1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



13 лютого 2020 року

Київ

справа №818/893/16

адміністративне провадження №К/9901/24636/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

cудді-доповідача - Радишевської О. Р.,

суддів - Кашпур О. В., Уханенка С. А.

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу №818/893/16

за позовом ОСОБА_1 до Державної податкової інспекції у м.Сумах Головного управління ДФС у Сумській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - начальника Державної податкової інспекції у м.Сумах Головного управління ДФС у Сумській області Мельника Юрія Володимировича - про визнання протиправним і скасування наказу, поновлення на службі, стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2017 року, прийняту в складі: головуючого судді Спаскіна О.А., суддів Сіренка О.І., Любич Л.В.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Державної податкової інспекції в м.Сумах Головного управління ДФС у Сумській області (далі - відповідач, ДПІ у м.Сумах ГУ ДФС у Сумській області), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - начальника ДПІ в м.Сумах ГУ ДФС в Сумській області - з вимогами:

1.1. визнати протиправним і скасувати наказ ДПІ в м.Сумах ГУ ДФС у Сумській області від 15 липня 2016 року №112-о "Про звільнення ОСОБА_1 ";

1.2. поновити ОСОБА_1 на посаді начальника юридичного відділу ДПІ в м.Сумах ГУ ДФС у Сумській області;

1.3. стягнути з ДПІ в м.Сумах ГУ ДФС у Сумській області на користь позивача заробітну плату за час вимушеного прогулу.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що унаслідок проведення організаційно-штатних змін, які були пов`язані з приєднанням до ДПІ в м.Сумах ГУ ДФС у Сумській області Сумської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Сумській області, штатна посада начальника юридичного відділу, яку він обіймав, скорочена не була, а тому у відповідача не було підстав для припинення трудових відносин із ним на підставі пункту 1 частини першої статті 40 Кодексу законів про працю України.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. Постановою Кабінету Міністрів України від 04 листопада 2015 року №892 "Деякі питання територіальних органів Державної фіскальної служби" вирішено реорганізувати деякі територіальні органи ДФС шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів ДФС за переліком згідно з додатком 2, у тому числі Сумську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Сумській області (далі - Сумська ОДПІ ГУ ДФС) шляхом приєднання до Державної податкової інспекції в м. Сумах Головного управління ДФС у Сумській області.

4. Наказом ДФС України від 24 лютого 2016 року №172 "Про реорганізацію деяких територіальних органів ДФС у Сумській області" вирішено реорганізувати Сумську ОДПІ ГУ ДФС у Сумській області шляхом приєднання до ДПІ в м. Сумах ГУ ДФС у Сумській області.

5. 28 квітня 2016 року позивача було попереджено про наступне вивільнення та запропоновано посаду головного державного інспектора юридичного відділу ДПІ у м. Сумах ГУ ДФС у Сумській області, від якої він відмовився.

6. Наказом ДПІ в м. Сумах ГУ ДФС у Сумській області від 15 липня 2016 року №112-о ОСОБА_1 звільнено з посади начальника юридичного відділу ДПІ в м. Сумах ГУ ДФС у Сумській області на підставі пункту 1 частини першої статті 40 Кодексу законів про працю України.

7. Не погоджуючися з указаним наказом, позивач звернувся до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

8. Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2016 року адміністративний позов задоволено частково:

8.1. визнано протиправним і скасовано наказ ДПІ в м.Сумах ГУ ДФС у Сумській області від 15 липня 2016 року №112-о "Про звільнення ОСОБА_1 ";

8.2. поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника юридичного відділу ДПІ у м. Сумах ГУ ДФС у Сумській області;

8.3. стягнуто з Державної податкової інспекції в м. Сумах Головного управління ДФС у Сумській області на користь ОСОБА_1 заробітну плату за час вимушеного прогулу в розмірі 18291,05 грн.

9. Частково задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції керувався тим, що звільнення позивача є незаконним, адже внаслідок реорганізації ДПІ в м. Сумах ГУ ДФС у Сумській області посада позивача скорочена не була, у зв`язку з чим не було підстав для припинення трудових відносин із позивачем.

