ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 лютого 2020 року
м. Київ
Справа № 906/365/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Огородніка К.М.- (головуючого), Жукова С.В., Ткаченко Н.Г.,
за участю секретаря судового засідання - Ксензової Г.Є.;
за участю представників:
КП "Теплосервіс" - адвокат Вівчарівський В.П. (ордер ЛВ № 177015), ліквідатор арбітражний керуючий Коляда В.І. (особисто),
Коростишівська міська рада - Коваленко В.В. (дов. від 03.02.2020), Окушко О.В. (дов. від 07.01.2020),
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" та ліквідатора Комунального підприємства "Теплосервіс" арбітражного керуючого Коляди В.
на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019
та ухвалу Господарського суду Житомирської області від 17.09.2019
у справі №906/365/17
за позовом Комунального підприємства "Теплосервіс"
до Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та речових прав на нерухоме майно Коростишівської міської ради в особі Коростишівської міської ради
про скасування рішення державного реєстратора Коростишівської міської ради Житомирської області Чернявської І.В. від 02.03.2018 індексний номер рішення 39954949 про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно за Коростишівською міською радою; визнання за Комунальним підприємством "Теплосервіс" права господарського відання на адміністративне приміщення, що знаходиться за адресою: Житомирська область, м. Коростишів, вул. Миру, 3 (загальною площею 205,3 м. кв.)
у межах справи №906/365/17
за заявою Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"
до Комунального підприємства "Теплосервіс"
про визнання банкрутом, -
ВСТАНОВИВ:
Постановою Господарського суду Житомирської області від 10.10.2017 у справі №906/365/17 Комунальне підприємство "Теплосервіс" (далі - КП "Теплосервіс", боржник, позивач) визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру.
17.05.2018 до Господарського суду Житомирської області від КП "Теплосервіс" надійшла позовна заява до Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та речових прав на нерухоме майно Коростишівської міської ради в особі Коростишівської міської ради (з урахуванням клопотання №1/06-2018 від 15.06.2018), в якій боржник просив скасувати рішення державного реєстратора Коростишівської міської ради Житомирської області Чернявської І.В. від 02.03.2018 індексний номер рішення 39954949 про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно (адміністративне приміщення загальною площею 205,3 м.кв. за адресою: Житомирська область, м. Коростишів, вул. Миру, 3) за Коростишівською міською радою (код ЄДРПОУ 04053660) та визнати за КП "Теплосервіс" право господарського відання на адміністративне приміщення, що знаходиться за адресою: Житомирська область, м.Коростишів, вул. Миру, 3 (загальною площею 205,3 м.кв.) (згідно заяви про уточнення позовних вимог від 26.02.2019).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що виключно з майна відповідно до Переліку основних засобів, що передані згідно рішення Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 на баланс КП "Теплосервіс" (Додаток до рішення виконкому міської ради від 15.09.2004 №383), сформовано статутний фонд КП "Теплосервіс" на загальну суму 1485807,45 грн. До зазначеного Переліку основних засобів, що передані на баланс КП "Теплосервіс" було включено і спірне майно - адміністративне приміщення з інвентарним номером згідно Переліку - №299.
Відповідно до п.4.1 статуту, майно підприємства становить оборотні кошти, основні засоби, а також інші цінності, вартість яких визначається в самостійному балансі підприємства. Розмір статутного фонду підприємства становить 1485807,45 грн.
Згідно п. 4.4 Статуту джерелами формування майна підприємства є: матеріальні та грошові внески Засновника; доходи, одержані від господарської діяльності; доходи від цінних паперів; кредити банків та інших кредиторів; капітальні вкладення та дотації з бюджету; придбання майна іншого підприємства; безоплатні або благодійні внески, пожертвування організацій, підприємств, громадян; інші джерела, не заборонені законодавчими актами України.
Рішенням Коростишівської міської ради №752 від 07.11.2008 було вирішено поповнити статутний фонд КП "Теплосервіс" з бюджету розвитку в сумі 400 000 грн з подальшим перерахуванням коштів на рахунок КП "Теплосервіс".
Позивач зазначав, що за відсутності доказів поповнення статутного фонду КП "Теплосервіс" грошовими коштами, зазначене є доказом передачі до статутного фонду КП "Теплосервіс" на загальну суму 1485807,45 грн майна відповідно до Переліку основних засобів, що передані згідно рішення Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 (Додаток до рішення виконкому міської ради від 15.09.2004 №383), яке було закріплено за підприємством на праві господарського відання.
