1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



20 лютого 2020 року

Київ

справа № 316/557/17(2-а/316/106/17)

адміністративне провадження № К/9901/49406/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Єресько Л.О.,

суддів: Загороднюка А.Г., Соколова В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції справу №316/557/17 (2-а/316/106/17)

за касаційною скаргою Енергодарської міської ради Запорізької області

на постанову Енергодарського міського суду Запорізької області від 20 листопада 2017 року (головуючий суддя - Вільямовська Н.О.) та

постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 29 березня 2018 року (головуючий суддя - Малиш Н.І., судді: Баранник Н.П., Щербак А.А.)

у справі № 316/557/17 (2-а/316/106/17)

за позовом депутата Енергодарської міської ради ОСОБА_1

до Енергодарського міського голови Музика Павло Олексійовича, Виконавчого комітету Енергодарської міської ради, Енергодарської міської ради Запорізької області,

треті особи, яка не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Управління комунальної власності Енергодарської міської ради, Фінансове управління Енергодарської міської ради, Управління Державної казначейської служби у м. Енергодарі Запорізької області

про визнання неправомірних дії Енергодарського міського голови, скасування пункту 12 рішення Енергодарської міської ради від 27.01.17 № 34, розпорядження міського голови від 20.04.2017 № 122-р, -



УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

1. У квітні 2017 року депутат Енергодарської міської ради ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Енергодарського міського суду Запорізької області з адміністративним позовом до Енергодарського міського голови Музики Павла Олексійовича (далі - відповідач 1, міський голова), Виконавчого комітету Енергодарської міської ради (далі - відповідач 2), Енергодарської міської ради Запорізької області (далі - відповідач 3), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Управління комунальної власності Енергодарської міської ради, Фінансове управління Енергодарської міської ради, Управління Державної казначейської служби у м. Енергодарі Запорізької області, яким просив:

1.1. визнати незаконними дії міського голови Музики П.О. щодо підписання рішення міської ради № 34 від 27.01.2017 в частині включення в нього пункту 12 без голосування на сесії міської ради і без обговорення в депутатських комісіях;

1.2. визнати протиправним та скасувати пункт 12 рішення Енергодарської міської ради від 27.01.2017 № 34 "Про бюджет міста на 2017 рік";

1.3. визнати протиправним та скасувати розпорядження міського голови від 20.04.2017 №122-р "Про перерозподіл бюджетних призначень".

2. В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 27.01.2017 Енергодарська міська рада під головуванням міського голови Музики П.О. прийняла рішення № 34 "Про бюджет міста на 2017 рік". Даним рішенням був затверджений бюджет міста Енергодар на 2017 рік, але при обговореннях на комісіях Енергодарської міської ради і погоджувальних зборах депутатів пункт 12 цього рішення був відсутній і не пропонувався, тобто не проходив обговорення у депутатських комісіях, фракціях і групах. Також цей пункт не обговорювався та зачитувався при прийнятті рішення на сесії міської ради. Незважаючи на це міський голова підписав рішення міської ради. Вважає, що рішення № 34 із включенням до нього пункту 12 підписано неправомірно, з порушенням норм діючого законодавства України, та є результатом фальсифікації цього рішення зі сторони міського голови Музики П.О. Результатом незаконного включення до рішення Енергодарської міської ради № 34 пункту 12 стало порушення норм Конституції України. Проект рішення Енергодарської міської ради № 34 не було оприлюднене у місцевих ЗМІ у тому вигляді, як було підписано. При цьому, міський голова і депутатська комісія, згідно цього рішення отримали не встановлені законодавством України повноваження щодо вирішення питань фінансування і коригування бюджету міста Енергодар, у прийнятого та підписаного в порушення встановленого Законом рішення Енергодарської міської ради Запорізької області. Обставини швидкісного внесення на розгляд сесії міської ради питання щодо перерозподілу бюджетних коштів додатково свідчить про те, що відповідачами свідомо створюються всі передумови для нецільового використання бюджетних коштів.

2.1. В обґрунтування наявності порушених прав позивач посилався на приписи статті 11 Закону України "Про статус народних депутатів місцевих рад", згідно яких депутат має право офіційно представляти виборців свого виборчого округу та інтереси територіальної громади в місцевих органах виконавчої влади, відповідних органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах і організаціях незалежно від форми власності з питань, що належать до відання органів місцевого самоврядування відповідного рівня (пункт 1 частини 2 статті 11), а при здійсненні депутатських повноважень депутат міської ради має право вимагати усунення порушень законності і становлення правового порядку (пункт 3 частини 2 статті 11). Вказував, що в порушення положень статті 3 цього ж Закону, як депутат міської ради, був позбавлений прав, необхідних для забезпечення реальної участі у діяльності ради та її органів, відстоюванні інтересів жителів міста. Внаслідок чого позивач, як депутат міської ради, прийняв рішення про захист порушених інтересів територіальної громади м. Енергодара шляхом подання даної позовної заяви.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Постановою Енергодарського міського суду Запорізької області від 20 листопада 2017 року, залишеної без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 29 березня 2018 року, позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.

3.1. Визнано протиправним та скасовано пункт 12 рішення Енергодарської міської ради від 27.01.2017 № 34 "Про бюджет міста на 2017 рік".

3.2. Визнано протиправним розпорядження міського голови від 20.04.2017 № 122-р "Про перерозподіл бюджетних призначень", винесеного на підставі пункту 12 рішення Енергодарської міської ради від 27.01.2017 № 34 "Про бюджет міста на 2017 рік".

