. Богданівці вул. Заводська, 1А), ціна продажу (з врахуванням кроку 10 відс.) - 506,3 тис.грн.;

- лот №2 - ТОВ "Лампка Грейн Трейд", ціна продажу (з врахуванням кроку 10 відс.) -1051,7 тис.грн.;

- лот №3 - ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство" (код ЄДРПОУ 33285303, Хмельницька обл., Хмельницький район, с. Прибузьке, вул. Олімпійського вогню, 67), ціна продажу (з врахуванням кроку 10 відс.) - 215,4 тис.грн.;

- лот №4 - ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство", ціна продажу (з врахуванням кроку 10 відс.) - 290,9 тис.грн.;

- лот №5 - ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство", ціна продажу (з врахуванням кроку 10 відс.) - 492,3 тис.грн.;

За результатами проведеного аукціону складено протоколи проведення аукціону Товарною біржею "Подільська": протокол №1 від 06.12.2018 (лот №1); протокол №2 від 06.12.2018 (лот №2); протокол №3 від 06.12.2018 (лот №3); протокол №4 від 06.12.2018 (лот №4); протокол №5 від 06.12.2018 (лот №5).

Протоколи підписані всіма учасниками та переможцями аукціону.

По лотах №№1,3,4,5 - кошти проплачені у повному обсязі.

По лоту №2 - кошти від переможця аукціону на біржу Товарна біржа "Подільська" не поступили.

З урахуванням вимог абзацу 3 пункту 5 Розділу V "Порядок оформлення аукціонних документів та проведення розрахунків" Порядку №518 та той факт, що переможець аукціону по лоту №2 не сплатив вартість придбаного майна в повному обсязі протягом десяти календарних днів, аукціон був визнаний таким, що не відбувся.

11 грудня 2018 року в газеті "Є" та на офіційному сайті Товарної біржі "Подільська" опубліковано оголошення про проведення нового аукціону - 17 січня 2019 року за стартовою ціною 956 056, 80 грн.

Враховуючи, що частина переданого на реалізацію заставного майна згідно договорів - доручень від 12.11.2018 року, а саме: колія №2 довжиною 376 м.пог., вартістю 956 056, 80 грн, залишилась нереалізованою та враховуючи, що строк дії договору спливає 10 січня 2019 року, відповідно до вимог пункту 7.2 Розділу 7 "Особливі умови" договорів - доручень від 12.11.2018, за згодою сторін прийнято рішення щодо пролонгації терміну їх дії шляхом оформлення 11 січня 2019 року додаткових угод за №1 та №2, якими продовжено строк дії договорів - доручень від 12.11.2018 до 12 березня 2019 року.

В подальшому додатковими угодами №3 і №4 від 12.03.2019 була передбачена подальша пролонгація договорів - доручень від 12.11.2018 до 90 днів.

Судами встановлено, що у зв`язку з відсутністю зареєстрованих покупців, аукціон з продажу майна підприємства - боржника 55 Управління начальника робіт, а саме: колія №2 довжиною 376 м.пог., аукціон призначений на 17.01.2019 та аукціон призначений на 14.02.2019 не відбувся.

20 лютого 2019 року у газеті "Є" розміщено оголошення про проведення чергового аукціону, призначеного на 15 березня 2019 року за стартовою ціною 609 486, 21 грн (зі знижкою 25 відсотків).

Виявили бажання взяти участь у проведенні аукціону два учасники: Товариство з обмеженою відповідальністю "Хмельницький олійножировий комбінат" та фізична особа - підприємець Алілуйко М.М., про що були подані відповідні заяви та документи, передбачені пунктом 12 Порядку №518, сплачені реєстраційний внесок у розмірі одного прожиткового мінімуму, а також внесено гарантійний внесок у розмірі 10 відсотків початкової ціни лота.

За результатами проведеного аукціону 15.03.2019 майно, яке належить на праві власності боржнику 55 Управління начальника робіт, а саме: колія №2 довжиною 376 м.пог. реалізовано за ціною 670 434, 83 грн (з врахування кроку аукціону). Переможець аукціону - Товариство з обмеженою відповідальністю "Хмельницький олійножировий комбінат".

15 березня 2019 року між продавцем, в особі контролюючого органу ГУ ДФС у Хмельницькій області та покупцем, в особі Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницький олійножировий комбінат" був укладений договір купівлі - продажу за №15323.

Згідно з умовами пункту 1.1 вищезазначеного договору відповідач зобов`язався передати у власність позивача майно, а позивач зобов`язався сплатити ціну його продажу та прийняти майно - лот №2 колія №2 довжина 376 м.пог., від р.р.с.п. №1 до воріт на територію ТОВ "Будіндустрія", тип колії - розвантажувальна, служить для розвантаження вагонів з сипучими матеріалами на підвищеній естакаді. Майно знаходиться за адресою: 32211, селище Богданівці, Хмельницький район, Хмельницька область.

Вищезазначений договір був укладений на підставі протоколу №1 проведення аукціону Товарною біржею "Подільська" від 15.03.2019, підписаний всіма учасниками аукціону та скріплений гербовими печатками.

Відповідно до протоколу та договору купівлі продажу (пункт 2.2 розділ 2 договору) кошти за придбане майно необхідно внести протягом 8 (восьми) банківських днів після дати проведення аукціону на р/р Товарної біржі "Подільська". Гарантійний внесок, сплачений переможцем аукціону до початку торгів зараховується до купівельної ціни. Останній термін для сплати коштів за придбане майно - 27 березня 2019 року.

Товарна біржа "Подільська" листом від 01.04.2019 за №14 повідомила ГУ ДФС у Хмельницькій області, що кошти згідно з протоколом №1 від 15.03.2019 на товарну біржу не поступили.

