ПОСТАНОВА
Іменем України
21 лютого 2020 року
Київ
справа №812/667/17
адміністративне провадження №К/9901/31820/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Олендера І.Я.,
суддів: Васильєвої І.А., Гончарової І.А.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 13.07.2017 (суддя Басова Н.М.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 29.08.2017 (судді: Василенко Л.А. (головуючий), Гайдар А.В., Ханова Р.Ф.) у справі №812/667/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-фінансова компанія "Донбаспромсировина" до Головного управління ДФС у Луганській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробничо-фінансова компанія "Донбаспромсировина" (далі - позивач, Товариство) звернулась до суду з позовом до Головного управління ДФС у Луганській області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 14.04.2017 №0001631203, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з орендної плати юридичних осіб на суму 102 124,72 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями на суму 25 531,08 грн.
2. Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю спірного податкового повідомлення - рішення, оскільки земельна ділянка, яка перебуває в оренді у Товариства, знаходиться у м.Личисанську, яке відноситься до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція, у зв`язку з чим на позивача поширюється дія ст.6 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" №1669-VII від 02.12.2010 (далі - Закон №1669-VII) щодо звільнення від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності, а тому Товариство правомірно задекларувало плату за земельні ділянки за період з травня 2014 по травень 2016 у розмірі 00 грн00 коп.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 13.07.2017, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 29.08.2017, позов задоволено, оскаржуване податкове повідомлення - рішення визнано протиправним та скасовано.
4. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з думкою якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у межах спірних правовідносин має місце скасування на період проведення антитерористичної операції обов`язку сплати орендної плати за користування земельними ділянками державної та комунальної форм власності.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Луганського окружного адміністративного суду від 13.07.2017, ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 29.08.2017 та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
6. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач ТОВ "ВФК "Донбаспромсировина" зареєстровано в якості юридичної особи, має в відокремлений підрозділ Лисичанську філію ТОВ "ВКФ "Донбаспромсировина", 93100, Луганська область, м.Лисичанськ, вул.Орджонікідзе, буд.140.
Між Лисичанською міською радою (Орендодавець) та ТОВ "ВФК "Донбаспромсировина" (Орендар) укладено договори оренди землі від 09.06.2006 та від 08.11.2013. Земельні ділянки знаходяться в м.Лисичанськ.
В подальшому, до обох договорів укладались додаткові угоди, які є невідємною частиною договорів.
Позивачем до ДПІ у м. Лисичанську Головного управління ДФС у Луганській області подано звітні податкові декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендній платі за земельні ділянки державної або комунальної власності): звітна за 2014 рік за період з 01.01.2014 до 31.12.2014 в сумі 50942,52 грн (а.с.122-123); звітна за 2015 рік за період з 01.01.2015 до 31.12.2015 в сумі 47720,45 грн (а.с.119-120); звітна за 2016 рік за період з 01.01.2016 до 31.12.2016 в сумі 47720,45 грн (а.с.161-162); уточнююча за 2014 рік за період з 01.01.2014 до 31.12.2014, річна сума податкового зобов`язання зменшена до 33961,68 грн. (а.с.165-168); уточнююча за 2015 рік за період з 01.01.2015 до 31.12.2015 річна сума податкового зобов`язання зменшена до 47720,45 грн (а.с.113-114, 115-117, 169-172); уточнююча за 2016 рік за період з 01.01.2016 до 31.12.2016 річна сума податкового зобов`язання зменшена до 15906,85 грн (а.с.111-112,173-176), якою позивачем здійснено уточнення зобов`язань з плати за землю за період з січня по травень 2016 року.
ГУ ДФС у Луганській області проведено камеральну перевірку податкової даних, задекларованих у податковій звітності по орендній платі за земельні ділянки державної або комунальної власності ТОВ "ВФК "Донбаспромсировина" за період 2014-2016 роки, за результатами якої складено акт №28/12-32-12-03/24846925 від 27.02.2017.
Згідно з висновками акту перевірки встановлено, зокрема порушення п.288.1 та 288.4 ст.288 Податкового кодексу України, а саме заниження податкових зобов`язань з орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності на загальну суму 102124,72 грн.
На підставі висновків акту перевірки контролюючим органом прийнято оскаржуване податкове повідомлення - рішення.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. У доводах касаційної скарги відповідач посилається на те, що ст.6 Закону України №1669-VII від 02.09.2014 "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" на час проведення антитерористичної операції суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення АТО, звільнено від сплати користування земельними ділянками державної та комунальної власності, проте порядок звільнення від сплати за використання таких земельних ділянок наведеною нормою не визначений, а тому несплата позивачем плати за користування земельною ділянкою є порушенням податкового законодавства.
8. Позивач надав заперечення на касаційну скаргу, в якому вказує на правильність висновків судів попередніх інстанцій та на безпідставність доводів відповідача, у зв`язку з чим просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів просить залишити без змін.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
9.1. Підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 136.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
9.2. Пункт 286.2 статті 286.
Платники плати за землю самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.
9.3. Пункт 287.3 статті 287.
Податкове зобов`язання щодо плати за землю визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
10. Закон України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" від 02.09.2014 №1669.
10.1. Стаття 1
Період проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності Указом Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року №405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014.
10.2. Стаття 6 (у редакції до 08.06.2016).