ПОСТАНОВА
Іменем України
17 лютого 2020 року
м. Київ
справа №521/21913/16-а
касаційне провадження №К/9901/30883/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шипуліної Т.М.,
суддів: Бившевої Л.І., Хохуляка В.В.
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Малиновського районного суду м. Одеси від 30.03.2017 (суддя Сегеда О.М.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 17.05.2017 (головуючий суддя - Кравченко К.В., судді: Градовський Ю.М.; Лук`янчук О.В.) у справі № 521/21913/16-а за позовом ОСОБА_1 до Одеської митниці ДФС про визнання протиправними та скасування постанов у справах про порушення митних правил,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до адміністративного суду з позовом до Одеської митниці ДФС, в якому, з урахуванням заяви про доповнення та зміну позовних вимог, просив визнати протиправними та скасувати постанови від 22.04.2015 та від 15.09.2015 у справах про порушення митних правил № 0104/50000/15 і № 0411/50007/15.
Малиновський районний суд м. Одеси постановою від 30.03.2017 адміністративний позов залишив без задоволення.
Одеський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 17.05.2017 залишив без постанову Малиновського районного суду м. Одеси від 30.03.2017 змін.
Вирішуючи спір, судові інстанції виходили з положень пункту 1 частини першої статті 2 Закону України "Про громадянство України" від 18.01.2001 № 2235-III, відповідно до якого якщо громадянин України набув громадянство (підданство) іншої держави або держав, то у правових відносинах з Україною він визнається лише громадянином України. Якщо іноземець набув громадянство України, то у правових відносинах з Україною він визнається лише громадянином України.
Відтак, на переконання судових інстанцій, наявність у позивача громадянства України, навіть при наявності паспорта громадянина Болгарії, зобов`язувала його ввозити на територію України спірний автомобіль виключно в статусі громадянина України, оскільки Закон України "Про громадянство України" від 18.01.2001 № 2235-III не передбачає альтернативи у визначенні громадянства особи, яка одночасно має громадянство України та громадянство іншої держави у правових відносинах з державними органами України.
З огляду на викладене, суди дійшли висновку про те, що ОСОБА_1 як особа, яка одночасно має громадянство України та громадянство Болгарії, при ввезені спірного автомобіля на територію України повинен був задекларувати його як громадянин України і відповідно до вимог частини третьої статті 380 Митного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) сплатити необхідні митні платежі.
Не погоджуючись із прийнятими у справі рішеннями, позивач звернувся до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Малиновського районного суду м. Одеси від 30.03.2017, ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 17.05.2017 та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на порушення судами норм матеріального права, а саме: статей 4, 380, 485 Митного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
При цьому наголошує на тому, що він має постійне місце проживання в Республіці Болгарії, про що є відповідна відмітка в особовій картці (паспорті) громадянина Болгарії, яка дійсна до 25.10.2022, а відтак не повинен був здійснювати обов`язкове декларування транспортного засобу.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 12.02.2015 о 10 год. 30 хв. у пункт пропуску "Рені-Джюрджюлешть-авто" митного поста "Ізмаїл" Одеської митниці ДФС по смузі руху "зелений коридор" на в`їзд в Україну прибув легковий автомобіль марки "BMW", модель "X5", державний номер НОМЕР_1, країна реєстрації Болгарія, що прямував з Республіки Болгарії (м. Пловдів) до України (м. Одеса) під керуванням громадянина ОСОБА_1, який надав для ввезення вказаного автомобіля в режимі тимчасового ввезення та митного оформлення паспорт громадянина НОМЕР_2, виданий МВР Пловдів 25.10.2012.
Посадовими особами митного органу відповідно до листа Ізмаїльського прикордонного загону від 12.02.2015 № 51/108 та на підставі оцінки й аналізу ризиків для проведення поглибленого догляду названого транспортного засобу та особистих речей водія, легковий автомобіль марки "BMW", модель "X5", державний номер НОМЕР_1, виведено в "червоний коридор" для проведення поглибленого догляду, в ході якого в позивача виявлено паспорт громадянина України, серії НОМЕР_3, виданий 29.11.2013 Київським РВ у м. Одесі ГУ ДМС України в Одеській області, відповідно до якого він зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 .
В зв`язку з цим посадовою особою митного органу стосовно позивача складено протокол про порушення митних правил від 12.02.2015 № 0104/50000/15 за статтею 485 Митного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), де зазначено, що він як громадянин України, маючи статус громадянина-резидента, при ввезенні на митну територію України автомобіля марки "BMW", модель "X5", державний номер НОМЕР_1, заявив митному органу України, що він є громадянином Болгарії та нерезидентом, чим вчинив противоправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів.
На підставі цього протоколу 22.04.2015 заступником начальника Одеської митниці ДФС прийнято постанову у справі про порушення митних правил № 0104/50000/15, якою ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні порушення митних правил, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), та притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 300 відсотків несплаченої суми митних платежів, що на день вчинення порушення становить 1737862,65 грн.
В подальшому, 02.05.2015 о 01 год. 19 хв. у пункт пропуску "Віноградівка-Вулканешти" митного поста "Ізмаїл" Одеської митниці ДФС по смузі руху "зелений коридор" на в`їзд в Україну позивач знову прибув на легковому автомобілі марки "BMW", модель "X5", державний номер НОМЕР_1, країна реєстрації Болгарія, при митному оформленні якого знову надав паспорт громадянина НОМЕР_2, виданий МВР Пловдів 25.10.2012.
Враховуючи те, що ОСОБА_1 має паспорт громадянина України серії НОМЕР_3, виданий 29.11.2013 Київським РВ у м. Одесі ГУ ДМС України в Одеській області, відповідно до якого він зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 , а також на підставі оцінки й аналізу ризиків для проведення поглибленого догляду даного транспортного засобу та особистих речей водія, автомобіль марки "BMW", модель "X5", державний номер НОМЕР_1, виведено в "червоний коридор" для проведення поглибленого догляду.
За результатами проведеного огляду посадовими особами відповідача складено акт про проведення огляду транспортного засобу, а також стосовно ОСОБА_1 складено протокол про порушення митних правил № 0411/50007/15 за статтею 485 Митного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
15.09.2015 на підставі цього протоколу заступником начальника Одеської митниці ДФС стосовно позивача прийнято постанову у справі про порушення митних правил № 0411/50007/15, за якою його визнано винним у вчиненні порушення митних правил, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), та притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 300 відсотків несплаченої суми митних платежів, що на день вчинення порушення становить 1453484,76 грн.
Відповідно до частини першої статті 458 Митного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Згідно зі статтею 485 Митного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою органу доходів і зборів документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 300 відсотків несплаченої суми митних платежів.