ГУ ДФС у Хмельницькій області на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницький олійножировий комбінат" направлено листа №13240/10/22-01-58-07-19 від 02.04.2019 з вимогою, як переможця аукціону, в термін до 06 квітня 2019 року спрямувати кошти за придбане на аукціоні майно за вказаними у пункті 2.2 розділу 2 договору купівлі - продажу реквізитами. Крім того, у листі звернуто увагу, що у випадку подальшого зволікання виконання позивачем умов договору купівлі-продажу, ГУ ДФС у Хмельницькій області залишає за собою право розірвати вказаний договір в односторонньому порядку, анулювавши результати аукціону.

Оскільки у вищезазначений строк кошти позивачем так і не були перераховані, ГУ ДФС у Хмельницькій області листом від 09.04.2019 №14534/10/22-01-58-07-19 повідомлено позивача, що керуючись вимогами пункту 5 Порядку №518 договір купівлі продажу №15323 від 15.03.2019 розірвано в односторонньому порядку, результати аукціону підлягають анулюванню, аукціон визнається таким, що не відбувся. При цьому, сума гарантійного внеску покупцеві (Товариству з обмеженою відповідальністю "Хмельницький олійножировий комбінат") не повертається та покупець позбавляється права на подальшу участь у придбанні майна.

3. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття.

Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 08.08.2019 у справі №924/440/19, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 03.10.2019, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суди попередніх інстанцій виходили з того, що ГУ ДФС у Хмельницькій області діяло у відповідності з процедурою, встановленою Порядком №518. Також суди зазначили, що до договорів - доручень від 12.11.2018 були укладені додаткові угоди, якими внесено зміни щодо строків проведення аукціону, а відтак торги, за результами яких укладено оскаржуваний договір, відбулися у строки визначені договором - дорученням з відповідними додатковими угодами до нього. Враховуючи наведене, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що строки проведення аукціону не було порушено, а відтак і права позивача проведенням аукціону 15 березня 2019 року не порушено, що як наслідок, не може вплинути на дійсність укладеного за результатами аукціону договору.

4. Короткий зміст вимог касаційної скарги.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Хмельницький олійножировий комбінат" 31.10.2019 звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Хмельницької області від 08.08.2019 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 03.10.2019 у справі №924/440/19, а справу направити на новий розгляд.

5. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу.

В обґрунтування своїх вимог заявник касаційної скарги зазначає, що оскаржуваний договір купівлі-продажу майна є недійсним, оскільки порушено порядок (процедуру) його укладення. Зокрема, порушено строки проведення цільового аукціону визначені Порядком №1244 та Порядком №518, а відтак, порушення порядку процедури проведення цільового аукціону призводить до недійсності усіх послідуючих дій, які вчиняються з майном платника податку, зокрема і до угод, які укладаються стосовно такого майна.

Скаржник зазначає, що суд першої інстанції, зазначивши про новацію, в оскаржуваному рішенні належним чином необґрунтував яке саме нове зобов`язання виникло між сторонами, взамін якого воно відбулося, та чому воно фактично продовжує дію попереднього.

Також на думку скаржника судами необґрунтовано відхилено доводи позивача, що оскільки строк проведення аукціону визначається спеціальним законодавством, є присічним, його продовження чинним законодавством не передбачено.

Крім того, скаржник посилається на статті 93, 95 Податкового кодексу України та зазначає, що оскільки після проведення першого аукціону податковий борг відповідача-2 був погашений, майно підлягало поверненню такому платнику податків. Також скаржник зазначає, що майно, яке описане в податкову заставу згідно акту опису №37 від 08.08.2013 не відповідає опису майна, що було виставлене на аукціон.

6. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи.

Головне управління ДФС у Хмельницькій області подало відзив на касаційну скаргу, в якому просить відмовити у задоволенні касаційної скарги, а оскаржувані судові рішення залишити без змін, оскільки суди попередніх інстанцій, дослідивши обставини даної справи та характер спірних правовідносин, правильно застосували норми матеріального та процесуального права, надали їм правильну юридичну оцінку, а наведені в касаційній скарзі доводи не спростовують висновків судів попередніх інстанцій.

55 Управління начальника робіт подало відзив на касаційну скаргу, в якому зазначає, що підтримує касаційну скаргу та не заперечує щодо її задоволення. Відповідач-2 зазначає, що реалізація майна, що перебуває в податковій заставі, порушує права інших кредиторів боржника; строк пред`явлення постанови Хмельницького окружного адміністративного суду від 06.07.2016 у справі №82/1048/16 до виконання сплив; в постанові не зазначено назву та перелік майна, за рахунок якого повинно бути проведено стягнення, що є обов`язковим, а також відсутність іншого судового рішення щодо погашення податкового боргу 55 Управління начальника робіт, за рахунок під`їздної колії довжиною 914,0 пог.м., для Головного управління ДФС є передчасним.

Міністерство оборони України подало відзив на касаційну скаргу, в якому просить скасувати оскаржувані судові рішення, а справу передати на новий розгляд. Третя особа зазначає, що судами попередніх інстанцій не досліджено та не враховано те, що нерухоме майно, яке є предметом оспорюваного договору купівлі-продажу №15323 від 15.03.2019 належить на праві власності державі в особі Міністерства оборони України у сфері управління якого знаходиться 55 Управління начальника робіт (відповідач-2). Крім того, судами не досліджено та не встановлено статусу відповідача-2, з урахуванням мети його створення, Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України". Також судами не з`ясовано статусу майна, що належить боржнику (на праві власності чи господарського відання) та його вартість.


................
Перейти до повного тексту