1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



19 лютого 2020 року

Київ

справа №826/13813/16

адміністративне провадження №К/9901/49964/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Білак М.В., Єресько Л.О.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 826/13813/16


за позовом Громадянина Польщі ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України, третя особа без самостійних вимог на предмет спору - Броварська районна державна адміністрація, про визнання протиправним та скасування повідомлення, наказу та зобов`язання вчинити дії,


за касаційною скаргою Міністерства юстиції України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 грудня 2017 року (колегія суддів у складі головуючої судді - Бояринцевої М.А., суддів: Аверкової В.В., Шевченко Н.М) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2018 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Беспалова О.О., суддів: Губської О.А., Парінова А.Б.)



У С Т А Н О В И В :


І РУХ СПРАВИ

1. Громадянин Польщі ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва суду з позовом про визнання незаконним та скасування повідомлення державного реєстратора Броварської районної державної адміністрації Київської області Кисіль В.Г. від 08.06.2016 р. № 4/216 про залишення без розгляду документів для проведення включення відомостей про юридичну особу Підприємство "Фермой-Кі"; визнання незаконним та скасування наказу Міністерства юстиції України від 30.09.2016 р. № 1168/7 про відмову у задоволенні скарги у зв`язку з тим, що питання не належить до компетенції органу; визнання незаконними дії Державної служби статистики України про виключення підприємства "Фермой-Кі" з ЄДРПОУ у зв`язку з його припиненням; зобов`язання Державної служби статистики України поновити та включити підприємство "Фермой-Кі" до ЄДРПОУ; зобов`язання державного реєстратора Броварської районної державної адміністрації Київської області Кисіль В.Г. провести включення відомостей про юридичну особу Підприємство "Фермой-Кі" до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з наступними реквізитами: код ЄДРПОУ 20048150, статутний фонд в обсязі 13 млн. дол. США або 325 млн. грн., юридична адреса: АДРЕСА_1, з часткою позивача - ОСОБА_1 ( ОСОБА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) у вказаному товаристві 100 %.

2. Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 14 грудня 2017 року позов в частині позовних вимог про виключення підприємства "Фермой-Кі" з ЄДРПОУ у зв`язку з його припиненням та про зобов`язання Державну службу статистики України поновити та включити підприємство "Фермой-Кі" до ЄДРПОУ залишено без розгляду.

3. Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 14 грудня 2017 року закрито провадження у справі в частині позовних вимог про визнання незаконним та скасування повідомлення державного реєстратора Броварської районної державної адміністрації Київської області Кисіль В.Г. від 08.06.2016 р. № 4/216 про залишення без розгляду документів для проведення включення відомостей про юридичну особу Підприємство "Фермой-Кі" та зобов`язання державного реєстратора Броварської районної державної адміністрації Київської області Кисіль В.Г. провести включення відомостей про юридичну особу Підприємство "Фермой-Кі" до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з наступними реквізитами: код ЄДРПОУ 20048150, статутний фонд в обсязі 13 млн. дол. США або 325 млн. грн., юридична адреса: АДРЕСА_1, з часткою позивача - ОСОБА_1 ( ОСОБА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) у вказаному товаристві 100 %.

4. Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 14 грудня 2017 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2018 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства юстиції України від 30 вересня 2016 року № 1168/7.

5. Не погоджуючись із останніми рішеннями судів попередніх інстанцій, Міністерство юстиції України звернулося із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить їх скасувати та прийняти по справі нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

6. За наслідками автоматизованого розподілу судової справи вказану касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: Білоус О.В., (суддя-доповідач), судді: Шарапа В.М., Желтобрюх І.Л. про що складено протокол від 05 травня 2018 року.

7. Ухвалою Верховного Суду від 07 травня 2018 року відкрито провадження за касаційною скаргою Міністерства юстиції України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 грудня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2018 року.

8. У зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Білоус О.В. відповідно до рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14, розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі №826/13813/16 (провадження К/9901/49964/18).

9. Протоколом повторного автоматизованого розподілу від 05 червня 2019 року касаційну скаргу у справі №826/13813/16 (провадження К/9901/49964/18) передано на розгляд колегії суддів у складі: Калашнікова О.В. (головуючий суддя), судді: Білак М.В., Губська О.А.

10. Верховний Суд ухвалою від 12 червня 2019 року на підставі пункту 5 частини першої статті 340 КАС України прийняв до провадження вищевказану касаційну скаргу.

11. Відзиву на касаційну скаргу на адресу суду не надходило.

II ОБСТАВИНИ СПРАВИ

12. Громадянин Польщі ОСОБА_1 звернувся до державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Броварської державної адміністрації Київської області з метою проведення включення відомостей про юридичну особу щодо Підприємства з іноземною інвестицією у формі товариства з обмеженою відповідальністю "Фермой-Кі".

13. 8 червня 2016 року державним реєстратором юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Броварської державної адміністрації Київської області Кисіль Г.В. складено повідомлення № 4/2016 про залишення документів без розгляду з тих підстав, що відповідно до даних Державної служби статистики України юридична особа Підприємство з іноземною інвестицією у формі товариства з обмеженою відповідальністю "Фермой-Кі" припинена.

14. Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач оскаржив його в адміністративному порядку.

15. Наказом Головного територіального управління юстиції у Київській області від 3 серпня 2016 року № 463/6 відмовлено у задоволенні скарги адвоката Ратуша В.Б., який діє в інтересах громадянина Республіки Польща ОСОБА_1, від 17 червня 2016 року з доповненнями від 7 липня 2016 року щодо скасування повідомлення про залишення документів без розгляду від 8 червня 2016 року № 4/2016, прийнятого державним реєстратором юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Броварської державної адміністрації Київської області Кисіль Г.В.

16. 17 серпня 2016 року громадянин Польщі ОСОБА_1 звернувся до Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України, в якій просив:

1. скасувати наказ Головного територіального управління від 3 серпня 2016 року № 463/6;

2. скасувати повідомлення державного реєстратора Броварської районної державної адміністрації Київської області Кисіль Г.В. від 8 червня 2016 року № 4/216;

3. на виконання рішення суду у справі № 22а-2567 скасувати наступні реєстраційні дії:

- державну реєстрацію повідомлення Управління державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Харківської міської ради від 22 червня 2004 року про скасування державної реєстрації Товариства з обмеженою відповідальністю "Фермой-Кі" внаслідок його припинення за заявою власника;

- державну реєстрацію Управлінням державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Харківської міської ради від 7 червня 2004 року нової редакції статуту Товариства з обмеженою відповідальністю "Фермой-Кі" та реорганізацію Підприємства з іноземною інвестицією у формі товариства з обмеженою відповідальністю "Фермой-Кі" шляхом приєднання до Товариства з обмеженою відповідальністю "Національне бюро адвокатів "Алібі", викладеного у протоколі зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Фермой-Кі" б/н від 24 березня 2004 року;

- державну реєстрацію відділом державної реєстрації Броварської районної державної адміністрації Київської області зміни адреси підприємства з іноземними інвестиціями Товариства з обмеженою відповідальністю "Фермой-Кі", викладеного у протоколі зборів учасників від 18 травня 2004 року Підприємства з іноземною інвестицією у формі товариства з обмеженою відповідальністю "Фермой-Кі";

- державну реєстрацію відділом державної реєстрації Броварської районної державної адміністрації Київської області від 8 квітня 2003 року виключення ОСОБА_1 зі складу засновників, викладеного у протоколі зборів учасників Підприємства з іноземною інвестицією у формі товариства з обмеженою відповідальністю "Фермой-Кі" № 7/02 від 26 грудня 2002 року та реєстрацію інших рішень;

- державну реєстрацію змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю "Фермой-Кі", а саме: змін № 1 до договору від 23 березня 2001 року, змін № 2 до договору від 24 березня 2001 року, додаткової угоди № 3 від 29 червня 2001 року до договору про діяльність Підприємства з іноземною інвестицією у формі товариства з обмеженою відповідальністю "Фермой-Кі".

4. На виконання рішення суду у справі № 22а-2567 провести реєстраційну дію включення відомостей про юридичну особу Товариства з обмеженою відповідальністю "Фермой-Кі" до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців у тому числі: код ЄДРПОУ 20048150, статутний фонд в обсязі 13 млн. дол. США, або 286 млн. грн., юридична адреса: АДРЕСА_1, з часткою заявника - ОСОБА_1 у товаристві 100%.

17. За результатами розгляду скарги та на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 8 вересня 2016 року, наказом Міністерства юстиції України від 30 вересня 2016 року № 1168/7 відмовлено в задоволенні скарги від 13 серпня 2016 року у зв`язку з тим, що розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до компетенції органу.

ІIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

18. Суди першої та апеляційної інстанції, розглядаючи справу по суті, прийшли до висновку про наявність у Міністерства юстиції України компетенції для розгляду питань, викладених у скарзі позивача.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

19. У касаційній скарзі касатор навів обґрунтування, аналогічні тим, що лягли в основу апеляційної скарги, вказавши, що при винесенні судового рішення судами попередніх інстанцій не враховано, що на момент винесення оскаржуваного рішення діяла редакція Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 01.01.2016. Згідно пункту дев`ятого частини восьмої статті 34 цього Закону Міністерство юстиції України відмовляє у задоволенні скарги, якщо розгляд порушених у скарзі питань не належить до компетенції органу.

20. Касатор зазначає, що на момент прийняття оскаржуваного рішення, у Законі України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 01.01.2016 була відсутня норма, яка передбачала право Міністерство юстиції України приймати рішення про скасування рішення територіального органу Міністерства юстиції України, прийнятого за результатами розгляду скарги.

21. Разом з тим, у своїй скарзі громадянин Польщі ОСОБА_1 просив на виконання рішення суду скасувати реєстраційні дії. Тобто, як вказує касатор, у даному випадку скаржник звернувся до Міністерства юстиції України як до суб`єкта державної реєстрації, яким останній не являється, а тому не має повноважень вчиняти реєстраційні дії на підставі рішення суду.



V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ



22. 08 лютого 2020 року набув чинності Закон України від 15 січня 2020 року N 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон N 460-IX).


................
Перейти до повного тексту