1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



14 лютого 2020 року

Київ

справа №817/1272/18

адміністративне провадження №К/9901/17181/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Гімона М.М. (суддя-доповідач),

суддів: Гусака М.Б., Усенко Є.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДФС у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 14 січня 2019 року (суддя Дорошенко Н.О.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 8 травня 2019 року (головуючий суддя Коваль Р.Й., судді: Гудим Л.Я., Гуляк В.В.) у справі № 817/1272/18 за позовом Комунального підприємства "Сарнитеплосервіс" Сарненської міської ради до Головного управління ДФС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ВСТАНОВИВ:

У травні 2018 року Комунальне підприємство "Сарнитеплосервіс" Сарненської міської ради (далі по тексту - позивач, КП "Сарнитеплосервіс" СМР) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДФС у Рівненській області (далі по тексту - відповідач), в якому просило визнати протиправними та скасувати:

- податкові повідомлення-рішення (далі - ППР) від 13 жовтня 2017 року №0007511401, від 23 жовтня 2017 року №0001981310, №0002011310, №0002021310, №0001991310, №0002001310, №0001971310;

- рішення від 7 грудня 2017 року №0006441310 та №0006411310 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 14 січня 2019 року позов задоволено частково. Визнано протиправними і скасовано податкові повідомлення-рішення:

- від 13 жовтня 2017 року №0007511401 із ПДВ на загальну суму грошового зобов`язання 157 393,00 грн., у тому числі: за податковим зобов`язанням - 125 914,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 31 479,00 грн.;

- від 23 жовтня 2017 року №0001981310 із ПДФО в частині штрафних (фінансових) санкцій в сумі 251 398,77 грн., в частині пені в сумі 20 902,73 грн., а всього - 236301,50 грн.;

- від 23 жовтня 2017 року №0002011310 із ПДФО в частині штрафних (фінансових) санкцій в сумі 66553,54 грн., в частині пені в сумі 8540,69 грн., а всього - 75094,23 грн.;

- від 23 жовтня 2017 року №0001971310 із ПДФО на суму штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 510,00 грн.;

- від 23 жовтня 2017 року № 0002001310 із ПДФО на суму штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 1020,00 грн.;

- від 23 жовтня 2017 року № 0001991310 з військового збору в частині штрафних (фінансових) санкцій в сумі 7097,67 грн., в частині пені в сумі 501,45 грн., а всього - 7599,12 грн.;

- від 23 жовтня 2017 року № 0002021310 з військового збору в частині штрафних (фінансових) санкцій в сумі 2615,45 грн., в частині пені в сумі 233,69 грн., а всього - 2849,14 грн.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Стягнуто на користь КП "Сарнитеплосервіс" за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень ГУ ДФС у Рівненській області судові витрати зі сплати судового збору в сумі 7211,51 грн.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 8 травня 2019 року апеляційну скаргу КП "Сарнитеплосервіс" СМР залишено без задоволення. Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Рівненській області задоволено частково. Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 14 січня 2019 року в частині визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Рівненській області від 13 жовтня 2017 року № 0007511401. Прийнято у цій частині нову постанову, якою у задоволенні позову КП "Сарнитеплосервіс" СМР відмовлено. Змінено рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 14 січня 2019 року в частині стягнення судових витрат. Стягнуто на користь КП "Сарнитеплосервіс" СМР за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДФС у Рівненській області судові витрати зі сплати судового збору в сумі 4850,47 грн. У решті рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 14 січня 2019 року залишено без змін.

Вирішуючи спір між сторонами, суди встановили, що відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основний вид діяльності КП "Сарнитеплосервіс" СМР 35.30 за КВЕД: постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря.

На підставі наказу ГУ ДФС у Рівненській області від 17 серпня 2017 року №1163, направлень від 1 вересня 2017 року №1183/17-00-14-01, №1184/17-00-14-01, №1185/17-00-14-01 уповноважені особи ГУ ДФС у Рівненській області провели планову виїзну документальну перевірку КП "Сарнитеплосервіс" СМР з питань дотримання вимог податкового, валютного законодавства, сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 1 січня 2014 року по 31 грудня 2016 року, за результатами якої складено акт від 6 жовтня 2017року №1037/17-00-14-01/35132153 (далі - акт №1037) (т. 1 а.с. 38 - 80).

