1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

20 лютого 2020 року

Київ

справа №226/386/19

адміністративне провадження №К/9901/29296/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мельник-Томенко Ж. М.,

суддів Жука А. В., Мартинюк Н. М.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Обласного центру медико-соціальної експертизи, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Мирноградське міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, Державне підприємство "Мирноградвугілля" в особі Відокремленого підрозділу "Шахта "Капітальна" Державного підприємства "Мирноградвугілля", про скасування акту та зобов`язання вчинити певні дії,

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 23.07.2019 (суддя Дмитрієв В. С.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 25.09.2019 (колегія суддів у складі: Міронової Г. М., Сіваченка І. В., Ястребової Л. В.),

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

У лютому 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Обласного центру медико-соціальної експертизи, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Мирноградське міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, Державне підприємство "Мирноградвугілля" в особі Відокремленого підрозділу "Шахта "Капітальна" Державного підприємства "Мирноградвугілля", в якому просив скасувати акт огляду від 12.05.1985 № 678 та зобов`язати відповідача провести його повторний огляд з встановленням втрати професійної працездатності станом на 01.02.1985 та призначити інвалідом III групи з 01.02.1985 безстроково.

Позовні вимоги мотивовано тим, що під час визначення позивачу групи інвалідності у 1985 році Лікувально-трудова експертна комісія (далі - ЛТЕК) помилково керувалася діючою на той час Інструкцією Міністерства фінансів СРСР від 18.05.1960 № 153 "О порядке врачебного освидетельствования страхователей", хоча повинна була керуватися Інструкцією щодо визначення груп інвалідності, затвердженою Наказом МОЗ України від 01.08.1956 та ВЦРПС від 02.08.1956, в зв`язку з чим позивачу в 1985 році не було встановлено інвалідність.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 23.07.2019, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 25.09.2019, у задоволенні позову відмовлено.

Судові рішення мотивовано тим, що Положення про лікарсько-трудові експертні комісії, затверджене постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 28.03.1985 № 134 втратило чинність на підставі Постанови Кабінету Міністрів від 22.02.1992 № 83 (83-92-п) і в спірних правовідносинах не може бути застосовано. Суд дійшов висновку, що відповідач не наділений правом скасування акту огляду від 12.05.1985 № 678, а тим більше з цієї дати встановлювати інвалідність. Разом з тим, суд першої інстанції не встановив обставин, які б свідчили про те, що під час огляду позивача у травні 1985 року та не встановлення групи інвалідності, ЛТЕК керувалася Інструкцією "О порядке врачебного освидетельствования страхователей" від 18.05.1960 № 153. Зі змісту акту огляду від 12.05.1985 № 687 встановлено, що згідно Інструкції № 153 від 1960 року ОСОБА_1 визначена втрата працездатності. Також суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що встановлення ступеню інвалідності у зв`язку з травмою на виробництві, причин, часу настання, групи інвалідності віднесено до виключної компетенції ЛТЕК. Суд не може перебирати на себе функцію суб`єкта владних повноважень, тим більше якщо для прийняття ним обґрунтованого та правомірного рішення необхідно не тільки дотримання процедури прийняття такого рішення, а й проведення багатьох медичних досліджень і володіння спеціальними знаннями в галузі медицини. Крім того, суд зазначає, що на даний час позивачу встановлена 60 % втрата працездатності (тобто більша ніж була встановлена у 1985 році, і як наслідок стан здоров`я погіршився), тому здійснення повторного огляду та висновку щодо стану здоров`я у 1985 року фактично не можливо.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати, справу направити на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги зазначає, що відповідно до пункту 3 Положення про лікарсько-трудові експертні комісії, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 28.03.1985 № 134, ЛТЕК при встановленні інвалідності керуються інструкцією по визначенню груп інвалідності, затверджуваною Міністерством охорони здоров`я СРСР, Державним комітетом СРСР по праці і соціальних питаннях і ВЦРПС і після перенесеної черепно-мозкової травми йому повинні бути призначити мінімум III групу інвалідності безстроково і перевести працювати на поверхню, на нижче оплачувану працю.

Позиція інших учасників справи

Відповідач скористався своїм правом та надіслав до суду відзив на касаційну скаргу, в якому зазначив, що інструкцією по визначенню груп інвалідності застосовується у випадку встановлення групи інвалідності, а при огляді ОСОБА_1, в спірний період, група інвалідності не встановлювалася. Просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

Третя особа у відзиві на касаційну скаргу позивача просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

Рух касаційної скарги

Ухвалою Верховного Суду від 28.10.2019 відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 23.07.2019 та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 25.09.2019.

