1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



20 лютого 2020 року

Київ

справа №1940/1655/18

адміністративне провадження №К/9901/6012/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Коваленко Н.В., судді Саприкіної І.В., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Руна-Інкам"

до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Деблянко Ю.І.

про визнання протиправним та скасування припису

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Руна-Інкам"

на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 1 жовтня 2018 року (ухвалене у складі головуючого судді Шульгача М.П.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 січня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Довгої О.І., суддів Запотічного І.І., Сапіги В.П.),

В С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

22 серпня 2018 року позивач звернувся до суду першої інстанції з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Державного інспектора у сфері державного контролю за використання та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянко Ю.І. про визнання протиправним та скасування припису №171-ДК/0176Пр/03-01/18 від 8 травня 2018 року.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 1 жовтня 2018 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 січня 2019 року, в задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що ТОВ "Руна-Інкам" користувалось земельною ділянкою за кадастровим номером 6110100000:05:008:0049 площею 0,1174 га без правовстановлюючих документів, а тому припис №171-ДК/0176Пр/03-01/18 від 8 травня 2018 року винесений відповідно до чинного законодавства.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, позивач звернувся з касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, в якій просить скасувати судові рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким задовольнити позов.

Доводи касаційної скарги ТОВ "Руна-Інкам" зводяться до того, що позивач, у відповідності до вимог чинного законодавства після проведення державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна вчинило всі необхідні дії для отримання земельної ділянки в оренду, а саме: подало клопотання на отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою, після отримання відповідного рішення за замовленням ТОВ "Руна-Інкам", землевпорядною організацією ПП "Тернопільський край" розроблено відповідний проект землеустрою та погоджено у встановленому законом порядку. В подальшому ТОВ "Руна-Інкам" у визначений в рішенні Тернопільської міської ради термін подало даний проект землеустрою на затвердження, однак питання щодо затвердження проекту землеустрою Тернопільською міською радою не розглядався, що зумовило звернення позивача до суду, і рішенням Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 26 лютого 2018 року у справі №607/15703/17, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2018 року, позов ТОВ "Руна-Інкам" задоволено та зобов`язано Тернопільську міську раду розглянути на черговій сесії міської ради клопотання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0938 га, кадастровий номер 6110100000:05:008:0049.

Зазначене, на думку позивача, підтверджує те, що ним були вчинені всі необхідні дії щодо затвердження проекту землеустрою та отримання в користування земельної ділянки, даний факт підтверджує безпідставність складення оскаржуваного припису щодо позивача, на що суди попередніх інстанцій не звернули увагу.

Позиція інших учасників справи

20 травня 2019 року до суду надійшов відзив Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області на касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Руна-Інкам", в якому зазначається, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, прийнятими з правильним застосуванням норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

Касаційна скарга надійшла до суду 4 березня 2019 року.

Ухвалою Верховного Суду від 26 квітня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі №1940/1655/18, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.

Ухвалою Верховного Суду від 19 лютого 2020 року справу було призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 20 лютого 2020 року.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що ТОВ "Руна-Інкам" (м. Тернопіль) належить на праві приватної власності об`єкт незавершеного будівництва будівлі торгового закладу площею 31.5 кв.м за адресою: вул. 15 Квітня 2е, м. Тернопіль, що підтверджується довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №56982488 від 8 квітня 2016 року.

Рішенням сесії Тернопільської міської ради від 19 серпня 2016 року №7/11/131 дано дозвіл ТОВ "Руна-Інкам на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0.1174 га в оренду терміном на 10 років для будівництва та обслуговування незавершеної будівлі торгового закладу з реконструкцією під торгово-побутові приміщення за адресою вул. 15 Квітня 2е, м. Тернопіль.

ТОВ "Руна-Інкам" розроблено проект землеустрою на вказану земельну ділянку, здійснено державну реєстрацію земельної ділянки (кадастровий номер 6110100000:05:008:0049). Проект землеустрою подано на затвердження в Тернопільську міську раду.