10. Суд першої інстанції також зазначив, що, призначаючи на посаду, яку обіймав позивач, іншу особу, відповідач не проводив порівняння їхньої кваліфікації та продуктивності праці, чим порушені гарантії позивача на переважне залишення на роботі.

11. Харківський апеляційний адміністративний суд постановою від 17 травня 2017 року постанову Сумського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2016 року скасував і прийняв нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову відмовив.

12. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції зазначив про помилковість висновків суду першої інстанції про те, що реорганізація Сумської ОДПІ ГУ ДФС у Сумській області та ДПІ у м. Сумах ГУ ДФС у Сумській області не мала наслідком скорочення посади, яку обіймав позивач.

13. Як зазначив суд апеляційної інстанції, організаційно-штатні зміни, проведені у вказаних податкових інспекціях, передбачали об`єднання юридичних відділів, у наслідок чого на посаду начальника нового юридичного відділу претендувало дві особи: позивач і ОСОБА_2 .

14. Суд апеляційної інстанції, оцінивши докази, наявні в матеріалах справи, погодився з доводами відповідача про те, що ОСОБА_2, яка працювала на посаді начальника юридичного відділу Сумської ОДПІ ГУ ДФС у Сумській області, мала вищу кваліфікацію та продуктивність праці, а тому дійшов висновку про те, що відповідачем під час звільненнія позивача були дотримані вимоги трудового законодавства.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

15. У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення й залишити в силі рішення суду першої інстанції, яке було скасовано помилково.

16. На обґрунтування вимог касаційної скарги позивач зазначив, що суд апеляційної інстанції дійшов безпідставних висновків про те, що внаслідок приєднання Сумської ОДПІ ГУ ДФС у Сумській області до ДПІ в м. Сумах ГУ ДФС у Сумській області скорочувалася посада начальника юридичного відділу ДПІ в м. Сумах ГУ ДФС у Сумській області.

17. Позивач також наполягає на тому, що суд апеляційної інстанції дійшов необґрунтованого висновку про те, що ОСОБА_2 має переважне право на залишення на роботі, адже не врахував наявних у матеріалах справи доказів про здобуття ним другої вищої освіти, наявності на утриманні двох осіб.

18. У відзиві на касаційну скаргу відповідач зазначив, що суд апеляційної інстанції повно та всебічно встановив обставини, що мають значення для розгляду справи, і правильно застосував норми матеріального права до спірних правовідносин, у зв`язку з чим підстав для скасування його рішення немає.

19. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 13 червня 2017 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

20. 15 грудня 2017 року, у зв`язку з початком роботи Верховного Суду, припинено процесуальну діяльність Вищого адміністративного суду України.

21. 16 лютого 2018 року касаційну скаргу передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду.

22. За наслідками автоматизованого розподілу касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: судді-доповідача Білоуса О.В., суддів Желтобрюх І.Л., Стрелець Т.Г.

23. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду - від 30 травня 2019 року, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача в цій справі, призначений повторний автоматизований розподіл указаної касаційної скарги.

24. За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30 травня 2019 року касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Кашпур О.В., Уханенку С.А.

V. Джерела права та акти їхнього застосування

25. Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України, у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року №?2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набрав чинності 15 грудня 2017 року (далі - КАС України), обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.

26. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

27. Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані й розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

28. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

29. 08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", яким до окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України, у тому числі щодо меж касаційного перегляду, унесені зміни.

30. Водночас, пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону від 15 січня 2020 року №460-IX передбачено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

31. З урахуванням викладеного, розглядаючи цю справу, Суд керується положеннями Кодексу адміністративного судочинства України, що діяли до набрання чинності змін, унесених Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX.

32. Згідно з частиною шостою статті 43 Конституції України громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

33. Порядок проходження державної служби, а також підстави для її припинення врегульовано Законом України "Про державну службу" №889-VIII від 10 грудня 2015 року (далі - Закон №889-VIII).

34. Відповідно до частини першої статті 87 Закону №889-VIII підставами для припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення є, зокрема скорочення чисельності або штату державних службовців, ліквідація державного органу, реорганізація державного органу у разі, коли відсутня можливість пропозиції іншої рівноцінної посади державної служби, а в разі відсутності такої пропозиції - іншої роботи (посади державної служби) у цьому державному органі.


................
Перейти до повного тексту