Коростишівська міська рада Коростишівського району Житомирської області повідомила про відсутність в архівних матеріалах Коростишівської міської ради доказів формування статутного фонду КП "Теплосервіс" з переданого на баланс КП "Теплосервіс" (Додаток до рішення виконкому міської ради від 15.09.2004 №383) майна, а також, відсутність будь-яких рішень Коростишівської міської ради стосовно передачі спірного майна КП "Теплосервіс" у повне господарське відання.
Обставини встановлені судами
Коростишівське Комунальне підприємство "Теплосервіс" створено рішенням Коростишівської міської ради від 24.06.2004.
Рішенням Коростишівської міської ради від 30.09.2004 затверджено уточнений статут Комунального підприємства "Теплосервіс".
Відповідно до п.1.1 Статуту, Комунальне підприємство "Теплосервіс", що надалі іменується "Підприємство", є комунальним унітарним підприємством, що знаходиться у комунальній власності територіальної громади Коростишівської міської ради, згідно законодавства України, що надає послуги населенню, організаціям бюджетної сфери та іншим споживачам з теплопостачання, гарячого водопостачання, ремонту і обслуговування котельного обладнання, будівельних конструкцій, споруд теплових мереж та інших послуг.
Засновником і власником підприємства є територіальна громада Коростишівська міська рада, яка є власником майна підприємства (основних фондів) (п.1.2 Статуту).
Управління підприємством здійснюється на основі поєднання прав власника щодо господарського використання свого майна і принципів самоврядування трудового колективу (п.3.1 Статуту).
Виключно на пленарних засіданнях сесії Коростишівської міської ради вирішуються питання щодо, зокрема, розпорядження майном підприємства, що було надано на праві повного господарського відання (п. 3.3 Статуту).
Відповідно до п.4.1 статуту, майно підприємства становить оборотні кошти, основні засоби, а також інші цінності, вартість яких визначається в самостійному балансі підприємства.
Розмір статутного фонду підприємства становить 1485807,45 грн.
Відповідно до п. 4.2 Статуту, майно підприємства належить йому на праві повного господарського відання. Здійснюючи право повного господарського відання, підприємство володіє, користується та розпоряджається майном на свій розсуд, вчиняючи до нього будь - які дії, що не суперечать статуту підприємства.
Згідно п. 4.4 Статуту джерелами формування майна підприємства є: матеріальні та грошові внески Засновника; доходи, одержані від господарської діяльності; доходи від цінних паперів; кредити банків та інших кредиторів; капітальні вкладення та дотації з бюджету; придбання майна іншого підприємства; безоплатні або благодійні внески, пожертвування організацій, підприємств, громадян; інші джерела, не заборонені законодавчими актами України.
Згідно з рішенням Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 на баланс МКП "Теплосервіс" (Комунальному підприємству "Теплосервіс") передано котельні, теплові мережі (згідно з додатком).
Рішенням б/н від 11.11.2004 надано дозвіл МКП "Тепломережа" на передачу підприємству КП "Теплосервіс" на баланс малоцінного інвентаря та матеріалів згідно переліку.
Рішенням Коростишівської міської ради №719 від 07.08.2008 було затверджено майно, що перебуває у власності територіальної громади міста Коростишева згідно додатків.
У додатках до вищезазначеного рішення міститься перелік майна, що перебуває у власності територіальної громади м. Коростишева, які знаходяться на балансі КП "Теплосервіс", у якому зазначено адміністративне приміщення балансовою вартістю 50413,14 грн.
Як було з`ясовано судами попередніх інстанцій та підтверджено представниками сторін, спірне майно - адміністративне приміщення загальною площею 205,3 м.кв. за адресою: Житомирська область, м. Коростишів, вул. Миру, 3, згідно Додатку до рішення №383 виконкому Коростишівської міської ради від 15.09.2004 та Додатку до рішення №719 від 07.08.2008 має інвентарний номер №299, балансова вартість 50 413,14 грн. Будь - якого іншого адміністративного приміщення на баланс КП "Теплосервіс" не передавалось.
Звертаючись з позовом, ліквідатор КП "Теплосервіс" вказував, що 05.12.2017 державним реєстратором - приватним нотаріусом Житомирського районного нотаріального округу Павленком П.П. на підставі рішень Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 та б/н від 11.11.2004, технічного паспорту: серія та номер 633/ю/376, виданого 30.11.2017, за КП "Теплосервіс" було зареєстровано право власності на спірне майно - адмінприміщення.