Перевіркою встановлено порушення:

- п.187.10 ст.187 ПК України, а саме завищено податковий кредит у сумі 212566 грн., у тому числі: в січні 2014р. в сумі 56901 грн., в лютому 2014р. - 29751 грн., в січні 2015р. - 42890 грн., у лютому 2015р. - 19382 грн., в березні 2015р. - 20252 грн., у квітні 2015р. - 13613 грн., в січні 2016р. - 9988 грн., в лютому 2016р. - 10034 грн., в березні 2016р. - 2239 грн., в квітні 2016р.- 7516 грн.;

- п.57.1 ст.57, п.203.2 ст.203 ПК України, в результаті чого КП "Сарнитеплосервіс" порушено терміни сплати узгодженого податкового зобов`язання по податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг);

- п.51.1 ст.51, пп. "б" п.176.2 ст.176 ПК України, розділ ІІІ Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 21 січня 2014 року №49, у відповідній редакції, за якими встановлено подання податкових розрахунків за формою 1-ДФ не в повному обсязі, з недостовірними відомостями та з помилками, а саме: за 1-4 квартали 2014р., 1-4 квартали 2015р., 1-4 квартали 2016р.;

- п.1 ч.2 ст.6, абз. 1 ч.8 ст.9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", в результаті чого платником порушено строки сплати єдиного внеску, нарахованого роботодавцем на суми заробітної плати, а саме: несвоєчасна сплата ЄСВ за травень 2016р. в сумі 4214,16 грн. (термін сплати до 21 червня 2016 року), за червень 2016р. - 26019,90 грн. (термін сплати до 20 липня 2016 року), за липень 2016р. - 26161,68 грн. (термін сплати до 22 серпня 2016 року), за серпень 2016р. - 28174,99 грн. (термін сплати до 20 вересня 2016 року), за вересень 2016р. - 27675,22 грн. (термін сплати до 20 жовтня 2016 року), за жовтень 2016р. - 43567,83 грн. (термін сплати до 21 листопада 2016 року), за листопад 2016р. - 59380,66 грн. (термін сплати до 20 грудня 2016 року), за грудень 2016р. - 58160,29 грн. (термін сплати до 20 січня 2017 року);

- пп.1.4, пп.1.5, пп.1.6 п.16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України, несплата (неперерахування) військового збору під час виплати доходу (зарплати) в сумі 5439,14 грн., несвоєчасне перерахування до бюджету податковим агентом узгоджених сум належного до сплати військового збору в сумі 27862,09 грн. після настання граничних термінів сплати податку до бюджету, коли сума збору сплачувалась одночасно з виплатою доходу на користь платників податків;

- пп.1.4, пп.175, пп.1.6 п.16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України, що полягає в утриманні та не перерахуванні податковим агентом узгоджених сум військового збору до бюджету у розмірі 111,63 грн. після настання граничних термінів сплати податку до бюджету, в тому числі за листопад 2016р. в сумі 111,63 грн.;

- п. 15.1 ст.15, п. 38.2 ст. 38, п. 51.1 ст. 51, п. 57.1 ст. 57, пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14, пп.168.1.1, пп. 168.1.2 п.168.1 ст. 168, пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, пп. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168, пп. 168.4.7 п. 168.4 ст. 168, п. 171.1 ст. 171, п.176.2. ст. 176 ПК України, що полягає в утриманні та не перерахуванні податковим агентом узгоджених сум податку на доходи фізичних осіб в сумі 96754,29 грн. після настання граничних термінів сплати податку до бюджету, в тому числі за вересень 2016р. в сумі 17687,21 грн., жовтень 2016р. - 32967,78 грн., листопад 2016р. - 46099,30 грн.;

- п. 15.1 ст.15, п. 38.2 ст. 38, п. 51.1 ст. 51, п. 57.1 ст. 57, пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14, пп.168.1.1, пп. 168.1.2 п.168.1 ст. 168, пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, пп. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168, пп. 168.4.7 п. 168.4 ст. 168, п. 171.1 ст. 171, п.176.2. ст. 176 ПК України, що полягає у несплаті (неперерахуванні) податку на доходи фізичних осіб під час виплати доходу (зарплати), несвоєчасному перерахуванні до бюджету податковим агентом узгоджених сум належного до сплати податку на доходи фізичних осіб після настання граничних термінів сплати податку до бюджету, коли сума податку сплачувалась одночасно з виплатою доходу на користь платників податків, в сумі 486188,37 грн.

