1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Рішення



РІШЕННЯ

Іменем України



12 лютого 2020 року

Київ

справа №9901/555/19

адміністративне провадження №П/9901/555/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Головуючого судді: Жука А.В.,

суддів: Дашутіна І.В., Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М., Шишова О.О.

за участю:

секретаря судового засідання - Грінкевич А.І.

позивача - ОСОБА_1

представника відповідача - Пантюхова Л.Р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Президента України Зеленського В.О. про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії-

встановив:

І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ.

1. 25 жовтня 2019 року ОСОБА_1 звернувся з позовом до Президента України Зеленського В.О., в якому просив:

- визнати протиправними дії Президента України Зеленського В.О., щодо безпосереднього розгляду заяви позивача від 30 вересня 2019 року про введення на території Запорізької області надзвичайного стану іншою особою, а саме завідувачем відділу Департаменту звернення громадян при офісі Президента України Семіковим О.;

- зобов`язати Президента України Зеленського В.О. особисто розглянути заяву позивача від 30 вересня 2019 року про введення на території Запорізької області надзвичайного стану. Об`єктивно, всебічно і вчасно перевірити чинну заяву і прийняти за нею реальне рішення та письмово повідомити позивача про результати перевірки заяви та про суть прийнятого рішення.

2. Ухвалою Верховного Суду від 30 жовтня 2019 року відкрито провадження в адміністративній справі № 9901/555/19 за позовом ОСОБА_1 до Президента України Зеленського В.О. про визнання протиправними дій

ІІ. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ДОВОДІВ ПОЗИВАЧА ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА.

3. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 вказує, що його заява від 30 вересня 2019 року про введення на території Запорізької області надзвичайного стану, згідно зі статтею 15 Закону України "Про звернення громадян", подана на особистий розгляд її Президентом України Зеленським В. О. І про цю обставину ним зазначено в чинній заяві.

Позивач вказує, що є інвалідом війни та за правилами частини 2 статті 15 Закону України "Про звернення громадян" заяви (клопотання) Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, осіб з інвалідністю внаслідок війни розглядаються першими керівниками державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій особисто.

Натомість, його заява від 30.09.2019 в порушення статті 15 Закону України "Про звернення громадян" була розглянута не особисто Президентом України, а О.Семіковим - завідувачем відділу Департаменту з питань звернень громадян Офісу Президента України.

4. Крім того, позивач звертає увагу, що згідно "Положення про офіс Президента України", затвердженого Указом Президента України від 25 червня 2019 року №436/2019, офіс Президента України не має статусу юридичної особи, діє на правах допоміжного органу Президента України та не є суб`єктом владних повноважень і відповідно до статей 43 і 46 КАС України, не може бути відповідачем у справі.

5. У відзиві на позовну заяву представник відповідача посилається на те, що розгляд заяви позивача правомірно організовано Офісом Президента України у порядку та спосіб, визначений Конституцією та законами України, під час розгляду цього звернення та за результатами такого розгляду неправомірних дій або бездіяльності Президентом України допущено не було.

6. Відповідач посилається на те, що відповідь на заяву позивача надано Департаментом з питань звернень громадян Офісу Президента України як самостійним структурним підрозділом Офісу Президента України. При цьому, відповідно до пункту 3 Положення про Департамент, затвердженого наказом Керівника Апарату Офісу Президента України від 7 серпня 2019 року № 11, до основних завдань Департаменту належить організація розгляду в установленому порядку звернень громадян до Президента України та Офісу Президента України, здійснення обліку та аналізу таких звернень, моніторингу розгляду звернень та вжиття заходів щодо розв`язання порушених у них питань.

7. Крім того, відповідач зазначає, що повноваження Президента України визначаються виключно Конституцією України, що вказано, зокрема у рішеннях Конституційного Суду України (від 10 квітня 2003 року № 7-рп/2003, від 7 квітня 2004 року № 9-рп/2004, від 16 травня 2007 року № 1-рп/2007, від 2 жовтня 2008 року № 19-рп/2008, від 8 жовтня 2008 року № 21-рп/2008 та інших), а законодавчі акти не можуть покладати додаткових прав чи обов`язків на Президента України, крім тих, що передбачені нормами Конституції України.

8. У судовому засіданні позивач підтримав доводи позовної заяви, представник відповідача просив залишити позов без задоволення.

