1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



21 лютого 2020 року

Київ

справа №804/6546/13-а

адміністративне провадження №К/9901/5638/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,

суддів - Єресько Л.О., Соколова В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної фінансової інспекції в Дніпропетровській області на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 липня 2013 року (суддя Ніколайчук С. В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 грудня 2014 року (судді: Суховаров А. В., Головко О. В., Ясенова Т. І.) у справі за адміністративним позовом ДП "Придніпровська залізниця" до Державної фінансової інспекції в Дніпропетровській області про скасування вимоги,

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.

Державне підприємство "Придніпровська залізниця" (далі - позивач, ДП "Придніпровська залізниця") звернулось до суду з позовом до Державної фінансової інспекції в Дніпропетровській області, в якому просило визнати незаконним пункт вимоги державної фінансової інспекції в Дніпропетровській області (далі - відповідач, ДФІ у Дніпропетровській області) від 12 квітня 2013 року № 04-05-05-15/4808 щодо зобов`язання провести претензійно-позовну роботу щодо повернення коштів за надане в користування майно в сумі 1 081,9 тис грн. В іншому випадку стягнути з осіб, винних у недоотриманні доходів, шкоду у порядку та розмірі, встановленому ст.ст. 130-136 КЗпП України; визнати незаконним пункт вимоги державної фінансової інспекції в Дніпропетровській області від 12 квітня 2013 року № 04-05-05-15/4808 щодо зобов`язання провести коригування витрат та нарахованої амортизації на обладнання по обліку залізниці на суму 1 873,6 тис грн; визнати незаконним пункт вимоги державної фінансової інспекції в Дніпропетровській області від 12 квітня 2013 року № 04-05-05-15/4808 щодо зобов`язання поновити в обліку залізниці вартість медобладнання шляхом повернення вказаних основних засобів. В разі відсутності майна відобразити як нестачу, стягнути вартість нестачі з винних осіб; визнати незаконним пункт вимоги державної фінансової інспекції в Дніпропетровській області від 12 квітня 2013 року № 04-05-05-15/4808 щодо зобов`язання стягнути зайво виплачені кошти (по ВСП "Господарська служба" на суму 102,0 тис грн.) з осіб, які їх отримали безпідставно, в порядку та розмірах, встановлених статтею 127, ст. ст. 130 - 136 КЗпП України. У разі пропуску встановленого строку усунути порушення за рахунок керівника або осіб, що допустили зайві грошові виплати (ст.ст. 133-136 КЗпП України), провести претензійно-позовну роботу щодо повернення зайво виплачених сум коштів. Крім того, провести перерахунок та відповідні взаємозвірки щодо сум внесків до територіальних відділень Пенсійного Фонду України та повернути зайво сплачені кошти зарахувати в рахунок майбутніх платежів.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що висновки ДФІ у Дніпропетровській області щодо недоотримання доходів залізницею носять виключно розрахунковий характер та характер припущень, що не відповідає Порядку проведення інспектування органами ДФІ. Питання вивчення законності укладення будь-яких договорів не відноситься до компетенції органів ДФІ, а має бути здійснений іншими контролюючими органами в порядку, встановленому чинним законодавством України. Жодних заборон щодо нарахування амортизації на медичне обладнання, яке залізниця використовувала для здійснення соціальних функцій, нормативними документами з ведення бухгалтерського обліку не передбачено. Приписи норм матеріального права не наділяють суб`єкта владних повноважень правами щодо спонукання господарюючого суб`єкта на проведення претензійно-позовної роботи, укладення договорів чи здійснення коригування фінансового обліку.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 липня 2013 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 грудня 2014 року позовні вимоги задоволено повністю. Визнано незаконним пункт вимоги державної фінансової інспекції в Дніпропетровській області (далі ДФІ у Дніпропетровській області) від 12 квітня 2013 року № 04-05-05-15/4808 щодо зобов`язання провести претензійно-позовну роботу щодо повернення коштів за надане в користування майно в сумі 1 081,9 тис грн. В іншому випадку стягнути з осіб, винних у недоотриманні доходів, шкоду у порядку та розмірі, встановленому ст.ст. 130-136 КЗпП України. Визнано незаконним пункт вимоги державної фінансової інспекції в Дніпропетровській області від 12 квітня 2013 року № 04-05-05-15/4808 щодо зобов`язання провести коригування витрат та нарахованої амортизації на обладнання по обліку залізниці на суму 1 873,6 тис грн. Визнано незаконним пункт вимоги державної фінансової інспекції в Дніпропетровській області від 12 квітня 2013 року № 04-05-05-15/4808 щодо зобов`язання поновити в обліку залізниці вартість медобладнання шляхом повернення вказаних основних засобів. В разі відсутності майна відобразити як нестачу, стягнути вартість нестачі з винних осіб; Визнано незаконним пункт вимоги державної фінансової інспекції в Дніпропетровській області від 12 квітня 2013 року № 04-05-05-15/4808 щодо зобов`язання стягнути зайво виплачені кошти (по ВСП "Господарська служба" на суму 102,0 тис грн) з осіб, які їх отримали безпідставно, в порядку та розмірах, встановлених статтею 127, ст. ст. 130 - 136 КЗпП України. У разі пропуску встановленого строку усунути порушення за рахунок керівника або осіб, що допустили зайві грошові виплати (ст.ст. 133-136 КЗпП України), провести претензійно-позовну роботу щодо повернення зайво виплачених сум коштів. Крім того, провести перерахунок та відповідні взаємозвірки щодо сум внесків до територіальних відділень Пенсійного Фонду України та повернути зайво сплачені кошти зарахувати в рахунок майбутніх платежів. Стягнуто з Державного бюджету України на користь державного підприємства "Придніпровська залізниця" судові витрати зі сплати судового збору у сумі 34,41 грн.