3.3. В іншій частині позовні вимоги залишити без задоволення.

4. Частково задовольняючи вимоги адміністративного позову, суд першої інстанції, із висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що судовим розглядом підтверджено порушення статей 17, 18 регламенту Енергодарської міської ради при прийнятті пункту 12 рішення Енергодарської міської ради № 34 від 27.01.2017, а саме цей пункт не проходив обговорення у депутатських комісіях, фракціях і групах, та не зафіксований у протоколі пленарного засідання проведеної сесії Енергодарської міської ради від 27.01.2017. Порядок (використання, перерозподілу бюджетних видатків, коштів), визначений у пункті 12 рішення Енергодарської міської ради № 34 "Про бюджет міста на 2017 рік" суперечить приписам частини 8 статті 23 Бюджетного кодексу України. На підставі аналізу цієї норми суди прийшли до висновку, що міський голова не має повноважень здійснювати перерозподіл бюджетних коштів між головними розпорядниками коштів міського бюджету, оскільки перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету за бюджетними програмами, включаючи резервний фонд бюджету, додаткові дотації та субвенції, а також збільшення видатків розвитку за рахунок зменшення інших видатків (окремо за загальним та спеціальним фондами бюджету) у межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника бюджетних коштів здійснюється за рішенням виконавчого органу місцевої ради погодженим із відповідною місцевою радою.

5. Судом першої інстанції відмовлено через недоведеність в задоволенні позовної вимоги про визнання незаконними дії міського голови Музики П.О. щодо підписання рішення міської ради № 34 від 27.01.2017 в частині включення до нього пункту 12 без голосування на сесії міської ради і без обговорення в депутатських комісіях.

6. Судом апеляційної інстанції у зв`язку відсутністю доводів відповідача в частині непогодження з рішенням суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позову, судом апеляційної інстанції не надавалася оцінка висновкам суду першої інстанції в цій частині.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції

7. 02 травня 2018 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Енергодарської міської ради Запорізької області на постанову Енергодарського міського суду Запорізької області від 20 листопада 2017 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 29 березня 2018 року, якою вона просила скасувати оскаржувані рішення повність і ухвалити нове рішення по справі, яким позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання неправомірними дій та скасування пункту 12 рішення Енергодарської міської ради № 34 від 27.01.2017 "Про бюджет міста на 2017 рік", розпорядження міського голови від 20.04.2017 №122-р "Про перерозподіл бюджетних призначень" - залишити без розгляду.

8. В обґрунтування касаційної скарги зазначено, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанції є незаконними та необґрунтованими, постановлені з порушенням норм матеріального та процесуального права.

9. У касаційній скарзі скаржник вказує, що діяльність Енергодарської міської ради з видання рішень здійснюється в межах повноважень, передбачених чинним законодавством. Відповідно до змісту протоколу від 19 квітня 2017 року № 12 постійної комісії з питань економічного розвитку, бюджету, фінансів, розвитку підприємництва та регуляторної політики був проведений перерозподіл бюджету "Пропозиції щодо внутрішнього перерозподілу бюджетних призначень на 2017 рік по загальному та спеціальному фонду по управлінню комунальної власності Енергодарської міської ради", про що було вирішено більшістю зі складу членів даної комісії. У зв`язку з цим міським головою було винесено розпорядження від 20.04.2017 № 122-р "Про перерозподіл бюджетних призначень". Відтак, на думку скаржника, оскаржувані рішення Енергодарської міської ради № 34 від 27.01.2017 "Про бюджет міста на 2017 рік", розпорядження міського голови від 20.04.2017 №122-р "Про перерозподіл бюджетних призначень" прийняті відповідно до норм діючого законодавства станом на цей період та в межах повноважень Енергодарської міської ради та Енергодарського міського голови.

10. Одночасно в касаційній скарзі скаржником наголошено, що в резолютивній частині постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду зазначено про залишення апеляційної скарги міського голови Музики П.О. без задоволення, однак апеляційна скарга подавалася безпосередньо Енергодарською міською радою, що залишилося поза увагою колегії суддів суду апеляційної інстанції та призвело до винесення незаконного рішення.

11. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (суддя-доповідач Шарапа В.М., судді - Білоус О.В., Данилевич Н.А.) від 10 травня 2018 року відкрито касаційне провадження за даною касаційною скаргою

12. Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06 червня 2019 року, який здійснено на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 06 червня 2019 року № 644/0/78-19 у зв`язку із настанням інших обставин, які унеможливлюють участь судді у розгляді справи, що може мати наслідком порушення строку розгляду, передбаченого відповідним процесуальним законодавством, визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя - доповідач) Єресько Л.О., судді Загороднюк А.Г., Соколов В.М.

13. 19 лютого 2020 року ухвалою Верховного Суду у складі судді-доповідача Касаційного адміністративного суду Єресько Л.О. прийнято до провадження справу за даною касаційною скаргою, закінчено підготовчі дії та призначено справу до розгляду в порядку письмового провадження за наявними в справі матеріалами у відповідності до положень частини першої статті 340 та статті 345 КАС України.

Позиція інших учасників справи

14. Від позивача та інших учасників справи відзиви на касаційну скаргу не надходили, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду справи.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

15. ОСОБА_1 є депутатом Енергодарської міської ради Запорізької області.

16. 27.01.2017 року на сесії Енергодарської міської ради було прийнято рішення № 34 "Про бюджет міста на 2017 рік".


................
Перейти до повного тексту