ПОСТАНОВА
Іменем України
17 лютого 2020 року
Київ
справа №820/3113/17
адміністративне провадження №К/9901/18247/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Кашпур О.В.,
суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Харківського обласного військового комісаріату про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2017 року, прийняту в складі головуючого судді Шляхової О.М., та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2017 року, постановлену в складі колегії суддів: головуючого Катунова В.В., суддів Бершова Г.Є., Ральченка І.М.,
У С Т А Н О В И В :
І. Короткий зміст позовних вимог
1. У липні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправним і скасувати рішення Харківського обласного військового комісаріату в особі відокремленого підрозділу - Харківського об`єднаного районного військового комісаріату про взяття позивача повторно на військовий облік військовозобов`язаних від 22 березня 2017 року;
- зобов`язати відповідача анулювати запис у військовому квитку про повторне взяття позивача на військовий облік військовозобов`язаних від 22 березня 2017 року.
ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
2. Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2017 року в задоволенні позову відмовлено.
3. Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2017 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а постанову Харківського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2017 року - без змін.
4. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про відсутність порушень відповідачем вимог законодавства.
ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2017 року і прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
6. Касаційна скарга мотивована тим, що оскаржувані судові рішення є незаконними та необґрунтованими, винесеними з порушенням норм матеріального та процесуального права. У касаційній скарзі скаржник указує на те, що повторне взяття його на військовий облік військовозобов`язаних 22 березня 2017 року з підстав зміни законодавства є таким, що порушує норми статей 8, 19, 58 Конституції України та Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" у редакції від 15 червня 2011 року, яким позивача було звільнено від військового обов`язку в зв`язку з повним його виконанням через досягнення граничного віку перебування в запасі військовозобов`язаних. Також скаржник посилається на те, що рішення щодо повторного взяття його на військовий облік було прийнято 22 березня 2017 року, тобто поза межами дії особливого періоду, на дію якого неправомірно вказував відповідач, заперечуючи проти позову.
IV. Позиція інших учасників справи
7. Відповідачем відзив на касаційну скаргу не подано.
V. Рух справи у суді касаційної інстанції
8. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 13 грудня 2017 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
9. На підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07 лютого 2018 року касаційну скаргу відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду: головуючому судді (судді-доповідачу) Стрелець Т.Г., суддям Білоусу О.В., Желтобрюх І.Л.
10. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями 07 червня 2019 року касаційну скаргу передано для розгляду колегії суддів Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду: Кашпур О.В. (головуючому судді, судді-доповідачу), Радишевській О.Р., Уханенку С.А., яку ухвалою від 20 серпня 2019 року прийнято до провадження.
11. Ухвалою Верховного Суду від 14 лютого 2020 року справу призначено до розгляду в попередньому судовому засіданні на 17 лютого 2020 року.
VI. Стислий виклад обставин справи, установлених судами першої та апеляційної інстанцій
12. ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, на підставі Наказу МО СРСР від 04 жовтня 1991 року №712 був звільнений з військової служби в званні "солдат" і взятий на військовий облік військовозобов`язаних у запасі.
13. На військовому обліку військовозобов`язаних запасу другої категорії в званні рядового ОСОБА_1 перебував до 40 років - 26 червня 2011 року.
14. На початку березня 2017 року позивач отримав повістку з вимогою прибути 22 березня 2017 року до Харківського об`єднаного районного військового комісаріату для підтвердження зняття з військового обліку.
15. 22 березня 2017 року ОСОБА_1 прибув до Харківського об`єднаного районного військового комісаріату та пред`явив військовий квиток з відміткою про зняття його 26 червня 2011 року з військового обліку. Проте відповідач у пред`явленому військовому квитку 22 березня 2017 року поставив відмітку про повторне взяття позивача на військовий облік військовозобов`язаних.
16. Уважаючи такі дії відповідача протиправними, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.
VІІ. Джерела права й акти їхнього застосування
17. Конституція України.
Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
18. Закон України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25 березня 1992 року №2232-XII (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин - 22 березня 2017 року; далі - Закон №2232-XII).
Преамбула. Цей Закон здійснює правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби.
Частини перша та друга статті 1. Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України. Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту, посади в яких комплектуються військовослужбовцями.
Частина третя статті 1. Військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.
Частина дев`ята статті 1. Щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії: допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць; призовники - особи, приписані до призовних дільниць; військовослужбовці - особи, які проходять військову службу; військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави; резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний та воєнний час.
Частина десята статті 1. Громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані: прибувати за викликом районного (міського) військового комісаріату для оформлення військово-облікових документів, приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних; проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії районного (міського) військового комісаріату; проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов`язок у запасі; виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.