Рішення судів попередніх інстанцій мотивовані тим, що Закон України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" не містить жодної норми, яка б давала право відповідачеві зобов`язувати підконтрольні підприємства (установи) вживати заходів щодо стягнення з винних у фінансових порушеннях осіб матеріальної шкоди, рівно як і відсутнє право зобов`язувати керівника підконтрольної установи видавати відповідне розпорядження, яке в силу частини першої статті 136 КЗпП України є єдиною підставою матеріальної відповідальності працівника. Випадки повної матеріальної відповідальності чітко передбачені статтею 134 КЗпП України та не можуть застосовуватись до працівників нібито винних у безпідставному здійсненні витрат більше, ніж заплановано фінансовими планами, оскільки вищезазначені працівники не підпадають під жодну з категорій, перелічених у вищезазначеній статті. Тому суди дійшли висновку про те, що вимога щодо стягнення з осіб, винних у безпідставному наданні благодійної допомоги в розмірах, що перевищують затверджені у фінансових планах, шкоди у порядку та розмірі, встановленому ст.ст. 130-136 КЗпП України є незаконною та підлягає скасуванню.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги.

У касаційній скарзі скаржник вказує на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить оскаржувані рішення скасувати та прийняти нову рішення, яким у задоволенні позовних вимого відмовити повністю.

На думку скаржника, висновки судів щодо відсутності повноважень Державної фінансової інспекції щодо перевірки питання укладання угод ДП "Придніпровська залізниця", якщо господарські договори свідчать про неефективність використання коштів і майна державного підприємства є хибними. Оскільки ДП "Придніпровська залізниця" є державним комерційним підприємством і у своїй діяльності при укладанні договорів повинне керуватися принципом ефективності використання державного майна з метою одержання прибутку.

Скаржник вказує про те, що відповідно до наказу Укрзалізниці компетенція щодо прийняття рішення про передачу ДП "Придніпровська залізниця" медичного обладнання медичним закладам належить органу управління майном - Міністерству транспорту та зв`язку України та оформляється відповідним наказом. Проте, до ревізії не представлено жодного розпорядчого документу Міністерства щодо надання дозволу на передачу медичного обладнання.

Державною фінансовою інспекцією України заявлено клопотання про заміну відповідача у справі - Державної фінансової інспекції України на Державну аудиторську службу України у зв`язку з реорганізацією, яке згідно із статтею 52 Кодексу адміністративного судочинства України підлягає задоволенню.

Скаржник заявляв клопотання про розгляд справи за його участю.

Позиція інших учасників справи.

Заперечення на касаційну скаргу від позивача до суду не надходили, що не перешкоджає розгляду справи по суті.

Від позивача не надходило клопотань про розгляд справи за його участю.

Рух касаційної скарги.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 30 січня 2015 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Державної фінансової інспекції в Дніпропетровській області на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 липня 2013 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 04 грудня 2014 року у справі за позовом ДП "Придніпровська залізниця" до Державної фінансової інспекції в Дніпропетровській області про скасування вимоги.

На виконання пп. 4 п. 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України в редакції з 15 грудня 2017 року, дану касаційну скаргу разом з матеріалами адміністративної справи передані на розгляд Касаційному адміністративному суду у складі Верховного Суду.

Протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду, касаційне провадження №К/9901/5638/18 (адміністративна справа№804/6546/13-а) визначено колегію суддів Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду для розгляду даної касаційної скарги у наступному складі: судді - доповідача - Гончарової І. А., суддів: Олендера І. Я. Ханової Р. Ф.

Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13 лютого 2020 року № 108/0/78-20 призначено повторний автоматизований розподіл, у зв`язку з внесенням змін до Спеціалізації суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді та судових палат Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду (Рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 27 грудня 2019 року №33, що унеможливлює участь судді - доповідача - Гончарової І. А. у розгляді справ, категорії яких віднесені до спеціалізації іншої судової палати у зв`язку зі змінами).

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено наступний склад суду: судді - доповідача Загороднюка А. Г., суддів: Єресько Л. О., Соколова В. М.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 20 лютого 2020 року зазначену адміністративну справу призначив до розгляду.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи.

В період з 26 листопада 2012 року по 25 лютого 2013 року на виконання п. 2.7 плану роботи Держфінінспекції України на IV квартал 2012 року та на підставі направлень на проведення ревізії, виданих начальником Держфінінспекції у Дніпропетровській області, проведено ревізію фінансово-господарської діяльності державного підприємства "Придніпровська залізниця" та окремих його структурних підрозділів за період з 01 січня 2010 року по 30 вересня 2012 року, за результатами якої складено акт від 04 березня 2013 року №05-21/04 ревізії фінансово-господарської діяльності державного підприємства "Придніпровська залізниця" та його структурних підрозділів за період з 01 січня 2010 року по 30 вересня 2012 року.

На вказаний акт ДП "Придніпровська залізниця" 07 березня 2013 року було направлено заперечення, в яких залізниця не погоджувалась із висновками, здійсненими перевіряючими за її наслідками.

На вказані заперечення 08 квітня 2013 року ДФІ у Дніпропетровській області на адресу залізниці було направлено висновки затверджені заступником начальника Держфінінспекції в Дніпропетровській області. Згідно вказаних висновків, заперечення залізниці на акт ревізії враховані та прийняті не були.

В свою чергу, з метою повного усунення виявлених порушень, попередження їх виникнення в подальшому, на підставі пункту 7 статті 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" на адресу залізниці був направлений лист від 12 квітня 2013 року № 04-05-05-15/4808 (вхід. № НЗЕ-8/1382 від 16 квітня 2013 року) "Про усунення недоліків і порушень за наслідками ревізії", яким залізниці виставлено вимоги, зокрема, які позивач вважає незаконними, а саме:

- провести претензійно-позовну роботу щодо повернення коштів за надане в користування майно (медичне обладнання) в сумі 1 081,9 тис грн В іншому випадку стягнути з осіб, винних у недоотриманні доходів, шкоду у порядку та розмірі, встановленому ст.ст. 130-136 КЗпП України;

- провести коригування витрат та нарахованої амортизації на обладнання по обліку залізниці на суму 1 873,6 тис грн;

- поновити в обліку залізниці вартість медобладнання шляхом повернення вказаних основних засобів (залишкова вартість 5 838,9 тис грн). В разі відсутності майна відобразити як нестачу, стягнути вартість нестачі з винних осіб;

- стягнути зайво виплачені кошти (по ВСП "Господарська служба" на суму 102,0 тис грн) з осіб, які їх отримали безпідставно, в порядку та розмірах, встановлених статті 127, ст. ст. 130 - 136 КЗпП України. У разі пропуску встановленого строку усунути порушення за рахунок керівника або осіб, що допустили зайві грошові виплати (ст.ст. 133-136 КЗпП України), провести претензійно-позовну роботу щодо повернення зайво виплачених сум коштів. Крім того, провести перерахунок та відповідні взаємозвірки щодо сум внесків до територіальних відділень Пенсійного Фонду України та повернути зайво сплачені кошти зарахувати в рахунок майбутніх платежів).


................
Перейти до повного тексту