3 листопада 2017 року ТОВ "Руна Інкам" подано інформаційний запит до Тернопільської міської ради щодо надання інформації про затвердження відповідного проекту рішення. Із змісту листа виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 9 листопада 2017 року №3588/01-ю встановлено, що зазначений проект землеустрою на сесії не розглядався.

20 листопада 2017 року ТОВ "Руна-Інкам" подано скаргу в Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області з проханням провести перевірку дотримання вимог земельного законодавства та вжити заходів, в межах компетенції, зокрема, притягнути до відповідальності порушника, зупинити самовільне зайняття земельній ділянці кадастровий номер 6110100000:05:008:0049, яка відводиться ТОВ "Руна-Інкам", зобов`язати повернути самовільно зайняту земельну ділянку, відновити територію в попередній стан тощо. До зазначеної скарги долучено документи, що підтверджують вчинення ТОВ "Руна Інкам" всіх необхідних дій для оформлення документів на земельну ділянку кадастровий номер 6110100000:05:008:0049.

ТОВ "Руна-Інкам" звернулося до Тернопільського міськрайонного суду із позовом до Тернопільської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, а саме зобов`язати Тернопільську міську раду розглянути на сесії клопотання ТОВ "Руна-Інкам" про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0938 га, кадастровий номер 6110100000:05:008:0049 та передачі її в оренду терміном на десять років для будівництва та обслуговування незавершеної будівлі торгового закладу з реконструкцією під торгово-побутові приміщення за адресою: вул. 15 Квітня, 2е в м. Тернопіль.

Рішенням Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 26 лютого 2018 року у справі №607/15703/17, залишеним без змін Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2018 року, позов ТОВ "Руна-Інкам" задоволено та зобов`язано Тернопільську міську раду розглянути на черговій сесії міської ради клопотання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0938 га, кадастровий номер 6110100000:05:008:0049 .

2 квітня 2018 року ТОВ "Руна-Інкам" звернулось в Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області із заявою про проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства та вжити заходів, в межах компетенції, зокрема притягнути до відповідальності порушника, зупинити самовільне зайняття земельної ділянки за кадастровим номером 6110100000:05:008:0049, яка відводиться ТОВ "Руна-Інкам", зобов`язати повернути самовільно зайняту ділянку, відновити територію в попередній стан.

У зв`язку із листом ТОВ "Руна-Інкам" від 2 квітня 2018 року №19 видано наказ від 5 квітня 2018 року №171-ДК "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" та на підставі службової записки головного спеціаліста відділу контролю за використанням земель у Збаразькому, Тернопільському районах та м. Тернополі управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянка Ю.І. від 27 квітня 2018 року №447/73-18-0.187 внесено зміни до наказу від 5 квітня 2018 №171-ДК "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності". На виконання вищевказаного наказу та враховуючи повноваження надані законодавством, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог земельного законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Дублянком Ю.І. 8 травня 2018 року проведено позапланову перевірку земельної ділянки з кадастровими номерами 6110100000:05:008:0049 на території Тернопільської міської ради.

При перевірці земельної ділянки комунальної форми власності за кадастровим номером 6110100000:05:008:0049 площею 0,1174 га, цільове призначення якої 03.07 - для будівництва та обслуговування незавершеної будівлі торгового закладу з реконструкцією під торгово-побутові приміщення, встановлено що ТОВ "Руна-Інкам" використовує земельну ділянку без правовстановлюючих документів. Такими діями порушено вимоги Земельного кодексу України. Висновки перевірки зазначені в акті від 8 травня 2018 року №171-ДК/246/АП/09/01/-18.

8 травня 2018 року державним інспектором видано припис №171-ДК/0176Пр/03-01/18, в якому поставлено вимогу усунути порушення земельного законодавства та про виконання припису в термін до 9 червня 2018 року повідомити Головне управління.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка висновків судів попередніх інстанції доводів учасників справи

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 1 жовтня 2018 року та постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 січня 2019 року відповідають, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими з огляду на наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з частинами першою, другою статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.


................
Перейти до повного тексту