ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2020 року
м. Київ
Справа № 916/834/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Волковицької Н. О. - головуючого, Кушніра І. В., Могила С. К.
розглянув у письмовому провадженні касаційну скаргу Державного підприємства "Морський торговельний порт "Южний"
на рішення Господарського суду Одеської області від 22.07.2019 (суддя Малярчук І. А.) і постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 31.10.2019 (Богатир К. В. - головуючий, судді Мишкіна М. А., Поліщук Л. В.) у справі
за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"
до Державного підприємства "Морський торговельний порт "Южний"
про стягнення 424 562,76 грн.
Короткий зміст і підстави позовних вимог
1. У березні 2019 року Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця") звернулося до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Державного підприємства "Морський торговельний порт "Южний" (далі - ДП "Морський торговельний порт "Южний") про стягнення 426 114,12 грн.
2. Позовні вимоги обґрунтовано невиконанням ДП "Морський торговельний порт "Южний" зобов`язань за укладеним між сторонами у цій справі договором від 01.03.2013 № 1/230/СП/УП-79 щодо своєчасного забезпечення вивантаження вагонів.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Господарського суду Одеської області від 22.07.2019 у справі № 916/834/19, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 31.10.2019, позов задоволено повністю; стягнуто з ДП "Морський торговельний порт "Южний" на користь АТ "Українська залізниця" 216 704,28 грн плати за користування вагонами, 207 858, 48 грн збору за зберігання вантажу у вагонах, 6 392,00 грн судового збору.
4. Рішення і постанову арґументовано доведеністю та обґрунтованістю позовних вимог.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись із рішенням Господарського суду Одеської області від 22.07.2019 і постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 31.10.2019 у справі № 916/834/19, ДП "Морський торговельний порт "Южний" звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить рішення і постанову скасувати, прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
6. Підставами для скасування рішення і постанови скаржник вважає порушення і неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.
7. Скаржник акцентує, що представник позивача заявив клопотання про приєднання до матеріалів справи не доданих до позовної заяви додаткових доказів (клопотання від 03.06.2019 вх. № 11073/19, від 05.06.2019 за вх. № 11235/19, від 24.06.2019 вх. № 12552/19). Водночас представник відповідача заперечив проти задоволення зазначених клопотань з огляду на те, що обґрунтовуючи поважність причин неподання доказів у визначені процесуальним законом строки, представник АТ "Укрзалізниця" послався лише на лист начальника станції Берегової, адресований начальникові Відокремленого підрозділу "Дирекція залізничних перевезень з організації взаємодії портів та припортових станцій", за змістом якого не додані до позовної заяви документи не було надано раніше помилково, у зв`язку з великим обсягом виконуваної роботи та з урахуванням людського фактору. На думку скаржника, зазначений лист начальника станції Берегової жодним чином не підтверджує поважності причин недотримання АТ "Укрзалізниця" строку подання доказів, а навпаки, підтверджує факт неподання зазначених доказів до суду вчасно через обставини, які залежали виключно від позивача.
8. Заявник касаційної скарги зауважує, що згідно з Правилами складання актів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, складанню актів загальної форми щодо затримки вагонів мало передувати складання окремих актів загальної форми, а саме: актів загальної форми, складених для засвідчення обставин, через які така затримка відбулася, а також актів загальної форми, які засвідчують відмову відповідача прийняти вагони. Саме такі акти, на думку скаржника, могли би свідчити про невиконання чи неналежне виконання відповідачем умов договору, укладеного із позивачем. Отже, акти загальної форми, складені позивачем і долучені ним до позовної заяви, жодним чином не доводять вини підприємства у затримці вагонів.
9. Скаржник наголошує, що в актах загальної форми ГУ-23 не зазначено конкретної причини затримки вагонів на станції призначення, які саме вантажні фронти були зайняті, а також обставин, які перешкоджали би поданню перелічених вагонів і свідчили би про необхідність цієї затримки на коліях станції.
10. ДП "Морський торговельний порт "Южний" звертає увагу, що акти загальної форми не були подані на розгляд і підпис та були складені в односторонньому порядку для забезпечення керівництвом станції Берегової компенсації витрат Одеської залізниці через безпідставну затримку вагонів.
11. Крім цього, скаржник акцентує, що жодних повідомлень і телефонограм про складання актів загальної форми "про затримку вагонів" у період із 24.09.2018 по 03.10.2018 до головної диспетчерської ДП "Морський торговельний порт "Южний" не надходило.
Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
12. У відзиві на касаційну скаргу АТ "Українська залізниця" просить відмовити у її задоволенні, рішення і постанову залишити без змін, оскільки оскаржувані судові рішення є законними, повністю обґрунтованими і такими, що прийнято із дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
13. Як свідчать матеріали справи та встановили суди попередніх інстанцій, 01.03.2013 між Одеською залізницею (далі - Залізниця) і ДП "Морський торговельний порт "Южний" (далі - Порт) укладено договір № 1/230/СД/УП-79 про обробку вагонів з вантажами (далі - договір).
14. Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 договору залізниця здає/приймає, а порт приймає/здає експортні, транзитні, імпортні вантажі, що перевозяться за участю морського (річкового), залізничного транспорту, а також господарські вантажі для порту або для його контрагентів. Порт надає залізниці перелік контрагентів, коди вантажоодержувачів і експедиторів, з якими він має договори. На станції від імені залізниці виступає станція Берегова.
15. Залізниця і порт зобов`язуються дотримуватися технології робіт із приймання і видачі всіх вантажів, викладеної у цьому договорі, Єдиному технологічному процесі (далі - ЄТП) роботи станції і порту та інструкціях про порядок подачі та прибирання вагонів і організації робіт, з питань: планування; інформаційного забезпечення; узгодження навантаження, розвантаження вагонів; подачі/прибирання вагонів; інших питань, пов`язаних з технологією роботи. Порт зобов`язується: здійснювати місячне планування завозу і вивозу експортних, імпортних і транзитних вантажів, обсяг яких не повинен перевищувати узгодженого як в цілому, так і з окремої номенклатури вантажів, контролювати ритмічність завозу згідно з узгодженими обсягами; подавати та узгоджувати зі станцією добовий план на подачу порожніх і навантажених вагонів під вантажні операції не пізніше 14 години попередньої доби з виділенням вагонів, що обробляються за прямим варіантом; інформувати залізницю про вагони, що прибули в порт поза планом завозу. Залізниця зобов`язується: регулярно надавати порту попередню інформацію про підхід вагонів з вантажам із зазначенням роду вантажу, дати і часу прибуття на припортову станцію (у тому числі кількість вагонів за кодами вантажоодержувачів (експедиторів)); здійснювати подачу вагонів під вивантаження та навантаження за узгодженим з портом добовим планом у кількості, передбаченої ЄТП роботи станції і порту; спільно з портом планувати роботу з навантаження і розвантаження вагонів на наступну добу і аналізувати результати роботи за минулу; вести облік часу користування вагонами, переданими порту, а також не прийнятих портом вагонів і затриманих з вини порту на станції, згідно з добовим планом та Правилами користування вагонами; своєчасно здійснювати забирання з території порту розвантажених та навантажених портом вагонів (абзац 1 пункту 3, абзаци 1, 6, 14 пункту 3.1, абзаци 1, 2, 3, 4, 5, 8 пункту 3.2 договору).
16. Згідно з пунктом 4.1 договору місячне планування роботи порту і станції з перевезення експортних, імпортних і транзитних вантажів здійснюється в електронній системі АС Месплан згідно з Правилами планування перевезень вантажів з використанням електронного цифрового підпису, з урахуванням переробної спроможності згідно з ЄТП роботи станції і порту, зайнятості складських ємностей, підходу суден і наявності вагонів, призначених на фронти розвантаження.
17. Як визначено у пункті 4.3 договору, добове планування станції і порту здійснюється до 11 години начальниками порту і станції або їх заступниками з оформленням добового плану роботи з урахуванням інформації про підхід потягів за підписами обох сторін. При добовому плануванні роботи порту і залізниці передбачається першочергова подача та вивантаження вагонів належності інших залізничних адміністрацій.
18. Відповідно до пункту 4.4 договору норма вивантаження на кожну добу встановлюється згідно з добовим планом, який складається на підставі узгоджених місячних обсягів завозу вантажів у порт в АС Месплан і додатково узгоджених обсягів, виходячи із наявності вагонів в порту, на станції та на підходах до неї, рівномірно протягом доби у розмірі не менше переробної спроможності вантажних фронтів відповідно до ЄТП роботи станції і порту.
19. У пункті 4.6 договору передбачено, що за невиконання норми вивантаження вагонів, установленої добовим планом, порт і залізниця несуть матеріальну відповідальність у розмірі двох добових ставок плати за користування вагонами за кожний не підведений та неподаний (з вини залізниці), не вивантажений (з вини порту) вагон. Залізниця і порт звільняються від відповідальності у разі форс-мажорних обставин (пункт 7.10 цього договору).
20. Згідно з пунктом 4.7 договору, облікова картка виконання плану вивантаження вагонів за формою додатка 4 до Правил перевезення вантажів у прямому змішаному залізнично-водному сполученні ведеться станцією одна для всієї номенклатури експертних і транзитних вантажів, що прибувають і вивозяться через порт. За вимогою порту станція веде для нього один екземпляр облікової картки.
21. Відповідно до пункту 4.9 договору розмір місячного плану вивантаження визначається в обліковій картці як сума (у цілих вагонах) норм вивантаження кожної доби, встановлених добовим планом згідно з пунктом 4.4 цього договору. Штраф за невиконання нараховується, виходячи із суми неподаних до норми і не вивантажених вагонів з вини залізниці і окремо з вини порту за кожну добу незалежно від виконання плану вивантаження в цілому за місяць. Належна до сплати сума визначається як різниця штрафів, нарахованих на порт і на залізницю і підлягає сплаті у 10-денний термін після закінчення звітного місяця.
22. Станція в особі комерційного агентства товарної каси повідомляє порт (групу розкредитування) не пізніше 65 хв після прибуття поїзда про вантажі, що прибули на його адресу, для розкредитування перевізних документів та розмітки вагонів по вантажних фронтах. Розкредитування перевізних документів проводиться в електронному виді з використанням електронного цифрового підпису. У випадку, коли порт відмовляє в прийманні вантажу, по будь-якій причині, яка не залежить від залізниці, а через деякий час прийняв вантаж, то він сплачує залізниці плату за користування вагонами та забезпечення вантажів у вагонах за весь час простою вагонів в очікуванні розкредитування. При надходженні вагонів, які відсутні у добовому плані та при наявності вільних фронтів вивантаження, вагони подаються на ці фронти в оперативному порядку по узгодженню з портом. Порт узгоджує подавання цих вагонів на протязі 2-х год з моменту надходження вагонів. Вагони на фронти навантаження та вивантаження подаються після повідомлення, яке передається за 2 год до подавання першої партії з 8-00, далі вагони подаються після письмового повідомлення портом про закінчення навантаження, вивантаження попередньої партії та приймально-здавальних операцій. Порядок подавання та забирання вагонів на фронти навантаження-вивантаження та передавальні колії визначений у п. 2.1 ЄТП роботи станції і порту. Переробна спроможність по вивантаженню та навантаженню вантажів портом наведена у доповненні № 1 ЄТП роботи станції та порту. Навантажені (порожні) вагони вважаються поданими з моменту постановки їх на фронти вивантаження (навантаження), передавальні колії і при постановці вагонів на колії, які належать порту (у тому числі вагони, які подані під рихлення та в тепляки), при цьому оформлюється пам`ятка про подання/забирання вагонів ф.ГУ-45 за підписами представників двох сторін (факт прийому вагонів від залізниці - підпис пам`ятки портом). Час подачі вагонів і час готовності до забирання їх автоматично фіксується у відомості плати за користування вагонами ф.ГУ-46 на підставі пам`ятки про подавання/забирання вагонів ф.ГУ-45. Операції по навантаженню, вивантаженню вагонів на усіх причалах порту здійснюється цілодобово (пункти 6.1, 6.2, 6.4, 6.5, 6.6, 6.8, 6.9 договору).
23. Плата за користування вагонами портом нараховується за час з моменту їхньої передачі порту до моменту прийому залізницею від порту всієї партії замовлених та узгоджених станцією і портом вагонів з урахуванням часу затримки. Облік часу користування вагонами і контейнерами, поданими в порт, провадиться за відомостями плати за користування вагонами, відомостями плати за закінчення користування контейнерами, які складаються на підставі пам`яток про подавання/забирання вагонів, пам`яток про видачу/приймання контейнерів, повідомлень про вантажних операцій з вагонами, актів про затримку вагонів форми ГУ-23а та актів загальної форми ГУ-23. Відомості плати за користування вагонами складаються станцією в трьох примірниках і підписуються представниками станції і порту. Вагони, що з вини порту недозаявлені або недовивантажені проти добової норми вивантаження (п.п. 4.3, 4.4 цього договору), а з вини залізниці не подані на станцію, а станцією не подані на вантажні фронти, згідно заявок порту, оформляються актами загальної форми з покладанням на порт або станцію відповідальності згідно з Правилами перевезення вантажів. За невиконання плану навантаження вантажів порт і залізниця несуть взаємну відповідальність згідно із ст.106 Статуту залізниць України. За невиконання норми вивантаження вагонів, встановленої добовим планом (п.п. 4.3- 4.10 цього договору), порт і залізниця несуть матеріальну відповідальність. За користування вагонами і контейнерами порт сплачує залізниці плату згідно з розділом 5 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги Тарифне керівництво № 1. За маневрову роботу, зберігання вантажів у вагонах, послуги і роботи, замовлені портом, порт сплачує збір згідно з Тарифним керівництвом № 1 з відповідними оголошеними Укрзалізницею коефіцієнтами підвищення. Збір за зберігання вантажів у вагонах нараховується згідно з пунктом 2 розділу 3 Тарифного керівництва № 1. Порушення однією із сторін умов цього договору оформляється актом за обопільними підписами представників станції і порту. Жодна зі сторін не має права відмовитися від підписання акту. У разі непогодження з актом про це робиться примітка сторони, яка незгодна, і викладається мотивоване пояснення незгоди з актом. З усіх питань, не передбачених цим договором, сторони керуються ЄТП, Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів та іншими нормативними актами, що діють на морському, річковому та залізничному транспорті (пункти 7.1, 7.2, абзац 1 пункту 7.3, пункти 7.4, 7.9, 9.6, 9.8 договору).
24. Згідно з додатковими угодами до договору від 01.03.2013 № 1/230/СД/УП-79 (реєстраційний № 7342) між Одеською залізницею та ДП "Морський торговельний порт "Южний" про обробку вагонів з вантажами від 16.12.2015 № 1, від 01.09.2017 № 2, від 22.02.2018 № 3, від 31.05.2018 № 4, від 30.07.2018 б/н, від 28.09.2018 № 6 було внесено зміни до пункту 7.5 договору, змінювалися реквізити сторін і строк дії договору.
25. Суди попередніх інстанцій також установили, що сторони договору підписували облікові картки виконання плану перевезення вантажу із залізничного на водний транспорт за вересень і жовтень 2018 року.
26. У матеріалах справи є акти загальної форми про віднесення на відповідальність вантажовласника ДП "Морський торговельний порт "Южний" ф. ГУ-23 від 24.09.2018 № 2380, від 26.09.2018 № 2401, від 26.09.2018 № 2404, від 24.09.2018 № 2379, від 26.09.2018 № 2402, від 01.10.2018 № 2403, від 28.09.2018 № 2438, від 28.09.2018 № 2439, в яких наведено відомості щодо: прибуття вагонів на станцію Берегову Одеську із вантажем - концентрат залізорудний; осіб у присутності яких складено акт, їх посади; інформацію стосовно затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подання під вантажні операції з вини клієнта, а саме перебування вагонів на коліях станції в очікуванні звільнення вантажного фронту; час початку затримки вагонів і час закінчення затримки вагонів; підписи осіб, які зафіксували ці обставини, та зазначено особу, яка відмовилася від підпису. В актах загальної форми (додаток 6 ф.ГУ-23) від 24.09.2018 № 2380а, від 26.09.2018 № 2401а, від 24.09.2018 № 2379а, від 26.09.2018 № 2404а, від 26.09.2018 № 2402а, від 02.10.2018 № 2403а, від 28.09.2018 № 2438а, від 28.09.2018 № 2439а зафіксовано обставини відмови представників ДП "Морський торговельний порт "Южний" від підписання актів загальної форми №№ 2380, 2401, 2379, 2404, 2402, 2403, 2438, 2439. Крім цього, відповідач додав до відзиву акти загальної форми ф.ГУ-23 на віднесення на відповідальність вантажовласника ДП "Морський торговельний порт "Южний" від 24.09.2018 № 2379, від 26.09.2018 № 2404, від 28.09.2018 № 2438, від 28.09.2018 № 2439, від 26.09.2018 № 2402, від 26.09.2018 № 2403, від 26.09.2018 № 2401, від 24.09.2018 № 2380, які містять ідентичні відомості щодо затримки вагонів на станції призначення, як про це зазначено в актах загальної форми №№ 2379, 2404, 2438, 2439, 2402, 2403, 2401, 2380, доданих до справи позивачем, однак відрізняються від останніх зазначенням осіб, які їх склали, підписами цих осіб, зокрема зі сторони позивача, і запереченням про відмову осіб зі сторони порту підписати акти.
