1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



19 лютого 2020 року

Київ

справа №813/1021/17

адміністративне провадження №К/9901/20485/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Соколова В.М.,

суддів: Єресько Л.О., Загороднюка А.Г.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Військової частини А3913 (пп В5082) на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 22 травня 2017 року (суддя - Гавдик З.В.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 03 липня 2017 року (головуючий суддя - Обрізко І.М., судді: Яворський І.О., Іщук Л.П.) у справі №813/1021/17 за позовом ОСОБА_1 до Військової частини пп В5082 (далі також - відповідач, Військова частина) про визнання протиправним та скасування наказу,



УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

У березні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати наказ командира військової частини пп В5082 від 13 лютого 2017 року №117 в частині накладення на начальника пошуково-рятувальної та парашутно-десантної служби підполковника ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення у вигляді догани;

- стягнути з відповідача на свою користь витрати на правову допомогу у розмірі 5400, 00 грн.

На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що оскаржуваним наказом його було протиправно притягнуто до дисциплінарної відповідальності та накладено дисциплінарне стягнення у вигляді догани, адже в ньому відсутні посилання на конкретні факти порушень ним службових обов`язків. Позивач також звертає увагу на порушення відповідачем процедури проведення службового розслідування та накладення дисциплінарного стягнення, що полягають, зокрема, у непроведенні службового розслідування стосовно нього командиром військової частини.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 22 травня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 03 липня 2017 року, позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано наказ командира військової частини пп В5082 від 13 лютого 2017 року №117 в частині накладення на начальника пошуково-рятувальної та парашутно-десантної служби підполковника ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення у вигляді догани.

В іншій частині позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.

Задовольняючи частково адміністративний позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачем не доведено правомірність наказу про накладення дисциплінарного стягнення у вигляді догани на позивача, а в оскаржуваному наказі відсутні порушення позивачем вимог статті 22 Закону України "Про запобігання корупції". Щодо відмови у задоволенні позовної вимоги про стягнення з відповідача витрат на правову допомогу, суди попередніх інстанцій зазначили, що позивачем не надано жодних належних та допустимих доказів здійснення ним таких витрат.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги, позиція інших учасників справи

У касаційній скарзі Військова частина А3913 (пп В5082), посилаючись на неправильне застосування норм матеріального й порушення норм процесуального права, просить скасувати постанову Львівського окружного адміністративного суду від 22 травня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 03 липня 2017 року у справі №813/1021/17.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що за результатами перевірки, проведеної посадовими особами Західного територіального управління Військової служби правопорядку, щодо дотримання вимог чинного законодавства під час використання бюджетних коштів, було встановлено ряд порушень, зокрема, вимог Закону України "Про запобігання корупції" у Військовій частині А3913 (пп В5082) та встановлено винних посадових осіб Військової частини, неналежне виконання посадових обов`язків яких, стало причиною виявлених порушень. Скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій не взяли до уваги подання Західного територіального управління Військової служби правопорядку, а винесли рішення лише на підставі наказу командира від 13 лютого 2017 року №117.

Від позивача відзив на касаційну скаргу до суду не надходив.

Рух касаційної скарги

Суддя Вищого адміністративного суду України ухвалою від 11 вересня 2017 року відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.

15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та інших законодавчих актів" (далі - Закон №2147-VIII), яким КАС України викладено в новій редакції.

Підпунктом 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції Закону №2147-VIII передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

У лютому 2018 року касаційну скаргу Військової частини А3913 (пп В5082) передано на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад судової колегії: Білоус О.В. (суддя-доповідач), Желтобрюх І.Л., Стрелець Т.Г.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, який здійснено на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду Богданюк Н. Л., у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Білоуса О.В. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14), визначено новий склад суду: Соколов В.М. (головуючий суддя, суддя-доповідач), Єресько Л.О., Загороднюк А.Г.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

На час виникнення спірних правовідносин підполковник ОСОБА_1 проходив військову службу у Військовій частині пп В5082 на посаді начальника пошуково-рятувальної та парашутно-дисантної служби.

На виконання доручення військової прокуратури Західного регіону України від 25 жовтня 2016 року №10/2/1-1335 посадовими особами Західного територіального управління Військової служби правопорядку було здійснено перевірку у Військовій частині пп В5082 (А3913) щодо дотримання вимог чинного законодавства під час використання бюджетних коштів.

За результатами проведеної перевірки 03 лютого 2017 року начальником Західного територіального управління Військової служби правопорядку складено подання за №1/424 "Про вжиття заходів для усунення порушень вимог Закону України "Про запобігання корупції", статутів Збройних Сил України в діяльності посадових осіб Військової частини пп В5082", згідно якого запропоновано командиру Військової частини В5082: 1) усунути, вказані в описовій частині подання, порушення та вжити дієвих заходів для недопущення їх в майбутньому, а також причин і умов, що їм сприяють; 2) взяти на особистий контроль повноту отримання Військовою частиною А3913 (пп В5082) закупленого майна (2-х комплектів парашутів) відповідно до договору від 19 грудня 2016 року №124, відповідність їх специфікації та якісним нормам; 3) з посадовими особами, які входять до складу тендерного комітету військової частини, провести додаткові заняття щодо порядку здійснення закупівель товарно матеріальних цінностей за бюджетні кошти, їх отримання та облікування у військовій частині; 4) вирішити питання про притягнення вказаних у поданні військових посадових осіб до дисциплінарної відповідальності.

Згідно статті 68 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України наказом командира Військової частини пп В5082 від 13 лютого 2017 року №117 "Про розгляд подання Західного територіального управління Військової служби правопорядку від 03 лютого 2017 року №1/424" на начальника пошуково-рятувальної та парашутно-дисантної служби підполковника ОСОБА_1 накладено дисциплінарне стягнення у вигляді догани, за порушення вимог статі 22 Закону України "Про запобігання корупції".

Не погодившись із зазначеним наказом ОСОБА_1 звернувся до суду першої інстанції з позовом про визнання його протиправним та скасування.

Застосування норм права, оцінка доказів та висновки за результатами розгляду касаційної скарги

За правилами частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Пунктом 2 Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон № 460-IX), який набрав чинності 08 лютого 2020 року, установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом України "Про Дисциплінарний статут Збройних Сил України" від 24 березня 1999 року №551-XIV затверджено Дисциплінарний статут Збройних Сил України, який визначає сутність військової дисципліни, обов`язки військовослужбовців щодо її додержання, види заохочень та дисциплінарних стягнень, права командирів щодо їх застосування, а також порядок подання і розгляду заяв, пропозицій та скарг. Усі військовослужбовці Збройних Сил України незалежно від своїх військових звань, службового становища та заслуг повинні неухильно керуватися вимогами цього Статуту. Положення Статуту поширюються на громадян, звільнених з військової служби у відставку або у запас з правом носіння військової форми одягу, під час носіння ними військової форми одягу. Дія Дисциплінарного статуту Збройних Сил України поширюється на Державну прикордонну службу України, Службу безпеки України, внутрішні війська Міністерства внутрішніх справ України, війська Цивільної оборони України та інші військові формування, створені відповідно до законів України, Державну спеціальну службу транспорту.


................
Перейти до повного тексту