ПОСТАНОВА
Іменем України
19 лютого 2020 року
Київ
справа №804/8152/17
адміністративне провадження №К/9901/68617/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Калашнікової О.В.,
суддів: Білак М.В., Єресько Л.О.,
розглянувши в письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу №804/8152/17
за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2 в інтересах неповнолітнього ОСОБА_3, ОСОБА_4 в інтересах неповнолітнього ОСОБА_5, ОСОБА_6 в інтересах неповнолітньої ОСОБА_7, ОСОБА_8 в інтересах неповнолітньої ОСОБА_9, ОСОБА_10 в інтересах неповнолітнього ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 в інтересах неповнолітньої ОСОБА_14, ОСОБА_15 в інтересах неповнолітньої ОСОБА_16 до Головного управління Державної міграційної служби у Дніпропетровській області, Новомосковського районного відділу Головного управління Державної міграційної служби в Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Головного управління Державної міграційної служби України у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 січня 2018 року (прийняте у складі головуючого судді - Сидоренко Д.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2018 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Добродняк І.Ю., суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.)
У С Т А Н О В И В :
І. Суть спору
1. Позивачі звернулися до суду з адміністративним позовом, в якому просили:
1.1. вважати дії Новомосковського районного відділу Головного управління Державної міграційної служби в Дніпропетровській області щодо не оформлення паспорту неповнолітнім: ОСОБА_3, ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_9, ОСОБА_11, ОСОБА_14, ОСОБА_16 у формі паспортної книжечки, що передбачено Положенням про паспорт громадянина України, затвердженим Постановою ВР України №2503-ХІІ від 26 червня 1992 року - протиправними;
1.2. зобов`язати Головне управління Державної міграційної служби у Дніпропетровській області організувати роботу з оформлення та видачі, а територіальний підрозділ, Новомосковський районний відділ Головного управління Державної міграційної служби в Дніпропетровській області, - оформити та видати бланк паспорту неповнолітнім: ОСОБА_3, ОСОБА_5 , ОСОБА_7, ОСОБА_9, ОСОБА_11, ОСОБА_14, ОСОБА_16 у формі паспортної книжечки, з проставленою відміткою місця проживання - без використання цифрового ідентифікатора особи та автоматизованої обробки персональних даних;
1.3. зобов`язати Головне управління Державної міграційної служби у Дніпропетровській області та Новомосковський районного відділу Головного управління Державної міграційної служби в Дніпропетровській області вести облік щодо неповнолітніх: ОСОБА_3, ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_9, ОСОБА_11, ОСОБА_14, ОСОБА_16 - за прізвищем, іменем та по-батькові, роком народження та за місцем реєстрації, без використання любого цифрового ідентифікатора особи (у т.ч. за серією та номером паспорту), без внесення інформації про них до Єдиного Демографічного реєстру чи будь-яких баз даних і реєстрів та без автоматизованої обробки та передачі персональних даних.
2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що на звернення із заявами щодо оформлення і видачі неповнолітнім дітям, без застосування засобів Єдиного державного демографічного реєстру, паспорту громадянина України у формі паспортної книжечки, отримані ідентичні письмові відповіді, в яких зазначається про єдину можливість оформлення паспорту громадянина України у формі картки, що містить безконтактний електронний носій, без прийняття жодного рішення про відмову чи видачу паспорту у вигляді книжечки. Вважають, що відповідачі порушують права та інтереси неповнолітніх на отримання паспортів у формі книжечки.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. Судами встановлено, що неповнолітні особи ОСОБА_16, ОСОБА_11, ОСОБА_9, ОСОБА_14, ОСОБА_3, ОСОБА_7, ОСОБА_5 та їх законі представники відповідними заявами просили Новомосковський районний відділ Головного управління Державної міграційної служби в Дніпропетровській області оформити бланки паспортів громадян України без застосування засобів Єдиного державного демографічного реєстру та видати виключно у вигляді паспортних книжечок на підставі Закону України від 18.01.2001 №2235-ІІІ "Про громадянство України", форма якої не заборонена діючим законодавством України, а не у формі пластикової картки типу ID- 1, форма якої не є паспортом та не є його єдиним зразком; проставити відмітки реєстрації місця проживання в паспорті; провести реєстрацію громадянства України - внесення запису про набуття особою громадянства України спеціально уповноваженим на те органом у відповідні облікові документи.
