1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



19 лютого 2020 року

Київ

справа №815/5502/17

провадження №К/9901/34339/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Бевзенка В. М., Данилевич Н. А.

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Лиманської районної виборчої комісії Одеської області, за участю третьої особи - ОСОБА_2, про визнання протиправною та скасування постанови від 19 жовтня 2017 року № 1910/1, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду прийняту 24 січня 2018 року складі колегії суддів: головуючого судді - Кравченка К.В., суддів: Джабурія О.В., Вербицької О.В.,

І. Суть спору

1. У жовтні 2017 року ОСОБА_1 (надалі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Лиманської районної виборчої комісії Одеської області (далі також - відповідач), за участю третьої особи - ОСОБА_2, в якому просив:

1.1. визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 19 жовтня 2017 року №1910/1 "Про розгляд клопотання Лиманської сільської ради Одеської області від 11.09.2017 року №01-10/596", яким ОСОБА_1 депутата Лиманської районної ради VІІ скликання від Комінтернівської районної організації партії "ВІДРОДЖЕННЯ" визнано таким, що достроково припинив свої повноваження та визнано обраним наступного за черговістю кандидата - ОСОБА_2 .

2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що 19 жовтня 2017 року Лиманською районною виборчою комісією Одеської області прийнято постанову №1910/1, якою ОСОБА_1 депутата Лиманської районної ради VІІ скликання від Комінтернівської районної організації партії "ВІДРОДЖЕННЯ" визнано таким, що достроково припинив свої повноваження та визнано обраним наступного за черговістю кандидата.

2.1. Вказану постанову прийнято на підставі звернення Лиманської районної ради щодо можливості здійснення ОСОБА_1 депутатських повноважень з одночасним зайняттям посади голови Білгород-Дністровської районної державної адміністрації.

2.2. Однак, на переконання позивача, відповідач, приймаючи рішення щодо заміщення його, як депутата районної ради, у зв`язку з призначенням на посаду голови районної державної адміністрації, діяв всупереч Конституції України, яка містить вичерпний перелік осіб, які, маючи представницький мандат, не можуть займатися іншими видами діяльності.

2.3. Позивач стверджує, що дія принципу несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності не поширюється на зайняття посади голови місцевої державної адміністрації, отже оскільки ОСОБА_1 не працює в органі місцевого самоврядування Лиманської районної ради на постійній основі, рішення відповідача про дострокове припинення ним депутатських повноважень суперечить нормам прямої дії - Конституції України.

3. Відповідач позов не визнав. У запереченні проти позову зазначав, що підставою прийняття Лиманською районною виборчою комісією Одеської області спірної постанови стало звернення Лиманської районної ради від 11 вересня 2017 року №01-10/596 щодо можливості здійснення ОСОБА_1 депутатських повноважень з одночасним зайняттям посади голови Білгород-Дністровської районної державної адміністрації.

3.1. Прийняття зазначеного рішення ґрунтувалось на тому, що відповідно до пункту 5 частини першої статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та пункту 3 частини третьої статті 10 Закону України "Про державну службу" позивачем порушено вимоги щодо сумісництва депутатських повноважень з посадою державної служби категорії "А", а саме: голови місцевої державної адміністрації.

3.2. З огляду на зазначене, та з урахуванням листа Міжрегіонального управління Нацдержслужби в Одеській, Миколаївській та Херсонській областях, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 24 липня 2017 року, ОСОБА_1 визнано таким, що достроково припинив свої повноваження, а тому, на переконання відповідача, підстави для задоволення позову відсутні.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

4. Відповідно до постанови Комінтернівської районної виборчої комісії Одеської області від 04 листопада 2015 року №69 "Про затвердження списку обраних депутатів та черговості заміщення депутатів Комінтернівської районної ради на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року", ОСОБА_1 обраний депутатом до Комінтернівської районної ради Одеської області від Комінтернівської районної організації партії "ВІДРОДЖЕННЯ".

5. Розпорядженням Президента України від 20 квітня 2017 року №83/2017 ОСОБА_1 призначено головою Білгород-Дністровської районної державної адміністрації Одеської області з 21 квітня 2017 року.

6. Рішенням Лиманської районної ради від 14 липня 2017 року №245-VІІ прийнято до розгляду депутатський запит депутата Лиманської районної ради ОСОБА_3 щодо законності поєднання ОСОБА_1 депутатських повноважень депутата Лиманської районної ради VІІ скликання та голови Білгород-Дністровської районної державної адміністрації.

