ПОСТАНОВА
Іменем України
20 лютого 2020 року
м. Київ
справа №260/798/19
адміністративне провадження №К/9901/28175/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Саприкіної І. В.,
суддів Чиркіна С. М., Шарапи В. М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Закарпатського окружного адміністративного суду (суддя Калинич Я. М.) від 07 червня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду (головуючий суддя Попко Я. С., суддя: Хобор Р. Б., Кухтей Р. В.) від 24 вересня 2019 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Оноківської сільської ради, Ужгородської районної державної адміністрації, Закарпатської обласної державної адміністрації, Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області, Кабінету Міністрів України про визнання права власності на земельну ділянку,
УСТАНОВИВ:
У червні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом до Оноківської сільської ради (далі - Оноківська сільрада), Ужгородської районної державної адміністрації (далі - Ужгородська РДА), Закарпатської обласної державної адміністрації (далі - Закарпатська ОДА), Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області (далі - ГУ Держгеокадастру в Закарпатській області), Кабінету Міністрів України (далі - КМУ), у якому просив:
- постановити судове рішення, яким визнати право власності на земельну ділянку розміром 144 м2 в кооперативі "Ветеран" за учасником ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС у 1987 - 1988 роках категорії ІІ громадянином ОСОБА_1, якою він користується з 23 липня 2001 року згідно договору на право тимчасового користування між ним та Оноківською сільрадою;
- зобов`язати Ужгородську РДА провести державну реєстрацію земельної ділянки розміром 144 м2 в кооперативі "Ветеран" за ОСОБА_1 .
Закарпатський окружний адміністративний суд ухвалою від 07 червня 2019 року, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду 24 вересня 2019 року, відмовив у відкритті провадження у справі відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 170 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), оскільки позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Приймаючи такі судові рішення, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що спір у цій справі виник у правовідносинах, пов`язаних із питаннями щодо права власності позивача на земельну ділянку, відтак такий спір не є публічно-правовим, а випливає з цивільних відносин щодо реалізації особою права власності на нерухоме майно і має вирішуватися судами за правилами Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України).
Не погоджуючись з такими рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на порушення судом норм процесуального права, позивач звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, в якій просить скасувати ухвалу Закарпатського окружного адміністративного суду від 07 червня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 вересня 2019 року, а справу направити для продовження розгляду до суду першої інстанції.
31 жовтня 2019 року Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду відкрив касаційне провадження у цій справі, а ухвалою від 19 лютого 2020 року призначив її до розгляду.
Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Пунктом 1 ч. 1 ст. 19 КАС України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
За приписами ст. 4 КАС України публічно-правовий спір це спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України суб`єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Таким чином, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності такого суб`єкта, прийнятих або вчинених ним при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.