3.1. Також додатковими заявами неповнолітні ОСОБА_16, ОСОБА_11, ОСОБА_9 , ОСОБА_14 та їх законі представники повідомили Новомосковський районний відділ Головного управління Державної міграційної служби в Дніпропетровській області, що категорично відмовляються від присвоєння їм будь-яких ідентифікаторів особистостей, а також заявили, що не дають згоду на обробку їх персональних даних на підставі статті 8 Закону України "Про захист персональних даних" та через релігійні переконання, відмовляються від отримання та використання будь-якими біометричними документами, що містять інформацію для зчитування якої необхідні додаткові пристрої, а також від внесення даних до Єдиного демографічного реєстру і від зняття біометричної інформації.
3.2. Листами вих.№1235/11797 від 01 листопада 2017 року, №1235/12218 від 11 листопада 2017 року, №1235/11304 від 12 жовтня 2017 року, №1235/12215 від 11 листопада 2017 року, №1235/11306 від 12 жовтня 2017 року, №1235/12216 від 11 листопада 2017 року, №1235/11305 від 12 жовтня 2017 року, №1235/12219 від 11 листопада 2017 року, №1235/12214 від 11 листопада 2017 року, №1235/12221 від 11 листопада 2017 року та №1235/12212 від 11 листопада 2017 року Новомосковський районний відділ Головного управління Державної міграційної служби в Дніпропетровській області повідомив заявників про розгляд звернень та зазначив, що згідно Закону України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус" та пункту 3 Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №302 від 25 березня 2015 року, до завершення роботи із забезпечення в повному обсязі територіальних підрозділів Державної міграційної служби матеріально-технічними ресурсами, необхідними для оформлення і видачі паспорта громадянина України, зразки бланків якого затверджено цією постановою, паспорт громадянина України може оформлятися з використанням бланка паспорта громадянина України у формі книжечки, але прийняття документів для оформлення паспорта громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія, зразок бланка якого затверджено цією постановою, з 01 листопада 2016 року припиняється.
3.3. В Новомосковському районному відділі Головного управління Державної міграційної служби в Дніпропетровській області роботи із забезпечення матеріально-технічними ресурсами, необхідними для оформлення і видач паспорта громадянина України, завершено в повному обсязі, тому вже не може оформлюватися паспорт громадянина України з використанням бланка паспорта громадянина України у формі книжечки. Також оформлення паспорта громадянина України з використанням бланка паспорта громадянина України у формі книжечки унеможливлено відсутністю вказаних бланків.
3.4. Згідно розділу ІІІ Закону України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус" паспорт громадянина України оформлюється із застосуванням засобів Єдиного державного демографічного реєстру. Відповідно до підпункту 7 пункту 7 статті 21 Закону України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус" до паспорта громадянина України вноситься інформація про унікальний номер запису в Реєстрі, у зв`язку з чим Новомосковський районний відділ Головного управління Державної міграційної служби в Дніпропетровській області не має можливості задовольнити прохання заявників.
3.5. Не погоджуючись з відмовами, що викладені у вказаних листах Новомосковського районного відділу Головного управління Державної міграційної служби в Дніпропетровській області, позивачі звернулися з даним позовом до суду.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
4. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 січня 2018 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2018 року позов задоволено частковою.
4.1. Визнано протиправною бездіяльність Новомосковського районного відділу ГУ ДМС України в Дніпропетровській області щодо невидачі ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_2, ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_3, ОСОБА_9 ІНФОРМАЦІЯ_4, ОСОБА_11 ІНФОРМАЦІЯ_5, ОСОБА_14 ІНФОРМАЦІЯ_6 та ОСОБА_16 ІНФОРМАЦІЯ_7 паспортів громадян України у вигляді паспортної книжечки.
4.2. Зобов`язано Новомосковський районний відділ ГУ ДМС України в Дніпропетровській області видати ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_2, ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_3, ОСОБА_9 ІНФОРМАЦІЯ_4, ОСОБА_11 ІНФОРМАЦІЯ_5, ОСОБА_14 ІНФОРМАЦІЯ_6 та ОСОБА_16 ІНФОРМАЦІЯ_7 паспорти громадян України у вигляді паспортної книжечки.
