1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



21 лютого 2020 року

Київ

справа №813/4913/15

адміністративне провадження №К/9901/26050/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Гончарової І.А., суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Золочівської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області (правонаступником якої є Буська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Львівській області)

на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2015 року ( Кравців О.Р. )

та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 22 вересня 2016 року (судді: Глушко І.В. (головуючий), Большакова О.О., Макарик В.Я.)

у справі № 813/4913/15

за позовом Державного підприємства "Золочівське лісове господарство"

до Золочівської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

У С Т А Н О В И В:

У серпні 2015 року Державне підприємство "Золочівське лісове господарство" (далі - ДП "Золочівське лісове господарство") звернулося до суду з адміністративним позовом до Золочівської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області (далі - Золочівська ОДПІ, контролюючий орган), в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 26 серпня 2015 року № 0000432200, №0000412200, № 0000442200.

На обґрунтування позовних вимог ДП "Золочівське лісове господарство" зазначило, що висновки контролюючого органу ґрунтуються на помилковій оцінці операцій з контрагентом позивача - фірмою "ZORTEX BUSINESS LLP" (Велика Британія). У позивача не було жодних підстав вважати, що контрагент ліквідований з 15 липня 2014 року, оскільки оплата за поставлену продукцію проведена вчасно, від банківських установ не надходило інформації про ліквідацію контрагента, на митниці жодних зауважень при митному оформленні товару не отримано. За таких обставин позивач вважає, що прийняті Золочівською ОДПІ податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню.

Львівський окружний адміністративний суд постановою від 11 листопада 2015 року адміністративний позов задовольнив повністю: визнав протиправними та скасував податкові повідомлення-рішення Золочівської ОДПІ від 26 серпня 2015 року №0000412200, № 0000432200, № 0000442200.

Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 22 вересня 2016 року рішення суду першої інстанції в частині розподілу судових витрат змінив: стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Золочівської ОДПІ на користь ДП "Золочівське лісове господарство" судові витрати в розмірі 487,20 грн сплаченого судового збору. В решті постанову Львівського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2015 року залишив без змін.

Судові рішення мотивовані тим, що твердження контролюючого органу про ліквідацію компанії "ZORTEX BUSINESS LLP" не знайшли свого підтвердження в ході з`ясування обставин у справі. Так, Золочівською ОДПІ жодних порушень щодо оформлення первинних фінансово-господарських документів за взаємовідносинами позивача з вказаним вище контрагентом не виявлено; факт реального постачання товару відповідно до укладених контрактів підтверджується первинними документами встановленої форми; після 15 липня 2014 року компанію "ZORTEX BUSINESS LLP" обслуговували іноземні банки, а митні органи України після виконання усіх належних митних процедур здійснювали митне оформлення вантажів та випускали їх за межі території України. Як наслідок, суму 2 626 469,43 грн відповідачем безпідставно кваліфіковано як безповоротну фінансову допомогу, а тому доводи контролюючого органу про заниження позивачем доходів за 2014 рік на вказану суму є необґрунтованими, як і висновки щодо заниження позивачем частини чистого прибутку (доходу) та недотримання останнім термінів розрахунків з нерезидентом та порушення порядку декларування валютних цінностей.

Не погодившись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Золочівська ОДПІ звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просила скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким відмовити ДП "Золочівське лісове господарство" у задоволенні позову повністю.

Зокрема, скаржник зазначив, що відповідно до інформації, отриманої від компетентного органу Великобританії від 09 липня 2015 року № EО1/F23254/NS, компанія "ZORTEX BUSINESS LLP" ліквідована 15 липня 2014 року, що, відповідно, ставить під сумнів вчинення між нею та ДП "Золочівське лісове господарство" правочинів після цієї дати та експортних операцій. Компанія "ZORTEX BUSINESS LLP" (Шотландія) не є правонаступником компанії "ZORTEX BUSINESS LLP" (м. Лондон, Велика Британія); це два різні партнерства з обмеженою відповідальністю, які не пов`язані між собою та мають різні реєстраційні дані.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 12 жовтня 2016 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою контролюючого органу.

Позивач не скористався своїм правом подати заперечення/відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду справи.

20 лютого 2018 року справу в порядку, передбаченому підпунктом 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року; далі - КАС України) передано до Верховного Суду.

Відповідно до підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

27 серпня 2018 року на адресу Суду надійшло клопотання про заміну Золочівської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області її правонаступником - Буською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Львівській області.

Враховуючи положення статті 52 КАС України, колегія суддів вважає за можливе здійснити процесуальне правонаступництво, замінивши відповідача - Золочівську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Львівській області її правонаступником - Буською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Львівській області.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Суди попередніх інстанцій встановили, що Золочівською ОДПІ проведено документальну планову виїзну перевірку позивача з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, за результатами якої складено акт від 14 серпня 2015 року № 4/22-00992467.

Відповідно до акта перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем норм законодавства, а саме:

- підпункту 14.1.257 пункту 14.1 статті 14, підпункту 135.5.4 пункту 135.5, пункту 135.1 статті 135, пункту 137.10 статті 137 Податкового кодексу України, внаслідок чого занижено податок на прибуток підприємств за 2014 рік на загальну суму 499 945,59 грн;

- пунктів 198.1, 198.2, 198.3, 198.4, 198.6 статті 198, пунктів 200.1, 200.3 статті 200 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на додану вартість на суму 5836,27 грн, зокрема за січень 2013 року - 1916,84 грн, за лютий 2013 року - 948,30 грн, за березень 2013 року - 155,00 грн, за квітень 2013 року - 800,00 грн, за вересень 2013 року - 1669,87 грн, за жовтень 2013 року - 43,33 грн, за лютий 2014 року - 129,60 грн; та зменшено від`ємне значення за грудень 2014 року на суму 151,58 грн;

- підпункту 13 пункту 2 статті 29 Бюджетного кодексу України та пункту 3 Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2011 року № 138, внаслідок чого занижено частину чистого прибутку (доходу), що відраховується до державного бюджету за 2014 рік на загальну суму 7849,63 грн;

- абзацу 3 пункту 127.1 статті 127, підпункту 168.1.5 пункту 168.1 статті 168 Податкового кодексу України, в результаті чого несвоєчасно перераховано до державного бюджету податок на доходи фізичних осіб за 2013-2014 роки в сумі 49 735,67 грн;

- статті 1 Закону України від 23 вересня 1994 року № 185/94-ВР "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", статті 6 Закону України від 16 квітня 1991 року № 959-ХІІ "Про зовнішньоекономічну діяльність", пункту 3 статті 31 Закону України "Про міжнародне приватне право", статті 207 Цивільного кодексу України по взаєморозрахунках між позивачем та фірмою - нерезидентом "ZORTEX BUSINESS LLP" (Великобританія) за період з 15 липня 2014 року до 31 грудня 2014 року;

- пункту 1 статті 9 Декрету Кабінету Міністрів України від 19 лютого 1993 року №15-93 "Про систему валютного регулювання та валютного контролю".

Вказані висновки відповідача обґрунтовані посиланням на те, що позивачем протиправно не відображено в податковій звітності отриману безповоротну фінансову допомогу в сумі 2 626 469,43 грн за результатами проведення господарських операцій з компанією "ZORTEX BUSINESS LLP" після 15 липня 2014 року, оскільки з вказаної дати, відповідно до інформації з офіційного сайту Великобританії - Companies House, компанія "ZORTEX BUSINESS LLP" ліквідована (стан підприємства "dissolved").


................
Перейти до повного тексту