7. Листом від 17 липня 2017 року №01-10/470 голова Лиманської районної ради звернувся до Міжрегіонального управління Національного агентства України з питань державної служби в Одеській, Миколаївській та Херсонській областях, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі з приводу надання офіційного роз`яснення щодо можливості поєднання депутатської діяльності депутатом VІІ скликання Лиманської районної ради та одночасного зайняття посади голови Білгород-Дністровської районної державної адміністрації ОСОБА_1 .

8. У відповідь на вказане звернення Лиманської районної ради, Міжрегіональним управлінням Національного агентства України з питань державної служби в Одеській, Миколаївській та Херсонській областях, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі надано відповідь листом від 24 липня 2017 року №01-21/372, якою повідомлено про те, що посада голови районної державної адміністрації віднесена до посад державної служби категорії "А", згідно з абз.5 пункту 1 частини другої статті 6 Закону України "Про державну службу".

8.1. Розпорядженням Президента України від 20 квітня 2017 року №83/2017 ОСОБА_1 призначено головою Білгород-Дністровської районної державної адміністрації Одеської області з 21 квітня 2017 року.

8.2. Відповідно до пункту 3 частини третьої статті 10 Закону України "Про державну службу", державний службовець не має права суміщати державну службу із статусом депутата місцевої ради, якщо такий державний службовець займає посаду державної служби категорії "А".

8.3. Призначення ОСОБА_1 відбулось після набрання чинності Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року №889-VІІІ, а тому до зазначених правовідносин має застосуватись положення пункту 3 частини третьої статті 10 Закону України "Про державну службу".

8.4. З урахуванням викладеного, не є можливим поєднання депутатської діяльності депутатом VІІ скликання Лиманської районної ради та одночасного зайняття посади голови Білгород-Дністровської районної державної адміністрації ОСОБА_1

9. 11 вересня 2017 року на адресу голови Лиманської районної виборчої комісії надійшов супровідний лист Лиманської районної ради, яким до відома, подальшого врахування в роботі та реагування по суті заявленого, адресату направлено копії наступних документів:

рішення Лиманської районної ради від 14 липня 2017 року №245-VІІ "Про депутатський запит депутата Лиманської районної ради ОСОБА_3 ";

лист Лиманської районної ради від 17 липня 2017 року №01-10/470;

лист Міжрегіонального управління Нацдержслужби в Одеській, Миколаївській та Херсонській областях, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 24 липня 2017 року №01-21/372;

лист Лиманської районної ради від 02 серпня 2017 року №01-10/516.

10. Постановою Лиманської районної виборчої комісії Одеської області від 19 жовтня 2017 року №1910/1 "Про розгляд клопотання Лиманської районної ради Одеської області від 11 вересня 2017 року №01-10/596", виборча комісія постановила: визнати ОСОБА_1 депутата Лиманської районної ради VІІ скликання від Комінтернівської районної організації партії "ВІДРОДЖЕННЯ" таким, що достроково припинив свої повноваження; визнати обраним депутата наступного за черговістю кандидатів в депутати у виборчому списку Комінтернівської районної організації партії "ВІДРОДЖЕННЯ" до Лиманської районної ради замість ОСОБА_1 - ОСОБА_2 .

ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

11. Одеський окружний адміністративний суд постановою від 7 листопада 2017 року, позов задовольнив повністю.

11.1. Визнав протиправною та скасував постанову Лиманської районної виборчої комісії Одеської області від 19 жовтня 2017 року №1910/1 "Про розгляд клопотання Лиманської районної ради Одеської області від 11 вересня 2017 року №01-10/596".

12. Приймаючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції дійшов висновку про неправомірність припинення повноважень позивача, як депутата Лиманської районної ради, на підставі положень пункту 3 частини третьої статті10 Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року №889-VІІІ та пункту 4 частини першої статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

12.1. Рішення мотивоване тим, що оскільки на день набрання чинності Законом України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року, тобто на 01 травня 2016 року, позивач вже був депутатом Лиманської районної ради, а тому з урахуванням положень статті 22 Конституції України щодо неприпустимості звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів та статті 58 Конституції України щодо незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів, на позивача не можуть розповсюджуватися обмеження, передбачені статтею10 Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року.

12.2. Також суд першої інстанції зазначив, що до набрання чинності Законом України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року №889-VІІІ, яким встановлені обмеження щодо суміщення посади державної служби категорії "А", яка включає й посаду голови місцевої державної адміністрації, із статусом депутата місцевої ради, Конституцією України та чинним законодавством не передбачалось обмежень щодо суміщення посади голови місцевої державної адміністрації з мандатом депутата місцевої ради.


................
Перейти до повного тексту