Проте, в подальшому, 02.03.2018 державним реєстратором Коростишівської міської ради Чернявською І.В. було прийнято рішення про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно - адміністративного приміщення загальної площі 205,3 м.кв., адреса: Житомирська область, Коростишівський район, м.Коростишів, вул. Миру, 3 за Коростишівською міською радою.
Зазначаючи, що статутний фонд КП "Теплосервіс" на загальну суму 1485807,45 грн. було сформовано виключно з майна відповідно до Переліку основних засобів, що передані згідно рішення Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 на баланс КП "Теплосервіс" (додаток до рішення виконкому міської ради від 15.09.2004 №383), до якого включено і спірне майно - адміністративне приміщення з інвентарним номером згідно Переліку - №299, а статутний фонд належить до власного капіталу підприємства, ліквідатор банкрута з посиланням на положення ч.8 ст. 42 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", звернувся з позовом про скасування рішення державного реєстратора Коростишівської міської ради від 02.03.2018.
Короткий зміст ухвали суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 17.09.2019 відмовлено КП "Теплосервіс" у задоволенні заяви (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 26.02.2019) про скасування рішення державного реєстратора Коростишівської міської ради Житомирської області Чернявської І.В. від 02.03.2018 індексний номер рішення 39954949 про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно (адміністративне приміщення загальною площею 205,3 м.кв. за адресою: Житомирська область, м. Коростишів, вул. Миру, 3) за Коростишівською міською радою (код ЄДРПОУ 04053660) та визнання за Комунальним підприємством "Теплосервіс" права господарського відання на адміністративне приміщення, що знаходиться за адресою: Житомирська область, м.Коростишів, вул.Миру, 3 (загальною площею 205,3 м. кв.) у справі №906/365/17.
Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019 ухвалу Господарського суду Житомирської області від 17.09.2019 у справі №906/365/17 залишено без змін.
Судові рішення обґрунтовані тим, що за наявності чинного рішення Коростишівської міської ради Коростишівського району Житомирської області №719 від 07.08.2008 (про затвердження майна, що перебуває у власності територіальної громади міста Коростишева), реєстраційні дії щодо державної реєстрації права власності на нерухоме майно (адміністративне приміщення загальною площею 205,3 м.кв. за адресою: Житомирська область, м.Коростишів, вул. Миру, 3) за Коростишівською міською радою були вчинені з дотриманням Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25.12.2015.
При цьому зазначено, що рішенням Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004, Переліком основних засобів, що передані згідно рішення Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 на баланс КП "Теплосервіс" (Додаток до рішення виконкому міської ради від 15.09.2004 №383), підтверджується передача адміністративного приміщення з інвентарним номером згідно Переліку - №299 Комунальному підприємству "Теплосервіс" на баланс.
Співпадіння розміру статутного фонду КП "Теплосервіс" та залишкової вартості майна згідно Переліку основних засобів, що передані згідно рішення Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 на баланс КП "Теплосервіс", на думку судів, не є беззаперечним доказом передачі власником зазначеного майна КП "Теплосервіс" на праві господарського відання.
Короткий зміст вимог касаційних скарг
До Верховного Суду з касаційними скаргами звернулися:
1) Дочірня компанія "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" (далі - ДК "Газ України"), яка просить скасувати постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019 повністю та передати справу на новий розгляд до Північно-західного апеляційного господарського суду.
В обґрунтування посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права, а саме ст.282 ГПК України, оскільки суд розглянув лише доводи КП "Теплосервіс" та залишив поза увагою доводи ДК "Газ України";
2) ліквідатор КП "Теплосервіс" арбітражний керуючий Коляда В., який просить скасувати постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019 та ухвалу Господарського суду Житомирської області від 17.09.2019, ухвалити нове рішення, яким скасувати рішення державного реєстратора Коростишівської міської ради Житомирської області про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно за Коростишівською міською радою та визнати за КП "Теплосервіс" право господарського відання на спірне адміністративне приміщення.
Касаційну скаргу обґрунтовано порушенням ст.ст. 86, 236 ГПК України, оскільки суди не дослідили обставини безоплатної передачі майна засновником та не надали їм відповідної правової оцінки, не встановили правовий режим володіння комунальним підприємством майном комунальної власності, що призвело до неправильного застосування положень ч. 8 ст. 42 Закону про банкрутство та не застосуванням до спірних правовідносин ст.ст. 24, 55, 63, 78, 133 Господарського кодексу України.