На підставі зазначеного акта перевірки, з урахуванням результатів адміністративного оскарження, ГУ ДФС у Рівненській області прийняло:

1) ППР від 13 жовтня 2017 року № 0007511401, яким КП "Сарнитеплосервіс" СМР у зв`язку з порушенням п.187.10 ст.187 ПК України на підставі п.123.1 ст.123 ПК України, згідно з пп.54.3.2 п.54.3 ст.54, п.58.1 ст.58 ПК України збільшено суму грошового зобов`язання за платежем ПДВ на суму 157393,00 грн., у т.ч. за податковим зобов`язанням на 125914,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями на 31479,00 грн. (а.с.12,13 т.1);

2) ППР від 23 жовтня 2017 року №0001981310, яким КП "Сарнитеплосервіс" СМР у зв`язку з порушенням п. 15.1 ст.15, п. 38.2 ст. 38, п. 51.1 ст. 51, п. 57.1 ст.57, пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14, пп.168.1.1, пп. 168.1.2 п.168.1 ст. 168, пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, пп. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168, пп. 168.4.7 п. 168.4 ст. 168, п. 171.1 ст. 171, п.176.2. ст. 176 ПК України, відповідно до п.126.1 ст.126, п.127.1 ст.127 ПК України збільшено суму грошового зобов`язання з ПДФО на суму 410101,80 грн., у т.ч.: за податковим зобов`язанням на 96754,29 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами)) на 286836,41 грн., сума пені відповідно до пп.129.1.3 п.129.1 ст.129 ПК України 26511,10 грн. (а.с.18, 19-20 т.1);

3) ППР від 23 жовтня 2017 року № 0001991310, яким КП "Сарнитеплосервіс" СМР у зв`язку з порушенням пп.1.4, пп.1.5, пп.1.6 п.16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України збільшено суму грошового зобов`язання з військового збору на загальну суму 12524,48 грн., у тому числі за податковим зобов`язанням на 111,63 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами)) на 10485,66 грн., сума пені відповідно до пп.129.1.3 п.129.1 ст.129 ПК України 927,19 грн. (а.с.25 26-27 т.1);

4) ППР від 23 жовтня 2017 року №0001971310, яким КП "Сарнитеплосервіс" СМР у зв`язку з порушенням п.51.1 ст.51, пп. "б" п.176.2 ст.176 ПК України, на підставі пп.54.3.3 п.54.3 ст.54, п.119.2 ст.119 ПК України застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) в сумі 510,00 грн. (а.с.30,31 т.1).

5) рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за №0006441310 від 7 грудня 2017 року, яким КП "Сарнитеплосервіс" СМР за період з 22 червня 2016 року до 28 лютого 2017 року застосовано штраф у розмірі 54670,95 грн. (20%) та нараховано пеню у розмірі 13575,78 грн. (0,1% суми недоїмки) (а.с.32, 33-34 т.1).

Крім того, на підставі наказу від 22 вересня 2017 року № 1446 та направлення №1324/17-00-13-10 від 22 вересня 2017 року уповноваженою особою ГУ ДФС у Рівненській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку КП "Сарнитеплосервіс" з питань дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору, державного мита, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 1 січня 2017 року по 30 червня 2017 року, за результатами якої складено акт від 6 жовтня 2017 року №1050/17-00-13-10/35132153 (далі - акт №1050) (а.с.194-209 т.2).