27. Відомості плати за користування вагонами ф.ГУ-46 від 08.10.2018 № 29092870 ВІО, від 08.10.2018 № 04101906 ВІО та накопичувальні картки зборів за роботи (послуги) та штрафи, пов`язані із перевезенням вантажів (вантажобагажу) ф.ФДУ-92 від 31.10.2018 № 31100870, від 03.10.2018 № 03100756, від 26.10.2018 № 26100834, від 03.10.2018 № 03100757 були оформлені із зауваженнями ДП "Морський торговельний порт "Южний", зміст яких зводиться до безпідставності складання станцією актів загальної форми ф.ГУ-23 щодо простоювання вагонів на станції Береговій в очікуванні звільнення фронту вивантаження, зазначені у актах вагони не були подані на колії порту із власної ініціативи керівництва станції Берегової, при цьому порт приймав і вивантажував вагони, які прибували пізніше тих, що були зазначені в актах загальної форми як такі "що перебували в очікуванні звільнення вантажних фронтів".
28. У накопичувальних картках від 09.10.2018 № 09100794, від 08.11.2018 № 08110905 наведено посилання на найменування платежу - штраф за невиконання плану 613 237,90 грн за вересень і 724 229,80 грн за жовтень, який був нарахований та сплачений відповідачем, чого не заперечують сторони, за невиконання плану перевезення вантажів за вересень-жовтень 2018 року. Наразі із посиланням на облікові картки виконання плану перевезення вантажів із залізничного на водний транспорт за вересень, жовтень 2018 року, зокрема у спірний період із 24.09.2018 по 03.10.2018, позивач наголошує на несвоєчасному вивантаженні портом вантажів, що вважає одним із доказів на підтвердження обґрунтованості заявлених позовних вимог.
29. Сторони у справі також подали підписані та узгоджені ними плани підходу потягів на станції Береговій для ДП "Морський торговельний порт "Южний" на добу в періоди з 20.09.2018 по 03.10.2018. Журнал реєстрації вихідний телефонограм, наданих відповідачем, містить записи щодо повідомлень про зрив позивачем плану підходу потягів, несвоєчасності їх подання під вивантаження. Із копій журналів повідомлення порту про подання вагонів на вивантаження, позивач вбачає початок обліку часу перебування вагонів в очікувані до розвантаження. Належне повідомлення відповідача про прибуття вагонів на станцію Берегову залізниця обґрунтовує також посиланням на залізничні накладні № № 47350988, 46588224, 47203179, 47203203, 47236021, 47350988, 47351911, 42904474, 46588216, 47203195, 47235999, 47236039, 47350996, відомості вагонів до них, де у графі 49 накладних зазначено особу, її прізвище, ім`я, по батькові, яка із застосуванням ЕЦП повідомила одержувачеві вантажу, у даному випадку порту, про надходження вантажу, наведено дату та час такого повідомлення, а у графі 53 накладних наявні відомості щодо підтвердження одержувача вантажу про отримання такого повідомлення, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка отримала інформацію, документ, який підтверджує повноваження цієї особи, дату, час її підпису із застосування ЕЦП. Копії пам`яток про подавання вагонів №№ 10797, 10733, 10820, 10761, 10782, пам`яток про забирання вагонів №№ 16577, 16552, 16471, 16566, 16603, 16525, 16553, повідомлень №№10797, 10733, 10820, 10761, 10728, підписаних залізницею та портом, також опосередковано підтверджують позицію позивача щодо затримки відповідачем вивантаження вагонів. При цьому, позивач наголошує, що переважно стосовно вагонів, затриманих вивантаженням, час нарахування плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу у вагонах, наведений у відомостях плати за користування вагонами № № 29091870, 04101906, розраховувався навіть не за фактичним повідомленням порту про надходження таких вагонів до вивантаження, що зазначено як у накладних, пам`ятках про подавання вагонів, пам`ятках про забирання вагонів, повідомленнях, а з часу, зафіксованого в актах загальної форми ГУ-23 від 24.09.2018 № 2380, від 26.09.2018 № 2401, від 26.09.2018 № 2404, від 24.09.2018 № 2379, від 26.09.2018 № 2402, від 01.10.2018 № 2403, від 28.09.2018 № 2438, від 28.09.2018 № 2439, від 24.09.2018 № 2380а, від 26.09.2018 № 2401а, від 24.09.2018 № 2379а, від 26.09.2018 № 2404а, від 26.09.2018 № 2402а, від 02.10.2018 № 2403а, від 28.09.2018 № 2438а, від 28.09.2018 № 2439а, як то передбачено умовами договору.