ПОСТАНОВА
Іменем України
18 лютого 2020 року
Київ
справа №812/795/16
адміністративне провадження №К/9901/30897/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,
розглянувши в судовому засіданні без повідомлення сторін касаційну скаргу Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Луганську Міжрегіонального головного управління ДФС на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 27.09.2016 (суддя - Смішлива Т.В.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 17.01.2017 (головуючий суддя - Ястребова Л.В., судді: Компанієць І.Д., судді: Сухарьок М.Г.) у справі №812/795/16 за позовом Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Луганськгаз" до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Луганську Міжрегіонального головного управління ДФС про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
встановив:
Публічне акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Луганськгаз" (далі - ПАТ "Луганськгаз") звернулося до Луганського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Луганську Міжрегіонального головного управління ДФС (далі - СДПІ з ОВП у м. Луганську) від 06.06.2016 № 0000124100, згідно з яким за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків корегування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 324847,29 грн. до позивача застосовано штраф в розмірі 10 % у сумі 32484,73 грн.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 27.09.2016, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 17.01.2017, позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Луганську Міжрегіонального Головного управління ДФС від 06.06.2016 № 0000124100 в частині застосування до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Луганськгаз" штрафу у сумі 16651,96 грн. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, СДПІ з ОВП у м. Луганську оскаржила їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Луганського окружного адміністративного суду від 27.09.2016, ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 17.01.2017 в частині задоволення позову та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.
В обґрунтування своїх вимог СДПІ з ОВП у м. Луганську зазначає про правомірність на підставі статті 120-1 Податкового кодексу України застосування штрафних санкцій у зв`язку з виявленим під час проведення перевірки порушенням платником податку встановленого терміну реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. При цьому, звертає увагу, що СДПІ та ДФС не є розробниками програмного продукту "М.Е.DОС", тому для вирішення порушених проблем при використанні програми платникам податків слід звертатись до системних адміністраторів або розробника "М.Е.DОС" та передбачати зазначені ризики та ступень відповідальності в договірних відносинах та не перекладати ризики на державний бюджет України.
У відзиві на касаційну скаргу ПАТ "Луганськгаз" зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції в частині задоволення позовних вимог постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, СДПІ з ОВП у м. Луганську проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ПАТ "Луганськгаз" з питань своєчасності реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям-платникам податку на додану вартість та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за період з 01.10.2015 по 31.03.2016.
За результатами проведення зазначеної перевірки відповідачем складено акт від 13.05.2016 № 23/28-05-41/05451150, в якому відображено висновок порушення пункту 201.10 статті 210 Податкового кодексу України в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН за період з 01.10.2015 по 31.03.2016 на загальну суму ПДВ 239855,02 грн. та в частині несвоєчасної реєстрації розрахунків коригування в ЄРПН за період з 01.10.2015 по 31.03.2016 на загальну суму ПДВ 84992,27 грн.
На підставі названого акту перевірки СДПІ з ОВП у м. Луганську прийнято податкове повідомлення-рішення від 06.06.2016 № 0000124100, згідно з яким за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статтею 201 Податкового кодексу України, та згідно зі статтею 120-1 Податкового кодексу України, за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 324847,29 грн. застосовано до ПАТ "Луганськгаз" штраф у розмірі 10% у сумі 32484,73 грн.
За результатами адміністративного оскарження зазначене податкове повідомлення-рішення залишено без змін.
Відповідно до пункту 11 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України з 01.01.2015 реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягають всі податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних (у тому числі які не надаються покупцю, виписані за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування) незалежно від розміру податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 вищевказаної статті, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Відповідно до пункту 120.1-1 статті 120 Податкового кодексу України, порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі, зокрема, 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів.