1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



18 лютого 2020 року

м. Київ

Справа № 904/5505/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Могил С.К. - головуючий (доповідач), Волковицька Н.О., Случ О.В., за участю секретаря судового засідання Кравчук О.І., та представників: позивача: Погорілого А.М., третьої особи 1: Заброди М.Л., відповідачів та третьої особи 2: не з`явились; розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Автосистем" на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 09.10.2019 та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 14.03.2019 у справі № 904/5505/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазсервіс" до: 1) Товариства з обмеженою відповідальністю "Земля і право"; 2) Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Проспект Медіум" третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Товариство з обмеженою відповідальністю "Автосистем" про визнання недійсним рішення та відновлення становища, яке існувало до порушення, ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "Нафтогазсервіс" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою, в якій, з урахуванням уточнень, просило:

- визнати недійсним рішення № 1 "Про визнання земельних торгів з продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення комунальної власності такими, що не відбулися" за лотом №26387 аукціон №13562, кадастровий номер 1210100000:03:014:0011, площею 0,9692 га, місцерозташування: Дніпропетровська область, м. Дніпро, Соборний район, у районі Запорізького шосе та вул. Стартової, для проектування та будівництва автосалону, несільськогосподарського призначення комунальної власності, прийняте 05.10.2018 Товариством з обмеженою відповідальністю "ЗЕМЛЯ і ПРАВО";

- визнати вказані земельні торги з продажу земельної ділянки зупиненими з моменту постановлення Господарським судом Дніпропетровської області ухвали про забезпечення позову від 04.10.2018 у справі №904/4435/18 та зобов`язати ТОВ "ЗЕМЛЯ і ПРАВО" та Департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради провести земельні торги з продажу земельної ділянки, на умовах та за участі осіб, зареєстрованих на торги, які мали відбутися за лотом № 26387 05.10.2018 о 12-00 годині, після постановлення Господарським судом Дніпропетровської області ухвали про скасування заходів забезпечення позову у справі № 904/4435/18.

Розглядаючи заявлений позов, суди встановили, що земельні торги за лотом №26387 з продажу земельної ділянки площею 0,9692 га, розташованої за адресою: м. Дніпро, Соборний район, у районі Запорізького шосе та вул. Стартової (кадастровий номер 1210100000:03:014:0011), за цільовим призначенням для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу з пріоритетними та допустимими видами використання (для містобудівних потреб) для проектування і будівництва автосалону були призначені на 05.10.2018 року о 12 годині 00 хвилин.

Організатором зазначених земельних торгів за рішенням Дніпровської міської ради від 23.05.2018 №10/32 визначено Департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради, а виконавцем - Товариство з обмеженою відповідальністю "ЗЕМЛЯ і ПРАВО". Місце проведення земельних торгів визначено: Дніпропетровська область, Васильківський район, смт. Васильківка, вул. Партизанська, 152.

Позивач зазначає, що 05.10.2018 його представник отримав картку учасника №1 земельних торгів за реєстраційним номером 47 за лотом №2638; прибувши за місцем проведення торгів, зареєструвався на відповідні торги та очікував початку торгів.

Однак 05.10.2018 торги проведені не були, оскільки їх виконавцем - ТОВ "ЗЕМЛЯ і ПРАВО" - прийнято рішення №1 "Про визнання земельних торгів за лотом №26387 з продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення комунальної власності такими, що не відбулися".

Відповідно до змісту вказаного рішення, 05.10.2018 об 11 год. 20 хв. на адресу ТОВ "ЗЕМЛЯ і ПРАВО" надійшла ухвала Господарського суду Дніпропетровської області від 04.10.2018 у справі №904/4435/18 за позовом ТОВ "Автосистем", якою заборонено ТОВ "ЗЕМЛЯ і ПРАВО" до ухвалення рішення у господарській справі та набрання ним законної сили вчиняти будь-які дії щодо проведення процедури земельних торгів з продажу земельної ділянки у районі Запорізького шосе та вул. Стартової (кадастровий номер 1210100000:03:014:0011) площею 0,9692 га.

Звертаючись з позовом про визнання вказаного рішення недійсним, позивач стверджував, що воно не відповідає вимогам чинного законодавства.

Суди обох інстанцій визнали вимоги позивача обґрунтованими, оскільки дійшли висновку про відсутність підстав для прийняття оскарженого рішення, водночас встановили, що решта позовних вимог направлена на реальне відновлення права позивача, порушеного таким рішенням, не суперечить положенням чинного законодавства, тому задовольнили позов повністю.

Не погоджуючись з рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 14.03.2019 та постановою Центрального апеляційного господарського суду від 09.10.2019 у даній справі, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Автосистем" - звернулась з касаційною скаргою, в якій просить Верховний Суд їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в позові.

В обґрунтування своїх вимог скаржник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального і процесуального права, зазначив, що він також подав заявку на участь в цих торгах та сплатив гарантійний і реєстраційний внески. Втім, виконавець торгів без пояснення причин повернув йому гарантійний внесок, тим самим виключив його з учасників торгів, та за його зверненням Господарським судом Дніпропетровської області було вжито заходів забезпечення позову і заборонено ТОВ "Земля і право" до ухвалення рішення у господарській справі та набрання ним законної сили вчиняти будь-які дії щодо проведення процедури торгів. Вважає, що організатор торгів прийняв законне рішення про визнання торгів такими, що не відбулися, та відповідно до положень ст. 138 Земельного кодексу України повинні були призначені повторні торги, в яких він також міг прийняти участь, на що він і розраховував.

Переглянувши в касаційному порядку постанову апеляційного та рішення місцевого господарських судів в оскаржуваній частині, колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду дійшла висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення касаційної скарги, з огляду на таке.

В силу ст.127 Земельного кодексу України органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.

Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах у формі аукціону здійснюється у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Згідно ч. 2 ст. 135 Земельного кодексу України продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 3 ст. 135 Земельного кодексу України організатором земельних є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.

Виконавцем земельних торгів є суб`єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення.

Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги.

Відповідно до ч. 1 ст. 138 Земельного кодексу України земельні торги за лотом вважаються такими, що відбулися, після укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки.

За ч. 2 ст. 138 Земельного кодексу України земельні торги можуть бути скасовані або визнані такими, що не відбулися, чи їх результати можуть бути анульовані.

Частиною 4 ст. 138 Земельного кодексу України визначено вичерпний перелік підстав для визнання земельних торгів такими, що не відбулися, а саме: земельні торги визнаються такими, що не відбулися, у разі: а) відсутності учасників або наявності тільки одного учасника (крім проведення повторних торгів); б) якщо жоден з учасників не запропонував ціну, вищу за стартову ціну лота; в) відмови переможця від підписання протоколу із зазначенням результатів торгів.

Земельні торги визнаються такими, що не відбулися, також у випадку, зазначеному в частині 29 ст. 137 цього Кодексу.

Наведене свідчить, що отримання виконавцем торгів ухвали суду про заборону вчинення будь-яких дій щодо проведення процедури земельних торгів з продажу земельної ділянки не може бути підставою для визнання земельних торгів такими, що не відбулися.

При цьому, алгоритм дій, які слід було вчинити у даному випадку встановлений у ч. 3 ст. 138 Земельного кодексу України, згідно з якою у разі встановлення заборони на відчуження чи передачу в користування земельної ділянки земельні торги до їх проведення скасовуються організатором земельних торгів.


................
Перейти до повного тексту