ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 лютого 2020 року
м. Київ
Справа № 916/703/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Кролевець О.А. - головуючий, Губенко Н.М., Студенця В.І.,
за участю секретаря судового засідання - Черненка О.В.,
за участю представників:
Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАЯ МАЛТІМА" - Єніч В.С.,
Товариства з обмеженою відповідальністю "СТОЛЕС ЛОДЖИСТІК" - Новицька Н.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАЯ МАЛТІМА"
на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 12.11.2019
(головуючий - Мишкіна М.А., судді Бєляновський В.В., Богатир К.В.)
у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАЯ МАЛТІМА"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "СТОЛЕС ЛОДЖИСТІК"
про стягнення 1 271 923,97 грн,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
1. 15.09.2019 Товариство з обмеженою відповідальністю "ВАЯ МАЛТІМА" звернулось до господарського суду із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "СТОЛЕС ЛОДЖИСТІК" про стягнення 1 271 923,97 грн витрат, понесених позивачем як агентом за договором організації морського перевезення №0908/12-01 від 09.08.2012.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач (агент), який за заявками відповідача (експедитора) надав послуги з організації морського перевезення вантажу, зазнав витрат пов`язаних зі зберіганням контейнерів в порту призначення та утилізації вантажу у зв`язку з неотриманням одержувачем вантажу.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
3. Рішенням Господарського суду Одеської області від 10.07.2019 позовні вимоги задоволено - стягнуто з ТОВ "Столес Лоджистік" на користь ТОВ "Вая Малтіма" 1271923,97 грн витрат за договором організації морського перевезення.
4. Місцевий суд мотивував свої висновки тим, що відповідач зобов`язаний відшкодувати фактично понесені позивачем затрати, пов`язані зі зберіганням контейнерів в порту призначення та утилізації вантажу, у зв`язку з неотриманням одержувачем вантажу, на підставі договору організації морського перевезення №0908/12-01 від 09.08.2012. Розмір витрат підтверджено актами звірки, укладеними та підписаними позивачем (агентом) та суднохідною лінією.
5. Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 12.11.2019 рішення Господарського суду Одеської області від 10.07.2019 скасовано. У задоволенні позовних вимог ТОВ "Вая Малтіма" відмовлено повністю.
6. Суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивачем не було доведено та підтверджено ані обставини замовлення ним надання послуг з організації морського перевезення, ані факту понесення ним витрат під час виконання договору №0908/12-01 від 09.08.2012, які підлягають оплаті чи відшкодуванню.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення їх доводів
7. Не погоджуючись з висновками судів попередніх інстанцій, ТОВ "ВАЯ МАЛТІМА" звернулось з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 12.11.2019 скасувати, а рішення Господарського суду Одеської області від 10.07.2019 залишити в силі.
8. Касаційна скарга мотивована тим, що: суд апеляційної інстанції безпідставно не врахував наявні в матеріалах справи докази ведення між сторонами електронної переписки щодо здійснення заявок за договором №0908/12-01 від 09.08.2012, а також дійшов помилкового висновку про те, що наявні в матеріалах справи коносаменти та доручення №1180 та №1181 не підтверджують замовлення відповідачем як експедитором послуг позивача щодо організації морського перевезення; надані позивачем копії документів підтверджують замовлення відповідачем послуг позивача; апеляційним судом порушено норми матеріального права відносно регулювання порядку фіксації розрахунків між сторонами цивільного зобов`язання, оскільки суд безпідставно не врахував подані позивачем акти звірки розрахунків, підписані між ним та Лінією (OOCL), як доказ здійснених витрат, пов`язаних зі зберіганням контейнерів в порту призначення та утилізації вантажу у зв`язку з неотриманням одержувачем вантажу, які підлягають відшкодуванню відповідачем на підставі договору №0908/12-01 від 09.08.2012.
Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
9. 13.01.2020 ТОВ "СТОЛЕС ЛОДЖИСТІК" подало відзив на касаційну скаргу, у якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову апеляційного господарського суду - без змін.