4.3. В задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
4.4. Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що вичерпний перелік підстав для відмови заявникові у видачі документа встановлений частиною 7 статті 16 Закону України №5492-VI, відтак, відповідач у своєму листі на звернення позивачів зобов`язаний був вказати одну з визначених підстав для відмови у оформленні паспортів у формі книжечки.
4.5. Новомосковським районним відділом Головного управління Державної міграційної служби в Дніпропетровській області жодних з правових підстав, з якими законодавцем визначено перелік законних підстав для прийняття рішення про відмову проведення оформлення паспортів громадянин України у вигляді паспортної книжки, не вказано, а наведені ним в обґрунтування обставини є невиконанням належним чином останнім дій, які повинні були і могли бути вчинені в силу покладених на відповідача посадових обов`язків і згідно з чинним законодавством України.
4.6. Також, дійшовши висновку, що в даному випадку, права позивачів порушуються не діями Новомосковського районного відділу Головного управління Державної міграційної служби в Дніпропетровській області щодо не оформлення паспорту неповнолітнім, а бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, суди залишили позовну вимогу про визнання протиправними дій без задоволення.
4.7. Разом з тим, керуючись частиною 2 статті 9 КАС України, з метою ефективного захисту прав неповнолітніх, суди дійшли висновку про визнання протиправною бездіяльність Новомосковського районного відділу ГУ ДМС України в Дніпропетровській області щодо невидачі заявникам паспортів громадян України у вигляді паспортної книжечки.
4.8. Також суди взяли до уваги висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у рішенні за результатами розгляду зразкової справи №806/3265/17.
IV. Касаційне оскарження
5. У касаційній скарзі Головне управління Державної міграційної служби України у Дніпропетровській області, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.
6. В обґрунтування касаційної скарги вказує, що до Новомосковського районного відділу ГУ ДМС України в Дніпропетровській області надійшли звернення від позивачів в інтересах їх неповнолітніх дітей з проханням "оформити бланк паспорту громадянина України без застосування засобів ЄДДР та видати виключно у формі паспортної книжечки".
6.1. Вказані звернення позивачів були розглянуті у встановлений законом строк та листами надана письмова відповідь з роз`ясненнями щодо можливості та порядку отримання паспорта громадянина України. Зокрема, позивачам роз`яснено, що паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, та починаючи з 01 листопада 2016 року виготовляється виключно у формі картки, що містить безконтактний електронний носій.
6.2. Також відповідач зазначає, що звернення позивачів не є заявою про надання адміністративної послуги, а відповідно листи-відповіді не є рішенням про відмову у наданні адміністративної послуги.
7. Позивачі відзиву на касаційну скаргу не надали.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
8. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
9. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
10. За змістом частини першої статті 92 Конституції України виключно законами України, зокрема, визначаються права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов`язки громадянина; громадянство, правосуб`єктність громадян, засади регулювання демографічних та міграційних процесів.
11. Згідно з частиною другою статті 32 Конституції України не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
12. Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус" від 20 листопада 2012 року № 5492-VI (в редакції Закону України від 14 липня 2016 року №1474-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, спрямованих на лібералізацію Європейським Союзом візового режиму для України"; далі - Закон № 5492-VI) суспільні відносини, пов`язані зі збиранням, накопиченням, захистом, зберіганням, обліком, використанням і поширенням інформації Єдиного державного демографічного реєстру (далі - Реєстр), оформленням, видачею, обміном, пересиланням, вилученням, поверненням державі, визнанням недійсними та знищенням передбачених цим Законом документів, регулюються Конституцією України, міжнародними договорами України, цим та іншими законами України, а також прийнятими на їх виконання нормативно-правовими актами у сферах, де використовуються відповідні документи, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи.
13. Згідно з частиною першою статті 4 Закону №5492-VI Єдиний державний демографічний реєстр - це електронна інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, захисту, обробки, використання і поширення визначеної цим Законом інформації про особу та про документи, що оформлюються із застосуванням засобів Реєстру, із забезпеченням дотримання гарантованих Конституцією України свободи пересування і вільного вибору місця проживання, заборони втручання в особисте та сімейне життя, інших прав і свобод людини та громадянина.