Перевіркою встановлено порушення:

- п.51.1 ст.51, пп. "б" п.176.2 ст.176 ПК України, розділу ІІІ Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 21 січня 2014 року № 49, у відповідній редакції, за якими встановлено подання податкових розрахунків за формою 1-ДФ не в повному обсязі, з недостовірними відомостями та з помилками, а саме: за 1-2 квартали 2017р.;

- п.1 ч.2 ст.6, абз. 1 ч.8 ст.9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", в результаті чого платником порушувалися строки сплати єдиного внеску, нарахованого роботодавцем на суми заробітної плати, а саме: несвоєчасна сплата ЄСВ за січень 2017р. в сумі 66943,48 грн. (термін сплати до 20 лютого 2017 року), за лютий 2017р. - 26723,80 грн. (термін сплати до 20 березня 2017 року), за березень 2017р. - 29361,14 грн. (термін сплати до 20 квітня 2017 року);

- пп.1.4, пп.1.5, пп.1.6 п.16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України, що полягає в несплаті (неперерахуванні) військового збору під час виплати доходу (зарплати), несвоєчасному перерахуванні податковим агентом узгоджених сум належного до сплати військового збору в сумі 8352,39 грн. після настання граничних термінів сплати податку до бюджету;

- пп.1.4, пп.1.5, пп.1.6 п.16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України, що полягає в утриманні та не перерахуванні податковим агентом узгоджених сум військового збору до бюджету в сумі 3426,89 грн. після настання граничних термінів сплати податку до бюджету, в тому числі за квітень 2017 року в сумі 1980,02 грн., за травень 2017р. в сумі 1446,87 грн.;

- п. 15.1 ст.15, п. 38.2 ст. 38, п. 51.1 ст. 51, п. 57.1 ст. 57, пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14, пп.168.1.1, пп. 168.1.2 п.168.1 ст. 168, пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, пп. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168, пп. 168.4.7 п. 168.4 ст. 168, п. 171.1 ст. 171, п.176.2. ст. 176 ПК України що полягає в утриманні та не перерахуванні податковим агентом узгоджених сум податку на доходи фізичних осіб до бюджету в сумі 100093,13 грн. після настання граничних термінів сплати податку до бюджету, в тому числі за лютий 2017р. в сумі 6628,61 грн., березень 2017р. в сумі 43963,67 грн., квітень 2017р. в сумі 34194,87 грн., травень 2017р. в сумі 15305,987 грн.;

- п. 15.1 ст.15, п. 38.2 ст. 38, п. 51.1 ст. 51, п. 57.1 ст. 57, пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14, пп.168.1.1, пп. 168.1.2 п.168.1 ст. 168, пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, пп. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168, пп. 168.4.7 п. 168.4 ст. 168, п. 171.1 ст. 171, п.176.2. ст. 176 ПК України, що полягає в несплаті (неперерахуванні) податку на доходи фізичних осіб під час виплати доходу (зарплати), несвоєчасному перерахуванні до бюджету податковим агентом узгоджених сум належного до сплати податку на доходи фізичних осіб після настання граничних термінів сплати податку до бюджету, коли сума податку сплачувалась одночасно з виплатою доходу на користь платників податків, в сумі 202337,94 грн.

На підставі вказаного акта перевірки, з урахуванням результатів адміністративного оскарження, ГУ ДФС у Рівненській області прийняло:

1) ППР від 23 жовтня 2017 року № 0002011310, яким у зв`язку з порушенням п. 15.1 ст.15, п. 38.2 ст. 38, п. 51.1 ст. 51, п. 57.1 ст. 57, пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14, пп.168.1.1, пп. 168.1.2 п.168.1 ст. 168, пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, пп. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168, пп. 168.4.7 п. 168.4 ст. 168, п. 171.1 ст. 171, п.176.2. ст. 176 ПК України відповідно до п.126.1 ст.126, п.127.1 ст.127 ПК України збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на суму 251257,74 грн., у тому числі за податковим зобов`язанням на 100093,43 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами)) на 142623,62 грн., сума пені відповідно до пп.129.1.3 п.129.1 ст.129 ПК України в сумі 8540,69 грн. (а.с.21, 22 т.1);

2) ППР від 23 жовтня 2017 року № 0002021310, яким у зв`язку з порушенням пп.1.4, пп.1.5, пп.1.6 п.16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України збільшено суму грошового зобов`язання з військового збору на загальну суму 8561,00 грн., у тому числі за податковим зобов`язанням на 3426,89 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами)) на 4900,42 грн., сума пені відповідно до пп.129.1.3 п.129.1 ст.129 ПК України 233,69 грн. (а.с. 23,24 т.1);

3) ППР від 23 жовтня 2017 року №0002001310, яким у зв`язку з порушенням п.51.1 ст.51, пп. "б" п.176.2 ст.176 ПК України, на підставі пп.54.3.3 п.54.3 ст.54, п.119.2 ст.119 ПК України застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) в сумі 1020,00 грн. (а.с.28,29 т.1).

4) рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0006411310 від 07 грудня 2017 року, яким до КП "Сарнитеплосервіс" СМР застосовано штраф у розмірі 24005,74 грн. за період з 21 лютого 2017 року до 27 вересня 2017 року та нараховано пеню у розмірі 3040,89 грн. (а.с.37,35-36 т.1).

Не погодившись із вказаними ППР та рішеннями про застосування штрафних санкцій та нарахування пені, КП "Сарнитеплосервіс" СМР оскаржило їх до суду.

Задовольняючи частково вимоги адміністративного позову, суд першої інстанції дійшов висновку, що КП "Сарнитеплосервіс" СМР як підприємство теплопостачання відповідно до приписів пункту 187.10 статті 187 ПК правильно формувало податковий кредит за касовим методом на дату списання коштів з банківського рахунку (видачі з каси) платника податку або на дату надання інших видів компенсацій вартостей поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів (послуг). При цьому різні методи податкового обліку не покладають на платника податків обов`язку із пропорційного віднесення сум податку до податкового кредиту, а тому посилання відповідача на положення статті 199 ПК України визнані судом неправомірними, що виключає збільшення податкового зобов`язання з податку на додану вартість. Окрім наведеного, суд також вказав на недоліки, допущені контролюючим органом при оформленні акта перевірки від 6 жовтня 2017 року №1037/17-00-14-01/35132153 в частині відсутності посилань на первинні документи бухгалтерського обліку платника податків, на регістри податкового та бухгалтерського обліку, фінансової та іншої звітності тощо.

Оцінюючи правомірність збільшення податкового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб, суд першої інстанції вказав, що контролюючим органом правильно встановлені як у акті №1037, так і в акті №1050 суми несплаченого до бюджету ПДФО, що також не заперечується і позивачем. Враховуючи встановлені за наслідками документальної перевірки порушення, у відповідача були обґрунтовані підстави для застосування до позивача штрафних санкцій як за статтею 126, так і за статтею 127 ПК України. При цьому суд вказав на помилковість нарахування штрафних санкцій за статтею 127 ПК України за неперерахування утриманого податку до бюджету за вересень-листопад 2016 року у розмірі 75% суми податку, оскільки в попередніх податкових періодах аналогічне порушення встановлене не було. Крім того, суд вказав на неправомірність нарахування позивачу пені з дня запровадження мораторію на задоволення вимог кредиторів (7 червня 2016 року). Враховуючи вищенаведене, суд першої інстанції дійшов висновку щодо часткового скасування ППР №0001981310 та №0002011310. Керуючись аналогічними висновками в частині відсутності розмежування щодо підстав нарахування штрафних (фінансових) санкцій та неправомірності нарахування пені, суд також частково скасував ППР від 23 жовтня 2017 року №0002021310, №0001991310, яким позивачу донараховано податкове зобов`язання з військового збору.

Визнаючи протиправними та скасовуючи ППР від 23 жовтня 2017 року №0001971310 та №0002001310, суд першої інстанції вказав на неправомірність застосування контролюючим органом до позивача штрафних санкцій на підставі пункту 119.2 статті 119 ПК України, оскільки висновки відповідача не підтверджені жодними розрахунками, фактична недостовірність податкової звітності платника податків в актах документальних перевірок не описана. При цьому відповідач необґрунтовано порівнював відомості графи 4а (щодо розміру перерахованого податку) та графи 4 (щодо розміру фактично перерахованого податку), позаяк в графі 4а підлягає відображенню сума нарахованого податку.

З приводу правомірності застосування до КП "Сарнитеплосервіс" СМР штрафу та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (неперерахування) єдиного внеску, суд першої інстанції зазначив, що позивачем не заперечувався факт несвоєчасної сплати вказаного платежу. При цьому суд відхилив доводи позивача про неправомірне нарахування пені, оскільки зазначене питання регулюється Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 8 липня 2010 року №2464-VІ (далі - Закон №2464-VІ), як спеціальним.