Стаття 27. У запас Збройних Сил України та інших військових формувань зараховуються громадяни України, які придатні за станом здоров`я до проходження військової служби в мирний або воєнний час і не досягли граничного віку перебування в запасі. Вони перебувають на військовому обліку в районних (міських) військових комісаріатах та відповідних органах інших військових формувань. Запас військовозобов`язаних поділяється на першу і другу категорії. До запасу першої категорії належать військовозобов`язані, які проходили військову службу та здобули під час її проходження військово-облікову спеціальність. До запасу другої категорії належать військовозобов`язані, які не здобули військово-облікової спеціальності під час проходження військової служби або не проходили військової служби, а також військовозобов`язані-жінки. Військовозобов`язані, зараховані до запасу другої категорії, у разі здобуття під час перебування в запасі або служби у військовому резерві військово-облікової спеціальності переводяться до запасу першої категорії (крім військовозобов`язаних-жінок).
Частини перша та друга статті 28. Запас військовозобов`язаних поділяється на два розряди, що встановлюються залежно від віку військовозобов`язаних. Військовозобов`язані, які перебувають у запасі та мають військові звання рядового, сержантського і старшинського складу, поділяються на розряди за віком: перший розряд - до 35 років; другий розряд - до 60 років.
Частина четверта статті 28. Граничний вік перебування в запасі другого розряду є граничним віком перебування в запасі та у військовому резерві.
Частини перша та п`ята статті 33. Військовий облік поділяється на облік призовників і облік військовозобов`язаних. Військовий облік призовників і військовозобов`язаних ведеться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
19. Порядок організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 07 грудня 2016 року №921 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин - 22 березня 2017 року).
Пункт 1. Цей Порядок визначає механізм організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних (далі - військовий облік) центральними і місцевими органами виконавчої влади, іншими державними органами, виконавчими комітетами сільських, селищних та міських рад (далі - державні органи), військовими комісаріатами, військовими частинами, підприємствами, установами, організаціями та навчальними закладами незалежно від їх підпорядкування та форми власності (далі - підприємства, установи та організації).
Пункт 2. Військовий облік є складовою змісту мобілізаційної підготовки держави та полягає у цілеспрямованій діяльності державних органів, підприємств, установ та організацій щодо фіксації, накопичення та аналізу військово-облікових даних призовників і військовозобов`язаних із відображенням їх у військово-облікових документах, а також здійснення контролю за дотриманням призовниками і військовозобов`язаними, посадовими особами державних органів, підприємств, установ та організацій встановлених правил військового обліку.
Пункт 3. Військовий облік ведеться з метою забезпечення повного та якісного укомплектування Збройних Сил та інших військових формувань, утворених відповідно до законів, особовим складом у мирний час та особливий період.
Пункт 4. Завдання військового обліку: утворення військового резерву людських ресурсів для забезпечення здійснення заходів щодо переведення Збройних Сил та інших військових формувань, утворених відповідно до законів, на організацію і штати воєнного часу, а також для доукомплектування їх особовим складом у мирний час та в особливий період; проведення аналізу кількісного складу та якісного стану призовників і військовозобов`язаних для їх ефективного використання в інтересах оборони та національної безпеки держави; документальне оформлення військово-облікових документів призовників і військовозобов`язаних; бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час; здійснення контролю за виконанням призовниками і військовозобов`язаними, посадовими особами державних органів, підприємств, установ та організацій встановлених правил військового обліку.
Пункт 7. Військово-облікові дані призовників і військовозобов`язаних, за якими ведеться їх військовий облік, та форма військово-облікових документів визначаються Міноборони.
Пункт 16. Військовий облік ведеться на підставі паспорта громадянина України та таких військово-облікових документів: для призовників - посвідчення про приписку до призовної дільниці; для військовозобов`язаних - військового квитка або тимчасового посвідчення.
Абзаци перший та другий пункту 18. Взяттю на військовий облік військовозобов`язаних державними органами, підприємствами, установами та організаціями підлягають громадяни, придатні за станом здоров`я до проходження військової служби в мирний та воєнний час, які не досягли граничного віку перебування в запасі Збройних Сил.
Пункт 56. Районні (міські) військові комісаріати, зокрема: організовують та ведуть військовий облік на відповідній території; здійснюють взяття, зняття або виключення з військового обліку призовників і військовозобов`язаних у випадках, передбачених законодавством; виявляють призовників і військовозобов`язаних, які проживають (перебувають) на відповідній території, проте не перебувають на військовому обліку; організовують оповіщення призовників і військовозобов`язаних про їх виклик до призовних дільниць, пунктів збору районних (міських) військових комісаріатів та забезпечують здійснення контролю за їх прибуттям; організовують та забезпечують зберігання облікової документації призовників і військовозобов`язаних та персональних даних, які містяться в них. Взяття на військовий облік, зняття та виключення з військового обліку призовників і військовозобов`язаних у районних (міських) військових комісаріатах здійснюється за їх особистої присутності. При цьому взяття на військовий облік, зняття або виключення з нього здійснюється за умови наявності паспорта громадянина України та військово-облікових документів, визначених у пункті 16 цього Порядку. Про взяття призовників і військовозобов`язаних на військовий облік, зняття та виключення з нього в їх військово-облікових документах проставляються відповідні відмітки.