Крім того, 29 січня 2020 року представником відповідача надано Суду копію листа-відповіді від 28 січня 2020 року № 02-01/309, надісланого ОСОБА_1 за підписом керівника Офісу Президента України А. Богдана, в якому зазначено про те, що звернення позивача щодо введення надзвичайного стану на території Запорізької області надіслано до Апарату Ради національної безпеки і оборони України для розгляду згідно з компетенцією та інформування заявника про результати.

IІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН.

9. Судом встановлено, що позивач є інвалідом війни (Копія посвідчення ветерана війни - інваліда війни № 051424 від 14 листопада 2011року).

10. Позивачем 30 вересня 2019 року на ім`я Президента України - голови Ради національної безпеки і обороті України Зеленського В.О. подана заява про жахливе соціально-економічне і правове становище людини, повну деморалізацію і деградацію населення і правозахисник органів Запорізької області та введення на території Запорізької області надзвичайного стану по відновленню конституційного ладу і забезпечення правопорядку, прав і свобод людини.

11. Листом Департаменту з питань звернень громадян Офісу Президента України від 08 жовтня 2019 року №22/058829-08 надано відповідь на звернення від 30 вересня 2019 року, що надійшло до Офісу Президента України від ОСОБА_1, в якій вказано, що згідно з підпунктами 22.4 положення про Офіс Президента України затвердженого Указом Президента України від 25 червня 2019 року № 436, Офіс відповідно до покладених на нього завдань організовує розгляд звернень громадян, які звертаються до Президента України, здійснює облік і аналіз таких звернень на основі аналізу звернень розробляє та подає Президентові України пропозиції щодо розв`язання порушених у них проблем.

Ураховуючи викладене, звернення передано до відділу інформаційно- аналітичної роботи Департаменту з питань звернень громадян для врахування та використання у роботі.

12. Позивач, вважає, що його заява від 30 вересня 2019 року зачіпає питання реальної загрози національної безпеки держави України, а саме її конституційному ладу, визначеного Конституцією України в порушення вимог статті 15 Закону України "Про звернення громадян", розглянута завідувачем відділу Департаменту звернення громадян при офісі Президента України О. Семіковим.

13. Вважаючи дії відповідача протиправними позивач звернувся до суду з даним позовом.

ІV. ДЖЕРЕЛА ПРАВА.

14. Конституція України.

14.1. Частина 2 статті 19: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

14.2. Стаття 102. Президент України є главою держави і виступає від її імені.

Президент України є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина.

14.3. Пункт 28 статті 106. Президент України створює у межах коштів, передбачених у Державному бюджеті України, для здійснення своїх повноважень консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи і служби.

14.4. Частина 3 статті 107. Головою Ради національної безпеки і оборони України є Президент України.

15. Закон України "Про звернення громадян" (далі по тексту Закон №393/96-ВР).

15.1. Стаття 15. Розгляд заяв (клопотань)

Органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).

Заяви (клопотання) Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, осіб з інвалідністю внаслідок війни розглядаються першими керівниками державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій особисто.

Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов`язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов`язки.

Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз`ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.

16. Положення про Офіс Президента України, затверджене Указом Президента України від 25 червня 2019 року № 436/2019 (зі змінами).

16.1. Пункт 1. Офіс Президента України (далі - Офіс) є постійно діючим допоміжним органом, утвореним Президентом України відповідно до пункту 28 частини першої статті 106 Конституції України.

16.2. Підпункт 22 пункту 4. Офіс відповідно до покладених на нього завдань організовує прийом громадян, які звертаються до Президента України, розгляд звернень громадян, а також звернень органів місцевого самоврядування, політичних партій та громадських об`єднань (у тому числі професійних спілок), підприємств, установ, організацій, здійснює облік і аналіз таких звернень, на основі аналізу звернень розробляє та подає Президентові України пропозиції щодо розв`язання порушених у них проблем.

V. ОЦІНКА СУДУ.

17. Суд, вивчивши доводи позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши їх належними і допустимими доказами, дійшов таких висновків.

18. Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України)).

19. Відповідно до пункту 4 частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

20. Як встановлено судом, позивач звернувся до Президента України - Голови Ради національної безпеки і оборони України з заявою про жахливе соціально-економічне і правове становище людини, повну деморалізацію і деградацію населення і правозахисник органів Запорізької області та введення на території Запорізької області надзвичайного стану по відновленню конституційного ладу і забезпечення правопорядку, прав і свобод людини, поданою в порядку Закону України № 393/96-ВР "Про звернення громадян".

21. Відповідно до положень частини першої статті 1 Закону № 393/96-ВР громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.


................
Перейти до повного тексту