10. 31.01.2020 ТОВ "ВАЯ МАЛТІМА" подало пояснення у справі, у яких, зокрема, заперечує проти доводів, наведених у відзиві на касаційну скаргу.
11. 07.02.2020 від ТОВ "СТОЛЕС ЛОДЖИСТІК" надійшли пояснення у справі, які за своєю суттю є запереченнями на відповідь на відзив, у яких відповідач повторно зазначає про те, що постанова суду апеляційної інстанції ухвалена з додержанням норм матеріального та процесуального права.
12. 07.02.2020 ТОВ "ВАЯ МАЛТІМА" подало додаткові пояснення у справі, з урахуванням яких просить здійснювати розгляд справи.
13. Разом з тим, надавши оцінку вказаним додатковим поясненням, поданим ТОВ "ВАЯ МАЛТІМА" 07.02.2020, суд касаційної інстанції дійшов висновку про те, що такі пояснення фактично є доповненням до касаційної скарги, які подані з порушенням приписів ст. 298 ГПК України, а саме поза межами строку на касаційне оскарження.
14. Таким чином, з урахуванням приписів ст. 298 ГПК України Верховний Суд не враховує такі доповнення до касаційної скарги.
Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій
15. 09.08.2012 між ТОВ "Вая Малтіма" (агент) та ТОВ "Столес Лоджистік" (експедитор) укладено договір №0908/12-01, відповідно до умов якого ТОВ "Вая Малтіма" є лінійним агентом в Україні судохідної контейнерної лінії - морського перевізника: Оrient Overseas Container Line Ltd (OOCL (Europe) Limited) (Лінія). Експедитор при виконанні своїх обов`язків за цим договором, діє від імені і за дорученням своїх клієнтів: вантажовідправників, вантажоотримувачів, вантажовласників, експедиторів тощо. Договір регламентує права та обов`язки сторін, пов`язані з організацією морського перевезення та експедирування вантажів у контейнерах, які знаходяться у власності (лізингу/іншому праві користування) Лінії.
16. Відповідно до п.п. 2.1.1., 2.1.5., 2.1.7 договору агент має право представляти інтереси експедитора у взаємовідносинах з Лінією, портами і іншими організаціями; отримувати від експедитора відшкодування додаткових затрат, які виникли у агента/Лінії при виконанні договору, якщо такі затрати здійснювалися в інтересах експедитора; отримувати від експедитора плату за послуги, надані Лінією, демередж/детеншн (штраф за понаднормативне використання контейнерного обладнання), плату за послуги агента, а також компенсацію витрат, затрат, штрафів та інших платежів, які понесені в інтересах експедитора/його клієнта.
17. Відповідно до п.п. 2.2.1., 2.2.2., 2.2.4., 2.2.7., 2.2.8., 2.2.12. договору агент зобов`язаний надавати екпедитору інформацію про характер і вартість послуг, які надаються Лінією (розклад руху суден, ставки фрахту фрахтові надбавки, портові операції і т.д.); по заявкам експедитора проводити букірування провізної здатності на судах, які перевозять контейнери Лінії; по заявках експедитора і за наявності у нього оригіналів індосірованих вантажоотримувачем коносаментів Лінії, довіреності вантажоотримувача, оплати експедитором морського фрахту і інших платежів, видавати вантажні контейнери для експедирування; оформляти у відповідності з інструкціями експедитора коносамент и після оплати останнім морського фрахту в інших пов`язаних з ним платежів, видати експедитору оригінали коносаменту або направляти в порт призначення реліз на видачу контейнеру; організовувати морське перевезення контейнера; надання послуг, пов`язаних з навантаженням/вивантаження контейнера на/з борт судна в портах відвантаження, перевалки, призначення; забезпечувати візування належним чином оформлених експедитором документів на отримання/вивантаження контейнерів в Одеському/Іллічівському порту; здійснювати розрахунок з Лінією за перевезення, перевалку, зберігання вантажів клієнтів експедитора.
