1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



12 лютого 2020 року

м. Київ




Справа № 913/166/19




Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Кушнір І.В. - головуючий, Краснов Є.В., Мачульський Г.М.,



За участю секретаря судового засідання Шпорта О.В.



розглянувши касаційну скаргу Заступника прокурора Харківської області на постанову Східного апеляційного господарського суду від 04.11.2019 (головуючий суддя: Плахов О.В., судді: Мартюхіна Н.О., Шутенко І.А.)



за позовом Заступника керівника Лисичанської місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі 1. Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області, 2. Відділу освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області,

до 1. Комунального закладу "Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 2 комбінованого типу Попаснянської районної ради Луганської області", 2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп",

про визнання недійсними додаткових угод до договору та стягнення 12 987,15 грн.



За участю представників:

прокуратури - Зарудяна Н.О. - прокурор відділу

позивача-1 - не з`явився

позивача-2 - не з`явився

відповідача - 1 - не з`явився

відповідача-2 - Макаров С.О. - адвокат



ВСТАНОВИВ:



1. Короткий зміст позовних вимог і заперечень

1.1. 02.04.2019 Заступник керівника Лисичанської місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області та Відділу освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області звернувся до Господарського суду Луганської області з позовною заявою до Комунального закладу "Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 2 комбінованого типу Попаснянської районної ради Луганської області" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп" про визнання недійсними двох додаткових угод № 1 від 20.02.2019 та № 2 від 22.02.2019 до договору постачання природного газу №19-476 від 05.02.2019, які укладені між відповідачами за позовом, та стягнення з відповідача-2 (ТОВ "Укртранссервіс-Груп") на користь відповідача-1 (КЗ "Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 2) безпідставно отриманих коштів в сумі 12987,15 грн.

1.2. Позовні вимоги мотивовані тим, що при укладанні відповідачами додаткових угод № 1 від 20.02.2019 та № 2 від 22.02.2019 до договору постачання природного газу №19-476 від 05.02.2019 було порушено пункт 2 частини 4 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме змінено ціну за одиницю товару у бік збільшення при відсутності відповідного коливання ціни такого товару на ринку, внаслідок чого перевищено гранично допустимі межі такого збільшення та безпідставно зменшено обсяги закупівлі, причиною якого не було урахування фактичного обсягу видатків. Враховуючи, що додаткові угоди № 1 від 20.02.2019 та № 2 від 22.02.2019 до договору постачання природного газу №19-476 від 05.02.2019 укладено з порушенням вимог Закону України "Про публічні закупівлі", прокурор, посилаючись на приписи статей 16, 203, 215 Цивільного кодексу України, просив визнати їх недійсними.

Крім того, звертаючись з відповідним позовом, прокурор зазначив, що Комунальним закладом "Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 2 комбінованого типу Попаснянської районної ради Луганської області" було надмірно сплачено постачальнику ТОВ "Укртранссервіс-Груп" грошові кошти, з урахуванням додаткових угод № 1 від 20.02.2019 та № 2 від 22.02.2019 до договору постачання природного газу №19-476 від 05.02.2019, а тому просив стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп" на розрахункові рахунки Комунального закладу "Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 2 комбінованого типу Попаснянської районної ради Луганської області" надмірно сплачені бюджетні кошти в сумі 12987,15 грн.

Також вказував на те, що право прокурора на звернення до господарського суду у визначених законом випадках та участь у розгляді судом справ за його позовами передбачено частиною 4 статті 53 Господарського процесуального кодексу України.

Як стверджував прокурор, Попаснянською районною державною адміністрацією Луганської області та Відділом освіти Попаснянської районної державної адміністрації, як органами уповноваженими на здійснення відповідних функцій держави у спірних правовідносинах, з часу укладення договору не було вжито належних заходів до усунення зазначених порушень, в т.ч. шляхом звернення до суду, а також не ініційовано питання перед відповідними державними органами про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства, що призводить до порушення економічних інтересів держави, необхідність захисту яких, відповідно до положень статті 131-1 Конституції України, покладено на органи прокуратури.

1.3. Відповідачі у відзивах на позовну заяву проти позову заперечили, зазначивши, що оспорювані додаткові угоди укладені відповідно до вимог статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі". Коливання ціни природного газу на ринку підтверджується довідкою Харківської торгово-промислової палати та висновком Житомирської торгово-промислової палати.

Крім того, відповідач-2 у відзиві на позовну заяву також зазначив про відсутність підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді.

2. Короткий зміст судових рішень

2.1. Рішенням Господарського суду Луганської області від 25.06.2019 (суддя Корнієнко В.В.) позов задоволено повністю. Визнано недійсною додаткову угоду № 1 від 20.02.2019 до договору № 19-476 від 05.02.2019, яка укладена між Комунальним закладом "Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 2 комбінованого типу Попаснянської районної ради Луганської області" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп". Визнано недійсною додаткову угоду № 2 від 22.02.2019 до договору № 19-476 від 05.02.2019, яка укладена між Комунальним закладом "Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 2 комбінованого типу Попаснянської районної ради Луганської області" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп". Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп" на користь Комунального закладу "Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 2 комбінованого типу Попаснянської районної ради Луганської області" безпідставно отримані кошти в сумі 12987,15 грн. Здійснено розподіл судових витрат.

2.2. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 04.11.2019 рішення Господарського суду Луганської області від 25.06.2019 у справі №913/166/19 скасовано та прийнято нове рішення, яким відмовлено в задоволенні позову повністю. Здійснено розподіл судових витрат.



3. Процедура касаційного провадження у Верховному Суді



3.1. 29.11.2019 (згідно із поштовим штемпелем на конверті) Заступником прокурора Харківської області подано касаційну скаргу на постанову Східного апеляційного господарського суду від 04.11.2019 у справі №913/166/19 до Касаційного господарського суду.



3.2. Витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.12.2019 у справі №913/166/19 визначено колегію суддів у складі: Кушнір І.В. (головуючий суддя), судді: Краснов Є.В., Мачульський Г.М.



3.3. Ухвалою Верховного Суду від 19.11.2019 відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та призначено її до розгляду на 12.02.2020, визначено строк для подання відзиву на касаційну скаргу з доказами надсилання копій відзиву та доданих до нього документів іншим учасникам справи до 08.01.2020.



3.4. 08.01.2020 Товариством з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп" на електронну адресу суду направлено відзив на касаційну скаргу.



3.5. Також 08.01.2020 Товариством з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп" на електронну адресу суду направлено клопотання про зупинення касаційного провадження у справі №913/166/19 до розгляду Великою Палатою Верховного Суду справи №912/2385/18.



Дане клопотання судом касаційної інстанції залишено без задоволення з підстав, зазначених нижче.



3.6. У судове засідання 12.02.2020 з`явилися прокурор та представник відповідача-2. Прокурор підтримав касаційну скаргу. Представник відповідача-2 виклав заперечення проти касаційної скарги та просив відмовити в її задоволенні.

Представники позивачів та відповідача-1 у судове засідання не з`явилися, хоча вказані учасники справи про дату, час та місце судового засідання були повідомлені належним чином, що підтверджується матеріалами справи.



4. Короткий зміст касаційної скарги і заперечень на неї



4.1. У касаційній скарзі Заступник прокурора Харківської області (скаржник, прокурор) просить постанову Східного апеляційного господарського суду від 04.11.2019 у справі №913/166/19 скасувати, рішення Господарського суду Луганської області від 25.06.2019 залишити в силі.



4.2. Обґрунтовуючи касаційну скаргу скаржник вважає, що зміни до договору № 19-476 від 05.02.2019 внесені на підставі документів, які не містять підтвердження коливання вартості природного газу на ринку та не є належним документальним обґрунтуванням зростання ціни вказаного товару.



Прокурор вказує, що ні в довідці Харківської торгово-промислової палати від 07.02.2019, ні в експертному висновку Житомирської торгово-промислової палати № В-248 від 12.02.2019, не зазначено вартість природного газу на попередні дати, з яких почалася зміна ціни на ринку, а лише зазначено вартість на конкретну дату. Крім того, у довідці не зазначено, чи є вказана ціна середньою по Україні, а експертний висновок містить інформацію про середню ціну на природний газ на території окремих регіонів України. Таким чином, довідка та експертний висновок не відображають інформацію, яка надає можливість прослідкувати динаміку цін, а отже встановити її рух у бік збільшення чи зменшення та встановити факт наявності коливання ціни.



Також, на думку прокурора, необґрунтованим є твердження суду апеляційної інстанції щодо можливості відстеження динаміки зміни ціни з урахуванням вартості природного газу, визначеного відповідачами при укладенні договору № 19-476 від 05.02.2019.



Скаржник вказує, що ціна газу, зазначена у договорі № 19-476 від 05.02.2019, є відображенням ціни, запропонованої під час відкритих торгів ТОВ "Укртранссервіс-Груп", та сформована вільно за домовленістю сторін. Ціна газу, відображена у довідці Харківської торгово-промислової палати від 07.02.2019, є відображенням ціни газу, яка сформувалась на території України з 01.02.2019 відповідно до офіційних даних, розміщених на веб-сайті НАК "Нафтогаз України". А ціна газу, що міститься у експертному висновку Житомирської торгово-промислової палати № В-248 від 12.02.2019 є відображенням середньої ціни, сформованої за результатами дослідження ціни газу на території 6 областей України: Полтавської, Донецької, Закарпатської, Одеської, Тернопільської та Черкаської областей станом на 12.02.2019. Враховуючи, що вартість ціни на природний газ, яка діяла на вказану дату на території решти областей України, експертом Житомирської торгово- промислової палати до уваги не взята, не можна стверджувати, що вказаний висновок містить усереднену вартість природного газу на внутрішньому ринку України.



Крім того, відповідно до офіційної інформації НАК "Нафтогаз України", розміщеної на веб-порталі http://www.naftogaz.com, ціна природного газу постачальникам для подальшої реалізації установам і організаціям, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів (за кожні 1000 куб.м) дорівнювала: з 01.01.2019 - 10822,80 грн з ПДВ; з 01.02.2019 - 10460,40 грн з ПДВ; з 01.03.2019 - 8886,00 грн з ПДВ. Таким чином, реальне коливання ціни природного газу в бік зростання за січень-лютий 2019 року не відбулось, навпаки газ подешевшав на 3,46%.



Крім того, прокурор вважає, що судом апеляційної інстанції залишено поза увагою і проміжок часу між укладенням оспорюваних прокурором додаткових угод - 2 дні, протягом яких ціна природного газу за ініціативою ТОВ "Укртранссервіс-Груп" збільшена на 19,97% відносно первісної вартості.



4.3. У відзиві на касаційну скаргу Товариство з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп" просить відмовити в задоволенні касаційної скарги та залишити в силі постанову Східного апеляційного господарського суду від 04.11.2019 у справі №913/166/19, оскільки доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Крім того, на думку відповідача-2, прокурором не обґрунтовано та не доведено, що позивач не здійснює або неналежним чином здійснює свої повноваження щодо захисту інтересів держави у даному випадку, а позов підлягає залишенню без розгляду на підставі п.1 ч. 1 ст. 226 ГПК України.



5. Фактичні обставини, встановлені судами попередніх інстанцій

5.1. 03.01.2019 на веб-порталі публічних закупівель Prozorro Комунальним закладом "Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 2 комбінованого типу Попаснянської районної ради Луганської області" було оприлюднено оголошення про намір здійснити закупівлю газового палива обсягом 67723 куб.м за бюджетні кошти та розміщено тендерну документацію з вимогами до учасників та предмету закупівлі.

5.2. Згідно з протоколом засідання тендерного комітету Комунального закладу "Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 2 комбінованого типу Попаснянської районної ради Луганської області" щодо визначення переможця процедури закупівлі та прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю від 24.01.2019р. №8, прийнято рішення про намір укласти з ТОВ "Укртранссервіс-Груп", як переможцем торгів, відповідний договір.

5.3. За результатами проведеної процедури закупівлі, 05.02.2019 між Комунальним закладом "Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 2 комбінованого типу Попаснянської районної ради Луганської області" (надалі - споживач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп" (надалі - постачальник) було укладено договір №19-476 (надалі - договір), відповідно до умов якого постачальник зобов`язується передати у власність споживача у 2019 році природний газ, а споживач зобов`язується прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені договором.

Річний плановий обсяг постачання газу, у відповідності до пункту 1.3. договору, складає 67723 куб.м.

Згідно з пунктом 3.2. договору ціна газу, на момент укладання договору, становить 7750,00 грн за 1000 куб.м, крім того ПДВ - 1550,00 грн, всього з ПДВ - 9300,00 грн за 1000 куб.м.

Відповідно до пункту 3.3. договору ціна, зазначена в пункті 3.2. договору, може змінюватись протягом дії договору. Зміна ціни узгоджується шляхом підписання додаткової угоди до договору.

Пунктом 3.6. договору передбачено, що загальна сума договору складається з місячних сум вартості поставленого споживачеві за даним договором і становить 629823,90грн, у тому числі ПДВ 104970,65грн.

У відповідності до пункту 11.8. договору, сторони цього договору домовились, що у відповідності до частини 4 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі" умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема: - зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.

Пунктом 11.5. договору встановлено, що усі зміни та доповнення до договору оформлюються письмово, підписуються уповноваженими представниками сторін та скріплюються їх печатками (за наявності).

5.4. З матеріалів справи вбачається, що листом від 12.02.2019 №1023/19 постачальник звернувся до замовника з повідомленням про намір укласти додаткову угоду до договору щодо збільшення ціни на природний газ на 10 % у зв`язку із суттєвим підвищенням закупівельних цін на газ, про що свідчить офіційна інформація Харківської торгово-промислової палати.

5.5. 20.02.2019 між Комунальним закладом "Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 2 комбінованого типу Попаснянської районної ради Луганської області" (надалі - споживач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп" (надалі - постачальник) було укладено додаткову угоду № 1 до договору № 19-476 від 05.02.2019, згідно якої сторони виклали пункти 3.2. та 3.6 договору в наступній редакції: "Ціна газу за 1000 куб.м становить 8525,00грн, крім того ПДВ 1705,00грн, всього з ПДВ - 10230,00грн; загальна сума договору становить 629823,90грн, у тому числі ПДВ 20% 104970,65грн". Відповідно до пункту 1.3. вказаної додаткової угоди загальний обсяг постачання газу становить 61566,364куб.м. Згідно з пунктом 4 додаткової угоди дана додаткова угода набирає чинності з дати підписання і є невід`ємною частиною договору.

5.6. Листом від 18.02.2019 №1189/19 постачальник звернувся до замовника з повідомленням про намір укласти додаткову угоду до договору щодо збільшення ціни на природний газ ще на 9,97 % у зв`язку із суттєвим підвищенням закупівельних цін на газ, про що свідчить офіційна інформація Житомирської торгово-промислової палати.

5.7. 22.02.2019 між Комунальним закладом "Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 2 комбінованого типу Попаснянської районної ради Луганської області" (надалі - споживач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп" (надалі - постачальник) було укладено додаткову угоду № 2 до договору № 19-476 від 05.02.2019, згідно якої сторони виклали пункти 3.2. та 3.6 договору в наступній редакції: "Ціна газу за 1000 куб.м становить 9375,00грн, крім того ПДВ 1875,00грн, всього з ПДВ - 11250,00грн; загальна сума договору становить 629823,90грн, у тому числі ПДВ 20% 104970,65грн". Відповідно до пункту 1.3. вказаної додаткової угоди загальний обсяг постачання газу становить 55984,347куб.м. Згідно з пунктом 4 додаткової угоди дана додаткова угода набирає чинності з дати підписання і є невід`ємною частиною договору.

6. Короткий зміст судових рішень судів попередніх інстанцій

6.1. Рішення місцевого господарського суду мотивовано тим, що подвійне збільшення ціни вартості газу (оспорюваними додатковими угодами) було необґрунтованим та документально не підтвердженим, оскільки довідка (лист) Харківської торгово-промислової палати від 07.02.2019 та експертний висновок Житомирської торгово-промислової палати від 12.02.2019 № В-248 не містять інформації щодо коливання ціни на природний газ. Суд першої інстанції дійшов висновку, що додаткові угоди № 1 від 20.02.2019 та № 2 від 22.02.2019 до договору № 19-476 від 05.02.2019 укладено з порушенням вимог Закону України "Про публічні закупівлі", тому вимоги прокурора про визнання недійсними вказаних додаткових угод та стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп" на розрахункові рахунки Комунального закладу "Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 2 комбінованого типу Попаснянської районної ради Луганської області" надмірно сплачених бюджетних коштів в сумі 12987,15 грн підлягають задоволенню.

6.2. Скасовуючи рішення суду першої інстанції колегія суддів апеляційного господарського суду зазначила, що вважає передчасними висновки місцевого господарського суду про те, що додані позивачем до позовної заяви довідки Торгово-промислових палат не є належними доказами коливання ціни на природний газ у розмінні статей 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, оскільки вимогами чинного законодавства не передбачено, якими саме документами має бути підтверджено відповідне коливання цін на товари. При цьому, судом апеляційної інстанції враховано правову позицію викладену у постанові Верховного Суду від 29.03.2019 у справі №826/6926/17, відповідно до якої довідка торгово-промислової палати, яка є повноважним органом, що має право зокрема здійснювати моніторинг цін та визначати вартість товару, містить інформацію щодо ціни на певні нафтопродукти та паливно-мастильні матеріали на певну дату, а отже з аналізу наявної в них інформації та ціни за одиницю продукції визначеної у договорах, укладених між сторонами, можна прослідкувати динаміку цін, а отже встановити її рух у бік збільшення чи зменшення та встановити факт наявності коливання ціни. З урахуванням викладеного судова колегія дійшла висновку, що спірні додаткові угоди було укладено з додержанням приписів чинного законодавства, а підстави для визнання їх недійсними та, відповідно, стягнення з відповідача-2 на користь відповідача-1 безпідставно отриманих коштів в сумі 12987,15 грн відсутні.

7. Позиція Верховного Суду

7.1. Згідно зі ст.300 Господарського процесуального кодексу України:

"1. Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

2. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

3. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається.

4. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права."



З урахуванням викладеного, судом не приймаються та не розглядаються доводи скаржника, пов`язані з переоцінкою доказів, визнанням доведеними/ недоведеними або встановленням по новому обставин справи.



7.2. Як встановлено судами попередніх інстанцій, сторони уклали договір за результатами процедури відкритих торгів на виконання вимог Закону України "Про публічні закупівлі", який установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.

Метою вказаного Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.


................
Перейти до повного тексту