Ухвалою Верховного Суду від 19.02.2020 справу призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Як встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, 13.05.1980 був травмований під час виконання трудових обов`язків на шахті ім. А.Г. Стаханова в м. Димитров Донецької області та отримав травму голови та плеча, що підтверджується Актом про нещасний випадок на виробництві від 30.07.1980 № 256 (діагноз за листком непрацездатності: травматичний церебральний арахноїдит помірний правобічний гемінарез травматичний неврит слухового нерву).

ЛТЕК м. Димитрова у 1983 році встановила позивачу 50 відсотків втрати працездатності та призначила 3 групу інвалідності (трудове каліцтво), що не є спірним між сторонами.

Під час чергового медичного огляду ЛТЕК, 12.05.1985, втрата працездатності ОСОБА_1 визначена у розмірі 40%, при цьому інвалідність не встановлена. Згідно експертного рішення ЛТЕК від 15.05.1985 наявна симптоматика з боку центральної нервової системи: неврит правого слухового нерва, астено-неврологічний синдром, не дає підстави на встановлення інвалідності. Втрата працездатності визначена згідно Інструкції № 153 від 1960 року. Докази оскарження зазначеного рішення у визначений законом строк матеріали справи не містять.

Отримавши лист Департаменту охорони здоров`я Донецької обласної держаної адміністрації від 12.10.2017 № 4-1109-24-1.1.1 щодо застосування у визначенні відсотків втрати працездатності ОСОБА_1 у 1985 році згідно "Таблиці для визначення відсотка постійної втрати загальної працездатності від нещасних випадків" Додаток № 1 до Інструкції Міністерства Фінансів СРСР від 18.05.1960 "О порядке врачебного освидетельствования страхователей", позивач звернувся до суду в порядку цивільного судочинства з позовом про зобов`язання провести повторний огляд із встановленням втрати професійної працездатності станом на 01.02.1985 та визнати інвалідом ІІІ групи з 01.02.1985 безстроково.

Рішенням Краматорського міського суду від 16.05.2018 у справі № 234/19311/17, залишеним без змін постановою Апеляційного суду Донецької області від 14.08.2018, в задоволенні позову відмовлено. Постановою Верховного Суду від 09.01.2019 судові рішення скасовані, провадження у справі № 234/19311/17 закрито у зв`язку з порушенням правил підсудності.

02.02.2019 позивач звернувся до суду в порядку адміністративного судочинства з даним позовом.

Позиція Верховного Суду

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України, у чинній редакції) колегія суддів зазначає таке.

08.02.2020 набрав чинності Закон України від 15.01.2020 № 460-XI "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон № 460-XI), яким до окремих положень КАС України унесені зміни.

Водночас пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 460-XI передбачено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 2 Закону України від 21.03.1991 № 875-XII "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" особою з інвалідністю є особа зі стійким розладом функцій організму, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.

Інвалідність як міра втрати здоров`я визначається шляхом експертного обстеження в органах медико-соціальної експертизи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я. Положення про медико-соціальну експертизу затверджується Кабінетом Міністрів України з урахуванням думок громадських організацій осіб з інвалідністю (стаття 3 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні").

Відповідно до пунктів 4, 5 Положення про медико-соціальну експертизу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 № 1317 (далі - Положення № 1317), медико-соціальну експертизу проводять медико-соціальні експертні комісії (далі - комісії), з яких утворюються в установленому порядку центри (бюро), що належать до закладів охорони здоров`я при Міністерстві охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, управліннях охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій. Комісії у своїй роботі керуються Конституцією і законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами відповідних державних замовників, інших центральних органів виконавчої влади, що регулюють відносини державних замовників, інших центральних органів виконавчої влади, що регулюють відносини у зазначеній сфері, та цим Положенням, іншими нормативно-правовими актами з питань медико-соціальної експертизи.

Згідно з пунктом 17 Положення № 1317, медико-соціальна експертиза проводиться після повного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, оцінювання соціальних потреб інваліда, визначення клініко-функціонального діагнозу, професійного, трудового прогнозу, одержання результатів відповідного лікування, реабілітації за наявності даних, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.


................
Перейти до повного тексту