18. Відповідно до п. 2.4. договору експедитор зобов`язаний оплатити агенту вартість зберігання вантажу в портах відвантаження, перевалки, прибуття, а також демередж/детеншн Лінії у відповідності з рахунками портів, Лінії / її агентів. Вказаний обов`язок виникає у експедитора незалежно від умов і порядку взаєморозрахунків, діючих між експедитором і його клієнтом, а також від факту проведення взаєморозрахунків між експедитором і його клієнтом.
19. Згідно з п. 2.4.2 договору експедитор зобов`язаний надати агенту заявку по організації морської відправки вантажу не менше, ніж за 5 робочих днів до заявленої дати готовності вантажу до відвантаження. Заявка має містити наступні дані: маршрут перевезення; описання вантажу (найменування, код ТН ВЕД, загальна вага нетто, загальна вага брутто); вид та спосіб пакування; кількість вантажних місць, розміри та вага одного вантажного місця; реквізити вантажовідправника та вантажоотримувача; реквізити відповідальних представників; інструкції з оформлення коносаменту тощо. Заявка може бути направлена агенту з використанням факсимільного або електронного зв`язку, при цьому вона має силу оригіналу, однак експедитор самостійно та за свій рахунок протягом 3 днів має надати агенту оригінал заявки.
20. Відповідно до п. 2.4.14 договору до обов`язків експедитора входить оплата агенту вартості зберігання вантажу в портах, перевалки, прибуття, а також демередж/ детеншн Лінії у відповідності з рахунками портів, Лінії/ її агентів. Вказаний обов`язок виникає у експедитора незалежно від умов та порядку взаєморозрахунків, які діють між експедитором та його клієнтом.
21. За змістом п. 3.1. у випадку виникнення у агента/Лінії додаткових затрат, оплати штрафів і проведення інших платежів в інтересах експедитора і пов`язаних з виконанням даного договору, агент виставляє експедитору додатковий рахунок, який підлягає оплаті експедитором в строк, передбачений п. 3.2. даного договору.
22. Згідно з п. 3.2 договору експедитор оплачує рахунки агента протягом 3-х банківських днів з дати його оформлення з переказом зазначених в рахунку сум на розрахунковий рахунок агента. Експедитор погоджується, що агент має право направити експедитору рахунок з використанням засобів факсимільного і електронного зв`язку. Оплата по даному договору може проводитися або в гривні, або в доларах США. Оплата послуг в іноземній валюті може бути проведена іншою стороною при дотриманні вимог Постанови Правління НБУ №492 від 12.11.2003.
23. Відповідно до п. 3.3. договору вартість послуг Лінії і агента погоджується сторонами в додатках, які являються невід`ємною частиною договору. Розмір додаткових витрат, затрат, інших платежів, які необхідно провести агенту для виконання своїх зобов`язань за договором в інтересах експедитора, погоджується сторонами в додатках до договору шляхом обміну оригінальними листами, факсимільними або електронними повідомленнями.
24. В п. 4.3.1., 4.3.3. договору сторони погодили, що експедитор несе відповідальність за збитки та витрати понесені агентом у зв`язку з невиконанням або неналежним виконанням експедитором обов`язків, передбачених в п. 2.4.1.- 2.4.5. договору. У разі відмови клієнта експедитора від вантажу, що надійшов на його адресу або відмови вантажоотримувача від прибувшого на його адресу від клієнта експедитора вантажу, експедитор оплачує всі фактичні витрати, понесені агентом /Лінією/ їх субпідрядниками, вартість простою транспортних засобів, демерередж/детеншн Лінії, а також витрати, необхідні для повернення вантажу вантажовідправнику /клієнту або видалення/утилізації вантажу.
25. Відповідно до п. 5.1., 5.2. договору претензії, які виникають при виконанні даного договору, повинні бути пред`явлені протягом двох місяців від дня настання події, яка стала підставою для їх пред`явлення. Кожний випадок збитків, за які інша сторона вимагає відшкодування, повинен бути документально обґрунтований розрахунком і підтверджуючими документами.