Апеляційний суд в цілому погодився з висновками суду першої інстанції, окрім наявності підстав для скасування ППР №0007511401 від 13 жовтня 2017 року, оскільки відповідно до положень пункту 187.10 статті 187 ПК України позивач повинен визначати дату виникнення податкових зобов`язань та податкового кредиту при наданні послуг особам, зазначеним у цій нормі - за касовим методом, а щодо решти (зокрема, госпрозрахункових організацій) - за загальним правилом (за правилом першої події відповідно до приписів пункту 198.2 статті 198 ПК України).

Не погодившись з рішеннями судів, Головне управління ДФС у Рівненській області подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить скасувати судові рішення в частині задоволених позовних вимог та ухвалити нове про відмову в позові в цій частині.

В обґрунтування вимог касаційної скарги контролюючий орган вказує, що суди попередніх інстанцій залишили поза увагою, що викладені в акті перевірки обставини свідчать про наявність в діях позивача порушень, відповідальність за які передбачена статтею 127 ПК України. Крім того, судами не враховано, що пеня за несвоєчасне внесення до бюджету ПДФО згідно з підпунктом 129.1.3 пункту 129.1 статті 129 ПК України позивачем самостійно не нараховувалась та не вносилась до бюджету, що суперечить як положенням зазначеної правової норми, так і статті 19 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" від 22 грудня 2011 року №4212-VІ (далі - Закон №4212-VІ). Також контролюючий орган наполягає на правомірності застосованих ним штрафних санкцій відповідно до пункту 119.2 статті 119 ПК України, оскільки зазначений КП "Сарнитеплосервіс" СМР розмір перерахованого ПДФО відповідно до графи 4а в податковому розрахунку (далі - ПР) не відповідає фактичному перерахуванню ПДФО відповідно до графи 4 ПР.

Позивач правом на подання відзиву до суду не скористався.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

Відповідно до частини першої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладене, перегляду в касаційному порядку підлягають ППР №0001981310, №0002011310, якими позивачу збільшено грошове зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб, ППР №0002021310, №0001991310, якими позивачу збільшено грошове зобов`язання з військового збору, ППР №0002001310, №0001971310, якими до позивача застосовано штрафні санкції за порушення пункту 119.2 статті 119 ПК України.

З приводу ППР №0001971310 та ППР №0002001310, якими до позивача застосовано штрафні санкції за невідповідність розміру перерахованого ПДФО відповідно до графи 4а податкового розрахунку фактичному перерахуванню ПДФО відповідно до графи 4 ПР, колегія суддів вважає правильними висновки судів попередніх інстанцій про неправомірність порівняння показників в зазначених графах, оскільки положення як глави ІІІ Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків, і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом Міндоходів від 21 січня 2014 року №49, чинного до 1 квітня 2015 року, так і глави ІІІ Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13 січня 2015 року №4, передбачають різні вимоги до їх заповнення. Вимоги щодо ідентичності показників у відповідних графах відсутні.

Щодо податкових повідомлень-рішень №0001981310, №0002011310, №0002021310, №0001991310, якими позивачу збільшено грошове зобов`язання як з податку на доходи фізичних осіб, так і з військового збору, колегія суддів зазначає наступне. Наявність чи відсутність у платника податків обов`язку щодо сплати військового збору є похідними за своєю суттю в силу приписів підпункту 1.2 пункту 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, оскільки безпосередньо пов`язані із нарахуванням оподатковуваного доходу як об`єкту оподаткування військовим збором.

Як встановлено судами і це підтверджується матеріалами справи, позивач не заперечує факту несвоєчасної сплати ПДФО та військового збору, що зумовлено фінансовими труднощами на підприємстві. Суди відхилили посилання позивача на вказані обставини, оскільки застосування до платника податків заходів примусового виконання рішення щодо стягнення заборгованості не звільняє його від обов`язку сплати податкових зобов`язань в порядку і строки, встановлені ПК України. При цьому суди вказали, що не усі рахунки позивача перебували під арештом. Враховуючи приписи частини першої статті 341 КАС України, оскаржувані податкові повідомлення-рішення в частині визначення позивачу податкового зобов`язання колегією суддів не переглядаються.


................
Перейти до повного тексту