26. Судами встановлено, що 04.12.2016 Orient Overseas Container Line, лінійним агентом якого є позивач, було оформлено коносамент OOLU3021958040 на перевезення контейнерів: OOLU9205143, TGHU9702474, OOLU9957650, TRLU6687062, TCLU1482184, OOLU8947940, OOLU9809755, TCLU9483232, TCLU8738540, OOLU8817490.
27. Також 04.12.2016 Orient Overseas Container Line оформлено коносамент OOLU3021958049 на перевезення контейнерів: OOLU8489019, OOLU8096900, OOLU8983720, OOLU6798528, OOLU8220159, OOLU9601165, OOLU8936185, OOLU6795004, OOLU9670232, OOLU9825400.
28. 10.09.2018 позивачем як агентом отримано претензію від суднохідної Лінії про відшкодування витрат, в якій зазначено, що 29.11.2016 агент забукував та відвантажив з порту Одеса (України) в порт Chennai (Індія) двадцять 40-футових контейнерів OOLU8489019, OOLU8096900, OOLU8983720, OOLU6798528, OOLU8220159, OOLU9601165, OOLU8936185, OOLU6795004, OOLU9670232, OOLU9825400, OOLU9205143, OOLU9957650, OOLU8947940, OOLU9809755, OOLU8817490, TGHU9702474, TRLU6687062, TCLU1482184, TCLU9483232, TCLU8738540 з вантажем "мука соняшника" загальною вагою 541,28 тон по коносаментам OOLU3021958040 та OOLU3021958049. 18.01.2017 вищезазначені контейнери прибули в порт Chennai та не були отримані вантажоодержувачем. У відповідності до законодавства Індії, морський перевізник несе відповідальність за доставлений вантаж у випадку його не затребування одержувачем, внаслідок чого OOCL вимушено понесло витрати по оплаті утилізації та зберігання вантажу на території Індії. Загальна вартість зберігання та утилізації вантажу склала 45 000,00доларів США, а саме: зберігання - 28530,00 доларів США, утилізація - 16 470,00 доларів США. На підставі цього Лінія вимагає в найкоротший термін погасити вищезазначені витрати в сумі 45 000 доларів США та зазначає, що це буде здійснено шляхом утримання агенської винагороди агента починаючи з жовтня 2018 р. до повного погашення боргу.
29. 31.10.2018 OOCL (Europe) Limited та ТОВ "ВАЯ МАЛТІМА" підписаний акт звірки, в якому вказано, що в рахунок часткового погашення агентом боргу у розмірі 45000,00 доларів США Лінія утримує з агентської винагороди агента за жовтень 2018 суму в розмірі 32406,42 дол. США. Сальдо розрахунків станом на 31.10.2018 на користь лінії складає 12593,58 доларів США.
30. 30.11.2018 між OOCL (Europe) Limited та ТОВ "ВАЯ МАЛТІМА" підписано акт звірки, в якому зазначено, що в рахунок повного погашення агентом залишку боргу Лінія утримує з агентської винагороди агента за листопад 2018 суму в розмірі 12593,58 доларів США.
31. Згідно з вказаними актами вони є підставою для заліку взаємних вимог між OOCL та агентом (ТОВ "ВАЯ МАЛТІМА").
32. 07.12.2018, посилаючись на те, що перевезення вантажу у вказаних вище контейнерах відбулось за заявкою відповідача як експедитора на підставі договору організації морського перевезення №0908/12-01 від 09.08.2012, позивачем було направлено претензію відповідачу на суму 1271923,97 грн, у якій позивач з посиланням на отриману від лінії OOCL Limited претензію, просив відповідача відшкодувати вказану суму, як витрати понесені в порту прибуття. Сума 1271923,97 грн розрахована на суму 45000,00 дол.США за курсом 28,264977 грн станом на 01.09.2018.